Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 2235
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Hallo der medfreaks, har titta litt på YouTube på Linus Tech tips og fikk lyst til å sette opp custom vannkjøling. Men dette byr litt på problemer for meg.

Nå, jeg planlegger å kjøle ett Asus GT 240 skjermkort, og en i5 2500k prosessor. Hvis det spiller noen rolle har jeg ett P8Z68-V LX HK og Cooler Master Gladiator 600 kabinett.

Nå, jeg har allerede masse guides for å sette sammen, men det jeg trenger hjelp med er delene, både å finne deler som passer samt deler som funker til litt bruk, som ikke er altfor dyre.

Hadde også vært kult med UV-reaktiv væske, sammen med litt lys & sånt.

Takker for all hjelp.

Kommer såklart til å lage en logg her BTW.
Sist endret av Freddy_fred5; 9. april 2012 kl. 23:28.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
virker som eneste løsningen med det kabinettet er og kjøre ekstern radiator.

83leo har også en liten guide
http://freak.no/forum/showthread.php?t=210637
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Man trenger vel ikke så stor plass? Husk at dette ikke er "OMG VANNKJØLING CPUEN MIN ER I MINUSGRADER LOL" men snarere "Hmm, i do believe it would be nice to try some liquid cooling"
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Man trenger vel ikke så stor plass? Husk at dette ikke er "OMG VANNKJØLING CPUEN MIN ER I MINUSGRADER LOL" men snarere "Hmm, i do believe it would be nice to try some liquid cooling"
Vis hele sitatet...
Du har ikke plass til mer enn 120mm's-radiatorer, det er egentlig alt for lite. Minimum en vifte per enhet. (120mm altså)
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
Du har ikke plass til mer enn 120mm's-radiatorer, det er egentlig alt for lite. Minimum en vifte per enhet. (120mm altså)
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt, men kan man ikke, vel, modifisere kabinettet og borre til ett par hull? Krever ikke allverden.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Jeg vet ikke helt, men kan man ikke, vel, modifisere kabinettet og borre til ett par hull? Krever ikke allverden.
Vis hele sitatet...
Joa, hvis du er sikker på at du har plass. Vifte + radiator bygger en del.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
Joa, hvis du er sikker på at du har plass. Vifte + radiator bygger en del.
Vis hele sitatet...
Har gjort litt målinger, passer fint med denne og vifter. Må bare kutte til hull ^^'
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
kan du lage en skisse i paint, hvordan du tenker og løse det?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Here ya go, ser kanskje litt rart ut, men etter målene kommer det (nok) til å funke.

Har også funnet ett par deler (bare ikke GPU blokk )
Pumpe
Kjølevæske
CPU blokk
Reservoar
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
En ting du må tenke på er kjørleribbene som er på hk'et, da disse kan komme i konflikt med viftene, en løsning er dog og plassere viftene på utsiden.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av Frufsa Vis innlegg
En ting du må tenke på er kjørleribbene som er på hk'et, da disse kan komme i konflikt med viftene, en løsning er dog og plassere viftene på utsiden.
Vis hele sitatet...
Hvis du ser på bildet, går det liksom "inn" i kanten, dvs. at HKet er lenger nede enn toppen av kabbet, som vil si at det passer ganske fint (teoretisk sett, dersom målene mine er rette)
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Kan du ta bilde av siden, uten dør? Gjerne med tommestokk etc, som viser lengde
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Kan du ta bilde av siden, uten dør? Gjerne med tommestokk etc, som viser lengde
Vis hele sitatet...
Kan se å få gjort det imorra, men det spørs, jeg er usikker på om jeg har noe som ikke glinser som ffff på kameraet. (målebånd)
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Bare og skrive opp målene det hvilke avdtander du måler og hvor mye du måler funker fint det husker bare TTL, sa i ene videoen at man må være ops på det. Husker ikke hvilken det var, skjekk ut TimeToLiveCustom på youtube
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Will do, skal se på det imorra, men har plenty med guff å gjøre :/
Sist endret av Freddy_fred5; 10. april 2012 kl. 00:20.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Du kan jo også feste radiatoren på utsiden bak, slik som 83leo har gjort
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Du kan jo også feste radiatoren på utsiden bak, slik som 83leo har gjort
Vis hele sitatet...
Kan jo såklart gjøre dette, men da må jeg fortsatt ut med boret, må ha hull til "rørene".
Neida, finn fram smørkniven så skal det bli hull.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Er mindre jobb samtidig at du er garantert at det vil passe
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Er mindre jobb samtidig at du er garantert at det vil passe
Vis hele sitatet...
Jaja, såklart

Takker for hjelpen opptil nå, regna ut litt på pris og det vakke helt på topp, 2000,- ca... Må nok vente til etter konfen til etter monsteret er i hus ja...

Blir værdt det da, ekstrem skrytefaktor innenfor nerdeverdenen, spesielt siden denne maskina kommer til å bli TG maskina neste år.

WAIT, MASSIVE IDEA, vannkjøle SERVEREN min! Hadde uansett planlagt en casemod med en venn der, kombiner dette med vannkjøling så begge får trening og ingenious.
Sist endret av Freddy_fred5; 10. april 2012 kl. 00:45.
Hvorfor kjøper du H60 når du skal ha vannkjøling? Eller skal du ha vannkjøling på den du har nå og lukket på monsteret?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Jaja, såklart

Takker for hjelpen opptil nå, regna ut litt på pris og det vakke helt på topp, 2000,- ca... Må nok vente til etter konfen til etter monsteret er i hus ja...

Blir værdt det da, ekstrem skrytefaktor innenfor nerdeverdenen, spesielt siden denne maskina kommer til å bli TG maskina neste år
Vis hele sitatet...
Synets egentlig du fikk veldig lite for pengene på det oppsettet skal se hva jeg klarer og få til for samme summen i morra
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Hvorfor kjøper du H60 når du skal ha vannkjøling? Eller skal du ha vannkjøling på den du har nå og lukket på monsteret?
Vis hele sitatet...
Exactlymoi, den gamle maskina skal være trening, slik at jeg ikke møkker opp på monsteret

Sitat av Frufsa Vis innlegg
Synets egentlig du fikk veldig lite for pengene på det oppsettet skal se hva jeg klarer og få til for samme summen i morra
Vis hele sitatet...
Takker så meget!
En ting jeg lurer på, hvor ofte må man bytte kjøle veske?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av erlend456 Vis innlegg
En ting jeg lurer på, hvor ofte må man bytte kjøle veske?
Vis hele sitatet...
En tommelfingerregel er min2 ganger i året, og oftere hvis du kjører systemet 24/7
jeg vil tro det vil være bedre å kjøre pumpa 24/7, for å ungå at væska står stille, og får mulighet til å gro alger. eller er jeg helt på viddene nå?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
jeg vil tro det vil være bedre å kjøre pumpa 24/7, for å ungå at væska står stille, og får mulighet til å gro alger. eller er jeg helt på viddene nå?
Vis hele sitatet...
Skal bruke væske som motvirker alger

(tror miksen var 50% kjølevæske ens.)
KSF
Androidist
KSF's Avatar
Hadde vært litt kjedelig med alger ja. Men gleder meg til å se resultatet
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Bare ett lite spørsmål, tror dere at denne er dugelig? Det er en kombo av pumpe, reservoar og radiator, er kanskje litt plassbesparende, og den er heller ikke så ille på pris.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Perfekt! Men etter præking med den andre eieren av serveren er planen nå å ikke inkludere en GPU blokk (Skal spare litt på pengene ^^').

Samtidig: Passer CPU blokken til LGA 775 og LGA 1155 eller bare en av dem? (Serveren har 775).

Og til sist: Passer denne slangen? Vi har litt planer om belysning og UV reaktiv væske ^_^

Takker immenst for hjelpen frufsa! forstår at det blir litt derpy når jeg plutselig ombestemmer meg, men håper du bærer over

EDIT: Tenkte litt selv og fant denne som jeg tror passer, samme mål som den som følger med.
Sist endret av Freddy_fred5; 10. april 2012 kl. 13:40.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Perfekt! Men etter præking med den andre eieren av serveren er planen nå å ikke inkludere en GPU blokk (Skal spare litt på pengene ^^').

Samtidig: Passer CPU blokken til LGA 775 og LGA 1155 eller bare en av dem? (Serveren har 775).

Og til sist: Passer denne slangen? Vi har litt planer om belysning og UV reaktiv væske ^_^

Takker immenst for hjelpen frufsa! forstår at det blir litt derpy når jeg plutselig ombestemmer meg, men håper du bærer over

EDIT: Tenkte litt selv og fant denne som jeg tror passer, samme mål som den som følger med.
Vis hele sitatet...
slange følger med

og blokka skal passe til 775 også

hvis du kjøper UV reaktivt vann istedet for slange vil det gi lik, om ikke bedre effekt
http://techbay.no/product.html/ek---...ategory_id=149

og som lovet i natt: her er 2 forslag til monsteret
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...B-7178CC4D3D20
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...D-525DE5633E6E
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av Frufsa Vis innlegg
slange følger med

og blokka skal passe til 775 også

hvis du kjøper UV reaktivt vann istedet for slange vil det gi lik, om ikke bedre effekt
http://techbay.no/product.html/ek---...ategory_id=149

og som lovet i natt: her er 2 forslag til monsteret
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...B-7178CC4D3D20
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...D-525DE5633E6E
Vis hele sitatet...
Hadde tanker om å putte UV reaktiv væske i UV reaktiv slange, men det er vel ganske unødvendig, der kan vi vel spare inn ett par kroner på å bare kjøpe væske.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Hadde tanker om å putte UV reaktiv væske i UV reaktiv slange, men det er vel ganske unødvendig, der kan vi vel spare inn ett par kroner på å bare kjøpe væske.
Vis hele sitatet...
du vil ikke ha noe utbytte av dobbelt opp kjøp bare veske, da dette ikke følger med i pakka
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Og tror jeg holder meg til mitt, det er faktisk litt forskjellig enn det på prisguiden, de hadde ikke ett par av delene.
en av forskjellene er Asus P8Z77-V istedet for P8Z68-V deluxe, samt ett par andre småendringer, har lyst på 16gb ram og i7, for å gjøre maskina litt lettere i videoredigering, men jeg har ikke lyst til å kjøpe helt ut på en LGA 2011 socket, trenger ei bedre kjøling enn H60, en venn har H40 og den var ekstremt stille, noe som er grunnen til at jeg har lyst på den, samt en stille PSU (Derfor 1000w silent pro)

Takker for forsøket

Sitat av Frufsa Vis innlegg
du vil ikke ha noe utbytte av dobbelt opp kjøp bare veske, da dette ikke følger med i pakka
Vis hele sitatet...
Will do, takker for hjelpa
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Og tror jeg holder meg til mitt, det er faktisk litt forskjellig enn det på prisguiden, de hadde ikke ett par av delene.
en av forskjellene er Asus P8Z77-V istedet for P8Z68-V deluxe, samt ett par andre småendringer, har lyst på 16gb ram og i7, for å gjøre maskina litt lettere i videoredigering, men jeg har ikke lyst til å kjøpe helt ut på en LGA 2011 socket, trenger ei bedre kjøling enn H60, en venn har H40 og den var ekstremt stille, noe som er grunnen til at jeg har lyst på den, samt en stille PSU (Derfor 1000w silent pro)

Takker for forsøket
Vis hele sitatet...
HK'et er greit.
LGA2011 oppsettet er faktisk billigere en tilsvarende i 1155,
Det er 16gb ram i begge oppsettene
Det er H80 i det ene oppsettet og H100 i det andre
AX850 psu'en vil ikke bli stresset med den riggen, aka vifta vil ikke starte :P
1155 oppsettet kan i5'en byttes med i7 uten og sprenge budskjettet :P
Sist endret av Frufsa; 10. april 2012 kl. 13:57.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Jaja
Drit i det som sto her, kan bytte over til 6coren hvis jeg trenger en oppgradering
Så det nå, 2x8gb kits, hvorfor ikke bare ett 16gb kit?
H80 og H100 lager visstnok store mengder med lyd
Kanskje bytte PSU jeg da, har samt lyst på 1000w så skal se etter en 1000w versjon
Jaja, men så nærmere på LGA 2011 nå og hot damn, 8x minnegreier, SOLD.


Bare lurer, hvordan er 3820 imot en 2700k?
Sist endret av Freddy_fred5; 10. april 2012 kl. 14:04.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Jaja
Drit i det som sto her, kan bytte over til 6coren hvis jeg trenger en oppgradering
Så det nå, 2x8gb kits, hvorfor ikke bare ett 16gb kit?
H80 og H100 lager visstnok store mengder med lyd
Kanskje bytte PSU jeg da, har samt lyst på 1000w så skal se etter en 1000w versjon
Jaja, men så nærmere på LGA 2011 nå og hot damn, 8x minnegreier, SOLD.


Bare lurer, hvordan er 3820 imot en 2700k?
Vis hele sitatet...
regn på det :P blir billigere slik
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av Frufsa Vis innlegg
regn på det :P blir billigere slik
Vis hele sitatet...
Serr? Dat is weird? O.o
Ikke egentlig.

2x 2x4gb kit= 898
1x 16gb kit= 849

Her er den endelige versjonen av monsteret btw; MonsteretV6
Sist endret av Freddy_fred5; 10. april 2012 kl. 14:08.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Serr? Dat is weird? O.o
Ikke egentlig.

2x 2x4gb kit= 898
1x 16gb kit= 849

Her er den endelige versjonen av monsteret btw; MonsteretV6
Vis hele sitatet...
Da har komplett endret prisene

Men lista di funker ikke
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...C-463D7286DCFA

Her, ble litt stressa, driver å finner fram på diverse sider og hva som er billigst og hvor, skal nevnes at jeg også skal sette over til Obsidian 800D, ikke 650

Her;
http://www.dustinhome.no/Favorites.a...4aec21a7f2048e
og her:
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...1-6D47348B8E2C

Er de ferdige listene (sparer litt sånn her )
Vannkjøling av server?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Vannkjøling av server?
Vis hele sitatet...
kaller det for server, i virkeligheten bare en dedikert maskin med noen gamle deler.

Core2Duo
Dell Dimension 3000 sitt kabinett (Skal moddes og lakkes)
4gb DDR2 1033Mhz RAM
80Gb IDE HDD
samt ett gammelt røvkjørt grafikkort, en PCI S-ATA raid kontroller og ett lydkort (fra den gamle Dell maskina)

Planene jeg og han andre har;
Modifisering og relakkering av kabinettet.
Ny PSU (Modulær)
Samt vannkjølingen som er det nyeste tilegget.

Ting vi skal gjøre etterhvært (om vi gidder)
Nytt HK, Prosessor, RAM og HDD.
Internt WiFi kort.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...C-463D7286DCFA

Her, ble litt stressa, driver å finner fram på diverse sider og hva som er billigst og hvor, skal nevnes at jeg også skal sette over til Obsidian 800D, ikke 650

Her;
http://www.dustinhome.no/Favorites.a...4aec21a7f2048e
og her:
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...1-6D47348B8E2C

Er de ferdige listene (sparer litt sånn her )
Vis hele sitatet...
ser bra ut det personlig synets jeg ikke noe serlig om 800D, ikke er det bra til luftkjørling, er heller ikke opptimalt til vannkjørling.

jeg ville også kjøpt en hakke bedre cpu kjørler
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av Frufsa Vis innlegg
ser bra ut det personlig synets jeg ikke noe serlig om 800D, ikke er det bra til luftkjørling, er heller ikke opptimalt til vannkjørling.

jeg ville også kjøpt en hakke bedre cpu kjørler
Vis hele sitatet...
Er bare forelska i 800D selv, og kjølinga duger nok til mitt bruk
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...C-463D7286DCFA

Her, ble litt stressa, driver å finner fram på diverse sider og hva som er billigst og hvor, skal nevnes at jeg også skal sette over til Obsidian 800D, ikke 650

Her;
http://www.dustinhome.no/Favorites.a...4aec21a7f2048e
og her:
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...1-6D47348B8E2C

Er de ferdige listene (sparer litt sånn her )
Vis hele sitatet...
Hva med dette skjermkorte da?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av erlend456 Vis innlegg
Hva med dette skjermkorte da?
Vis hele sitatet...
Se på pris, nvidia har også gjor en så god jobb med 680 at eneste grunnen til ikke og kjøpe et refferanse kort vil være og få mer minne, eller kjøpe et kort av type classified fra evga, som er kort tiltenkt overklokking. Men for en normal dødelig er refferanse 680 veldig bra, bråker ikke, og er kaldt nokk
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Se på pris, nvidia har også gjor en så god jobb med 680 at eneste grunnen til ikke og kjøpe et refferanse kort vil være og få mer minne, eller kjøpe et kort av type classified fra evga, som er kort tiltenkt overklokking. Men for en normal dødelig er refferanse 680 veldig bra, bråker ikke, og er kaldt nokk
Vis hele sitatet...
Dette kortet har mer minne... 4GB
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av erlend456 Vis innlegg
Dette kortet har mer minne... 4GB
Vis hele sitatet...
som jeg sa istad, en hver dødelig person vil klare seg med et refferanse kort :P
over 2gb kommer ikk til nytte før man spiller på oppløsning over 1080p, eller driver med moddelering, noe jeg ikke har fått intrykk av at freddy gjør?
selv skal jeg gå til inkjøp av 1eller2 eVGA Classified 680 kort, avhening av hvor de havner i pris. men nå kommer jeg dog til og dra nytte av både cuda og minne i 3DS Max, sammen med en 3930k, men det ligger way abow det freddy har tenkt og bruke på sitt system :P
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av Frufsa Vis innlegg
som jeg sa istad, en hver dødelig person vil klare seg med et refferanse kort :P
over 2gb kommer ikk til nytte før man spiller på oppløsning over 1080p, eller driver med moddelering, noe jeg ikke har fått intrykk av at freddy gjør?
selv skal jeg gå til inkjøp av 1eller2 eVGA Classified 680 kort, avhening av hvor de havner i pris. men nå kommer jeg dog til og dra nytte av både cuda og minne i 3DS Max, sammen med en 3930k, men det ligger way abow det freddy har tenkt og bruke på sitt system :P
Vis hele sitatet...

Husk dette folkens, for tiden bruker jeg en GT 240 og den kan nesten gjøre alt jeg ber den om

Hvis jeg hadde tenkt rasjonelt og over bruk, hadde jeg bare havnet på en GTX 560ti and Thats that. Har allerede en (grei) maskin. Men har lyst til å flekse på til konfen.