Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1223
Har en iMac som jeg bruker til å redigere film med. Har 1 TB harddisk på den. Som sagt brukes den omtrent utelukkende til å redigere film med, så jeg har svært få filer og mapper på den ellers. Filmmappen min består av 491 GB. Alle andre mapper på maskinen er neglisjérbare i størrelsen. Likevel får jeg beskjed om at jeg bare har 3 GB ledig på disken. Når jeg åpner systemverktøyet, ser jeg at det er 491 GB med "Film" og 491 GB med "Annet"... Hva er dette og hvordan finner jeg det? Siden det er like stor mengde som filmene, så regner jeg med de har en sammenheng på et vis. Kan jeg renske unna alt "Annet" uten å være redd for at filmene går ad undas?

Har forøvrig en ekstern harddisk på 1 TB også. Der har jeg bare én mappe, og den er visst 251 GB stor. Likevel står det at 521 GB av harddisken er brukt, og bare 479 GB er ledig. Hvorfor er det sånn? Kan noen hjelpe meg å få brukt plassen min bedre?
Det er ikke lagret noen midlertidige filer i redigeringsprogrammet ditt da?
Redigerer ikke mye video, men hender når jeg bruker adobe lightroom så lagrer den bilder i lightroom og på harddisken, slik at det blir dobbelt opp typ.
Skal være et triks for å se nøyaktig hvor dataen din er, men husker ikke i farta.
Kjør en runde CCleaner.
Har lite erfaring med Mac, men mulig dette kan ha med "Time Machine"-funksjonaliteten å gjøre, altså backup. Du kan jo prøve å ekskludere film mappen og se om det utgjør noen forskjell, http://osxdaily.com/2012/01/27/exclu...chine-backups/
Skulle til å foreslå WinDirStat, men kom på at du bruker Mac.
Grand Perspective skal visst gjøre samme nytten for Mac. Altså at du kan se hva som tar opp plass og hvor det filene ligger.
Sist endret av Åjassåja; 3. mai 2013 kl. 21:50.
Trolig pga TM som Butterfly nevner...

Du har en backup av ALT på disken.
Bruker du Avid?
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Trolig pga TM som Butterfly nevner...

Du har en backup av ALT på disken.
Vis hele sitatet...
Man pleier vel å ha en egen disk til å ha backup på?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Man pleier vel å ha en egen disk til å ha backup på?
Vis hele sitatet...
Ikke for system restore, selv i windows vil den ta opp en gitt mengde plass.

http://windows.microsoft.com/en-us/w...estore-require

Og via local snapshots visstnok på OSX.

http://9to5mac.com/2011/02/27/time-m...drive-in-lion/
Glem det, folkens. Kjempeflause signert meg selv. Forrige gang jeg prøvde å frigjøre plass, sendte jeg bare ting til Papirkurven. Så har det seg jo da sånn at ting tar like mye plass selv om det ligger i Papirkurven. Nå er den tømt og saken løst. Det var altså bare tilfeldig at det var like mange GB på filene i Papirkurven som på filene i filmmappen.

Flaut, men problem løst.