Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3487
Jeg fikk oppsigelse pga nedbemanning før sommerferien i år, og har i etter tid fått vite at det er blitt ansatt nye der, hvordan er reglene rundt dette ?
§14-2 Fortrinnsrett til ny ansettelse i AML
(1) Arbeidstaker som er sagt opp på grunn av virksomhetens forhold har fortrinnsrett til ny ansettelse i samme virksomhet, med mindre det gjelder en stilling arbeidstakeren ikke er kvalifisert for.
Er du organisert?
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Sitat av Coleslaw Vis innlegg
Er du organisert?
Vis hele sitatet...
Nei, dette er en liten bedrift, da jeg jobbet der var det 6 ansatte.
Slå i bordet med AML, slik skal vi ikke ha det i Norge!
Som det bemerkes i lovteksten, er du kvalifisert for jobben som nå er besatt?
Stor forskjell på om det er samme stilling, eller en helt annen.
Sist endret av Grimdoc; 13. desember 2016 kl. 20:32.
Problemet er at det finnes for mange smutthull i disse lovverkene. Om de kaller stillingen noe annet så er det plutselig lov eller noe sånt. Jeg husker ikke helt hvordan det var, men har selv blitt utsatt for at folk endrer på stillingstittler og stillingsbeskrivelser for å gå om lovverket.

Men for all del. Hør med fagforening eller arbeidstilsynet. Selvom du ikke er organisert kan det hende at en fagforening vil gi deg noen tips til hva du kan gjøre.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Jeg var ansatt som produksjons medarbeider. men jeg tror ikke det er kommet noen som er "mer" kvalifisert. men jeg vet jo ikke.
Det er en relativt lavlønnet jobb. og i produkjon hadde 50% fagbrev
Har sett akkurat samme situasjon selv i en bedrift med 5 ansatte, en av kollegene mine ble oppsagt pga lite arbeid, 6mnd senere ansatte de en ny person men med ny stillingstittel selv om arbeidsoppgavene var 100% like.

Han som ble sagt opp tok vist opp dette sammen med advokat men de kom ingen vei siden den nye stillingen inneholdt en knøttliten ny arbeidsoppgave.

Men jeg ville sendt ett brev til tidligere arbeidsgiver for å høre hva som har skjedd siden du forlot dem. I en så liten bedrift så er det mye kameraderi og ofte kan de ikke lovverket.
Ikke frekt ment men kan jo være en grunn til at du ikke har fått jobben tilbake. Å vill du dra det til retten for å få jobben tilbake i en så liten bedrift. Blir mest sannsynlig lite trivelig å jobbe der etterpå.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Ikke frekt ment men kan jo være en grunn til at du ikke har fått jobben tilbake. Å vill du dra det til retten for å få jobben tilbake i en så liten bedrift. Blir mest sannsynlig lite trivelig å jobbe der etterpå.
Vis hele sitatet...
Joda. Skjønner det er en sannsynlighet. Jeg har ikke tenkt og at det til retten vil bare vite hva jeg har og slåtilbake med om ex arbeidsgiver velger og være en pikk.
Hadde lenge følelsen at det var en uprofesjonelt arbeidsplass og stikke sjefen var ny i gamet.

Har har gjort det samme mens jeg var ansatt
[quote=Sterol91;3352465]Joda. Skjønner det er en sannsynlighet. Jeg har ikke tenkt og at det til retten vil bare vite hva jeg har og slåtilbake med om ex arbeidsgiver velger og være en pikk.


Er mange tider sånn i små bedrifter desverre. Og vist du har vært sykemeldt eller mye borte /forsovet deg mye så blir det veldig lett lakt merke til i små bedrifter. Kan være så enkelt at sjefen din kjenner en som var arbeidsledig så har han ordna han jobb.

Ville faktisk bare ringt sjefen og spurt han om det er noe galt du har gjort siden du ikke har fått jobben tilbake så slipper du å lure.
[quote=5FDP;3352473]
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Joda. Skjønner det er en sannsynlighet. Jeg har ikke tenkt og at det til retten vil bare vite hva jeg har og slåtilbake med om ex arbeidsgiver velger og være en pikk.


Er mange tider sånn i små bedrifter desverre. Og vist du har vært sykemeldt eller mye borte /forsovet deg mye så blir det veldig lett lakt merke til i små bedrifter. Kan være så enkelt at sjefen din kjenner en som var arbeidsledig så har han ordna han jobb.

Ville faktisk bare ringt sjefen og spurt han om det er noe galt du har gjort siden du ikke har fått jobben tilbake så slipper du å lure.
Vis hele sitatet...
Det er vel gjerne sånn at hvis du kommer for sent, gjør en dårlig jobbe osv så vil selskapet eller firmaet finne måter å bli kvitt deg på.
Har sett det flere ganger.