Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 10276
Jeg har i de siste 2 årene brukt det natulige stoffet Melatonin som et daglig hjelpemiddel for innsovning.

Ettersom jeg i det siste har gått tom for pillene har jeg opplevd store tap av søvn.

Placebo? Kanskje....

Jeg får uansett ikke sove og henvender meg derfor til med-freaks som kansje har ærfaring innenfor området eller generelle logiske egenskaper som tillater dem å hjelpe meg mot en løsning på problemet

Thanks for listening chiiiiiiildren.....
Har opplevd det samme faktisk.

Hvilke doseringer har du brukt?
Gå til legen slik at du får nye utskrevet? Eventuelt så er det bare å bestille opp fra lillepille.com.
Sitat av cas Vis innlegg
Har opplevd det samme faktisk.

Hvilke doseringer har du brukt?
Vis hele sitatet...
3 mg hver kveld!

Slik jeg har oppfattet det kan hjernen bare ta opp en hvis dose og derfor ville det være nyttesløst og ta flere piller.

Sitat av Deezire Vis innlegg
Gå til legen slik at du får nye utskrevet? Eventuelt så er det bare å bestille opp fra lillepille.com.
Vis hele sitatet...
Det er et relativt dyrt stoff ettersom jeg ikke har penger

Men vil også gjerne vite at ikke kroppen min er avhengig av stoffet liksom :P
3mg er vel 6 ganger over anbefalt dosering fant jeg ut.

ved doseringer over 0,5mg vil du shutte kroppens egenproduksjon, og når melatoninet er ute av kroppen vil du våkne opp midt på natten ettersom doseringen din har vært så høy at du ikke produserer melatonin selv på en liten stund.

ved 0,5mg gir du bare egenproduksjonen din et "boost", og slipper dermed å shutte den.

Forøvrig er det helt vanlig at man har lav egenproduksjon av det gitte stoffet etter å ha tilført kroppen større mengder av samme stoff i annen form, det går som regel over i løpet av få dager - avhengig av hvilket stoff det dreier seg om.

om det er Time release, så er 1mg "passelig" dose.

I norge får man MElatonin i time-release kapsler under navnet "Circadin", pris vet jeg ikke, men det vet nok felleskatalogen.

ellers kan du kjøpe fra utlandet (som du sikkert vet siden du allerede har fått tak i det.)

Er du helt blakk, så kan du jo prøve å få sosialen til å gi deg noen slanter å kjøpe piller for?

Forøvrig liker jeg å sove, og bruker blant annet pramipexole, melatonin, diverse veksthormoner (søvnen er fantastisk på hgh-kur) for dette.
Sist endret av cas; 10. desember 2009 kl. 02:44.
Du er nok ikke avhengig. Greia er at mange bruker melatonin for å få tilnærmet A-menneskedøgnrytme. Mange har rett og slett en hormonproduksjonssyklus som gjør dem til B-mennesker. Antakeligvis er du en sånn, og da vil du bli trøtt seint, selv om du har stått opp tidlig.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Du er nok ikke avhengig. Greia er at mange bruker melatonin for å få tilnærmet A-menneskedøgnrytme. Mange har rett og slett en hormonproduksjonssyklus som gjør dem til B-mennesker. Antakeligvis er du en sånn, og da vil du bli trøtt seint, selv om du har stått opp tidlig.
Vis hele sitatet...
Jepp, det tror jeg er rett men som stundent må jeg nesten fungere før klokken 12 :P

Sitat av cas Vis innlegg
3mg er vel 6 ganger over anbefalt dosering fant jeg ut.

ved doseringer over 0,5mg vil du shutte kroppens egenproduksjon, og når melatoninet er ute av kroppen vil du våkne opp midt på natten ettersom doseringen din har vært så høy at du ikke produserer melatonin selv på en liten stund.

ved 0,5mg gir du bare egenproduksjonen din et "boost", og slipper dermed å shutte den.

Forøvrig er det helt vanlig at man har lav egenproduksjon av det gitte stoffet etter å ha tilført kroppen større mengder av samme stoff i annen form, det går som regel over i løpet av få dager - avhengig av hvilket stoff det dreier seg om.

om det er Time release, så er 1mg "passelig" dose.

I norge får man MElatonin i time-release kapsler under navnet "Circadin", pris vet jeg ikke, men det vet nok felleskatalogen.

ellers kan du kjøpe fra utlandet (som du sikkert vet siden du allerede har fått tak i det.)

Er du helt blakk, så kan du jo prøve å få sosialen til å gi deg noen slanter å kjøpe piller for?

Forøvrig liker jeg å sove, og bruker blant annet pramipexole, melatonin, diverse veksthormoner (søvnen er fantastisk på hgh-kur) for dette.
Vis hele sitatet...
Jeg har tatt 3 mg hver kveld over en lang periode og har aldri våknet på natta eller opplevd ubehageligheter.
Sitat av Scabby_Gabby Vis innlegg
Jeg har tatt 3 mg hver kveld over en lang periode og har aldri våknet på natta eller opplevd ubehageligheter.
Vis hele sitatet...
Kanskje kroppen din ikke har slutta å "fylle på" med melatonin på natta før nå nylig? Go with the flow, prøv å dosere litt mindre ..har du forresten har noen fatigue-relaterte sykdommer? Det kan ødelegge melatoninproduksjonen i lang tid. Du blir vel frisk igjen en gang, uansett
Kanskje slutte med det en stund å prøve alternative metoder?
Er ikke så oppdatert innen det feltet, men lykke til anyways.

This is Three dog! Aooouuu! (Måtte bare) <3
Sitat av Scabby_Gabby Vis innlegg
Men vil også gjerne vite at ikke kroppen min er avhengig av stoffet liksom :P
Vis hele sitatet...
Med tanke på at du, selv om du vil det eller ikke, er avhengig av hormonet melatonin for å sove fra du er født så tror jeg det blir litt dødfødt å begynne på andre preparater for å slutte med det.

Langvarig bruk (10 år og utover, lite dokumentert) kan ha bi-virkninger, men ellers er melatonin relativt fritt for bivirkninger.

Hvis du får det utskrevet av legen er det snakk om en eller to esker så går resten på frikortet. Tror jeg betalte rundt 350-400 for 30 dagers bruk sist gang jeg var på apoteket. Medregnet legekonsultasjonen så ender du fort opp på frikortgrensen.

(Btw. jeg tar selv 2mg, vet også om enkelte som tar 4mg. Det er viktig å bli utsatt for sollys når du går på melatonin!)
Sist endret av Deezire; 10. desember 2009 kl. 18:40.
Woah, det er helt drøy pris, Deezire. En pakke med 360 3mg-kapsler fra Biovea.net koster under 200 kr inkludert frakt. Dette er et års forbruk. Svakere og sterkere kapsler finnes også.

http://www.biovea.net/(S(rdf1ap45ncw...?PID=1562&CID=

Raskt og lovlig.
Mine melatonin kommer i boks (ikke brett) da altså ikke circadin men "melatonin", hver kapsel er 3mg, tar 2-3 stk når jeg legger meg..
Sitat av cas Vis innlegg
3mg er vel 6 ganger over anbefalt dosering fant jeg ut.
Vis hele sitatet...
Vil gjerne se kilder på dette. I Norge finnes melatonin som kontrollert legemiddel utelukkende i circadin, som er en udelelig depottablett. I hver av disse er det 2mg melatonin. Vil tro det hadde blitt laget svakere tabletter om kroppen "ikke trenger mer".
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Du er nok ikke avhengig. Greia er at mange bruker melatonin for å få tilnærmet A-menneskedøgnrytme. Mange har rett og slett en hormonproduksjonssyklus som gjør dem til B-mennesker. Antakeligvis er du en sånn, og da vil du bli trøtt seint, selv om du har stått opp tidlig.
Vis hele sitatet...
Er dette med A og B mennesker en vitenskapelig fact? Trodde bare det var en unskyldning for å være oppe seint og sove lenge om morgenen?

Uansett, melatonin styres vel mest av lys. Å sørge for å være ute om dagen og få litt dagslys, og ikke sitte forran lyskilder som TV eller PC om kvelden, er nok det smarteste å gjøre når man kutter melatonin, slik at kroppen når det er dag og når det er natt.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Er dette med A og B mennesker en vitenskapelig fact? Trodde bare det var en unskyldning for å være oppe seint og sove lenge om morgenen?
Vis hele sitatet...
Er vel ikke fullt så svart-hvitt, men jeg mener å ha lest at det er stor forskjell på folk og forutsetninger for å følge den "ideelle døgnrytmen", ja.

Jeg for min har alltid vært et notorisk B-menneske med store problemer med å sove før klokken 2-3, og tilsvarende problemer med å stå opp tidlig. Etter noen uker hvor det plutselig forverret seg fikk jeg diagnosen «forsinket søvnfasesyndrom», altså en tilstand der døgnrytmen konsekvent forskyver seg noen minutter for hvert døgn. Etter noen ukers behandling med 2mg melatonin hver kveld er jeg nå et nesten-A-menneske som merker at søvnen min er dypere og mer effektiv enn før, samtidig som jeg kan sovne og våkne enklere. Å snu døgnet tilbake etter en helg med utskeiing er også mye lettere enn tidligere.
Sist endret av Snillorg; 10. desember 2009 kl. 20:16.
Sitat av Myhre Vis innlegg
Vil gjerne se kilder på dette. I Norge finnes melatonin som kontrollert legemiddel utelukkende i circadin, som er en udelelig depottablett. I hver av disse er det 2mg melatonin. Vil tro det hadde blitt laget svakere tabletter om kroppen "ikke trenger mer".
Vis hele sitatet...
Finnes flere former av melatonin enn circadin..
Det er jeg fullstendig klar over. Sier bare at jeg ikke tror på at anbefalt dose er såpass liten, i og med at eneste kontrollerte legemiddel i Norge er circadin, som har mye høyere melatonininnhold enn dette.
Sist endret av Snillorg; 10. desember 2009 kl. 20:19.
Sitat av Myhre Vis innlegg
Det er jeg fullstendig klar over. Sier bare at jeg ikke tror på at anbefalt dose er såpass liten, i og med at eneste kontrollerte legemiddel i Norge er circadin, som har mye høyere melatonininnhold enn dette.
Vis hele sitatet...
Liten misforståelse, men er med deg på logikken. Mine kapsler er 3mg, om da 0.5 er passe skjønner jeg ikke hvorfor kapslene skulle bli produsert sånn.
Sitat av Splendid Vis innlegg
Mine melatonin kommer i boks (ikke brett) da altså ikke circadin men "melatonin", hver kapsel er 3mg, tar 2-3 stk når jeg legger meg..
Vis hele sitatet...
Det er waste og ta 2-3 da kroppen ikke kan få mer effekt om du tar 1 eller 200 :P

Men mine og er i en boks!
circadin er melatonin med time-release formula.

Hva kilder angår på dosering så har jeg ikke dette, men det kommer fra en meget kvalifisert person som jeg stoler fullt ut på, så jeg sier som han sa, "Du kan vel bruke pubMed du også?".
Det er da flere produsenter av dette..

Jeg har fått utskrevet melatonin av legen min i oslo, og hentet det ut på apotek i oslo. Dette er 3mg kapsler fra Nature`s one. Det er registrert som naturlegemiddel, og kun leger som er registrert hos apoteket kan skrive de ut.

Jeg fikk anbefalt 1-3 kapsler før sengetid. Det vil si 3mg, 6mg, eller 9mg.

Sjelden jeg tok mer enn en kapsel. Tok aldri tre.
Jeg har selv dosert 3 - 6 og 9mg, men merket da at jeg våknet opp midt på natten og slet med å sovne igjen.

Har forøvrig aldrig hatt resept på dette middelet.

Får se om jeg kan grave frem noen kilder etter eksamen er skutt og drept.
Sitat av Myhre Vis innlegg
Det er jeg fullstendig klar over. Sier bare at jeg ikke tror på at anbefalt dose er såpass liten, i og med at eneste kontrollerte legemiddel i Norge er circadin, som har mye høyere melatonininnhold enn dette.
Vis hele sitatet...
Det er ikke det eneste kontrollerte legemiddelet i Norge med melatonin, men de andre må man søke om å få.
Normal dose av melatonin er 3, 6 eller 9mg. Tar man mer enn 9mg så er det som å spytte i sjøen.
Stoffet er lite testet ved langtidsbruk, men flere forskere tror at langtidsbruk kan påvirke kroppens egen evne til å produsere melatonin, men det skal i de fleste tilfeller kunne reparere seg selv over tid.

Det kontrollerte legemiddelet i Norge heter Circadin (2mg melatonin, laktosemonohydrat og hjelpestoffer). Melatonin (av den typen som Splendid viser bilde av) er uregistrert og kreves et spesielt skjema for å få på apoteket.
▼ ... flere år senere ... ▼
Vel, gikk kald kalkun på kvetiapin etter flere års bruk. Har prøvd dette før og det kan gå ganske hardt for seg spesielt mtp det å ikke få sove i det hele tatt i en ukes tid mens man brå-seponerer, gikk derfor til innkjøp av melatonin 1 mg depot og ikke depot reseptfritt fra apoteket i den tro at det fikk meg over kneiken, det hjalp litt. Men igår var jeg tom og inatt fikk jeg ikke sove selv om jeg hadde drukket ti øl før jeg la meg klokken 03. Dette er vel den eneste gangen jeg ikke har fått sove av en slik mengde med alkohol så etter to timer spiste jeg 20 mg sobril som normalt gir en søvndyssende effekt, men nei, to timer senere inntok jeg 30 mg til og sovnet etterhvert. Det står svart på hvitt at melatonin ikke er avhengighetsskapende men det må jo bare være fjas, hvor lang tid tar det før dette stabiliserer seg for en som egentlig ikke sliter med søvnproblemer ?