Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 6363
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Tenkte jeg skulle bruke meg selv som eksempel på hva som skjer hvis du holder deg til "nekt, nekt og nekt" metoden.

Jeg hadde en razzia der de fant noe mekk, de spurte og gnog, truet og maste om alt mulig, jeg nektet og nektet, ga de ingenting annet enn tullprat.

De fikk til slutt tvungen blodprøve, men jeg ville ikke at de skulle stikke meg, så jeg fikk tisse istedet. Den ble positiv. De spurte om jeg erkjente straffeskyld, jeg sa nei.


En uke senere fikk jeg forelegg i posten, 2000 kr. Jeg krysset av på uskyldig.

I dag fikk jeg brev i posten "Henlagt".
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Problemet er at det er unyansert råd. Det er i prinsippet et veddemål, de rdu vedder på at politiet ikkje har bevismateriale nok, eller innsatsvilje til å skaffe det, eller ikkje gidder å gå til retten med saka.

Om det slår feil, så vil du få mildare straff om du spelar med, og vedgår det. Hadde påtalemakta tatt saka til retten, så hadde antakeleg du vorte idømd 3-5000 i forelegg.
Du hadde flaks, da de uansett hadde blodprøve. Om de hadde tatt deg til retten, hva hadde forsvaret dit vært?

Edit: Beaten by Slashdot.
Nettopp. Hadde du nektet, og nektet, og som følge av det unslippet rassia eller pisseprøve så hadde det vært en annen sak.
Sist endret av Picard; 19. november 2013 kl. 22:17.
Japp, men du kan lett være uheldig på forskjellige vis, eller involvere deg i mer "særiøse" forhold. Man må se det ann. De gidder ikke kaste bort altfor mye tid på sånt småtteri...
Sitat av Picard Vis innlegg
Du hadde flaks, da de uansett hadde blodprøve. Om de hadde tatt deg til retten, hva hadde forsvaret dit vært?

Edit: Beaten by Slashdot.
Nettopp. Hadde du nektet, og nektet, og som følge av det unslippet rassia eller pisseprøve så hadde det vært en annen sak.
Vis hele sitatet...
feks nekte på å ha røyket hasj, må ha blitt utsatt for passiv hasjrøyking feks utenfor et utested...
Hvordan klarte du å nekte blodprøve?
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
feks nekte på å ha røyket hasj, må ha blitt utsatt for passiv hasjrøyking feks utenfor et utested...
Vis hele sitatet...
å mekket dem fant hjemme hos deg fulgte tilfeldigvis bare etter deg hjem fra utestede å snek seg ned i skuffen din
Sitat av madchild2303 Vis innlegg
å mekket dem fant hjemme hos deg fulgte tilfeldigvis bare etter deg hjem fra utestede å snek seg ned i skuffen din
Vis hele sitatet...
ha ha fikk ikke med meg det
Sitat av slashdot Vis innlegg
Problemet er at det er unyansert råd. Det er i prinsippet et veddemål, de rdu vedder på at politiet ikkje har bevismateriale nok, eller innsatsvilje til å skaffe det, eller ikkje gidder å gå til retten med saka.

Om det slår feil, så vil du få mildare straff om du spelar med, og vedgår det. Hadde påtalemakta tatt saka til retten, så hadde antakeleg du vorte idømd 3-5000 i forelegg.
Vis hele sitatet...
Ja, men hva er oddsen?

La oss først se på det taktiske.
Hvor ofte er det politiet gamler på at folk skal inkriminere seg selv? Hvor ofte er de egentlig på fisketur etter én ting, men fordi folk begynner å plapre, så finner de plutselig noe helt annet de ikke var klar over? Litt for ofte virker det som.

Og hvor mye har du å tjene på å tilstå? Det er selvsagt stor forskjell på forelegg fra onkel og bot fra retten, men hvis det skulle være snakk om fengsel, så er det vel regler for slikt? Dessuten, selv om det er snakk om et hopp fra 2000 til 4000 kroner, så må man fortsatt konkludere med at hvis det er mer enn 50% sannsynlighet for henleggelse, så lønner det seg å nekte. Jeg mener også å ha hørt at en uforbeholden tilståelse maksimalt kan gi 10% strafferabatt (gjelder fengsel), uten at jeg kan dokumentere det på noen måte. Det er mye, men ikke mye. Det er veldig mye mindre enn ingen straff overhode...
Vi må heller ikke glemme en annen viktig faktor: tvil skal komme tiltalte til gode. Hvis man tilstår, så rydder man tvilen av veien. Så, dersom du nekter for alt, så er det slett ikke usannsynlig at de ikke får dømt deg for alle tiltalepunkter. De har som kjent en tendens til å slenge med ganske mange slik at de i alle fall får dømt deg for noe. Så, en tilståelse vil gi strafferabatt, men du får jo også kortere straff en aktoratets påstand hvis de ikke får dømt deg for hele lista. Jeg kan kun se for meg at tilståelse er taktisk lurt i de tilfellene hvor det er fullstendig opplagt at man er skyldig og det er få nok tiltalepunkter til at det ikke er noe tvilsomt som sniker seg med. Men selv da man ha i bakhodet at det er veldig lett å tro at andre vet mer enn de egentlig gjør - det er faktisk vanskelig å forestille seg at andre ikke vet noe en selv vet, og vice versa; vi skjønner det rent formelt, men i praksis suger mennesker på å sette seg inn i andres tanker. Og snuten vet å spille på dette; de vil selvsagt gjøre det fullstendig klart for deg at de har alle bevis og at en tilståelse er i din interesse. Det kan imidlertid godt være at de lyver så det renner av dem. Rent taktisk vil jeg derfor påstå at du egentlig skal ha veldig uflaks om det å nekte er en dårlig strategi.

Men så er jo ikke forbrytelse og straff et endimensjonalt spørsmål om hva som lønner seg på kort sikt. Det er også strategiske spørsmål som må besvares. Blandt disse er hvor man vil i livet og hva slags samfunn man ønsker seg. Her finnes det ingen fasitsvar. Selv skulle jeg ønske at politiet var litt mer... korrekte... i sin fremtreden. De er rett og slett for sleipe og manipulerende mange ganger. Jeg stoler ikke på politiet. Jeg tror ikke de bryr seg om min velferd eller meg som person, og jeg tror ikke de vil meg vel. Slik jeg ser det er jeg mer tjent med å ikke ha noe politi da deres evne og vilje til å hjelpe meg er totalt fraværende mens deres ønske og mulighet til å gjøre livet surt for meg og alle andre er for stor. Jeg vet at dette er en kontroversiell holdning, men det er altså min oppfatning. Derfor anser jeg det nærmest som en moralsk forpliktelse å ikke samarbeide med dem, for slik å tvinge dem til å følge de reglene de selv er satt til å opprettholde. Dersom de over tid endrer adferd, og faktisk forsøker å oppnå folkets respekt, da kan man kanskje vurdere å samarbeide med dem fordi man har et genuint ønske om å gjøre deres jobb lettere. Men det fordrer at man mener den jobben de gjør er til det beste for samfunnet. Jeg kan dessverre ikke si at jeg mener dette pr. i dag; de er dårlige folk som gjør en dårlig jobb i å håndheve dårlige lover.
På den annen side, hvis jeg hadde gjort noe alvorlig galt i livet mitt, så ville jeg hatt et genuint ønske om å rette opp feilene, få skuta på rett kjøl og gå videre. I slike situasjoner er dette med straff, oppreisning og tilgivelse faktorer som plutselig spiller en viktig rolle. Jeg ville ikke følt at jeg 'slapp unna' hvis jeg satt der med samvittighetsnag og fordømmelse resten av livet. Da kan en tilståelse være på sin plass på grunn av respekt. Ikke bare respekt for eventuelle ofre, men også av respekt for en selv og egen integritet.

Med andre ord, å tilstå kan godt være det klokeste valget, men da er det sannsynligvis av helt andre grunner enn et ønske om redusert straff.
Wæt! Er ikke en positiv prøve bevis nok? Jeg fikk 3000 og da var jeg så sammarbeidsvillig en politimann bare kunne DRØMT om... Skal aldri være det igjen.
Joda. Nekting er bra.

Men en ting jeg lurer på; hvorfor nektet du en blodprøve, men godtok en urinprøve? Rusmidler spores lengre i urinprøver kontra blodprøver. Tok du urinprøven på stedet også? Hvis du nektet en blodprøve på stedet, for å få så ta en urinprøve senere, så skjønner jeg deg mer.
Har nektet, nektet og fortsatt nektet i to saker og det har fungert ypperlig.
Ble tatt relativt på fersk gjerning i Oslo sentrum. Det vil si at en politibil kom kjørende mot meg mens jeg hadde en joint, vrei seg på fortauet opp ut hoppet to politimenn. Heldigvis klart jeg å kaste resten uten at de la merke til det, selv om de fant en halvferdig joint som fortsatt brant ca 10 meter fra meg.
Nektet, nektet og nektet. Helt åpenlagt hva jeg drev med, stinket av hender etc. Fikk først forelegg, godtok ikke. Sak henlagt.
Hva slags bevis er det snuten mangler, når de fant mekk (altså stoff) samt en positiv pisseprøve?
Sist endret av bloodshotEyes; 20. november 2013 kl. 01:30.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg mener også å ha hørt at en uforbeholden tilståelse maksimalt kan gi 10% strafferabatt (gjelder fengsel), uten at jeg kan dokumentere det på noen måte.
Vis hele sitatet...
Kan få opp til 50% rabatt viss du virkelig gir gass og oppklarer ting politiet ellers ikkje ville klart å komt fram til.
Uten å vere skråsikker er det 15-20% politiet "lokker" deg med under eit avhør.
Dei har ikkje orka å nevnt rabatten til meg siste avhøra så hugser ikkje nøyaktig:P

Men uansett kan man jo sette seg ned å tenke betydningen av 20% av feks 30 dager kontra 20% ved feks 3 år.
På 30 dager utgjør det 6 dager, mens på 3 år utgjør det 219 dager. Betydelig masse meir å gamble om viss man veit man mest sansynlig går ned med skipet uansett...:P
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Hva slags bevis er det snuten mangler, når de fant mekk (altså stoff) samt en positiv pisseprøve?
Vis hele sitatet...
Godt spørsmål.

Jeg vil tro at problemet for politiet i slike tilfeller er det at man ikke kan vise til en eksakt mengde hasjsprøytenarkotikum og dermed kan man heller ikke vite hva slags straffenivå en skal ta utgangspunkt i.

For et par år siden ble jeg tatt med 7,5 gram hasj under en razzia, men det ble aldri opprettet noen sak på den massive haugen med mekk som befant seg i hasjens umiddelbare nærhet.
Den ble faktisk ikke rørt en gang!
Jeg har også hørt om lignende tilfeller hvor politiet kun har lagt beslag på "hasj i fast form", som de kalte det.
Mekket kunne det bare være det samme med.

Rett meg gjerne om jeg tar feil, men jeg mener at dette kan være en logisk forklaring hva mekket angår.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Å nekte kan være en god strategi, for det er fort gjort å sette seg selv i klisteret selv med gode intensjoner.

Sjekk denne videoen, den forklarer poenget mitt veldig godt. Hvis du ser bort fra de juridiske forskjellene er mye av prinsippene overførbare til norske forhold:

http://www.youtube.com/watch?v=6wXkI4t7nuc
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av frø Vis innlegg
Wæt! Er ikke en positiv prøve bevis nok? Jeg fikk 3000 og da var jeg så sammarbeidsvillig en politimann bare kunne DRØMT om... Skal aldri være det igjen.
Vis hele sitatet...
Samme for meg.

Har en kompis som var ute på byen, så skulle han og gutta fyre en på veg hjemover men selvsagt ble de stoppet av politiet. De var jævlig stygge mot politiet (5 berusa ungkarer) og fikk forelegg på 2000.

This is bullshit.

Det som skjedde med meg var razzia hos en kompis, men måtte bare akkseptere forelegg. Det var noen andre, sterkere variabler der (b.la i urinen min/og hjemme) som utelukket pissings på politihuset. Men fy faen måtte gi dem en facepalm etter de truet med "Vi har hund i bilen"...