Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2135
Hallo

Har hatt Ubuntu på maskinen i et par år å trives med det. Jeg kjøpte nylig en kul stomp-pedal for bassgitar å tenkte å lage en demonstrasjonsvideo av denne å laste opp på youtube.
Det virker som at vlc er den eneste appen som kan duge, fikk bare svart skjerm med guvcview.Jeg er nødt til å bruke ekstern lyd og webkamera (Alesis Multimix4, Microsoft Lifecam Studio), maskinen min er en Acer Travelmate B113.
Har prøvd mange forskjellige innstillinger men det blir bare fucked hver gang.
Vurderer å bare låne fatterns PC som har Windows, men da må jeg laste ned ulovlig software pluss at jeg vil jo gjerne få det til på min egen PC.
Noen som har peiling å kan hjelpe?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva er det du prøver på?
Ylajali
FlyingDemon's Avatar
Trådstarter
14 0
Jeg prøver å filme stomp-boksen samtidig som jeg spiller inn lyden fra bassgitaren som er koblet til stomp-boksen, som er koblet til usb-mixern som igjen er koblet til PC'n via usb.
Så problemet ditt med å filme boksen samtidig som du spiller inn lyd er at det blir bare fucked? Ikke så lett å skjønne hva problemet egentlig er her. Du prøver altså å ta opp lyd og bilde-inputs for å lage en film med vlc. Hva er det som ikke fungerer?
Ylajali
FlyingDemon's Avatar
Trådstarter
14 0
hehe, sorry... Jeg får til å lage video, men bildet og lyden stemmer ikke overens i det hele tatt. Jeg trenger ikke mer enn 640x480 oppløsning, men lyden burde være best mulig feks MP3 i 320 kbps, Folk burde jo kunne se og høre forskjellen med en gang jeg skrur på de forskjellige knottene på boksen.
Lurte på om noen har brukt vlc til å ta opp slik video og som kanskje hadde tips om hvilke innstillinger som fungerer? Det er jo så mange muligheter...
Hva med å kjøre ett opptak av gangen og bruke timecode?

Det er ingen ukjent metode å ta opp lyden først, for så å filme bilde.

Audacity og Cinelerra er gode linuxprogrammer til den slags.
Sist endret av nudo; 15. september 2015 kl. 06:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ylajali
FlyingDemon's Avatar
Trådstarter
14 0
Det er en god idé, jeg er kjent me Audacity. Skal forsøke å ta opp lyd og bilde separat for så å forsøke å flette sammen etterpå. Takk for tipset.
Det er fortsatt ikke klart hva problemet ditt er. Bruker VLC lyd fra feil kilde? Er bare lyden av dårlig kvalitet? Har du ikke skikkelig sync mellom lyd og bilde? Hva har du allerede prøvd for å løse problemet?
Ylajali
FlyingDemon's Avatar
Trådstarter
14 0
Jeg får til å spille inn med lyd fra usb-mixeren, men lyden blir enten hakkete eller med en slags distortion. Det er ikke sync i det hele tatt mellom lyd og bilde.
Jeg har prøvd å søke på nett og fant ut hvordan man tar opp video, men ikke hvilke innstillinger jeg må bruke. Jeg har valgt NTSC som videostandard fordi det er det eneste jeg har hørt om. Etter det har jeg prøvd forskjellige profiler som feks "Video for youtube SD". Etter det valget kan man igjen redigere valgte innstillinger og velge lydkvalitet og oppløsning pluss andre ting. Det er mange forskjellige kombinasjoner og jeg er ganske grønn når det gjelder video...
Kanskje prossesoren rett å slett ikke takler å lage en slik video? Det er bare en Intel Core i3-2377M, men jeg har satt inn SSD og 8 gb ram.
Har du prøvd å spille inn kun lyd fra samme lydkilde, da fortrinnsvis med et annet program? Det kan være greit for å utelukke driver- eller hardwareproblem med USB-mikseren.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av FlyingDemon Vis innlegg
Jeg har valgt NTSC som videostandard fordi det er det eneste jeg har hørt om.
Vis hele sitatet...
I Europa bruker vi hovedsakelig PAL, i Japan og USA NTSC. Men dette skal ha veldig lite å si på "muxingen" (når lyd og bilde ''smeltes'' sammen). Altså når det blir asynkront. Hvilken distro bruker du? Det kan hende at det er diverse proprietære filformater som mangler. Det er mine 2¢.
Sist endret av Duckie; 15. september 2015 kl. 13:04.
Ylajali
FlyingDemon's Avatar
Trådstarter
14 0
Sitat av Provo Vis innlegg
Har du prøvd å spille inn kun lyd fra samme lydkilde, da fortrinnsvis med et annet program? Det kan være greit for å utelukke driver- eller hardwareproblem med USB-mikseren.
Vis hele sitatet...
Ja har brukt Audacity for å spille inn lyd med samme mixer. Det har fungert uten problemer. Mixeren blir alltid oppdaget av PC'n når jeg plugger den til.

Sitat av Duckie Vis innlegg
I Europa bruker vi hovedsakelig PAL, i Japan og USA NTSC. Men dette skal ha veldig lite å si på "muxingen" (når lyd og bilde ''smeltes'' sammen). Altså når det blir asynkront. Hvilken distro bruker du? Det kan hende at det er diverse proprietære filformater som mangler. Det er mine 2¢.
Vis hele sitatet...
Jeg får forsøke med PAL og se om det utgjør noen forskjell. Min distro er Ubuntu 14.04 LTS. Finnes det kanskje en codec-pakke jeg kan laste ned for VLC? guvcview vil ikke fungere i det hele tatt.
Sist endret av FlyingDemon; 15. september 2015 kl. 13:23. Grunn: Skrivefeil
Sitat av FlyingDemon Vis innlegg
Skal forsøke å ta opp lyd og bilde separat for så å forsøke å flette sammen etterpå.
Vis hele sitatet...
Tips (like gammelt som lydfilmen) for å enkelt kunne synkronisere lyd og bilde i ettertid:
Klapp henda sammen på starten av opptaket.
Sist endret av fustercluck; 15. september 2015 kl. 13:49.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Klapp henda sammen på starten av opptaket.
Vis hele sitatet...
Støtter denne, dette gjøres faktisk i profesjonell sammenheng om egen klapper er glemt eller lignende (de gjorde det i studio i NRK Nordland).

Skriv inn følgende i terminalen. (Ctrl+Alt+T (tror jeg))

Kode

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras
Deretter:

Kode

sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade
Prøv igjen.
Sist endret av Duckie; 15. september 2015 kl. 17:47.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Ubuntu "mangler" nemlig noen kodeker by default på grunn av deres open source-filosofi, derfor er ikke proprietære kodeker lagt inn by default, men med kommandoene jeg skrev kan du installere disse kodekene.
Sitat av Duckie Vis innlegg
Støtter denne, dette gjøres faktisk i profesjonell sammenheng om egen klapper er glemt eller lignende (de gjorde det i studio i NRK Nordland).

Skriv inn følgende i terminalen. (Ctrl+Alt+T (tror jeg))

Kode

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras
Deretter:

Kode

sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade
Prøv igjen.
Vis hele sitatet...
Det er vel bedre å kjøre apt-get update FØR du installerer pakker.
Ylajali
FlyingDemon's Avatar
Trådstarter
14 0
Sitat av Duckie Vis innlegg
Ubuntu "mangler" nemlig noen kodeker by default på grunn av deres open source-filosofi, derfor er ikke proprietære kodeker lagt inn by default, men med kommandoene jeg skrev kan du installere disse kodekene.
Vis hele sitatet...
Hei, skal forsøke dette. Kommer med oppdatering når jeg har giddet å rigge opp og gjort et nytt forsøk.