Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3198
Jeg diskuterte ganske løst med en muslimsk mann her om dagen, og han sa det at muslimske menn kan godt gifte seg med en ikketroende, eller kristen kvinne uten problemer, men det er forbudt for muslimske kvinner å gifte seg med en kristen eller ateist.

Jeg kan jo bare sjarmere ei muslimsk dame på byen, så er jo saken biff, sa jeg (med en humoristisk tone).

DA svarte han: Og når så du en masse muslimske jenter på byen sist?

Da gikk det opp for meg. Jeg har aldri "sett" en muslimsk jente på byen.
Har dere? Det er jo mange mannlige muslimer som tar seg noen øl på byen.

uff, nå skal jeg visst generalisere litt. Når jeg sier muslimske jenter, mener jeg jenter med hijab e.l

Sikkert masse muslimske jenter på byen som ser ut som andre jenter uten at de skiller seg ut på noen måte. Det er jo ikke akkurat så mange kristne damer på byen med kors og kristne plagg, men Hijaben er jo mere dagligdags. Det står jo faktisk ikke noe i koranen om at kvinner skal bruke hijab eller burka, bare at de skal kle seg moderat og anstendig f.eks så det er vanskelig å skille mellom muslimske og ikkemuslimske, så jeg bare lurer på hvor blir det av alle jentene med hijab? Tar de den av før byen? Drikker de ikke? Vet at muslimer ikke har "lov" til å drikke, men det er jo mange menn som gjør det, så hvorfor ikke kvinner også?

Ble litt teit innlegg..
Sist endret av Cyberblack; 23. november 2009 kl. 00:10.
Når muslimske damer går på "byen" pleier de vanligvis ikke gå med hijab vil jeg tro. Det er bare en norm innenfor religionen, ingen regler imot det.
Hvis ikke du har sett muslimske kvinner med hijab på byen, så veit jeg ikke hvilken by du snakker om - for jeg ser det daglig.
Sitat av B.A. Vis innlegg
Hvis ikke du har sett muslimske kvinner med hijab på byen, så veit jeg ikke hvilken by du snakker om - for jeg ser det daglig.
Vis hele sitatet...
Er du ute på byen daglig?
Sitat av Defqon Vis innlegg
Er du ute på byen daglig?
Vis hele sitatet...
Går gjennom byen nesten daglig, ja. Men høres kanskje ut som at dere tenker på et spesielt tidspunkt/dag i uka?
Sitat av B.A. Vis innlegg
Hvis ikke du har sett muslimske kvinner med hijab på byen, så veit jeg ikke hvilken by du snakker om - for jeg ser det daglig.
Vis hele sitatet...
Han snakker vel om utelivet på kveldstid, type nattklubber o.l., ikke om karl johan klokka 3 om dagen.
Sist endret av Gamgee; 23. november 2009 kl. 00:22.
Sitat av B.A. Vis innlegg
Går gjennom byen nesten daglig, ja. Men høres kanskje ut som at dere tenker på et spesielt tidspunkt/dag i uka?
Vis hele sitatet...
Alle med en gjennomsnittlig oppegående tankegang skjønner at det her dreier seg om den kvelden i uka man vanligvis er ute på byen - eller andre dager som passer seg for den saks skyld .
Er nok få damer i hijab ute på byen i de mørke timene, men det kommer nok mer av hijabs sexappeal. Det er flust av muslimske jenter/kvinner på byen. Definisjonen av en muslim er ikke nødvendigvis at de går med hijab. Men det står vel ganske sentralt blandt muslimer at man ikke skal drikke alkohol...
Sitat av Deezire Vis innlegg
Er nok få damer i hijab ute på byen i de mørke timene, men det kommer nok mer av hijabs sexappeal. Det er flust av muslimske jenter/kvinner på byen. Definisjonen av en muslim er ikke nødvendigvis at de går med hijab. Men det står vel ganske sentralt blandt muslimer at man ikke skal drikke alkohol...
Vis hele sitatet...
Ja.. dette vet jeg, du..

Det jeg lurer på er ganske enkelt.

Er det noen som har sett en jente med hijab på hodet og en halvliter i hånda på byen..
Sist endret av Cyberblack; 23. november 2009 kl. 00:43.
Det er da nok av fks. pakistanske jenter ute på byen, sikkert endel med muslimsk tro, men som er litt mer moderate. Kanskje noen tar av hijaben før de skal ut og danse og slikt, og kanskje de fleste med såpass sterk tro at det bruker hijab hele tiden ikke finner noe som frister ute på byen, i og med at muslimer helst ikke skal drikke.
Har nok aldri sett en jente med hijab og øl, for det ville je lagt merke til. Men ville ikke tro at det er noe problem å sjekke opp en (moderat) muslimsk jente på byen.
Sitat av NiteOwl Vis innlegg
Det er da nok av fks. pakistanske jenter ute på byen, sikkert endel med muslimsk tro, men som er litt mer moderate. Kanskje noen tar av hijaben før de skal ut og danse og slikt, og kanskje de fleste med såpass sterk tro at det bruker hijab hele tiden ikke finner noe som frister ute på byen, i og med at muslimer helst ikke skal drikke.
Har nok aldri sett en jente med hijab og øl, for det ville je lagt merke til. Men ville ikke tro at det er noe problem å sjekke opp en (moderat) muslimsk jente på byen.
Vis hele sitatet...
Akkurat det jeg også tenker
Tror de hijab chicksa er ganske sjeldne på fredager og lørdager. Har aldri sett dem dog
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er akkurat som om du skulle rane en bank, det er imot loven men du gjør det. Det er akkurat samme for de, de har ikke lov til å drikke, men noen få gjør det. Det er derfor du ikke ser så mange ute på byen.
Grunden til at du ser fler muslimske menn enn kvinner som drikker hjemme eller på byen er på grund av at som oftest er kvinner mer relgiøse enn menn. Som du selv sa så var det okay at en muslimsk mann har ett forhold men ei annen ikke troende kvinne, men derimot om kvinnen skulle ha ett forhold men en som ikke er muslimsk mann så kan det medføre alvorlige konsekvenser.
Jeg ser dette her fra ett kristent perspektiv og mener ikke noe vondt med det.
Grunden til at du ser fler muslimske menn enn kvinner som drikker hjemme eller på byen er fordi det er lettere for en mann å straffe en kvinne som bryter med religionen enn der det for en kvinne å straffe mannen om han gjør det.
Tror det er så enkelt som at det er litt enklere og ta av seg hodeplagget. Og ha på seg hidjaben mens man drikker er vel som og ha med seg lommelerke på et AA møte.

Derimot ser jeg ingen grunn til at jenter med muslimsk trosrettning ikke kan dra på byen uten og drikke - med eller uten hidjab.
Etter hva jeg har forstått, så står det i Koranen at alkohol ikke skal nytes, det ville vært å synde. Så da er det vel ikke så rart, at dersom en kvinne er religiøs nok til å bruke et sjal for sin tro, så overholder de alkoholforbudet?
Her har jeg selv vært med muslimske jenter, med hijab, som har drukket alkohol.
Hos noen familier får ikke jentene ta av seg hijab'en, men det de selv ønsker å sosialisere seg med venninner som selv nyter alkohol. Hijab blir spesielt av en del pakistanske og iranske jenter sett på som ett politisk plagg uten religiøse relasjoner.
Treffer på byn jenter som jeg vet på V.G.S og fra hverdagen ser på seg selv som muslimer, men nyter både alkohol og tilfeldig sex.
Så mye er en myte, men det finnes jo motpoler overalt.
Idet en muslimsk jente er i stand til å ta seg en pils ute på byen, har hun nok for lengst lagt hijaben igjen hjemme, som regel.
Hvordan kan man SE at noen er muslim? Dere går i den første 'forskningsfellen' man kan støte på, nemlig at man gjør seg opp meninger om segmentet på forhånd. Newsflash: Ikke alle muslimer er mørkhudet, og ikke alle mørhudede er muslimer. I og med at en muslim "aldri" ville drukket alkohol i hijab på grunn av den syke dobbeltmoralen dette innebærer, er det umulig for dere å vite om vedkommende er muslim eller ikke med mindre dere spør og får et ærlig svar. I Singa pleier jeg å feste med en gjeng hvor omlag halvparten av jentene er muslimer. Disse drikker like mye alkohol som resten, og fester minst like bra.
Kanskje de ikke orker alle de ekle, fulle, klåfingrede norske guttene. Hahha. Men fra spøk til revolver, så kan det vel rett og slett ha noe med oppdragelse og religion å gjøre. Til og med etnisk norske gutter og jenter oppdras en smule forskjellig, jenter oppdras i større grad enn gutter til å ta ansvar, gjøre plikter og være ansvarlig. Hos mange muslimer er nok dette skillet enda sterkere. Så mange muslimske jenter får sikkert en strengere oppdragelse enn sine brødre. Blant annet er kyskhetskravet strengere for jentene. I tillegg er det mange muslimer, både gutter og jenter som respekterer forbudet mot å drikke alkohol, da blir vel byen mindre interessant.

Jeg kan også tenke meg at livet på byen kan fortone seg ubehagelig for troende muslimske jenter sånn som mediebildet er i dag. En mannlig muslim kan forsvinne inn i mengden, mens en kvinnelig muslim bærer hijab. De ønsker kanskje ikke drittslenging fra fulle folk med fordommer mot muslimer. I tillegg er de sikkert redd for å bli fordømt av andre muslimer.
tror vel at de muslimene du ser uten hijab "på byen" ikke bruker det til vanlig heller..
Sitat av Deezire Vis innlegg
Er nok få damer i hijab ute på byen i de mørke timene, men det kommer nok mer av hijabs sexappeal.
Vis hele sitatet...
Tror du det? "Å nei, vi kan ikke gå på byen, for vi har så sexy hodeplagg"?
Jeg er nesten helt sikker på at du kan liste opp en del ting med mer sexappeal enn en hijab, og som forekommer ganske hyppig på byen blant jenter. Det er naturlig å tenke at det er en sterkere sammenheng knyttet til det religiøse aspektet ved hijab, og kulturen dette forbindes med.
Sist endret av Petter Pan; 9. desember 2009 kl. 13:41.
Sitat av Petter Pan Vis innlegg
Tror du det? "Å nei, vi kan ikke gå på byen, for vi har så sexy hodeplagg"?
Jeg er nesten helt sikker på at du kan liste opp en del ting med mer sexappeal enn en hijab, og som forekommer ganske hyppig på byen blant jenter. Det er naturlig å tenke at det er en sterkere sammenheng knyttet til det religiøse aspektet ved hijab, og kulturen dette forbindes med.
Vis hele sitatet...
Jeg tror han var en anelse ironisk.
Sitat av Petter Pan Vis innlegg
Tror du det? "Å nei, vi kan ikke gå på byen, for vi har så sexy hodeplagg"?
Jeg er nesten helt sikker på at du kan liste opp en del ting med mer sexappeal enn en hijab, og som forekommer ganske hyppig på byen blant jenter. Det er naturlig å tenke at det er en sterkere sammenheng knyttet til det religiøse aspektet ved hijab, og kulturen dette forbindes med.
Vis hele sitatet...
Du må sjekke ironiradaraen din, du risikerer å kræsje inn i et fjell. Marken var spot-on, dobbeltmoralen det ville vært å bruke hijab og å drikke øl er nesten for syk til å tenke seg. Du ser ikke jenter i hijab som drikker øl fordi de er så sterk i sin tro at de ikke drikker øl eller går "ut på byen i god norsk tradisjon".
SSB sier at det er rundt 100.000 muslimer som er medlem av et islamsk trossamfunn i Norge. Legger vi på dem som ikke er medlemmer, så kommer vi vel opp i 150-200.000 muslimer totalt. Det vil si at muslimer utgjør rundt 3% av den norske befolkningen. Når i tillegg mange av disse er bosatt i Oslo, så skjønner jeg at man ikke ser så mange muslimske damer med hijab på byen.

Jeg prøver å resonnere meg frem til et godt svar på dette, men sliter litt.

-Av 200k kan vi anta at omtrent halvparten er kvinner.
-Av de 100k i trossamfunn i Norge, bor ca. 40k i Oslo.
-Av disse 40k er omtrent 20k kvinner.
-Aldersspennet på disse er sikkert ganske bredt, men generelt er eldre generasjoner mer konservative.

Alt i alt er det derfor ganske så liten sjansje for at man møter en kvinnelig muslim med en halvliter i hånda på byen.

Kilde
Sitat av Deezire Vis innlegg
Du må sjekke ironiradaraen din, du risikerer å kræsje inn i et fjell. Marken var spot-on, dobbeltmoralen det ville vært å bruke hijab og å drikke øl er nesten for syk til å tenke seg. Du ser ikke jenter i hijab som drikker øl fordi de er så sterk i sin tro at de ikke drikker øl eller går "ut på byen i god norsk tradisjon".
Vis hele sitatet...
Ja, jeg må seriøst få sjekket ironiradaren min Det var forøvrig basically det marken sa jeg prøvde å summere opp, og som du nå også summerer
Tror neppe mange etnisk norske menn gifter seg med muslimske kvinner. Da blir de kvinnene bannlyst fra familien og mister sin tilhørighet. Ikke mange ønsker å risikere det.
Jeg bor i utlandet. Her er flere muslimske damer som kommer fra Norge og har sitt opphav fra Iran, Afghanistan osv.
Poenget er det at når de reiser ut av Norge, da ryker hijaben rett av med en gang flydøra blir lukket. Er ganske ofte ute på+ byen her nede og de drikker seg dritas på lik linje med oss natives fra Norge. Her er det ingen bror eller far som følger med på hva som skjer. Derfor har de også Norske natives kjærester.............