Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2513
Har seg slik at barnevernet vil veldig at jeg skal bli med på 18 + plan.
Det virker som de prøver og friste meg med penger eller hva jeg skal si.

Og jeg lurer dermed på hva slags ulemper det har?

Hørte noe rykter om at det er nesten som og bli umyndigjort, stemmer det?
Sannsynligvis innebærer det endel fraskrivelse av ansvar/myndighet.

Sannsynligvis er det en god grunn til at de prøver så hardt å overtale deg.

Sannsynligvis har de helt rett. Jeg ville hørt på dem.

EDIT: Svært mange jeg kjenner som har vært "den typen" har idag modnet og ønsker seg inn i samfunnet. For de fleste av dem er den veien uendelig lang, utelukkende fordi dem ble myndig mange år for tidlig. I din situasjon ville jeg forsikret meg om at de tok vare på økonomien min, det er gull verdt i din situasjon, og det er det som kan følge deg resten av livet. Ikke de to årene i fengsel, det gjør ingenting.
Sist endret av Tøffetom; 22. april 2014 kl. 22:47.
Støtter Tøffetoms svar.

Anbefaler deg til å gå inn på www.ettervern.org å lese litt om hva det går ut på og selvfølgelig høre med saksbehandler i barnevernstjenesten hva det egentlig innebærer sånn rent praktisk.

Det er ikke uvanlig (men heller ikke en selvfølge) at barnevernstjenesten krever at du er rusfri og i jobb/skole for at du skal motta økonomisk støtte. Formålet med loven om ettervern er å kunne yte hjelp selv om barnet er fyllt 18 år.

Snakk med saksbehandleren din, og sett deg også gjerne inn i barnevernsloven. Barnevernstjenesten må ha hjemmel i lov for å kunne fatte forskjellige vedtak. Det vil si at vilkårene i loven må være oppfylt for at det skal være gyldig.
Men om jeg takker ja, og i seinere tid finner ut at dette vil jeg ikke.
Går det helt fint da?
Sist endret av Heltalene100; 23. april 2014 kl. 00:30.
Sitat av Heltalene100 Vis innlegg
Men om jeg takker ja, og i seinere tid finner ut at dette vil jeg ikke.
Går det helt fint da?
Vis hele sitatet...
Det må du høre med de om. Du sier ingenting om hvilken avtale du konkret blir "lokket" til, og jeg vet ikke noe om relevante lover.

Men det stopper meg selvsagt ikke fra å synse. Jeg tror ikke de kan få deg til å skrive under på en avtale der du fraskriver deg myndighet uten at du når som helst kan si den opp. Jeg regner med at avtalen innebærer økonomisk og/eller menneskelig hjelp, og jeg regner med at det er denne som vil være incentivet for å opprettholde din del av avtalen - ikke tvang. Hadde tvang vært lovhjemlet kan jeg ikke forstå at de skulle trenge noen kontrakt i utgangspunktet
Sist endret av Tøffetom; 25. april 2014 kl. 13:02.
Ser ikke noe stor ulempe i å være med på en sånn ordning om du ikke har planer om å drive på med ting som ikke tåler dagens lys av noe slag. En tidligere arbeidskollega er nå straks 19 han har vært på ordningen i snart 1 år. Og det som blir gjort for ham er hjelp til å komme seg på en form for tiltak som får han opp av senga. Og holder ett øye med økonomien hans så han ikke får gjennomført alle sine "glupe" ideer i øyeblikkets hete. (veldig impulsiv person) Hvilke tiltak som vil bli gjeldende for deg kommer vel helt annpå hva som står i din spesifikke kontrakt. Men må si jeg ble positivt overrasket når han viste meg hovedpunktene i sin kontrakt.