Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3024


På dette bildet kan man se to batterier og en enhet. Enheten er dimensjonert for 24 volt, men trenger vanligvis ikke å driftes med mer enn 12 volt.

I noen tilfeller må enheten få 24 volt. Derfor seriekobler jeg batteriene.
Jeg kunne tenkt meg at dette kanskje går fortere om jeg skaffer to eller tre releer, men da må jeg også vite om det går greit å koble slik jeg tenker.

Nr 1:
To releer avgjør om batteriene er seriekoblet eller ikke, og hvis de ikke er seriekoblet så er minus på begge batteriene koblet i parallell.
Det ene batteriet er imidlertid ikke koblet til på plussleder samtidig som minus, og derfor er min tanke at dette batteriet ikke påvirkes av å være parallellkoblet på minus i det hele tatt. Det er dette jeg trenger å få bekreftet / avkreftet av dere.
Hvis batteriene skal være koblet i serie, så opphører parallellkoblingen på minuslederen. Altså er det kun et rele som er aktivt om gangen.

Nr 2:
Omtrent det samme som nr. 1, bare at her skilles batteriene fra hverandre på minusleder i tillegg til plussleder når det ikke skal være seriekobling. Altså er det kun enten to releer aktive samtidig, eller kun det tredje. Det er dette som er aktuelt hvis dere sier at nr. 1 er skadelig på noen måte.

Så, hvis dere leser avsnittet om nr. 1, så er det dette jeg trenger svar på :-)
Sist endret av Tysteren; 13. august 2022 kl. 13:25.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Lær deg normale elektriske symboler så det er mulig å forstå det du tegner.

https://www.nb.no/items/3f02a6342b0e...53bd34?page=19
Sist endret av vidarlo; 13. august 2022 kl. 13:33.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Lær deg normale elektriske symboler så det er mulig å forstå det du tegner.

https://www.nb.no/items/3f02a6342b0e...53bd34?page=19
Vis hele sitatet...
Greit, jeg kommer tilbake senere
Det er iallefall viktig hvilken rekkefølge releene kobler, ellers får du kortsluttning. Releene må frakoble før de kan koble. Ellers går dete galt.
Det første jeg vil advare om er muligheten for kortslutning, du må koble dette inn og ut i (minst) to trinn for å forhindre det. Og hvis du ikke lager en sperre mot å koble feil er det bare et spørsmål om tid før det sier pang.
Ja, det har jeg tenkt på. Det er viktig at batteriene ikke parallellkobles samtidig som de seriekobles.

Jeg har googlet og tenkt meg litt om, mitt spørsmål blir:

Kan alle batteriene og enhetene dele samme jordingspunkt for negativ pol, uavhengig av spenningen på pluss?

Dette er selvfølgelig sett hen til at koblingene er gjort riktig og at batteriene ikke utsettes for samtidig parallell- og seriekobling.

Tilleggsspørsmål: Kan en diode brukes som erstatning for et rele den veien?
Sist endret av Tysteren; 13. august 2022 kl. 15:24.
Nei, jordingspunkt for ett av batteriene må endres ved seriekobling. Og hvilken effekt snakker vi om her?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Forøvrig lar heile problemet seg løyse med eit rele med tre kontaktsett; to NO og eitt NC.

Men kvifor vil du dette? For meg ser det ut som rimelig klassisk X-Y problem, der du trur det er god måte å løyse problemet ditt på - men i realiteten er det idiotisk.

Så forklar oss kva det er du prøver å oppnå? Kva sluttresultat er du ute etter? Kvifor vil det å kunne veksle mellom 12V og 24V løyse problemet ditt?
Jeg tror jeg kan spare mye strøm ved å kjøre 12v til kretskortet i idle-modus.

Når kretskortet skal starte motoren på 24v, forsyner jeg motoren enten via. kretskortet i seg selv, eller via. et rele.

Dette gjør jeg nå også, men manuelt for hånd.

Vet ikke om jeg faktisk sparer strøm på dette, derfor tester jeg, men vil ikke at det skal si pang.
Sist endret av Tysteren; 13. august 2022 kl. 16:32.
Hva slags utstyr snakker vi om her? Et modellfly? El-scooter? Brørister?
Skjønner ikke helt tegningene eller hvorfor du skal gjøre dette, gjerne forklar litt mer rundt hva du skal oppnå og hvorfor.

Men uansett så må du hvertfall sørge for at du alltid trekker fra begge batteriene både når du bruker 12 og 24V slik at det ikke blir forskjellig spenning på batteriene


Her er hoved og styrestrømskjema som jeg har tegnet opp.

Her blir 1 batteri brukt til å gi 12 volt, og for 24volt, så bruker vi begge

NC relee kontakten gir 12 volt
NO relee kontakten gir 24 volt

Her kan du kun velge mellom 12 og 24 volt, skal du ha mulighet til å også slå av annlegget, så legger du bare en av/på bryter på pluss siden til lasten

Det er ingen problem å laske sammen minus mellom batteriene, det går ikke strøm gjennom et batteri, uten at begge polene er koblet til noe

Håper jeg har forstått deg riktig

Ville forøvrig også hatt på en sikring mellom batteri og last, men kan ikke anbefale det, når jeg ikke vet hva som skal drives
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Jeg tror jeg kan spare mye strøm ved å kjøre 12v til kretskortet i idle-modus.
Vis hele sitatet...
Det bør jo ta førti sekunder å måle med eit multimeter?
Sitat av TheCrow Vis innlegg


Her er hoved og styrestrømskjema som jeg har tegnet opp.

Her blir 1 batteri brukt til å gi 12 volt, og for 24volt, så bruker vi begge

NC relee kontakten gir 12 volt
NO relee kontakten gir 24 volt

Her kan du kun velge mellom 12 og 24 volt, skal du ha mulighet til å også slå av annlegget, så legger du bare en av/på bryter på pluss siden til lasten

Det er ingen problem å laske sammen minus mellom batteriene, det går ikke strøm gjennom et batteri, uten at begge polene er koblet til noe

Håper jeg har forstått deg riktig

Ville forøvrig også hatt på en sikring mellom batteri og last, men kan ikke anbefale det, når jeg ikke vet hva som skal drives
Vis hele sitatet...
Det var akkurat dette jeg lurte på, ja

Da skal jeg se hva jeg får satt sammen, så viser jeg det fram her for tilbakemeldinger senere

Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Skjønner ikke helt tegningene eller hvorfor du skal gjøre dette, gjerne forklar litt mer rundt hva du skal oppnå og hvorfor.

Men uansett så må du hvertfall sørge for at du alltid trekker fra begge batteriene både når du bruker 12 og 24V slik at det ikke blir forskjellig spenning på batteriene
Vis hele sitatet...
Ja, forresten, forklare dette.

Jeg har en motor, og jeg vil det skal være valgfritt om denne skal vare lenge (kapasitet), eller om den skal få en midlertidig boost og trekke 24v for å øke hastigheten, men trekke brukstiden (lavere kapasitet) ned.

Derfor, med din siste setning, må jeg ha batteriet parallellkoblet, slik at begge belastes likt. Jeg kan ikke la et batteri stå ubrukt mens det andre belastes. Derfor blir koblingsskjemaet litt annerledes.
Sist endret av Tysteren; 13. august 2022 kl. 17:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vurdert et potmeter?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Jeg har en motor, og jeg vil det skal være valgfritt om denne skal vare lenge (kapasitet), eller om den skal få en midlertidig boost og trekke 24v for å øke hastigheten, men trekke brukstiden (lavere kapasitet) ned.
Vis hele sitatet...
Så det var eit X-Y-problem.

https://www.electronics-tutorials.ws...odulation.html

Drit i opplegget ditt med serie-paralell. Det var i bruk på sporvogner anno 1940. I dag har vi kraftelektronikk.
Sist endret av vidarlo; 13. august 2022 kl. 17:21.
Eller motstand i serie, med bryter som kortslutter motstanden?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Eller motstand i serie, med bryter som kortslutter motstanden?
Vis hele sitatet...
Nei. Igjen; det er 1930. Det kaster bort energi, og er ikkje lineært. PWM har veldig små tap, og betre linearitet, spesielt når det kjem til dreiemoment.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei. Igjen; det er 1930. Det kaster bort energi, og er ikkje lineært. PWM har veldig små tap, og betre linearitet, spesielt når det kjem til dreiemoment.
Vis hele sitatet...
Det var akkurat dette jeg trengte å finne ut av. Om det er verdt å leke litt vs. PWM.

Dette vil føre til at jeg skaffer et stort 24v batteri fremfor 2x 12v, og regulerer ned til 12. Dette vil imidlertid kreve noe kjøling (?)