Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2727
Kjørte ofte det halve første året uten lappen og ble aldri stoppet.

Skylder det på fin kjøring og pure luck.

Noen tips eller triks til å ikke bli stoppet? Hva skjer om man blir tatt?

Sist men ikke minst. Er det verdt å kjøre ifra kontrollen? Hvor mye ressurser putter de på å ta deg, uten lappen?
De har skiltnummeret og kan ganske enkelt huke deg inn senere dersom du skulle klart å kjøre fra de, men også dette er ofte nærmest umulig og du risikerer livet til deg selv, andre og politibetjentene dersom du forsøker.
Kjør pent, påse at du alltid har lys som virker. Bruk facebooksider som varsler om kontroller, de står ofte de samme stedene. Lær deg de stedene. Om mulig, kjør en annen rute enn der de ofte står. Kjør så lite som mulig. Og husk at dersom du havner i en ulykke uten lappen, så vil ikke forsikringer dekke noe som helst, og du kan ende som gjeldsslave for livet.
Jeg vil si flax.

Du vet aldri om de plutselig finner ut at de skal ha en kontroll i området.

Jeg har opplevd 2 kontroller på kvelden/natten. 4 kontroller totalt og 1 gang sivil som hadde lite å gjøre (tror kanskje bilen skiltet ble flagget grunnet tidligere eier).

Og en del laserkontroller.

Dette er på 5 år og ca 20 000 km pr år. Har ikke telling på hvor mange ganger jeg har vært passasjer og blitt stoppet.

Aldri vært tatt for noe så er helt standar kontroll der de vinker inn alt med blåsing og en liten prat.

For sikkerheten til oss som kjører lovlig gidder jeg ikke utdype hvor de har vært. Men det er flere byer og hovedveier.
De er også aktive nattestid med sivil.

Har aldri kjørt typisk rånebil og helt nye biler bortsett fra den ene gangen med sivil (hadde den bilen 6mnd).

Leken er god så lenge den varer
Vil si det ikke er verdt å kjøre fra kontroll. Gjorde det selv, kunne fått 3 mnd utsettelse. Istedet fikk jeg 3 år totalt uten lappen.

Nå var det litt mer jeg gjorde, kjørte forbi på feil side, for fort. Uten førekort etc etc...


Men totalt kostet det meg 50k, 3 år uten lappen og nesten bilen


https://www.h-a.no/2016/nyhet/uten-f...de-i-116-km-t/
kjøre fra kontroll er noe jeg tviler strekt på at du evner. Kjører du så villmann at politet trekker finner de deg nok snart igjen.
Vet cross, trimmet moped, eller mc har et triks for å unngå å lese av skiltet. Men de drar jo inn i skauen så fort muligheten kommer.

Politet trener jo på dette og er jobben dems. Du skal ha ganske store tanker om deg selv om du virkelig tror du kjører bedre en snuten i en politijakt.

Tar forbehold om at du ikke er aktiv i bilsporten
Skal bare nevne, at om jeg ikke hadde fått kalde føtter og tilstått. Så hadde jeg sluppet unna, de hadde ingen bevis på at det var jeg som kjørte bilen... dette kom frem under avhør

Samt 30 dager fengsel fikk jeg også,
Sist endret av Duveitikkehvem; 21. november 2020 kl. 02:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Konsekvensene av at politiet tar deg, og straffen du da får, er de minste fryktene du bør ha. Når du ikke har sertifikat, så er du heller ikke sett på som skikket til å kjøre bil. Noe som kan skje deg som alle andre, er at du kjører på noen og lemlester eller dreper dem. Disse eller dems etterlatte kan da få erstatning fra retten. En med sertifikat og bil, må også ha ansvarsforsikring. Denne forsikringen dekker slike erstatninger, som kan komme opp i mange millioner. Kjører du uten sertifikat eller i påvirket tilstand og forårsaker en ulykke, så kan forsikringsselskapet holde tilbake disse pengene eller en del av dem, på grunn av at du ikke er sett på som en skikket sjåfør. Ergo må du ta opp lån (hvis du får), og kanskje blir gjeldsslave resten av livet. Dette kan bli konsekvensen av kjøring uten sertifikat.
New generation
colakork's Avatar
Trådstarter
En god venn som var med helt feil gjeng endte opp bak rattet etter masse sprit, pælma bilen i et tre, jogga tilbake til festen og sa han aldri hadde kjørt.

Klarer noen å gjette hva som skjedde da? Etter good cop bad cop og glattcelle..

Henlagt. Bare holdt kjeft med et surt tryne og lurte på om han kunne gå hjem

Ingen i min krets holder på slik lenger. Med åra kommer jo samvittigheten på plass.

Hadde aldri gitt politiet i mitt område sjansen til å jage meg engang.

De er en hau med macho adrenalinjunkier jeg ikke kødder med.
Sist endret av colakork; 21. november 2020 kl. 05:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ikke kjør en rånebil ala Volvo 240 med 400db bråk fra et overdimensjonert eksosanlegg unngå kjøring sent på kvelden / på natten, lettere for og bli stoppet da om det er lite trafikk osv.
Pass på at alt av lys fungerer som det skal, blink deg inn og ut i kryss og rundkjøringer. Ha vett og kjør fint rett og slett

Når det kommer til og stikke fra kontroll.. så kan det slå begge veier. Jeg har stukket fra kontroll og kjørt fra politi som blinket meg inn 3 ganger og det gikk bra da.
Hørte ingenting etterpå heller mtp skiltnummer osv da det var veldig mørkt ute.
Men blir du stoppet blir det større konsekvenser om du prøver og stikke av og blir tatt igjen og stoppa enn om du stopper selv i kontrollen.

Så kommer dette med moral og lover og du må tenke på konsekvensene om det skulle skje noe mtp forsikring osvosvosv
Tanken på at jeg kan komme i noe slag for ulykke hindrer meg, orker faen ikke være gjeldsslave resten av livet eller miste retten til og kjøre bil i lang lang tid.
Ikke kjør på natten. Det et mye tryggere på dagtid med tanke på tilfeldig kontroll (ikke laserkontroll) slik jeg vet det.
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Ikke kjør på natten. Det et mye tryggere på dagtid med tanke på tilfeldig kontroll (ikke laserkontroll) slik jeg vet det.
Vis hele sitatet...
Enig. Dessuten om du skal velge å kjøre i fra kontroll, bruk falske skilter.
Du har ikke lappen. Ikke kjør.
Sitat av colakork Vis innlegg
Hva skjer om man blir tatt?
Vis hele sitatet...
Du slipper jo ta lappen da for den får du ikke med det første.

Konsekvensene kan bli uante svimlende store beløp om du er uheldig og forårsaker ulykke/skade på eiendom, gjenstander, folk og fe da du ikke er forsikret.
Sist endret av Dough; 21. november 2020 kl. 11:07.
Kjørte fra snuten på MC, var ikke noe alvorlig biljakt, jeg bare forsvant og gjemte meg langt vekk fra allfarvei.

Ble selvsagt innkalt til avhør der jeg skyldte på at jeg hadde lånt vekk sykkelen.

Saken henlagt.


Har ved to anledninger kjørt fra de med bil, tok en liten finte og hoppet over i passasjersete. Brånekt hele veien at det var du som kjørte og skyld på en polakk. Av enlarannen grunn er det alltid polakk-kompis som kjører bilene mine. ??

Dette er jeg ikke så stolt av... Ble involvert i en ulykke da en klovn på moped kjørte inn i lastebilen min. Skyldte på at en polakk var ansatt som sjåfør i firmaet mitt.. Selv om jeg ikke hadde en dritt av noen ansatte eller noe... Hadde en rask forklaring på hvert eneste spørsmål.

Sak henlagt.


Nå sitter jeg her og har to livstids sperrefrist på meg.. Og blir fengslet hver gang jeg blir dømt for kjøring uten førerkort for jeg har blitt tatt flere ganger enn jeg har klart å komme meg unna.

Som sist gang ble jeg tatt for å flyttet bilen min 50m og promille på rett over 0.2 og venter nå 2 måneder inne.

Først begynte det med en bot på 10 000,- så gikk bøtene ned faktisk men sperrefristen ble den samme, til slutt hadde de samlet opp flere saker og jeg fikk fengselsdommer.
Jeg blir stoppet hele tiden hvis jeg kjører på natt eller morgen, spesielt i helgene. (Rekorden er 3 ganger samme natt!) Så ikke kjør på natta, kjør når det er mye trafikk slik at du forsvinner i mengden. Fordrer sef at du kan kjøre pent.
Kjørte ofte det halve første året uten lappen og ble aldri stoppet.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt hva du forsøker å si, kjørte du et halvt år uten lappen? Eller kjører du uten lappen halve året og bare første halvår?

Mange som kjører uten lappen, om du blir stoppet så er vel strengt tatt det å bli stoppet det du bør bekymre deg minst for. Ulykker, skade andre, regress fra forsikring etc det svir nok langt mer. Om du blir tatt får du bot og sperrefrist.

Det å stikke av fra kontroll det anbefales ikke. Tenk på at det er andre på veiene, og du kan risikere å kollidere med uskyldige. Det har skjedd altfor ofte at politiet ikke har god nok dømmekraft til å dra av på gassen når de forsøker å hente inn folk som unndrar seg kontroll, og det ender brått i tragedie.

Om du gir faen og ikke orker gå, sykle eller kjøre kollektivt så er det mange triks du kan bruke for å unngå pes. Ha en helt vanlig bil, en som det er solgt mange av, ikke for gammel gjerne i en litt traust farge. Unngå solfilm, fete felger, ja alt som gjør at bilen skiller seg ut. Husk korrekt lys, tegngiving, bilbelte, og kjør pent og jevnt. Kjør som om du har lappen rett og slett. Kjør en bil som virker, ikke kjør raggarstil, dropp subwoofer og partymusikk, og bruk apper for kontroll el sosiale medier. Ser du blålys så får du bare stoppe og ta din straff, du vet hva du risikerer så det er ingen vits i å sette andres liv i fare ved å forsøke å kjøre fra snuten.

Forresten, om køen kjører litt over fartsgrensen så gjør du også det. Du holder plassen din i køen og normal avstand. Jo mindre du stikker deg ut jo større sjanse for at de lar deg i fred.
Sist endret av _abc_; 21. november 2020 kl. 15:47.
Har kjørt med lappen i 12 år og har fremdeles ikke blitt stoppet i kontroll. Har kjørt daglig ca halvparten av tiden. Fatter ikke hvordan jeg har unngått det, men kunne i teorien kjørt uten lappen hele tiden. Dette er jo bare en anekdote, og som du ser over, et unntak fra en antatt regel.
Har aldri kjørt uten lappen, men i alle mine år har jeg aldri blitt stoppet som passasjer eller sjåfør. Mye flaks i det, men bor også på bygda.

skal sies også at det var en på 70 som hadde kjørt hele livet sitt uten lappen. Sjansen for det er liten tenker jeg, MEN hvis det først skjer er det stort RIP