Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 817
Heh, skal på ferie i dag å valgte å installere et lite OS på min eee for å ha størst mulig plass på maskinen. Problemet mitt er at jeg ikke har den minste anelse om hvordan jeg f.eks finner andre SSD og minnepenner jeg har koblet til. Noen som kunne guidet meg litt? Trodde vel egentlig jeg skulle funnet noen filer på filehome men der ligger bare dsl og èn fil som heter Events.cal
Prøvd

Kode

mount /dev/sdb1 /mnt ; ls /mnt
Der kan jeg se filene ja. Men er det noen mulighet for å kunne lage snarveier til dem? Vet jo egentlig ikke hvor de ligger. Eller få opp en liste over de forskjellige enhetene. Nå fant jeg bare den ene SSDen min (Har 2 + minnepenn) og det hadde vært greit å vite hvordan jeg fikk tilgang til enhetene generellt. Er linux-nuubi=)
Hvem Linux distro bruker du?

Linux gir lagrings-medier navn som sda (hoveddisk), sdb, sdc, sdd osv.
Partisjoner på diskene blir merket med 1, 2, 3 osv.

Om du har grafisk grensesnitt, så kan du jo bare opprette en mappe på skrivebordet,
og endre monteringsmålet fra /mnt til /home/brukernavn/Desktop/Mappenavn

Om du setter i en minnepenn, og prøver

Kode

mount /dev/sdc1 /mappen-du-vil-mounte-disken-i
Sist endret av curx; 18. desember 2008 kl. 10:10.
Bruker Damn Small Linux (DSL). Nei, tror nok det blir Ubuntu igjen på meg. Det var i hvertfall LITT forståelig Takk for hjelpen likevel
Sitat av lefsaker Vis innlegg
Hvem Linux distro bruker du?

Linux gir lagrings-medier navn som sda (hoveddisk), sdb, sdc, sdd osv.
Partisjoner på diskene blir merket med 1, 2, 3 osv.

Om du har grafisk grensesnitt, så kan du jo bare opprette en mappe på skrivebordet,
og endre monteringsmålet fra /mnt til /home/brukernavn/Desktop/Mappenavn

Om du setter i en minnepenn, og prøver

Kode

mount /dev/sdc1 /mappen-du-vil-mounte-disken-i
Vis hele sitatet...
Tildels korrekt, alle enheter som defineres som Scsifamilen (SAS,SCSI,SATA) vil bli hetende sdX, dog vil legacyenheter som bruker en PATA-driver f.eks bli detektert som hdX.
Start tail -f /var/log/messages som root før du setter inn minnepennen, så ser du hva den heter.