Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 671
Hei!

Hatt min selvkomponert maskin jeg fikk gjennom en gammel jobb nå i snart 4 år uten nevneverdige problemer, inntil nylig.

Her en natt i høst hadde jeg maskinen plugget i og stående fremme i stua (dum som jeg var), jeg klarte selvfølgelig i mørket å snuble i USB-kabelen til tastaturet (som fikk seg en real røsk). Morgenen etter var den død (skjedde ikke med en gang) og helt siden har maskinen vært helt umulig.

Under oppstartsfasen går ting tilsynelatende bra, helt til den svartner og dør helt (må skrus på igjen manuelt). Det var inntil i dag jeg trodde den var helt død, og jeg fant ut at om jeg legger den ned og på siden, og med VGA-kabel (HDMi-utgangen virker helt død) plugget i, ja da fungerer det (foreløpig, har dødd når jeg reiste opp maskinen når den stod skrudd på, tok noen min).

Greia her er vel at jeg er usikker på hva som egentlig har fått seg en smell, og hva jeg skal tørre å bytte ut først. Er det hovedkortet, skjermkortet, eller er det strømforsyningen som er krøll?

Strømforsyning: CFT-650-14cs
Skjermkort: NVIDIA GeForce GTX 275
Hovedkort: Gigabyte P55-UD3
Ville nå først ha sjekket skjermkortet at det ikke er synlig skader på det. Hvis det ser helt ut ville jeg satset på at det er hovedkortet.
Sitter alt som det skal etter uhellet ditt? ingen kjølere som har løsnet, eller skjermkort som henger halvveis i pci?
Som det nevnes her tror jeg skjermkortet kan være en av synderne..

Det som irriterer meg er at jeg jobber med support og klarer for the life of me ikke å finne ut av hva som er galt.

Tok en ny gjennomgang og sjekket skjermkortet, her er HDMi-utgangen faktisk helt død (ingen synlige skader), så den burde byttes uansett, begynner tross alt å bli noen år.

Det jeg dog fant ut var at de 4 "skruene" som holder CPU vifta nede var løse, slik at den lett kunne lirkes på. Har nå strammet inn disse skikkelig igjen, og nå har maskina faktisk stått på over natten, i høytstående posisjon, og durer og går enda.

Takker så meget for tips :-)
Du burde vel ha tatt den av -> rengjort -> lagt ny kjølepaste, men det gjorde du kanskje?