Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4059
Er 16 år gammel, blir 17 om et par uker. Jeg vet at det er ulovlig å eie stiletter, batangakniver og springkniver. Kniven jeg tenkte å kjøpe kalles for en kampkniv, vet ikke om det er sant eller om det er lov. Hvis det ikke er lov hva skjer dersom den blir stoppa i tollen og hva er sannsynligheten at den blir stoppa? Og hvis det er lov, spiller alderen min noe rolle? Her er kniven: https://m.aliexpress.com/item/32746827025.html
Kan ikke se at det skal være noe ulovlig med denne kniven.
Dette er en vanlig foldekniv som du trygt kan bestille.
Den er helt lovlig å importere ja, men ser utrolig crappy utifra det bildet. Står også "Cold Steel" på den som jo er et ganske kjent merke med "made in USA" kniver som skal holde en viss kvalitet, men regner med dette er en fake etterligning siden det er aliexpress. Mulig jeg tar feil dog.
Du har nok rett, Onkel Sam. Cold steel har produkter av ålreit kvalitet, dog noe overpriset.
Forbindes gjerne med dårlig hygiene og skjegg på halsen.
Trådstarter
18 2
Takk, spiller alder noen rolle her?
Såvidt jeg vet er det krav til edruelighet, pålitelighet, alder og behov for alle våpen som man ønsker å importere til Norge. Men der hvor du vil bli straffet mest, vil trolig være når du blir tatt med å gå med dette våpenet på byen. (eller når du trekker kniv, og du ender opp med ei kule i panna)
Sist endret av m0b; 7. januar 2017 kl. 21:06.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
I Norge er det fritt frem å bære og bruke kniv om du har aktverdig formål. Eksempelvis om du er kokk, snekker eller fiskefilterer. Det som ikke er lov er å ha kniv på offentlig sted, sånn uten videre. Dog er det ingen som arresterer Lars Monsen på vei på tur med kniven i beltet, eller Lothepus når han er på jobb. Utover begrensninger i visse knivtyper, er kniv ganske lovlig i Norge.

Å fly med kniv på byen er i alle tilfeller forbudt, på samme måte som det er forbudt å ha med seg en skrutrekker.

Å bestille denne her kan jeg ikke forestille meg er i konflikt med noen lover. Dog vil jeg fraråde bestillingen sterkt, da det virker som å være et skikkelig jallaprodukt og billig kopi. I så fall er det mest ulovlige med dette at det er forbudt å innføre piraderte varer.
Sist endret av Svartedauden; 7. januar 2017 kl. 21:09.
Eg kjøpte ein M9 bayonet fra USA uten noe problem med tollen eller noe sånt. Så lenge den kampkniven ikke har noe som våpenloven sier er ulovlig, skal det nok gå fint.
Hva er budsjettet ditt for å skaffe deg en tøff kniv å ha på lomma/ i beltet..??
Har hatt mange titalls kniver opp gjennom årene.
Noen har vært beintøffe og billige i anskaffelse - og skuffa stort når de knekker/
mister eggen med en gang du gir dem litt juling.
Slenger meg med på anbefalingen fra flere andre her: kjøp deg heller en ordentlig kvalitetskniv, enn nåkke billig Kina-skvip!
2.5 Spesielle våpen som er forbudt i medhold av våpenloven
Våpenloven § 6 a gir kongen bemyndigelse til å bestemme «at det skal være forbudt å
importere, omsette eller eie enkelte typer våpen eller ammunisjon, herunder våpen eller
lignende som ikke faller inn under § 1.»
I medhold av disse bestemmelsene er det i forskriften § 9 gitt forbud mot, uten
politimesterens tillatelse, å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre
selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter,
slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc.,
spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander som ikke anses å ha noe
aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.
Dette gjelder ikke våpen tilhørende
eller bestemt for politiet eller forsvaret, slik som bestemt under punkt 2.4.1.
Forbudet mot særlig farlige gjenstander som ikke anses å ha noe aktverdig formål og som
fremstår som voldsprodukter, er ny. Dette er en gjeninnføring av forbudet som var inntatt i
den tidligere forskrift om forbud mot voldsprodukter. Med voldsprodukt menes et produkt
som er utformet eller kan omformes slik at det kan brukes i voldelig sammenheng og lett
medføre helseskade. Produktet har primært ikke noe legalt praktisk formål.
Bakgrunnen for forbudet er at disse redskapene ikke dekker noe legitimt behov, samtidig
som det er på det rene at de ikke sjelden blir benyttet i forbindelse med straffbare
handlinger.
Innførsel av slike våpen er også forbudt, jf. våpenforskriften § 54 første ledd.
Vis hele sitatet...
Loven er veldig åpen for tolkning på hva som er voldsprodukter. Jeg hadde nå heller bestilt i fra Norge.
Sist endret av Hoarse; 8. januar 2017 kl. 04:30.
Bestillte denne for en stund siden, den er har en fjær så spretter ut med enorm hastighet, den er ikke lovlig men fikk den i posten uten noe problem -Bilde- https://imma.gr/66512xfe924
Hvis du går inn på r/knifeclub på Reddit, så finnes det en fin oversikt over gode kjøp i alle prisklasser. I hovedsak lommekniver.
Tollen har nok med å se etter drugs, tror ærlig talt ikke det er ofte en kniv stoppes. Jeg har fått gjennom haugevis av assisted opening-kniver (jfr. Turtlues over her) og annet rask fra Kina uten problemer. Foldekniver, med eller uten fjær, anser jeg som safe.
"Øko-Terrorist"
Gå heller på xxl å kjøp en Brusletto "Bamsen". God kniv til grei pris.
XXL har dessuten 50% rabatt på en rekke knivmodeller i disse dager...
Sjøl går jeg ingensteds uten min faste følgesvenn, Leatherman WAVE, på lomma/ i beltet mitt.
Det låsbare, sylkvasse knivbladet der lar seg intuitivt åpne på et nano-sekund med èn hånd i det du løfter den opp av slira. Anbefales på det varmeste!
En slik solid verktøykniv er dessuten mulig å bære på offentlig sted hvor en aggressiv "kampkniv" fort ville blitt tatt fra deg. Har båret den synlig på meg omringet av politi og foran straffedommere uten noe dikkedarier.
Fikk snodig nok lov å ta den med ombord på innenriksfly for par år siden også, uten å måtte sende den som bagasje... :-)