Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 2603
Jeg fikser/oppdaterer endel maskiner for venner, venners venner, kollegaer etc. og datt tilfeldigvis over et morsomt lite program ved navn nLite.

Når jeg får inn en maskin som er på tur, full av virus, spyware og annen drit, så skal denne somregel formatteres.
Jeg pleier da starte med å ta backup av folka som eier maskinen skal ha, formaterer, og slenger inn Windows XP Corp SP1.

Det første jeg gjør etter det er installert, er at jeg slenger inn Avast Anitivirus (gratis) og kjører WindowsUpdate.

Når nytt OS er installert så er det tid for opprydding.
Da er det (komplisert) sletting av Internet Explorer, Windows Media Player, Outlook Express, kabaler osv.
Grunnen til at jeg gjør dette er at maskinene jeg får inn som regel begynner å bli et par år gamle, og felles for omtrent alle er at de sliter med litt liten harddisk osv, og jeg fjerner derfor alt mulig piss som jeg vet personen som eier maskinen ikke trenger eller ikke vil ha osv.

Etter alt jeg har brukt en time eller noe på å fjerne skrot, så installerer jeg det "kunden" vil ha istedet. Det kan være Word og Excel - de fleste vil bare ha disse to, men vet ikke hvordan man lar være å installere Access, PP, OneNote, Frontpage og Outlook i samme slengen - Photoshop etc. Jeg slenger også inn Firefox og Thunderbird, Bulletproof Spyware Remover, Spybot S&D og Adaware. VLC, Winamp eller MM Jukebox etc.

Well...dette tar TID. Det er det ingen tvil om. Spesielt å sitte å fjerne ting, sette opp "klassisk windows" og "klassisk startmeny" istedenfor XP/Lego looken med fucka startmeny, starndard visning i kontrollpanelet osv.

MEN...så datt jeg altså her en dag over et morsomt lite program ved navn nLite.
Dette programmet lar deg lage en egen Windows disk - bootbar - hvor du kan velge hva som skal være med i installasjonen, lage "unattended setup" osv.
Du kan legge inn hotfixer og SP'er slik at de blir installert sammen med OS'et osv.

Så...hvis du er som meg, som installerer et OS og gjør alle da samme tidskrevende forandringene om og om igjen, så er kanskje dette noe for deg.

Programmet er gratis og finner her: http://nuhi.msfn.org/download.html
En guide (selv om det ikke trengs) finnes her: http://nuhi.msfn.org/guide/begin.html
Herlig! Dette skal jeg teste når jeg kommer hjem.
Jeg brukte også å gjøre det sånn som du nevnte der, tar ganske lang tid ja.

Takker.
skjønte ikke helt hva det programmet gjorde jeg. Lager den en bootbar harddisk der alle programmene du vil ha med blir innstalert i samme slengen som xp liksom?
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
Ja, pluss at du kan fjerne alle komponenter du aldri har hatt bruk for etc.

Funker i XP, win2k3 og 2000 tror jeg. Kanskje 98 også.
Bra, har ventet lenge på noe slik som dette!
Finfin informasjon!
Har selv brukt dette programmet noen ganger og vil anbefale andre til å prøve det. Det kan spare deg for mye tid under windows instalasjonen og du slipper slik som å oppdatere windows med en gang å instalere drivere.

Programmet fungerer bare i 2000/XP/2003, ikke 98

Du trenger .NET Framework 1.1 Runtime for å kjøre programmet
Sitat av ninja5000
Etter alt jeg har brukt en time eller noe på å fjerne skrot, så installerer jeg det "kunden" vil ha istedet. Det kan være Word og Excel - de fleste vil bare ha disse to, men vet ikke hvordan man lar være å installere Access, PP, OneNote, Frontpage og Outlook i samme slengen
Vis hele sitatet...
Velg "tilpasset installasjon", så kan du velge sånt selv
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
Ja, men det er mer stress å gjøre det hver gang enn det er å slippe - pluss at man har sykt mange flere muligheter med dette programmet.

I tillegg kan man legge til nye programmer om man vil det, som f.eks. FF istedenfor IE osv.
Jeg har brukt dette programmet en god stund, og vil bare si at jeg er meget fornøyd. Det har hatt en hurtig utvikling, har et supert brukerforum og er uunværlig for meg. Nå venter jeg bare på v1.0 final, som er rett rundt hjørnet.

Og for de av dere med eng. versjon av xp, kan dere laste ned en hotfix pakke her. RyanVM's Windows XP Post-SP2 Update Pack 1.0.5. Directly integrate all post-SP2 hotfixes, plus a few other updates. , denne kan integreres i nLite, og den oppdateres nå nye patcher er tilgjengelige.

Mvh Meg.
Kan man ikke mekke en cd med dette på?
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
Det er jo det nLite gjør. Lager en ISO etter dine ønsker...
fiffig.. dette skal testes ut neste gang jeg formaterer!
Kan man legge inn tredjepartsprogrammer i boot-cd'n også? Som f.eks. FireFox, som du nevnte, kan den "bygges inn" i boot-cd'n så den innstaleres automatisk (i stedet for IE)?
Sitat av ninja5000
Det er jo det nLite gjør. Lager en ISO etter dine ønsker...
Vis hele sitatet...
Okay. Da missforstod jeg. Jeg trodde nLite lagde en bootbar partisjon da du sa disk. My bad =)

Edit: Kan man legge inn drivere også? Hadde vert sinnsykt praktisk isåfall.
Sist endret av BiZARRE; 19. februar 2005 kl. 13:07.
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
Drivere kan legges inn, ja (burde nevnt det i førsteposten). Man kan også legge til andre programmer, men jeg vet ikke om man kan få dem til å installere seg automatisk, eller om de bare blir kopiert inn i en valgt folder og må installeres manuelt etterpå.

Kanskje EXzlator eller Louie kan svare på det?
Genialt program! har fått laget meg en XP-disk nå som jeg kan bruke når jeg legger inn XP hos folk Sparer mye tid! Finnes det forresten et program som gjør at man også kan legge til programmer som norton, office o.l inn i installasjonscd'en?

Finnes iso-filer av XP som hvor andre programmer er intigrert, så det bør jo være mulig
Hmmm.. Jeg tok "make iso" på slutten jeg, eller noe slikt.. Men det kom ingen iso fil :/
nLite støtter ikke installasjon av programmer som firefox, norton etc.

q-wEr: Sjekk c: , når jeg laget iso ble filen automatisk plassert i C: så lenge du ikke har valgt en annen plassering selv.
Sist endret av EXzlator; 19. februar 2005 kl. 17:02.
Sitat av EXzlator
nLite støtter ikke installasjon av programmer som firefox, norton etc.

q-wEr: Sjekk c: , når jeg laget iso ble filen automatisk plassert i C: så lenge du ikke har valgt en annen plassering selv.
Vis hele sitatet...
Nei. Har sett der. Og i programmappen til nlite. Dessuten har jeg søkt etter filen, uten funn.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Funka ikke for meg med
Windows XP SP1 Professional Corporate Edition Engelsk

Fikk noen error mens den bygde CDen men den fullførte uansett. Selve CDen funka helt til den booter fra harddisken første gangen.

Kan prøve å skru av noe stuff.
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
Var det Microsoft.Windows.XP.Corporate.Edition.SP1.Intergrated.PROPE R-RFM du prøvde med?
Det funka fint for meg med den. Men ikke rush gjennom de forskjellige valgene, det er mye som er avhengig av hverandre for å funke osv.
Hvis du ønsker å integrere andre programmer, må du først gå igjennom denne og beholde mappestrukturen på maskinen, for så å kjøre nLite for å fjerne det du ikke vil ha. Har ikke testet dette selv, men det ser ut til å være veien å gå.


q-wEr : har du søkt etter WInLITE.ISO, som er navnet på filen, med mindre du endret den?


Mvh Meg.
Herlig program!
nyyydelig progg
Ville bare gjøre folk oppmerksomme på at det nå foreligger i ny versjon, kan hentes her og at ny hotfix pakke ligger her , med alle oppdateringer til xp til og med februar. Kun for engelsk versjon.

Mvh Meg.
Fikk fullført CDen og alt, men da jeg skulle innstalere fikk jeg en melding om at det manglet en fil og hele innstalasjonen ble avluttet..
Pretty Princess
Freaken's Avatar
må man ha en winxp-cd i tillegg? eller er det noe som er innebygget?
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
Man må ha en cd å ta utgangspunkt i, ja.
Herlig program, plata som starta på 530 mb blei nærmere 200 mb med chipset drivere når jeg va ferdi.
Fjerna alt møkk jeg aldri kommer til å bruke... f.eks språke swhahili
Innstalsjon gikk veldig bra, valge kun partisjon, så gjorde den resten selv.

La merke til at maskin brukte bare 60 mb ram etter innstalasjon (idling), noe jeg tror jeg aldri har opplevd før.
Kan det legge til drivere som blir lastet når installasjonsprogrammet til windows starter opp. Litt aktuelt om du har en AMD basert maskin og bruker en SATA disk som systemdisk. Dette krever vanligvis en floppy for og legge inn SATA driverene, slik at installasjonsprogrammet finner diskene, og floppy er kjedlig
Ja det kan det. Jeg har endelig blitt kvitt floppy'en, takket være dette programmet.
Husk å svar ja når programmet spør om det er tekst modus drivere.

Mvh Meg.
Da jeg la med S-ATA drivere på min xp plate fulgte jeg denne guiden http://unattended.msfn.org/.
Jeg vet at dette ikke passer helt inn. Vet også at det ikke er lov å req Warez. Men jeg ser ikke heltpå dette som warez, fordi det ikke ulovlig.

Jeg har orginal xp. Men cd har blitt ødelagt, har fortsatt serial.

Jeg skulle veldig gjerne kunne laget ny xp cd slik som dette. Har du noen orginalt xp som de kan legge ut på FTP ?? Hadde vært veldig snilt.

Takk.


edit: Windows xp PRO jeg har...
Sist endret av fredrikweb; 1. mars 2005 kl. 17:18.
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
Du får ny av Microsoft om du har gyldig lisens. Ellers finner du massevis av XP-plater på DC, torrentsites osv.
Når eg legger inn cd med SP2 må en vel ha en annen key enn crackekeyen(FCKGW-RHqq2 osv)
For når en legger inn SP2 senere må en skifte key, men når en legger det rett inn sånn funker det da? Noen som vet?
N-lite er et genialt program, lagde den perfekte iso en gang. Men hardisk-krasj og det faktum at jeg ikke hadde lagt den på cd gjorde at den gikk tapt. Det må vel sies at dette fungerer best på en ren instal da før du legger inn for mye skrot.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg får ikke til å legge til drivere og programmer. (F.eks. Firefox...) Noen som kan hjelpe?
Om det er under drivere en skal legge til, eller om en må mekke en .inf-fil elns...
Sist endret av Kauder; 9. mars 2005 kl. 19:30.
Sitat av Kauder
Jeg får ikke til å legge til drivere og programmer. (F.eks. Firefox...) Noen som kan hjelpe?
Om det er under drivere en skal legge til, eller om en må mekke en .inf-fil elns...
Vis hele sitatet...
nLite støtter ikke installasjon av programmer som firefox, norton etc.
Kjører nLite selv, og har gjort det en stund nå, uten noen problemer i det hele tatt. Gjør hele Windows systemet mer stablit ved å velge bort ubrukelig dritt. Anbefales på det sterkeste!