Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1303
Jeg har en gammel maskin der det står 500GB harddisk. Denne harddisken synger nå på siste verset, så jeg har tatt backup av denne harddisken, og er klar til å bytte den ut. Enkleste hadde jo vært å bare byttet ut denne disken med en ny, men jeg ønsker å sette opp en mer redutant løsning slik at harddisk krasj ikkje fører til datatap. Så jeg har vurdert å sette opp RAID 5 eller 6.

Men jeg har ingen RAID kontrollere ledig, så derfor har jeg tenkt på å sette opp software basert RAID. Noe som jeg aldri før har gjort. Hovedkortet i denne maskinen har 6 SATA porter, og jeg har tilgjengelig en stor haug med gamle harddisker.
  • 2 x 320GB
  • 3 x 250GB
  • 1 x 200GB
  • 4 x 160GB
  • 2 x 120GB
  • 1 x 80GB

Kabinettet har også brønner for 6 x 3.5", så jeg ser for meg å sette inn 6 disker.

Men siden disk partisjonene i RAID 5 eller 6 må være av samme størrelse, så tenkte jeg å splitte disse 320GB harddiskene opp i to 160GB partisjoner. Slik at RAIDet blir bestående av 8 x 160GB partisjoner. Men da er det vel fordel å bruke RAID 6, slik at systemet takler 2 disker krasjer? Jeg tenker hovedsakelig på hvis de 320GB diskene som består av 2 partisjoner krasjer?

Når det gjelder installasjon, skal jeg først partisjonere diskene, så sette opp en MD device, og deretter installere LVM på toppen av MD device'n? Hvordan er det å bruke LUKS kryptering på software RAID?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
For det første - om du partisjonerer, så vil ein disk med to partisjoner i praksis utgjere to feil, og fordelen med raid6 vert fjerna.

Og ja - rekkefølga di er rimeleg grei - MD, LUKS og LVM, eventuelt MD, LVM og LUKS om du ikkje vil kryptere heile volumet.

Generelt sett er software raid å foretrekke framfor hardware, ettersom 99% av alle raid-controllere for konsumermarkedet er software-raid i properitær innpakning.
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av slashdot Vis innlegg
For det første - om du partisjonerer, så vil ein disk med to partisjoner i praksis utgjere to feil, og fordelen med raid6 vert fjerna.

Og ja - rekkefølga di er rimeleg grei - MD, LUKS og LVM, eventuelt MD, LVM og LUKS om du ikkje vil kryptere heile volumet.

Generelt sett er software raid å foretrekke framfor hardware, ettersom 99% av alle raid-controllere for konsumermarkedet er software-raid i properitær innpakning.
Vis hele sitatet...
Det er derfor jeg tenkte på å bruke RAID 6. Hvis jeg partisjonerer diskene i to partisjoner og bruker RAID 5, så vil jo et diskkræsj av en 320GB disk føre til total kræsj?

Hvordan er det med /boot partisjonen og bootloaderen? Software raiden starter vel ikkje opp før bootloaderen er ferdig?
Har du vurdert RAIDZ vs RAIDZ2( ZFS on linux? ) ZFS kommer med kryptering om du vil det.

Må dog ha separat partisjon for boot; SD kort eller USB?
Det er mange fordeler med RAID. Men RAID erstatter aldri gode backup rutiner.
Når du nå setter opp maskinen så ta en titt på rsync eller tilsvarende og kjør automatisk backup. Du kan ha backup lokalt, på cloud eller begge deler. Sett den opp slik at bare endrede filer taes med i hver backup - da går det mye raskere og om du laster til cloud så sparer du båndbredde og plass.

r5 med ekstra disk kan være greit om du ikke ønsker r6.
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av nudo Vis innlegg
Har du vurdert RAIDZ vs RAIDZ2( ZFS on linux? ) ZFS kommer med kryptering om du vil det.

Må dog ha separat partisjon for boot; SD kort eller USB?
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg holder meg til ext sitt fil system. Selv om ZFS har mange fine features.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det er mange fordeler med RAID. Men RAID erstatter aldri gode backup rutiner.
Når du nå setter opp maskinen så ta en titt på rsync eller tilsvarende og kjør automatisk backup. Du kan ha backup lokalt, på cloud eller begge deler. Sett den opp slik at bare endrede filer taes med i hver backup - da går det mye raskere og om du laster til cloud så sparer du båndbredde og plass.

r5 med ekstra disk kan være greit om du ikke ønsker r6.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg er fult klar over det, har en lokal filserver stående som brukes til blant annet backup. Og jeg er kjent med rsync selv om jeg ikkje har brukt det til backup.

Vurderer sterkt å bruke RAID 6 da dette tillater to feil.