Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2736
Jeg er norsk og amerikansk statsborger.
Jeg kjøpte en laptop i USA for rett over et år siden. Har bodd i USA i snart 9 måneder. Sendte inn maskinen til reparasjon, men det ser ikke ut til at den rekker tilbake før jeg flytter tilbake til Norge. Heldigvis er de så snille at de sender den gratis til Norge for meg, men her ble jeg fort litt redd. Hva med toll?
Jeg har, som amerikaner, lov til å kjøpe en maskin i USA og skatte for den her, derfor ikke tolle i Norge, men som norsk statsborger og mottaker av maskinen i Norge kan jeg se for meg at tollen kan bli problematiske. Maskinen kostet 12000 kr, så å tolle 25% av den er litt uaktuelt. Hva er rett å gjøre her? Har mange tanker og valgmuligheter, blant annet å be dem sende den som gave, be faren min sende den til meg som gave.
Er det noen her som har noen gode og/eller smarte ideer her?

Kan jo hende jeg har flaks, men jeg vil bare være forberedt på mine muligheter og forberedt på det verste. Tusen takk for alt av svar og input her!
Det er ikke tollavgift på datamaskiner. Det du snakker om er merverdiavgift (moms). I utgangspunktet skal alle varer som bringes over grensen, med totalverdi høyere enn 6000kr (tror jeg) momses inn dersom man tar det i baggasjen. Dersom laptopen er kjøpt i Norge, så skal du slippe å betale moms, da dette allerede er betalt. I ditt tilfelle er den imidlertid kjøpt i USA, noe som betyr at du blir nødt til å betale MVA + fortollingsgebyr (som er rundt 300kr) ved innføring til Norge. Den er imidlertid brukt, så du slipper antakeligvis en del billigere unna, da de regner inn bruksfradrag.

Å få faren din til å sende den som gave fungerer heller ikke veldig bra, da maksprisen på MVA-frie gaver ligger lavere enn verdien på laptopen. Det eneste jeg kan foreslå er å ta den med over grensen selv på en eller annen måte, eller får noen andre til å gjøre det fo deg.
Få noen til å ta den med som bagasje ? (Bare pass på at den framstår som brukt, dvs ikke sammen med original embalasje osv....)
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Sitat av muninski Vis innlegg
Jeg er norsk og amerikansk statsborger.
Jeg kjøpte en laptop i USA for rett over et år siden. Har bodd i USA i snart 9 måneder.
Vis hele sitatet...
Du kan innføre det aller meste av flyttegods toll- og avgiftsfritt når du har bodd i utlandet i 1 år eller mer. Du har bare bodd i USA i 9 måneder, bodde du i "et annet utland" før det, eller flyttet du direkte fra Norge til USA?

Les mer om deklarering av flyttegods her.

Om du ikke kan benytte deg av fritaket med tanke på flyttegods, er det som andre allerede har nevnt, en verdigrense på varer. Du kan kun ha med deg varer verdt opptil 6.000 kr tollfritt og avgiftsfritt ved opphold utenlands i mer enn 24 timer. Hvitevarer og elektroniske gjenstander er riktignok fritatt fra fortolling, men må betales merverdiavgift (moms) på.

Beste er nok som flere andre sier her, å ta den over grensen som bagasje selv. Da er sjangsen for å bli stoppet lik null. Og blir du stoppet i tollkontroll er det gjerne narkotika de leter etter, ikke en pc kjøpt i utlandet... Sendes den i posten og du skal gjøre det "riktig" skal du betale 25% moms av pc-en verdi i dag, som Tollvesenet da bestemmer hva er.
Vel - tollvesenet vet ingenting om hvor lenge jeg har bodd i USA, jeg er tross alt statsborger, ifølge alt av dokumentasjon som amerikansk statsborger har jeg bodd her hele livet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av muninski Vis innlegg
Vel - tollvesenet vet ingenting om hvor lenge jeg har bodd i USA, jeg er tross alt statsborger, ifølge alt av dokumentasjon som amerikansk statsborger har jeg bodd her hele livet.
Vis hele sitatet...
Statsborgerskap er ei rød sild. Og det handler ikkje om kva tollvesenet veit, men kva du kan dokumentere. Har du vore registrert busett i Noreg siste året så har det ikkje noko å sei - det er dokumentasjon på at du har oppholdt deg i Noreg siste året...

Forøvrig så vil neppe det funke uansett når du får *ein* laptop. Det funker for flyttelasset ditt, men ikkje enkeltforsendelser av den typen.

Enten får du satse på at det ikkje kjem MVA på det, for glipper skjer jo. Eller så får du få nokon til å ta den med sjølv. Då er det lite truleg at det vert krevd MVA, ettersom PC på alle måter er vanleg reisegods.