Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2200
Hei!

På torsdag var jeg på et utested hvor jeg (i følge vakten) ble full nok til å skulle bli kastet ut. Dette skjedde veldig brått og uten mulighet for at jeg kunne ta med meg tingene mine, som var en jakke, et par hansker og en lue. Jeg ble nektet mulighet til å hente tingene mine, og vakten var direkte sint når jeg prøvde å snakke med ham. Har opnådd kontakt med utestedet i ettertid, og dette var ikke å finne i lokalet.

Hvordan kan jeg gå frem etter dette? Ser selvfølgelig at det ikke er deres ansvar å passe på ting som ikke er i garderoben, men ettersom jeg ble fratatt muligheten til å hente tingene og vaktene ikke var medgjørlige så forsvant det altså. Er det noe jeg har krav på i en slik situasjon?
Samme skjedde meg for noen år tilbake
Tapte kliss ny, dyr jakke til 3.500 + solbriller til 2.000 + div kort + drøye 1.000 i kæsj & husnøklene mine
Jeg ble så forbanna da de nekta meg å gå inn igjen og hente disse tinga mine at vaktene følte seg trua.
Onkel ble tilkalt. Jeg gjentok at jeg gjerne gikk hjem, men faen ikke uten tinga & klærne mine!! (Det var snøstorm)
Endte på glattcelle. 4.000 i bot og mista tingene mine, åff kårz. Neste dag var dem borte vekk da jeg oppsøkte utestedet på dagtid...forbanna kålhuer.... :-(
Ring opp igjen å si du har snakket med advokat ang eiendelene dine. (som er bare tull vel og merke)
Si du vil ha en erstatning for eiendelene dine og en unnskyldning så blir hele saken glemt ellers tar du det videre.

Vet aldri kanskje virker det
jeg hadde krevd å fått det erstattet. Det er vinter og det er kaldt. Da er det ganske uansvarlig av utestedet/dørvakten og kaste deg ut på den måten, samt nekte deg å få hente tingene dine, eller hente tingene for deg. Mulig jeg synser nå, men tror ikke det er helt ok i følge reglementet heller. Hvis de mente du var overstadig beruset så har du egentlig en god sak, fordi da burde de tatt ansvar for at du fikk med deg dine eiendeler i allefall jakken.
Sist endret av Odd; 14. januar 2017 kl. 05:13.
Du har ingenting å stille opp med som drita fyr mot edru folk på jobb. Cut your losses.
De har ikke lov å nekte deg tilgang til eiendelene dine. Dette går under alkohollovens punkt om bistandsplikt. Det kan være snøstorm og du har husnøklene dine i jakka. Brudd kan straffes med 8 prikker i Oslo-regionen.
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
De har ikke lov å nekte deg tilgang til eiendelene dine. Dette går under alkohollovens punkt om bistandsplikt. Det kan være snøstorm og du har husnøklene dine i jakka. Brudd kan straffes med 8 prikker i Oslo-regionen.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sjekket saken, men regner med at du har rett i det formelle, for det høres rimelig ut. I teorien skal han altså få igjen tingene sine. Men hva med praksis? Det er stor forskjell mellom å ha rett og å få rett. Dersom TS kunne bevise at de ikke lot ham få tingene sine og alt det der, så kunne sikkert utestedet få en smekk på pungen. Men det er vel ikke veldig vanskelig for de å slippe unna med dette?
Shooting expert
BrageP's Avatar
Frå forskrifta til alkohollova:

§ 4-1.Personer som er åpenbart påvirket av rusmidler må ikke gis adgang til skjenkestedet.
Dersom en person som er åpenbart påvirket av rusmidler befinner seg på skjenkestedet, har bevillingshaver plikt til å sørge for at vedkommende forlater stedet. Bevillingshaver har plikt til å sørge for at personer som trenger det, får nødvendig bistand.

At du ikkje får jakka di midt på vinteren kan vel teoretisk kome inn under dette, men skjenkekontrollen i kommunen du bur er sikkert interessert i å bli tipsa om korleis skjenkestaden praktiserer bevillinga.

Å få tilbake eigedelane dine, kan du sikkert sjå langt etter - viss ikkje John Christian Elden er onkelen din.

Som du ser har dei faktisk ikkje lov til å sleppe deg inn att, sjølv om det berre er å hente noko.
Sist endret av BrageP; 14. januar 2017 kl. 19:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nødvendig bistand sees mer på som at du hjelper personen med å komme seg i en taxi eller lignende om du mistenker at personen er for beruset for å komme seg hjem selv. Men når bistand er nødvendig er vel egentlig en vurderingssak. Har dog aldri hørt om at et utested faktisk har fått problemer for å sette drita personer ut på gata med mindre det har vært skade eller død.