Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 5726
Anonym bruker
"Bred Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har prøvd å finne svar fler steder men finner det ikke. Så. Jeg og noen kompiser tar ca 350ug lsd og rundt peaket får han ene skikkelig ego death. Han slutter og svare oss og blir nesten bevisstløs. Mens vi sitter ute for å ta litt luft blir leppene hans blå og det kommer litt hvitt skum ut av munnen hans. Jeg vil bare vite hva som har skjedd og hva jeg burde gjøre hvis noe sånt skjer igjen
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sikker på at han ikke har inntatt noe annet utenom lsd? Så vidt meg bekjent skal ikke det være mulig på kun lsd.
Skjedde dette nå nettop eller ved en tidligere anledning?
New generation
colakork's Avatar
Kan være han glemte å puste?

Det, med den høye pulsen, den psykiske og fysiske belastningen, kan vel være nok til at blodet ikke får seg rundt skikkelig.

Selv merker jeg belastningen veldig godt på hjerte når jeg turer på lsd. Det krever masse energi å være i den verdenen.
Legg personen i stabilt sideleie, få ut skum og sjekk om personen puster ok, og om hjertet slår!
Når du blir blå, er dette noe som kalles cyanose (etter cyanidforgiftning). Dette ser en også under cyanidforgiftnig, og det kommer av oksygenmangel i blodet. Dette kan medføre varige hjerneskader og død, om det får stå på noe særlig lenge.

Hvis personen ikke puster og hjertet ikke slår, så må en selvsagt utføre klassisk hjerte og lungeredning, og selvsagt ringe 113.




Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sikker på at han ikke har inntatt noe annet utenom lsd? Så vidt meg bekjent skal ikke det være mulig på kun lsd.
Vis hele sitatet...
Nå vet ikke jeg om dette er av LSD alene eller ikke. Men her har dette tydeligvis skjedd, så om det da er LSD alene eller ikke, er egentlig helt ubetydelig!

Men ikke det, hvis du peiser på dosen en del, så er også LSD endelig farlig nok. LSD har en LD50 målt til 16 mg/kg kroppsvekt i.v. hos rotte. Hva betyr dette spør du? Du kan sammenligne dette med demeton-S-metyl som har en LD50 målt til 30 mg/kg kroppsvekt p.o. også rotte. Forskjellen er at LSD her er injisert i vena, mens demeton-S-metyl er inntatt igjennom munnen. Det er nok en lavere absorbsjonsrate i tarmen enn fra blodet. Men allikevel LSD er ikke langt unna dobbelt så giftig som demeton-S-metyl.
Demeton-S-metyl var et mye brukt insektmiddel, som nå er omtrent forbudt over hele jordkloden på grunn av sin giftighet. Normalt får en ikke slike doser av LSD. Men stoffet i seg selv er endelig farlig nok!
Iskald makkapikk
Mener å ha lest om flere som har fått vaskulære(?) reaksjoner av høye doser psykedelika? Men det er snakk om ekstremiteter som hender, føtter og kjønnsorgan hvis jeg husker rett. Men 350ug er nå ikke en overdrevent høy dosering heller
Dersom en person har blå lepper så ring 113 uansett rusmiddel, personen har alvorlig mangel på oksygen i blodet, og til hjernen.
Dersom det er frykt for å bli tatt for ulovlig rusbruk så drit i å fortelle det til ambulansepersonell .
Klem fra Betty
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ambulansepersonell og legevakt har taushetsplikt og involverer ikke politi. Det er viktig å fortelle ambulansen om hva som er inntatt og hvor mye så de kan gi riktig hjelp med en gang!

I tilfellet her burde ambulanse vært ringt med en gang og etter fysisk helsehjelp få overvåkning og støtte mtp psykisk helse. Hvordan har kompisen din det mentalt har han fått noen varige mén? Denne reaksjonen høres både traumatisk ut og ut som en så høy dose for han at han kanskje har fått problemer med å noen sinne lande igjen?
Det er vedtatt en barmhjertig samaritan-regel i Norge nå mtp å ringe ambulanse ved overdose.

https://www.nationen.no/politikk/pun...-i-stortinget/
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Ekvivokk Vis innlegg
Det er vedtatt en barmhjertig samaritan-regel i Norge nå mtp å ringe ambulanse ved overdose.

https://www.nationen.no/politikk/pun...-i-stortinget/
Vis hele sitatet...
Det har vært regel i ambulanse yrket i alle år. Uskreven eller ei. Til og med saker der både politi og ambulanse er tilkalt pleier ambulansepersonell å beskytte i hvertfall pasienten og ikke svare politiet om politiet spør hva pasienten har fått i seg eller om pasient har fått i seg og ofte nekte politiet tilgang til å få avhørt(og avslørt) pasienten på stedet. Ambulanse tyster heller ikke på resten der selvom de så må hente noen som dyrker hasjplanter i stua de må bane seg gjennom.

Supert det er kommet skreven regel om at hvis politiet kommer til stedet å fersker folk rusa med egne øyne skal ikke andre eller innringer straffes fordet. Men ambulanse tilkaller aldri politi med mindre det er truende situasjon på gang, drap, vold, trusler, ustyrlig situasjonv
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Dersom en person har blå lepper så ring 113 uansett rusmiddel, personen har alvorlig mangel på oksygen i blodet, og til hjernen.
Dersom det er frykt for å bli tatt for ulovlig rusbruk så drit i å fortelle det til ambulansepersonell .
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Er det ikke viktig for helsepersonell å få greie på hva som har blitt inntatt?

Det siste rådet ditt høres veldig rart ut. Kan du utdype? Er det aldri relevant å få greie på hva som har blitt tatt for å redde liv? Er det viktigere å unngå en liten bot for bruk enn å redde kompisen sin? Og ikke minst har det jo nå ganske nylig kommet en barmhjertig samaritan-regel ganske som ble nevnt etter råder ditt.

Blir rimelig sjokkert og ønsker gjerne noe utdypende om hvorfor
Anonym bruker
"Høflig Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av knert1 Vis innlegg
Er det ikke viktig for helsepersonell å få greie på hva som har blitt inntatt?

Det siste rådet ditt høres veldig rart ut. Kan du utdype? Er det aldri relevant å få greie på hva som har blitt tatt for å redde liv? Er det viktigere å unngå en liten bot for bruk enn å redde kompisen sin? Og ikke minst har det jo nå ganske nylig kommet en barmhjertig samaritan-regel ganske som ble nevnt etter råder ditt.

Blir rimelig sjokkert og ønsker gjerne noe utdypende om hvorfor
Vis hele sitatet...
Helsepersonell gir en lang faen i hva du har inntatt. Jo mer de vet jo bedre kan de hjelpe deg.

Dog var nettopp mye styr rundt en kar som fikk bot av politiet etter at han ringte 113 da samboeren hadde tatt overdose, men innringer hadde 1 gram av noe i lommen. Noe som skaper slike tråder som dette og folk som gjerne heller bruker livsviktige sekunder på å gjemme stash istedet for å ringe 113.


Latterlig prioritering dessverre.
Anonym bruker
"Høflig Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Edit: Svarte slik jeg gjorde og gikk litt offtopic da jeg så tråden var startet for 13 timer siden =)
Anonym bruker
"Høflig Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Edit 2: Jeg skulle ha lest om denne endringen i straffeloven før jeg svarte! Flott at det ble endring!
Anonym bruker
"Hatsk Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sikker på at det faktisk var lsd og ikke rc?
Har vi så dårlig råd at det føles billigere å dra i begravelse etter å ha vært medskyldig i hemmlighold av opplysninger som kan redde liv? Kan noen forklare hvorfor man ikke skal si HVA som har blitt intatt, f.eks NURSE Betty?
Anonym bruker
"Taktløs Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvordan gikk det egt i denne saken? Håper vel.
Egodød ved LSD kan trigge sterke fysiske reaksjoner, kroppen kan vri seg i morbide positurer, epileptiske anfall, fråding, bli helt blå etc. kan oppstå. Personen som nærmer seg egodød har overbevisning om at han dør eller at noe forferdelig er iferd med å skje etc.

Anbefaler boka "LSD and the Mind of the Universe: Diamonds from Heaven" av Bache for dem som er interessert i de virkelige far out fysiske og psykiske opplevelser og reaksjoner ved egodød (han gjennomførte over 50 session med 500mcg LSD) og beskriver flere dramatiske fysiske og psykiske reaksjoner.

Gitt at man er sikker på at det var LSD som ble inntatt og ikke noe RC så er det vel konsensus at observering og psykisk beroligelse er veien å gå. F.eks å oppfordre til å puste dypt og rolig og å gi seg hen (dog usikkert om man får kontakt). Jeg har aldri hørt at slike tilsynelatende dramatiske situasjoner ved egodød under LSD virkelige er livstruende eller farlige og opphausing av situasjonen ved å prematurt ringe 113, sette igang med hjertekompresjoner el.l kan vel fort bare trigge en mer traunatisk opplevelse.

Er man i tvil er det vel uansett det rette.
Ellers bør man være klar over at 350mcg LSD kan gi dramatiske opplevelser og ikke gi seg dette i kast på en lettvint måte.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Hvis du opplever et epileptiske anfall og blir helt blå så holder du på å dø. Ingen "egodød", ekte død.
Falsk LSD/RC kan man overdose på. Litt sent å si det nå men håper du fikk ambulansen på banen ASAP. Blir veldig glad for en oppdateringsmelding fra trådstarter og håper alt går bra.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Har vi så dårlig råd at det føles billigere å dra i begravelse etter å ha vært medskyldig i hemmlighold av opplysninger som kan redde liv? Kan noen forklare hvorfor man ikke skal si HVA som har blitt intatt, f.eks NURSE Betty?
Vis hele sitatet...
Du kan du faen roe deg ned litt? Det er ikke så mye de i ambulansen får gjort med disse stoffene. Men det handler om å sikre luftveier og puls, noe ambulansefolkene vil gjøre så fort de får kloa i personen. Du vil også bli bedt om å utføre instrukser via 113 telefonen også med muntlig bistand. Slik som å sikre luftveier og eventuelt hjerte og lungeredning.
Nurse Betty sa, at en skulle ringe 113, og det er faen i tetssjiktet av svarene her. Kutt ut med disse angrepene!
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Du kan du faen roe deg ned litt? Det er ikke så mye de i ambulansen får gjort med disse stoffene. Men det handler om å sikre luftveier og puls, noe ambulansefolkene vil gjøre så fort de får kloa i personen. Du vil også bli bedt om å utføre instrukser via 113 telefonen også med muntlig bistand. Slik som å sikre luftveier og eventuelt hjerte og lungeredning.
Nurse Betty sa, at en skulle ringe 113, og det er faen i tetssjiktet av svarene her. Kutt ut med disse angrepene!
Vis hele sitatet...
Nå er det vel heller å holde informasjon som kan redde liv hemmelig han reagerer på, feks hvilke rusmidler og hvor mye som er inntatt.
Men kommer ikke som noe sjokk at din reaksjon er å ta det som ett angrep
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Nå er det vel heller å holde informasjon som kan redde liv hemmelig han reagerer på, feks hvilke rusmidler og hvor mye som er inntatt.
Men kommer ikke som noe sjokk at din reaksjon er å ta det som ett angrep
Vis hele sitatet...
Jeg synes en bør levere slike opplysninger jeg også. Men om en ikke vil, så må en uansett ringe 113! Det var egentlig dette Nurse Betty, sa. Hvis en er uenig i, at en ikke skal utlevere opplysninger om hva som er inntatt til helsepersonell, så går det faktisk an å si det på en ordentlig måte. Det viktigste er å personen til kvalifiserte folk! Det var også akkurat dette hun ville få frem, iallfall som jeg forsto det.
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Å ikke si til helsepersonell enten det er psykolog eller ambulanse at det er inntatt stoffer som kan være skyld eller delskyld i symptomene kan føre til at man ikke får riktig behandling. Det kan være fatalt å føre til alt fra ti år til som deprimert til hjertestans og død.
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det blir fortsatt i praksis varslet politi ved varsling av overdose hos 113. Ikke lenge siden jeg hadde heroin overdose og politi strømmet på og raida kåken like etter jeg hadde blitt henta og folket hadde fått pakka sammen og dratt. De sa det var amk som varsla dem om overdose og rus.
Anonym bruker
"Taktløs Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Som Fattig Hvithval skriver er informasjon om hvilket rusmiddel som har blitt tatt (eller tror har blitt tatt) forskjell mellom liv og død.

Latterlig idiotisk å mene eller gjøre det motsatte.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
er informasjon om hvilket rusmiddel som har blitt tatt forskjell mellom liv og død.
Vis hele sitatet...
Rettelse: Det kan være. Og det kan også frykten for en razzia være. Det er bedre å ringe 113 og ikke si noe om rusmidler enn å ikke ringe.
Takk for at du forstår hvorfor jeg reagerer Flaffersen

Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Jeg synes en bør levere slike opplysninger jeg også. Men om en ikke vil, så må en uansett ringe 113! Det var egentlig dette Nurse Betty, sa.
Vis hele sitatet...
Var det? Da tolker vi det veldig forskjellig. Syntes ikke rådet om å holde kjeft om hva en døende person har inntatt PGA frykt for en bot for bruk fremstår like nusselig og godhjertet som deg. Hvorfor?
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Dersom det er frykt for å bli tatt for ulovlig rusbruk så drit i å fortelle det til ambulansepersonell.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Dette er noe jeg ser som et særdeles dårlig råd og da ønsker jeg gjerne at hun utdyper om det er en god grunn for dette. Men dette er visst ikke like interessant som å skrive i en annen tråd at hun har blitt kjørt avgårde i sykebil. Så da må jeg bare spørre igjen, og selvsagt syntes jeg det er ironisk å kalle seg nurse hva som helst å komme med slike råd. Hvorfor?(igjen...)

Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Det viktigste er å personen til kvalifiserte folk! Det var også akkurat dette hun ville få frem, iallfall som jeg forsto det.
Vis hele sitatet...
Kvalifiserte folk kan faen ikke trylle heller.


Men det er vel sikkert bare for morroskyld at det første leger og utrykningspersonell spør om er hva folk har fått i seg mens de er døende.

Det sier seg selv at det er bedre å ringe enn å ikke ringe 113. Den er vel en ikke-diskusjon...


Det som tydeligvis, dessverre er en diskusjon er om det under noen omstendighet er verdt å IKKE gi helsepersonell informasjon som kan utgjøre forskjellen på liv og død.
Sist endret av knert1; 12. juli 2021 kl. 19:17.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det blir fortsatt i praksis varslet politi ved varsling av overdose hos 113. Ikke lenge siden jeg hadde heroin overdose og politi strømmet på og raida kåken like etter jeg hadde blitt henta og folket hadde fått pakka sammen og dratt. De sa det var amk som varsla dem om overdose og rus.
Vis hele sitatet...
Ikke lenge siden jeg hadde amk inne heller fordi en kompis hadde fått i seg litt for mye.
Null snut, cola, mdma og røykings lå åpenlyst midt på bordet og vi var helt klart påvirket.

Taushetsplikten brytes ikke bare av å si man har hatt ditt eller datt og det skal litt til før snut blandes inn, nettopp fordi det kan stå mellom forskjell på liv og død.
Klart det skjer i noen tilfeller, men da er det gjerne også av litt andre grunner som at man feks ikke er istand til å ta vare på seg selv eller er til fare for seg selv eller de rundt.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Ikke lenge siden jeg hadde amk inne heller fordi en kompis hadde fått i seg litt for mye.
Null snut, cola, mdma og røykings lå åpenlyst midt på bordet og vi var helt klart påvirket.

Taushetsplikten brytes ikke bare av å si man har hatt ditt eller datt og det skal litt til før snut blandes inn, nettopp fordi det kan stå mellom forskjell på liv og død.
Klart det skjer i noen tilfeller, men da er det gjerne også av litt andre grunner som at man feks ikke er istand til å ta vare på seg selv eller er til fare for seg selv eller de rundt.
Vis hele sitatet...
Akkurat! Derfor er det fint om folk kan utdype om folk kommer med dødelige råd. At jeg ikke kan si klart og tydelig i fra om dette og kreve utdyping mens hun sitter og skriver i alle andre tråder virker sykt. Mener at jeg faktisk forholder meg ganske rolig i forhold til hvor dårlige og farlige råd som kommer, og jeg må da "for faen" ikke "roe meg".

Tydeligvis ikke, så da ønsker jeg gjerne at aluminiumfluorid som kommer med disse beskyldningene kan utdype hvordan jeg "angriper" og ikke sier ting på en "ordentlig måte". Nærmeste jeg kommer er at jeg satt strek under Nurse i navne Nurse Betty og at jeg purret på.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Taushetsplikten brytes ikke bare av å si man har hatt ditt eller datt og det skal litt til før snut blandes inn
Vis hele sitatet...
"Full Gaupe" sier nå det motsatte. Det er kanskje ikke vanlig, men jeg tror ikke du har belegg for å si at det ikke skjer.
Det er en gyllen regel blant noen innenfor helsefaget. Ikke alle følger den. Har vel opplevd 50/50 at snuten blir ringt eller ikke. Det er en forbanna ukultur i helsevesenet dem burde få bukt med.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
"Full Gaupe" sier nå det motsatte. Det er kanskje ikke vanlig, men jeg tror ikke du har belegg for å si at det ikke skjer.
Vis hele sitatet...
"Det skal litt til" Er ikke det samme som å si at det ikke skjer men...
Beklager at jeg ikke har fulgt helt med i tråden, har vært på tur til storbyen. Selvsagt bør en oppgi hva som er inntatt, det var ikke poenget. Ring 113 og ta det derifra, dessuten er det vel litt usannsynlig at ambulansen har med seg motgift mot LSD ?
Klem fra en meget varm Betty
Kan man egentlig dø av overdose så lenge man ikke klikker helt og gjør noe dumt man dør av? Sakset fra Wikipedia.


LSD påvirker i liten eller ingen grad biologiske reseptorer som regulerer vitale funksjoner.[1] Det finnes ingen dokumenterte dødsfall på grunn av LSD-overdoser.[1][16] LSD er kroppslig veltolerert og fører ikke til skader på hjernen eller kroppen.[1][16]

Ifølge EMCDDA er "Seriøse bivirkninger eller dødsfall grunnet ulykker eller selvmord under effekten av LSD ekstremt sjelden.[2] Ifølge USAs Trafikkadministrasjon er "tilfeller av LSD-påvirket kjøring ekstremt sjelden".[19]

Det er ikke dokumentert at bruk av LSD eller andre psykedelika fører til nevropsykologiske problemer.[20] Bruk av LSD fører ikke til schizofreni,[2][21][22] men LSD kan utløse symptomer hos pasienter med schizofreni.[23]

LSD og andre psykedeliske substanser er ikke kjent å skape avhengighet, tvangsmessig bruk, eller abstinenssymptomer.[1][2]

Flere internasjonale ekspertpanel har rangert LSD som mindre skadelig for den enkelte bruker og samfunnet enn alkohol, tobakk og en rekke andre vanlige rusmidler.[24][25][26][27][28]
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Beklager at jeg ikke har fulgt helt med i tråden, har vært på tur til storbyen. Selvsagt bør en oppgi hva som er inntatt, det var ikke poenget. Ring 113 og ta det derifra, dessuten er det vel litt usannsynlig at ambulansen har med seg motgift mot LSD ?
Klem fra en meget varm Betty
Vis hele sitatet...
er nokk ikke lsd han har fått i seg desverre, er ikke motgift mot lsd fordi det ikke trengs er umulig og dø av det
Jeg vil si det er ganske viktig å si hvilke stoffer man har inntatt til ambulansepersonell hvis man blir cyanotisk. Er enig i at man ikke kan gjøre så mye med dette hvis det er tale om psykadelika, men hvis svaret på "har du inntatt noen stoffer?" er "ja, jeg har tatt opiater" eller kan livet reddes med naloxon. Ellers, er vel det eneste riktige svaret i denne tråden at man bør kontakte 113 med det samme, pronto.
Er nok inntatt andre stoffer enn LSD, det var ikke mitt poeng. Nå er forhåpentlig vis situasjonen under kontrol.
Ring 113, forklar situasjonen og opplys selvfølgelig om hva du vet er tatt, røykt eller spist.
Jeg gidder ikke å krangle om jeg brukte feil ord eller var litt rask til å sende hurtigsvar. Selv har jeg gitt hlr i over en time mens vi ventet på ambulanse. Fint å bo på bygda, men langt til sykehus.
Ha en fin dag.
Klem fra Betty
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Dersom en person har blå lepper så ring 113 uansett rusmiddel, personen har alvorlig mangel på oksygen i blodet, og til hjernen.
Dersom det er frykt for å bli tatt for ulovlig rusbruk så drit i å fortelle det til ambulansepersonell .
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Nurse Betty siktet kanskje til, omformulert: «Fortell om symptomene, men utelat gjerne informasjon om rusmidler inntil ambulanse er på stedet, de kommer likevel når man har slike symptomer»

?
Det hun mente var, hvis dere ikke tør å ringe ambulanse pga. redd for politi, så ringer dere ambulansen å unnlater å si at stoffer er inntatt, så det kommer ambulanse og kan hjelpe vedkommende. Det viktigste er at han får hjelp.

Selvfølgelig er det beste om de vet det, men om det er et hinder for å ringe, så heller ring å ikke si noe om at lsd er inntatt enn å la vær. Skjønner ikke at det diskuteres engang. Sa seg selv ut fra innlegget mener jeg.