Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3057
Jeg har tyvlånt bilen til min far, og kjørt i ruspåvirket tilstand og uten lappen. Jeg har fått både utsettelse på 2år, 30.000kr i bot og ubetinget fengsel på 30 dager (Mer eller mindre fortjent). Han har ikke anmeldt saken selv, kun politiet som anmeldte. Jeg blei frifunnet fra i å stjele bilen, i og med jeg tok bilen innen for familie (uten samtykke). Og i tillegg var dette hans arbeidsbil som også var leaset. Han driver eget firma som jeg også er ansatt i. Da sier regelverket at jeg ikke kan straffes for å ta bilen uten samtykke. Jeg kjørte rett i et skilt. Og bilen ble ganske så ødelagt. Ødela nesten hele motoren, pga måten jeg traff skiltet på og skiltet skrapet opp mye av understellet. Og airbaggene forran ble slått ut. (Bilen er relativt ganske ny, 2015 modell). Skønner ikke at den kan blitt så ødelagt… Takstmannen som takserte bilen mente at bilen hadde blitt ramme skeiv og masse annet som tilsa at den ikke kunne fikses opp til at den kunne bli kjørbar (Dette var kun en “utvendig sjekk” og ikke grundig undersøkelse på verksted). Men det er jo selvfølgelig forsikringen som avgjør hva som skjer videre med bilen. Ifølge forsikringen, i det brevet jeg fikk fra de. Så kom de til å kreve penger for hele bilen og skiltet jeg kjørte ned etter jeg hadde fått dommen og “granskningen” var gjort. De har ikke direkte sagt til hverken meg eller eier av bilen (min far) at den skulle bli kondemnert. Men alt tilsa det ifølge forsikringen. Om den ikke blir kondemnert, har jeg krav på å kreve å få bilen om forsikringen krever penger for skadene? (Som da er taksten, som takstmannen oppga?). Og om den blir kondemnert så kan de også kreve penger for hele bilen? (Jeg har halveis bekreftet at den ikke er kondemnert) Det jeg er mest interessert i å finne ut av, er om jeg har krav på bilen om eller når jeg får krav på å erstatte bilen?

Takk på forhånd for svar!
Du er ikke dekket av forsikringen, da du ikke har lapp. Så de kan nok kreve penger av deg uansett...
Kjøring uten forsikring kan føre til flere millioner i gjeld om du f.eks kjører ned noen.
Du må jo være søkkrik loada med spenn om det er bilvraket som interesserer deg i denne saken? Om du hadde hatt krav på det så ville jo det være etter at du har gjort opp for deg med forsikringsselskapet og det kommer de ikke til å vente på. Derfor kan du nok bare anta at den muligheten ryker fortløpende.
Uvaksinert 👍
Problemet her er jo at bilen er leaset, det er jo ikke din far som eier den. Hadde din far eid bilen så kunne han jo bare sagt til forsikringen at de kunne tatt seg ei pille og bedt de kun konsentrere seg om skiltet. Sjekk med leasingen om din far kan kjøpe ut bilen fra dem og si også at det ikke skal tas på forsikringen.
Tja, kanskje de trekker i fra restverdien på bilen fra det de krever av deg. (Denne restverdien er sikkert veldig lav, så selger de den videre som vrak til en bilopphugger f.eks).
Hvorfor tenker du at du skal ha noe krav om å få bilen? Du har ødelagt noen andres eiendom, og må betale det det koster for å reparere eller erstatte. MAO, du er i minus og må betale for å komme i null.
Du har heller ikke krav på tomta om du brenner ned huset til naboen.
Tror det rimeligste for deg er å få cashet ut bilen fra leasing-selskapet, det blir uansett x antall hundre tusen det her. Men forsikring-selskaper skal ha betalt for alt, ikke kun bilen. Om dere kjøper den ut og stripper den for deler så begrenser du ihvertfall litt.