Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 6286
Hei, jeg har nettopp vært i avhør og ble gjort kjent med reglene om rettigheter osv under avhør, at jeg som siktet har lov til å juge så mye jeg vil til politiet, men med ETT unntak. Nemmlig at hvis jeg juger til politiet, i den hensiktig for å få en annen uskyldig person dømt for noe, så er det straffbart fra min side.

Så hvis en person under avhør finner opp masse oppspinn og løgner, for å få en annen uskyldig person straffet for noe han ikke har gjort. Hva er strafferammene på dette? Finner ingen paragrafer på nettet. Hva er vanlig straff å få for slik?
Fengsel på inntil 5 år, som det står i lovdatalinken over.
Dersom det kommer en haug med løgner så er det mulig de finner ut av det.
Det er ikke BARE dumme folk der.
Hvor i all verden får du 21 år ifra?

21 år er noe som kun blir gitt til alvorlige drap i Norge.
§ 168. Den, som ved falsk Anklage, Anmeldelse eller Forklaring til Retten, Paatalemyndigheden eller anden offentlig Myndighed eller ved Forvanskning eller Bortryddelse af Bevis eller Tilveiebringelse af falsk Bevis eller mod bedre Vidende paa anden Maade søger at paadrage en anden Sigtelse eller Fældelse for en strafbar Handling, eller som medvirker hertil, straffes, hvis der handles om en Forbrydelse, med Fængsel fra 6 Maaneder indtil 8 Aar og, hvis der handles om en Forseelse, med Fængsel indtil 4 Aar.
link
§ 169. Er paa Grund af saadan Forbrydelse som i § 168 nævnt nogen fældet til Frihedsstraf, som helt eller delvis er udstaaet, eller til Dødsstraf, straffes den skyldige med Fængsel ikke under 1 Aar.
Er paa Grund af Forbrydelsen Dødsstraf fuldbyrdet eller Frihedsstraf udstaaet i mere end 5 Aar, kan den skyldige straffes med Fængsel inntil 21 år.


Hvis fornærmede har sonet frihetsstraff (fengsel) i mer enn 5 år og en person blir funnet skyldig i brudd på §168 åpnes det for en strafferamme på inntil 21 år med et minimum på 1.
Sist endret av Muller420; 14. mars 2014 kl. 15:41.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Mens i den nye straffeloven av 2005 er maksimal straff 10 år - men denne er ikke trådt i kraft enda.

Det kan likevel være verdt å merke seg at Muller420 og Blackkoz henviser til forskjellige deler av den gamle straffeloven. Kapittel 15 som har en maksstraff på 5 år gjelder falsk forklaring, og kan ikke ramme den siktede eller dennes familie.
Kapittel 16 som Muller420 henviser til gjelder dersom du har kommet med en falsk anklage, og denne rammer deg også som siktet.

Lyver du, men uten å anklage en uskyldig, rammes du av kapittel 15. Anklager du en uskyldig rammes du av kapittel 16.
Det er da virkelig ulovelig å lyve for og prøve å berge selv vist det blir oppdaget, 1 måned av friheten min kostet det meg
For å sette den loven i et perspektiv gis damer som falskt anklager menn for voldtekt veldig ofte 2-5 måneder ubetinget fengsel.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rick Vis innlegg
Det er da virkelig ulovelig å lyve for og prøve å berge selv vist det blir oppdaget, 1 måned av friheten min kostet det meg
Vis hele sitatet...
Kan du poste den dommen her?

For nei, å lyge for å verne seg sjølv kan du ikkje verte straffa for. Du vil sjølvsagt misse strafferabatter som typisk kjem med tilståelse, men løgna i seg sjølv gjev deg ikkje meir straff.

Så eg er relativt interessert i å sjå den dommen mot deg.
Med mindre man har forsikret at man snakker sant, som i de fleste tilfeller skjer i retten, og ikke i politiavhør - kan man si det man måtte ville for å berge sitt eget skinn.
Som siktet kan du lyve så mye du vil for å ikke inkriminere deg selv, men du kan ikke legge skylden over på en uskyldig part.

Ergo, hvis du stjal en bil mens Kåre-Ronny var i Svinesund;
"Jeg stjal ikke bilen, jeg var på harrytur til Svinesund" er lov.
"Jeg stjal ikke bilen, det var Kåre-Ronny" er ikke lov.

Sitat av reklame Vis innlegg
Med mindre man har forsikret at man snakker sant, som i de fleste tilfeller skjer i retten, og ikke i politiavhør - kan man si det man måtte ville for å berge sitt eget skinn.
Vis hele sitatet...
Som siktet kan du fortsatt si hva du vil. "The truth, the whole truth and nothing but the truth" er en amerikansk greie...
Sist endret av doseren; 12. mai 2014 kl. 13:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.