Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1733
Uvaksinert 👍
Hvis man har ei 6mm stålplate i en ovn som holder 300 grader. Hva er formelen for å regne ut hvor lang tid den bruker på å oppnå samme temperatur som lufta i ovnen? Går sikkert raskere med å ha på vifta også, men uten vifte, kan man regne ut hvor lang tid det tar hvis man setter inn ett pizzastål på 20 grader inn i en forvarmet ovn som holder 300 grader før den plata også holder 300 grader.
Vel, de jeg kjøpte pizzastålet mitt fra anbefalte 1 time på 300 grader før du slenger pizzaen inn, jeg syns det høres litt i overkant ut så jeg har som regel første pizzaen i ovnen rundt 35-40 min etter jeg slo på ovnen
Uvaksinert 👍
Trådstarter
Det må jo finnes en formel så man kan regne ut nøyaktig tid. Selv så tror jeg at hvis man setter det inn i kald ovn så trenger det ikke så mange minuttene ekstra etter at ovnen er klar. Men ser at folk nevner timer. Tror også det at hvis ovnen bruker både vifte og grillellement under oppvarming så er stålet på sitt varmeste når ovnen er klar og at temperaturen på det faktisk kan synke litt etter dette pga påvirkningen av grillellementet.
Det kan regnes ut men da må du også vite mer om materialet. Letteste er nok å prøve seg frem.
R.i.p 23.04.2021
Det må jo finnes en formel så man kan regne ut nøyaktig tid.
Vis hele sitatet...
Det gjør det, men massen på stålplaten inngår i formelen så du må nesten veie den først.
Du må finne stållegeringen på platen, slik at du finner massetettheten og termisk kapasitet

Stålplate din er b x l x h cm³ =x cm³ med en masse som du da regner ut med massetettheten og x, og tilsvarer ~y kg

Energien for å øke temperaturen med 275 K (omgivelsetemp er 25°) er W1=(termisk kapasitet) J/(K kg)*275k*y kg=z J ~ z Ws - ingen tap medregnet
Deretter må du finne ut hvor mange watt ovnen din varmer opp med gitt temperaturinnstilling, som vi da kan kalle P, da tar du z/P = t, hvorav t er da tiden det tar å varme opp platen. Dette er da uten medregnet tap så du kan sikker legge til en del tid. Det beste er egentlig bare å prøve seg frem med forskjellige tidsintervaller, og se hva som gir best resultat.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Jeg tror du undervurderer hvor komplekst dette problemet er. Ovnen gir varme både i form av konveksjon og infrarød stråling, og den skal ikke varme bare stålplata; den skal også varme seg selv (både elementene, veggene og annet), og den er ikke 100% effektiv når den gjør det heller. Det er mulig det går an å slenge sammen ei differensiallikning som beskriver det, men da er du plutselig på universitetsnivå i fysikk, og enden på visa er nok at du bommer med noen minutter uansett...
Ordet vi leter etter er varmeoverføringskoeffisient. Enkle modeller er nokså rett frem, riktigere modeller er, som BomberMan er inne på, litt mer mattekrevende. Vil du ha et riktig svar er det veldig mange parametre som inngår i regnestykket, men den soleklart viktigste er temperaturgradienten. Vil du ha plata di gjennomvarm til 300 grader raskt, så sett ovnen godt forbi det og skru den av en stund før du skal bruke den. Da vil overflaten kjøle seg ned til ønsket temperatur på utsiden samtidig som varmen fortsetter å stige opp til ønsket temperatur innover i mediet. For å virkelig naile dette her, uten å ha tilgang på alskens fancy detaljer om ovnens og platas beskaffenhet, så må du nesten bare varme den opp ved ulike temperaturer og ulike tider og måle hvordan temperaturen på overflata faller som funksjon av tiden ved avkjøling. Da får du et flerdimensjonalt kart over varmetransporten, og du kan lett avklare hvilke komponenter som er viktigst for ditt tilfelle, og således konstruere en optimal modell for problemet. Det er ikke vanskelig, bare arbeidskrevende. Det er det jeg ville gjort - hvis jeg skulle lage varmeskjold til ei ny romferge! Hvis jeg bare skulle lage pizza hadde jeg bare prøvd meg frem på måfå.
Synes det var litt drøye forslag, både logging av temp, kjempekomplisert matte og IR temperaturmåler. Det er jo bare pizza tross alt.
Sannsynligvis så topper ovnen din ut på max temp lenge før optimal pizzatemp, så kjør oven på maks og gi pizzastålet så lang tid i ovnen som du orker å vente. Kanskje får du mer igjen for å legge økt innsats andre plasser, feks kaldheving av pizzadeig? Eller tweake oppskriften til tomatsausen/pizzasausen?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Synes det var litt drøye forslag, både logging av temp, kjempekomplisert matte og IR temperaturmåler. Det er jo bare pizza tross alt.
Sannsynligvis så topper ovnen din ut på max temp lenge før optimal pizzatemp, så kjør oven på maks og gi pizzastålet så lang tid i ovnen som du orker å vente. Kanskje får du mer igjen for å legge økt innsats andre plasser, feks kaldheving av pizzadeig? Eller tweake oppskriften til tomatsausen/pizzasausen?
Vis hele sitatet...
Hva er formelen for å regne ut hvor lang tid den bruker på å oppnå samme temperatur som lufta i ovnen
Vis hele sitatet...
Han spør jo spesifikt om formelen for å regne det ut, så da ønsker han vel "kjempekomplisert matte", hvis det er det som viser seg å være formelen.
Men det skader ikke å gi input til det inngående han må ha kontroll over.

Denne videoen viser essensen av hva som er problemet her: https://www.youtube.com/watch?v=MO0r930Sn_8