Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 896
I det siste har jeg begynt å få bluescreen når jeg har spilt litt. Fikk opp en melding når den starta opp igjen og da stod det at CPU'en var for varm, demonterte pcn og satte på ny kjølepasta gikk fint. Så starta jeg pcn igjen, lasta ned Heavyload og speedfan for å stressteste litt og da merka jeg når jeg kjørte heavyload så var CPU vifta på ca 2050 RPM og temp på ca 37-39, men når jeg slo av heavy load gitt RPM ned til 1650 og temp opp til 86. Prøvde å finne ut noen måte og speede opp cpu vifta, men finner ingen software jeg kan gjøre dette med, har også prøvd gjennom ASUS sin BIOS sak, men fant ingen måte og kontrolere det på der heller
CPU : I5 2500k
HK : ASUS P8H61 PRO

Takk til alle som hjelper !
Er dette stock vifte du har, eller har du en annen kjøler?
Learning by doing
Undef's Avatar
er det stock cooleren som følger med (nesten) alle intel sine prosessorer?
isåfall, bytt den.
Hello !
CookieY's Avatar
Trådstarter
Ja det er stock kjøleren har vært meninga LENGE at jeg skal bytte den, men har aldri hatt anledning. Noen andre forslag ?
Klønete og jalla-løsning er å koble vifta til noe annet enn hovedkortet, noe som leverer høyere spenning.

Kan det være mye møkk i vifta, eller noe annet som hindrer den i kjøle så godt som den skal?

Ser du har vært innom BIOS, helt sikker på at det ikke er noe der? Står nemlig at du skal kunne endre på viftens hastighet i BIOSen som følger med hovedkortet ditt.
http://www.asus.com/Motherboards/P8H61_PRO/
Sist endret av Marr; 11. desember 2013 kl. 19:33.
Mener å huske at stock vifta bruker 3 pin, som ikke kan kontrolleres. Lenge siden jeg har brukt en slik, men mener å huske det er slik.
Hello !
CookieY's Avatar
Trådstarter
Nei blåste godt i vifta da jeg demonterte den og alt av støv skal ha kommet ut, hadde også på ny kjølepasta for å se. Ja jeg har vel vært innom det som kan kalles BIOS på de nye hovedkortene til ASUS, er en litt annen UI enn vi er vant med, men kunne ikke finne noen måte på å regulere noe som helst.
Hva mener du med å koble til noe som har høyere spenning?
Men spørsmåle er, hvorfor blir RPM'en på cpu vifta høyere når jeg stress tester den, og når jeg skrur den av så går den på ekstremt lav RPM? forskjellen er jo 600-800 RPM

Sitat av fatfro Vis innlegg
Mener å huske at stock vifta bruker 3 pin, som ikke kan kontrolleres. Lenge siden jeg har brukt en slik, men mener å huske det er slik.
Vis hele sitatet...
Ja det er en 3 pins connector
Sist endret av CookieY; 11. desember 2013 kl. 19:34.
Sitat av CookieY Vis innlegg
Hva mener du med å koble til noe som har høyere spenning?
Vis hele sitatet...
F.eks koble vifta til en strømkilde som leverer like høy spenning som vifta maks tåler. Da vil vifta gå på maks hele tiden og ikke bli styrt av hvor hardt cpu kjører/temperaturen(?). Veldig jalla.

Men siden vifta di går raskere når cpu jobber hardere, er det jo tydelig at vifta sin hastighet kan kontrolleres på en eller annen måte.
Hvis du kobler viften til en slik, som igjen er koblet til PSU, så vil viften ha 5V konstant og gå i full hastighet hele tiden. Midlertidig løsning til du kjøper ny CPU kjøler?

Molex til 3-pin

Ah, det var kanskje ikke heeelt riktig kontakt på den i linken min, men du skjønner tegninga og finner den du trenger?
Sist endret av FlipMcFlop; 11. desember 2013 kl. 20:47.
Hello !
CookieY's Avatar
Trådstarter
Vet at stock vifta er noe drit, men trodde likevel den skulle holde prosessoren på grei temp og ikke 85 celcius. FlipMcFlop skjønner tegninga, men finner ikke rett, vet du om noen butikker som kanskje har den ? eller er det slik at den typen må bestilles?
Noe slikt. Eventuelt ville jeg hatt det litt gøy med en midlertidig jalla-løsning til du skaffer deg en ny kjøler.

Finn en gammel lader(evnt. noe annet som kan levere 12V), splitt opp kabelen og koble til stock-kjøleren.
Hello !
CookieY's Avatar
Trådstarter
Noen som kan fortelle meg om denne her passer? http://www.dustinhome.no/product/501...n-til-4x3-pin/
Den kan kobles til strømforsyningen ja. Men det er jo litt dyrt da. Hvis du skal handle den hos dustin kommer denne på 149kr som jeg syns er ganske kostbart når du får 212 evo til 249kr inkludert frakt

Jeg har slike du kan få
Hello !
CookieY's Avatar
Trådstarter
Ja da her jeg allerede bestilt en slik kabel, synes også det ble litt dyrt, men la gå og håpe den gjør underverker.