Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4849
Har brukt #! og vært svært fornøyd, men nå føler jeg tiden er moden for å bytte/oppgradere. Nå viser det seg at #! er begravet.

Er vant til debian baserte distroer og liker disse svært godt. Men har ikke fulgt med noe særlig på distrowatch de siste årene så jeg er helt grønn på hva som gjelder nå. Ved siden av #! har jeg også brukt puppy linux. Men orker ikke puppy som primær OS. Puppy passer best på USB.

Jeg er på jakt etter en etterfølger til #!. Super raskt og med beskjedene krav til hw er en fordel. Orker ikke buntu varianter, el slax. Orker heller ikke sulle med å starte helt fra bunnen av med Arch pga dependancies.

Noen som har gode tips?

Åssen er den siste slax forresten - er det verdt tidsbruken å kompilere fremfor å hente og vedlikeholde fra pakkebrønnen?
Sist endret av frtoretang; 21. mai 2015 kl. 10:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kjør openbox på en eller annen passende distro(debian, eller vær kjempekul med ubuntu)?
På crunchbang forumet anbefaler de å bruke debian med openbox. De finnes og pakker satt sammen som gir funksjonalitet som i #!, som finnes på #! forumet.

Fant ikke edit knappen..
Legge til at det finnes en fork for #! som kalles Bunsenlabs https://github.com/BunsenLabs
Sist endret av nutz; 23. mai 2015 kl. 16:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Jeg er på jakt etter en etterfølger til #!. Super raskt og med beskjedene krav til hw er en fordel. Orker ikke buntu varianter, el slax. Orker heller ikke sulle med å starte helt fra bunnen av med Arch pga dependancies.
Vis hele sitatet...
Debian er fantastisk. Rask som berre dét, effektiv, ekstremt stabil. Oppgraderingar frå ei utgåve til neste (om lag annankvart år) går som ein draum.
Nesten unødvendig siden 3 andre allerede har foreslått det, men debian er en fantastisk distro. Har selv brukt det i en god del år nå, forlot Ubuntu når dem fjernet gnome som standard vindusbehandler og valgte heller unity.

Go for Debian.
Uten Filter
Trådstarter
Har ikke fått gjort noe med dette ennå, får fikse det til helgen.
Den BunsenLabs kan jo være grei, ser ut som de forsøker å videreføre !#.

Men debian er jo kjent for å være dønn stabil så openbox på debian lts er jo også en tanke.
Nå er ikke debian akkurat nybegynner vennlig så hvis du allerede har erfaring nok til å være på den stien, og har litt tid å investere, så er du ikke langt unna en arch installasjon. Men det er opp til deg. Bare les wikien nøye nøye først.
Sist endret av nutz; 1. juni 2015 kl. 18:02.
Uten Filter
Trådstarter
Har forsøkt Arch tidligere og kommer ikke til å bruke den nå.
Nå ønsker jeg tilgang til Debian repository. Slik at jeg slipper å bruke noe som helst tid på dependancies issues.

Skal på en box som bare skal virke til enhver tid og skal erstatte crunchbang. CB har vært dønn stabil så ble litt skuffet over at moroa var over. Tror jeg styrer unna etterfølgeren enn så lenge, da det ser ut som de ikke helt har funnet sin vei ennå - utifra det jeg har lest på crunchbang forumet - som forøvrig ennå virker og skal fortsette å virke.

En fork er ofte en bra ting - men kan trenge litt modningstid.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Uten Filter
Trådstarter
Da er valget tatt. Ble Debian, med LXDE, openbox og conky. Savner dog scripta fra Crunchbang. Regner med dette blir stabilt og det er jo det viktigste.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Crunchbang++ ? :-)
https://crunchbangplusplus.org/
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Uten Filter
Trådstarter
Bunsenlabs nærmer seg mature, RC1. Det beste fra crunchbang, basert på Debian Jesse.
http://www.linuxinsider.com/story/82837.html?rss=1

Sjekk ut https://www.bunsenlabs.org/.



CrunchBang-Monara, Debian 8.1 basert er oxo videreføring av crunchbang.



Se også CrunchBang++.
Sist endret av frtoretang; 25. desember 2015 kl. 03:08.