Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 4728
Tenkte jeg skulle linke til en artikkel som var på 2. siden i Varden(lokalavisa i Telemark idag).

http://www.varden.no/meninger/pa-dag...tror-1.5366761

Her sier han blandt annet at det er større sjanse for at man dropper ut av skolen hvis man røyker hasj, og at hvis man vil ha noe ut av livet sitt; bør man holde seg langt unna hasj(ordrett.)

De har ikke vurdert at det kanskje har noe å gjøre med at personer som dropper ut av skolen kanskje har en større kontakt med "undergrunnen" enn andre? Og jeg mener at det står ganske mye vås i den artikkelen. Han bruker også tittelen som leder i norsk forening for allmennmedisin til å bekrefte det hele.

Skjønner ikke at de kan sette dette på trykk!

Hva mener freakforum om det her? Det er jo bare latterlig at de skal få trykke slik propaganda.
Sist endret av Duun; 10. juni 2010 kl. 23:42.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
De fleste som dropper ut på min skole bruker tobakk og alkohol regelmessig, ikke hasj. Samtidig som de som røyker hasj holder seg på skolebenken.

Det er en bekymringsfull sammenheng mellom avbrutt utdanning og bruk av hasj.
Vis hele sitatet...
Statistikker viser at Nord-Norge har de høyeste prosente på avbrutt utdanning, særlig hos gutter, men samtidig så er det lavere bruk av cannabis her i nord.
Jeg bare elsker hvordan vanlige mennesker knuser artikkelen i kommentarene under. Håper folk faktisk leser dem også.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Cyberblack Vis innlegg
Jeg bare elsker hvordan vanlige mennesker knuser artikkelen i kommentarene under. Håper folk faktisk leser dem også.
Vis hele sitatet...
Sitat av Skrevet av Morten
«Hasj er spesielt farlig fordi det binder seg til kroppen i lang tid» - dette er helt feil. At en lege kan få seg til å si noe slikt er helt utrolig. Cannabis er ute av kroppen etter 3-4 timer, og en kan oppleve en egenartet bakrus dagen etterpå. Metabolitter kan spores i kroppen i mellom fem dager og fire uker etterpå, men disse er ikke aktive, og har overhodet ingen virkning på psyke og kropp. Slike metabolitter får man også av en rekke krydder og samtlige psykoaktive medisiner på apoteket. Påstanden om at hasj sitter igjen i kroppen i lang tid er helt uriktig, og har blitt brukt som fri diktning av myndighetene for å føre folk bak lyset og skremme. At den lever i beste velgående blant leger som burde vite bedre i 2010 er helt utrolig. «gjør mange passive og depressive.» I USA bruker man marihuana som medisin MOT depresjon. Hasjrøyking er nok heller et symptom heller enn en årsak - en selvmedisinering. Og det gjør en ikke passiv - vet om mange yrkesaktive som nyter cannabis i blant. Klart det å røyke hver dag kanskje kan gjøre noen passive, men de færreste gjør det. Det er forbudet som skaper en subkultur med et unaturlig overforbruk, så det at det ikke er lovlig gjør i hvert fall ikke situasjonen bedre. «noen kjenner også ubehag» Det er fordi balansen mellom CBD og THC varierer i varen. Det har med typen cannabis å gjøre, og set and setting. Dersom cannabis var lovlig, ville folk ha mulighet til å velge en type cannabis som ikke gir noen følelse av ubehag. I dag må de ta det de får tak i, og det er liten kunnskap om set and setting. «bli værende i kroppen i flere måneder fordi stoffene er fettløselige og binder seg til fettvev i kroppen.» Igjen, dette er vås. Metabolittene er ikke aktive, og alle har metabolitter fra alle mulige krydder og andre ting i kroppen til enhver tid. «Den akutte rusen får en til å føle seg «normal». Dermed er ringen sluttet, og tilvenningen er et faktum.» Reinspikka løgn. Amotivasjonssyndromet er forøvrig bare vås også - fri diktning. Overdreven hasjrøyking er et symptom på andre problemer, ikke en årsak. «Det er en bekymringsfull sammenheng mellom avbrutt utdanning og bruk av hasj. » Igjen, gammeldags vås. Der jeg har vokst opp har alle brukt cannabis, og de fleste gjør det fortsatt en gang i blant. Ingen har noen problemer i dag - alle er helt normale. Alle har skaffet seg en utdannelse. Bare en av dem gjør det daglig. Jeg vil si det er færre problemer med cannabis enn alkohol. Videre bruker du det diskriminerende uttrykket «misbrukere» når 90% av de som nyter cannabis er helt normale - ikke forskjellige fra øltørste studenter, mao. Det er en bekymringsfull sammenheng mellom avbrutt utdanning og bruk av hasj. Forbudet har følgende negative skadevirkninge - Ingen aldersgrense, en dealer spør ikke etter legitimasjon - Man kaster penger etter kriminelle som investerer det i mer alvorlig kriminalitet. Cannabis er deres viktigste inntektskilder. - Ingen kvalitetskontroll. Mange har fått ødelagt lungene av marihuana påført silikapudder, og i Norge forskes det ikke en gang på hva hasj tilsettes for å øke vekten. Myndighetenes holdning er "la være å røyke hasj" - selv om det er de yngste og mest sårbare dette går utover. Dette er omtrent som å be folk la være å ha sex for å unngå HIV. Middelaldersk. - Stigmatisering, utstøtelse og diskriminering mot ansvarlige cannabisnytere er den EGENTLIGE årsaken til at enkelte blir uføre og får problemer, spesielt på bygda der diskrimineringen og fordommene er sterkest. - Dine holdninger bidrar til å spre fordommer og ødelegge mennesker. Om vi legaliserte kunne vi få: - Aldersgrense og varedeklarasjon - Skattelegging av varen kan gå til prevensjon og hjelpetiltak - Mindre tabuer gjør at ungdom som får problemer ber om hjelp tidligere - Det store flertallet av de voksne ansvarlige cannabisnytere gjenvinner rettssikkerheten og slipper å lyve og skjule seg Diskrimineringingen og undertrykkelsen av ansvarlige voksne cannabisnytere må ta slutt. Legaliser og reguler! Noen av de mest intelligente og høyest utdannede, mest vellykkede menneskene jeg kjenner bruker cannabis. Du vet ikke hva du snakker om - du sitter igjen på 80-tallet i en stor løgn. En løgn som har sitt opphav i et rasistisk USA som forbød cannabis på 1930-tallet fordi mørkhudete brukte det!!
Vis hele sitatet...

Beste jeg har sett på lenge.
Sitat av Morten
dette er helt feil. At en lege kan få seg til å si noe slikt er helt utrolig. Cannabis er ute av kroppen etter 3-4 timer, og en kan oppleve en egenartet bakrus dagen etterpå. Metabolitter kan spores i kroppen i mellom fem dager og fire uker etterpå, men disse er ikke aktive, og har overhodet ingen virkning på psyke og kropp. Slike metabolitter får man også av en rekke krydder og samtlige psykoaktive medisiner på apoteket. Påstanden om at hasj sitter igjen i kroppen i lang tid er helt uriktig, og har blitt brukt som fri diktning av myndighetene for å føre folk bak lyset og skremme. At den lever i beste velgående blant leger som burde vite bedre i 2010 er helt utrolig.
Vis hele sitatet...
Morten er på jordet her. Δ9-THC kan lagres i fettvev, og frigjøres gradvis. Der finnes også en aktiv metabolitt, 11-OH-THC. Hans bedrevitenhet overfor legen og myndighetene blir derfor bare tåpelig; det er han som burde sjekke faktaene sine.

«gjør mange passive og depressive.» I USA bruker man marihuana som medisin MOT depresjon. Hasjrøyking er nok heller et symptom heller enn en årsak - en selvmedisinering. Og det gjør en ikke passiv - vet om mange yrkesaktive som nyter cannabis i blant. Klart det å røyke hver dag kanskje kan gjøre noen passive, men de færreste gjør det.
Det er forbudet som skaper en subkultur med et unaturlig overforbruk, så det at det ikke er lovlig gjør i hvert fall ikke situasjonen bedre. «noen kjenner også ubehag» Det er fordi balansen mellom CBD og THC varierer i varen. Det har med typen cannabis å gjøre, og set and setting. Dersom cannabis var lovlig, ville folk ha mulighet til å velge en type cannabis som ikke gir noen følelse av ubehag. I dag må de ta det de får tak i, og det er liten kunnskap om set and setting.
Vis hele sitatet...
Det er da fortsatt sant, cannabis kan gjøre deg passiv og deprimert. De nevner også de positive sidene av rusen, er ikke det godt nok, eller vil du vinkle det like mye som antinarkotika-propagandabrosjyrer, bare i motsatt retning? Det er like tåpelig det. Ja, det er cannabinoidnivåene som bestemmer virkningen, men er det en unnskyldning for at mange føler ubehag? Set og setting, javel, ubehag hender da allikevel.

«bli værende i kroppen i flere måneder fordi stoffene er fettløselige og binder seg til fettvev i kroppen.» Igjen, dette er vås. Metabolittene er ikke aktive, og alle har metabolitter fra alle mulige krydder og andre ting i kroppen til enhver tid. «Den akutte rusen får en til å føle seg «normal». Dermed er ringen sluttet, og tilvenningen er et faktum.» Reinspikka løgn.
Vis hele sitatet...
Dette tåpelige angrepet er allerede kommentert.

Amotivasjonssyndromet er forøvrig bare vås også - fri diktning. Overdreven hasjrøyking er et symptom på andre problemer, ikke en årsak.
Vis hele sitatet...
Og du har svaret på at dette gjelder alle?


Jeg ser at jeg snakker direkte til Morten her, kanskje han har bruker på nFF og vil svare.

Edit: Jeg mener at det sto mye drit i artikkelen der, og er enig med Morten i mye. Jeg misliker imidlertid spredning av feilaktige fakta, synsing og subjektiv vinkling av saker, dette gjelder begge sider, og jeg velger å kommentere denne siden den her gangen.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Morten er på jordet her. Δ9-THC kan lagres i fettvev, og frigjøres gradvis. Der finnes også en aktiv metabolitt, 11-OH-THC. Hans bedrevitenhet overfor legen og myndighetene blir derfor bare tåpelig; det er han som burde sjekke faktaene sine.
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke Morten som er på jordet, Morten har nemlig copy/paste fra denne siden.
exocytose; Du kan jo ekstremt mye om emnet. Du kan ikke forvente at ola-nordman skal kunne alt så konkret som deg (som studerer/jobber med dette?) Morten kan ganske tydlig mye han og, og han må få komme med forholdsvis korrekt fakta han og, selvom alt i det store og hele ikke er 1000 Promille riktig

Skal man skrive et langt innlegg for/mot noe, blir det for veeeldig langt om man skal være 100% objektiv.
Sitat av sh1bby Vis innlegg
Det er nok ikke Morten som er på jordet, Morten har nemlig copy/paste fra denne siden.
Vis hele sitatet...
Da er denne posten et svar til Morten (som også tror dette), de som har skrevet den artikkelen du linker til og alle andre cannabisforskjempere som elsker å trekke frem denne selvkonstruerte forklaringen.

Sitat av pet Vis innlegg
exocytose; Du kan jo ekstremt mye om emnet. Du kan ikke forvente at ola-nordman skal kunne alt så konkret som deg (som studerer/jobber med dette?) Morten kan ganske tydlig mye han og, og han må få komme med forholdsvis korrekt fakta han og, selvom alt i det store og hele ikke er 1000 Promille riktig

Skal man skrive et langt innlegg for/mot noe, blir det for veeeldig langt om man skal være 100% objektiv.
Vis hele sitatet...
Vet man ikke hva man snakker om, kan man holde kjeft etter min mening. Folk som kommer med usannheter ødelegger bare for dem selv og saken. Hvis man kan fremlegge godt, nøytralt og rett fakta, kommer man mye lenger i å overbevise de som ikke har kunnskaper om dette, altså de som opprettholder dette forbudet.

Jeg er selv intet mindre en Ola Nordman enn noen andre, og jobber ikke med slikt. Jeg leser slikt på fritiden.

For det første er det bedre å skrive lang og rett, enn kort og galt. For det andre blir det ikke nødvendigvis lengre av den grunn. Hvis Morten hadde vært 100 % objektiv her, ville han knapt hatt noe å skrive i det hele tatt.

Slikt han kommer med her, har jeg sett hundrevis av ganger før, og det er den samme hårsåre sutringen hver gang. Det er ikke galt å si at cannabis kan føre til problemer og ubehageligheter. Jeg ser ikke poenget med å utbrodere om de positive effektene til rusmidler når artikkelen handler om skadevirkninger. Da skal man fokusere på det.
Mange av komentarene til artikkelen var ... ja. Tull.

Lenger ned skriver morten:

"Jens Stoltenberg har røkt masse hasj også - det gikk veldig bra med ham. Like bra hadde det ikke gått om han hadde blitt tatt. Legaliser nå til fordel for fornuftige reguleringer! Jeg bare spør, hvem er det som IKKE har røyka hasj egentlig?? Her i Oslo har nesten alle gjort det, og det er allment akseptert blant de under 30. Det er mindre farlig enn alkohol, og alle vet det!"
Jeg synes det er ganske enkelt å sette legalisringsdebatten i perspektiv: spør en hvemsomhelst hasj-dealer om ståstedet hans/hennes om legalisering. De fleste av dem vil nok stemme NEI for en legalisering, av opplagte grunner

Det er grunn nok i seg selv for hvorfor det burde vært statlig regulert.
#Offisielt Trønder
rart at noen i hele tatt orker og ødelgge livet sitt...
Sitat av simonpro Vis innlegg
rart at noen i hele tatt orker og ødelgge livet sitt...
Vis hele sitatet...
Det er bare et tidsspørsmål før man dør uansett, så koffor ikkje leve mens du kan nFF er ikkje plassen å komme med moralpreker på.

Syntes at verden bør få opp øynene for at cannabis faktisk er et produkt som mange mennesker kan få noe positivt ut av. Det vil selvfølgelig alltid finnes de som ikkje klarer å begrense seg, og det vil alltid ødelegge for de som klarer å begrense cannabisbruken sin.
Sitat av simonpro Vis innlegg
rart at noen i hele tatt orker og ødelgge livet sitt...
Vis hele sitatet...
Hva snakker du om?
Der fikk han jammen advart ungdommen mot denne farlige hasjisjen som bobler i hjernen til folk.!
Sitat fra debatten på siden:

Obama røykte hasj og det gikk bra med han. Ble president i USA, no problem.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Morten er på jordet her. Δ9-THC kan lagres i fettvev, og frigjøres gradvis. Der finnes også en aktiv metabolitt, 11-OH-THC. Hans bedrevitenhet overfor legen og myndighetene blir derfor bare tåpelig; det er han som burde sjekke faktaene sine.

Edit: Jeg mener at det sto mye drit i artikkelen der, og er enig med Morten i mye. Jeg misliker imidlertid spredning av feilaktige fakta, synsing og subjektiv vinkling av saker, dette gjelder begge sider, og jeg velger å kommentere denne siden den her gangen.
Vis hele sitatet...
I følge Wikipedia brytes metabolitten 11-Hydroxy-THC videre ned til 11-nor-9-carboxy-THC, som ikke er aktiv. I følge Helsedirektoratets sider om cannabis: "Regelmessige brukere kan derfor ha et konstant reservoar av cannabisstoffer i kroppen, selv om disse ikke er aktive." I følge Wikipedia genererer også inntak av andre psykoaktive midler metabolitter, hvorav noen helt sikkert er fettløselige slik som de som er i cannabis. Enkelte krydder inneholder psykoaktive stoffer eller gifter som må brytes ned (persille og muskatnøtt, f.eks.) og derfor skapes det antakelig metabolitter av disse også.

http://en.wikipedia.org/wiki/11-Hydroxy-THC

http://en.wikipedia.org/wiki/Drug_metabolism

http://www.helsedirektoratet.no/rusm.../cannabis_7963

Om noen burde være objektive i denne saken er det vel legen, og det er helt klart han som virker minst objektiv. At Helsedirektoratet formulerer det på en slik måte er også rimelig suspekt, i lys av at metabolitter er et vanlig fenomen, og at det med at de ikke er aktive gjemmes bort i siste ledd av setningen.

Burde vi ikke kreve noe mer nyansert fra lederen for allmenlegeforeningen? Om noen utfordrer dette, og virker litt uvitenskaplige, så synes jeg i det minste utfordringen krever et seriøst tilsvar siden legen åpenbart er ekstremt negativ til cannabis og ikke aner hva det er for noe. Han har jo bare basert dette på propagandaen, det er åpenbart.
Sitat av biteme Vis innlegg
I følge Wikipedia brytes metabolitten 11-Hydroxy-THC videre ned til 11-nor-9-carboxy-THC, som ikke er aktiv. I følge Helsedirektoratets sider om cannabis: "Regelmessige brukere kan derfor ha et konstant reservoar av cannabisstoffer i kroppen, selv om disse ikke er aktive."
Vis hele sitatet...
11-OH-THC kan lagres i fettvev uten å metaboliseres videre. Det samme kan THC.

Sitat av biteme Vis innlegg
I følge Wikipedia genererer også inntak av andre psykoaktive midler metabolitter, hvorav noen helt sikkert er fettløselige slik som de som er i cannabis. Enkelte krydder inneholder psykoaktive stoffer eller gifter som må brytes ned (persille og muskatnøtt, f.eks.) og derfor skapes det antakelig metabolitter av disse også.
Vis hele sitatet...
Hva så? Ja, metabolitter er vanlige, men hva har krydderstoffers metabolitter å gjøre med dette? Poenget er at det lagres aktive stoffer i fettvevet.

Sitat av biteme Vis innlegg
Om noen burde være objektive i denne saken er det vel legen, og det er helt klart han som virker minst objektiv. At Helsedirektoratet formulerer det på en slik måte er også rimelig suspekt, i lys av at metabolitter er et vanlig fenomen, og at det med at de ikke er aktive gjemmes bort i siste ledd av setningen.
Vis hele sitatet...
De er aktive! Legen har ikke sagt noe som helst feil! Det er du som ikke er objektiv, som ignorerer alt jeg har skrevet her, og går til angrep på denne legens riktige uttalelser med null grunnlag.
Duun's Avatar
Trådstarter
Jeg må si meg enig med Biteme her. Legen er absolutt ikke objektiv. Hadde han hatt ønske om å skrive en objektiv artikkel som etter min mening ville hatt mye mer troverdighet. Ville han ikke sagt ting som: "Har du tenkt å få noe ut av livet ditt, så hold deg langt unna hasj."

Jeg tviler ikke på at han har riktig i mye han sier, men å bedrive noe som later til å være skremselspropganda er ikke måten å gjøre det på hvis man ønsker å nå ut til folk. Jeg tviler forøvrig ikke på at artikkelen hans fungerte ypperlig til formålet; å skremme eksperimenterende fjortiser og trangsynte husmødre.

Kan forøvrig ikke si noe om fagstoffet, da jeg ikke har så mye greie på det
Sist endret av Duun; 13. juni 2010 kl. 22:31.
Sitat av exocytose Vis innlegg
De er aktive! Legen har ikke sagt noe som helst feil! Det er du som ikke er objektiv, som ignorerer alt jeg har skrevet her, og går til angrep på denne legens riktige uttalelser med null grunnlag.
Vis hele sitatet...
Hvis du går inn på Helsedirektoratets nettside om cannabis, så står det i klartekst at metabolittene ikke er aktive!

Legens uttallelser er feilaktige, og det bekreftes av HD. Selv om HD i mine øyne svartmaler vel mye og kommer med antakelser, burde dokumentet være vitenskaplig begrunnet. Tilsvarende dokumenter om alkohol fra den kanten er vel omtrent like skremmende, bortsett fra at de kanskje ikke kommer med subjektive antakelser om hva bruk fører til (amotivasjonssyndromet er høyst suspekt, og de innrømmer det, antakelig fordi de etterhvert har skjønt at de er på tynn is med 80-talls-propagandaen: «Det er imidlertid vanskelig å skille mellom hva som skyldes stoffbruken, og hva som skyldes miljøfaktorer»). Det er på tide med en mer dristig revidering av HDs dokument om cannabis som beveger det ennå mer i vitenskaplig, nøytral retning - uten ubekreftede eller motbeviste teorier og finurlig språkbruk som er ment å få noe relativt harmløst til å virke farlig.
Sist endret av biteme; 14. juni 2010 kl. 00:13.
Vel, da tar helsedirektoratet feil. 11-OH-THC hemmer utslippet av blant annet GABA (hemmende) i områder som substantia nigra og det ventrale tegmentale område (VTA). VTA sender dopaminerge fibre til forskjellige deler av det limbiske system, spesielt nucleus accumbens i ventrale striatum. Dette kalles det dopaminerge mesolimbiske system, og er det der regnes som viktigst i belønningsadferd. Samme form for utslipp av dopamin gjør også THC og forskjellige opioider, som morfin. 11-OH-THC hemmer også utslipp av glutamat og acetylkolin i hippocampus.

Så visst faen er 11-OH-THC en aktiv metabolitt!
Kan du presentere noe mer overbevisende enn din egen uttalelse? Gjerne med en lenke til en vitenskaplig faktaside som sier at cannabis legger igjen aktive metabolitter, og sier noe om virkningen av disse?

Inntil du klarer det, velger jeg å stole på Helsedirektoratet.

Helsedirektoratets nettside om cannabis finner du her.

FHI har også et offisiellt dokument om cannabis. Legg merke til hvor mye de bruker ordet «muligens» og sår tvil om egne antakelser - dette fordi det rett og slett er uenighet og uvisshet i rusfeltet om schizofrene tiltrekkes av cannabis, eller om det utløser det etc.

Rusforskerne er ansatt av staten for å mene det myndighetene ønsker, og kan ikke uttale seg for fritt. Vi så jo hvordan det gikk med David Nutt i Storbritannia. Edle Ravndal er blant de som har poengtert at farene ofte overdrives og skyldes forbudet. Jørg Mørland vet også at cannabis ikke er så skadelig, men er blant dem som velger å stå for myndighetenes offisielle linje, litt forsiktig, antakelig for å beholde jobben. Det samme gjør Jørgen Bramnes, leder av SERAF. Svanaug Fjær ved IRIS har gjort et poeng av rusforskningens mangel på fristilling i Morgenbladet.

FHI har også et offisiellt dokument om cannabis. Legg merke til hvor mye de bruker ordet «muligens» og sår tvil om egne antakelser - dette fordi det rett og slett er uenighet i feltet om schizofrene tiltrekkes av cannabis, eller om det utløser det etc.

Synes ingen av disse gir et nyansert, ærlig eller menneskenært bilde av hva cannabis egentlig er, men de burde ha vitenskapen i orden. I hvert fall sånn halvveis (vitenskapen er ofte i konflikt med annen vitenskap her, og jeg synes den legaliseringstilhengerne presenterer - og argumentasjonen deres, er mest overbevisende).
Sist endret av biteme; 14. juni 2010 kl. 00:30.
Sitat av exocytose Vis innlegg
11-OH-THC kan lagres i fettvev uten å metaboliseres videre. Det samme kan THC.
Vis hele sitatet...
Hvor store mengder snakker vi om og hvor fort frigjøres det igjen? Er det såpass lite at det kun er av kuriøs interesse (i hvis fall det er naturlig at det blir oversett), eller er det nok til å kunne gjøre at en blir påvirka av det?
Sitat av randoom Vis innlegg
Hvor store mengder snakker vi om og hvor fort frigjøres det igjen? Er det såpass lite at det kun er av kuriøs interesse (i hvis fall det er naturlig at det blir oversett), eller er det nok til å kunne gjøre at en blir påvirka av det?
Vis hele sitatet...
Hvor raskt har store individuelle faktorer. I de fleste tilfeller ved lavt bruk, er det mest sannsynlig så lite at det ikke har en merkbar effekt. Ved stort, langt forbruk kan disse stoffene til tider hope seg opp i så store mengder i blodet at det vil ha en merkbar psykoaktiv effekt.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Hvor raskt har store individuelle faktorer. I de fleste tilfeller ved lavt bruk, er det mest sannsynlig så lite at det ikke har en merkbar effekt. Ved stort, langt forbruk kan disse stoffene til tider hope seg opp i så store mengder i blodet at det vil ha en merkbar psykoaktiv effekt.
Vis hele sitatet...
Hvilket grunnlag har du for å fortsette å kverne med noen av disse påstandene som om du skulle vært en ekspert som forsker på cannabis, når Helsedirektoratet vitterlig sier i sitt faktaark at metabolittene ikke er aktive?

Cannabismyter.dk støtter for øvrig opp om teorien din, men med en veldig nyansert forklaring. I denne sier han blant annet at man ikke vet nøyaktig hvilke metabolitter som er aktive og ikke, og hvordan de virker, fordi vitenskapen ikke er kommet langt nok.

Av erfaring vet jeg at bakrusen av en cannabisrus ikke føles mer enn maksimum to dager etterpå - dersom man har røyket ekstremt mye. Vanligvis er bakrusen over på ettermiddagen dagen derpå. En person som har røyket mye over lengre tid blir også relativt fort som før. Iom. at mange andre ting skaper metabolitter av forskjellig slag også, vil jeg ikke si at det er noe grunnlag for å svartmale cannabis, slik det faktisk brukes til. Man blir ikke permanent sløv, eller sløv over lengre tid av rusmidlet. Rusen går over etter fire timer, og da er den faktisk over. En evt. bakrus er ikke noe annerledes enn kiling i magen som sitter igjen etter sex eller å ha tatt karusell.

Langtidsvirkningene av alkohol derimot - de er det faktisk grunn til å bekymre seg over. Cannabis er barnemat i forhold.
Sist endret av biteme; 14. juni 2010 kl. 01:06.
På en eller annen måte har du faktisk klart å gå glipp av denne posten. Hadde du fått det med deg, ville det spart deg for et langt, tåpelig innlegg.

Kilder er bøkene Atlas of Psychiatric Pharmacotherapy av Roni Shiloh, David J. Nutt og Abraham Weizman, Sentralnervesystemet av Per Brodal, og diverse artikler på Pubmed. Pluss den wikipediasiden som du tilogmed linket til.
Sist endret av exocytose; 14. juni 2010 kl. 01:14.
Sitat av exocytose Vis innlegg
På en eller annen måte har du faktisk klart å gå glipp av denne posten. Hadde du fått det med deg, ville det spart deg for et langt, tåpelig innlegg.
Vis hele sitatet...
okay, kan noen gi meg din hukommelse å fag kunnskap i gave til jul? Seriøst jeg beundrer at du kan så sykt mye.. er det kun google det går i eller har du fagbok hylle på størrelse med tven min?
Sitat av exocytose Vis innlegg
På en eller annen måte har du faktisk klart å gå glipp av denne posten. Hadde du fått det med deg, ville det spart deg for et langt, tåpelig innlegg.

Kilder er bøkene Atlas of Psychiatric Pharmacotherapy av Roni Shiloh, David J. Nutt og Abraham Weizman, Sentralnervesystemet av Per Brodal, og diverse artikler på Pubmed. Pluss den wikipediasiden som du tilogmed linket til.
Vis hele sitatet...
Det forandrer allikevel ikke det faktum at langtidsvirkningene av cannabis er langt mindre alvorlige enn av alkohol, og at ingen som har erfaring med dette merker noen nedsløving eller ruspåvirkning over tid slik de som bruker metabolittargumentet for å skremme påstår vil inntreffe. Dessuten holder jeg fortsatt en knapp på HDs faktaark sin konstatering av at de ikke er aktive - om de er det, er det i så fall ikke særlig stor forskjell på å røyke cannabis og det å spise persille.
Sist endret av biteme; 14. juni 2010 kl. 01:40.
Hvor i all verden kom skadevirkningene til alkohol inn i bildet? Det er helt meningsløst å skulle sammenligne skadelighet mellom to stoffer. At alkohol er farlig gjør ikke cannabis mindre farlig. Jeg vet om flere personer som har fått slike ettervirkninger, så like generaliseringer kan du holde for deg selv. At du velger å ignorere fakta for å fremme ditt syn er tåpelig, og var det ikke nettopp det du kritiserte legen for i utgangspunktet? Gratulerer, du har komplementert ignoransen din med hykleri.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Hvor i all verden kom skadevirkningene til alkohol inn i bildet? Det er helt meningsløst å skulle sammenligne skadelighet mellom to stoffer. At alkohol er farlig gjør ikke cannabis mindre farlig. Jeg vet om flere personer som har fått slike ettervirkninger, så like generaliseringer kan du holde for deg selv. At du velger å ignorere fakta for å fremme ditt syn er tåpelig, og var det ikke nettopp det du kritiserte legen for i utgangspunktet? Gratulerer, du har komplementert ignoransen din med hykleri.
Vis hele sitatet...
Å sammenlikne våre to mest brukte rusmidler er veldig meningsfullt slik jeg ser det. Min erfaring er motsatt av din - av over 100 personer jeg vet om som har brukt cannabis, så har ingen fortalt meg at de har opplevd å føle at det sitter igjen ting i systemet som får dem til å føle seg påvirket lenge etterpå.

At cannabis kan ha en heldig muskelavslappende effekt som kan merkes noen dager etterpå - diggere enn en god massasje - vet jeg om flere som har rapportert. At den egenartede og behagelige bakrusen kan merkes et par dager etterpå dersom man har inntatt mye er også sikkert.

Men at folk er nedsløvet på grunn av stoffer som sitter i systemet tre dager etterpå?

Beklager, det har jeg ikke noe tro på, og det har heller ikke vitenskapen dekning for å si. Og om det skulle være slik, er det nødvendigvis negativt? Som sagt er jo cannabis bevist å ha en rekke gunstige medisinske virkninger, og det fører ikke til skader på kroppen slik alkohol gjør.

Toxoidene er der jo for å bryte ned ting, og det er naturlig å anta at de lykkes i den funksjonen. Som sagt, har ingen tro på at cannabisrøyking påvirker folk over tid i noen annen grad enn f.eks. muskatnøtt, persille eller antidepressiva man lovlig får gjennom lege.

Synes du argumenterer på en arrogant og nedlatende måte - bruker hersketeknikker hele veien. Videre virker det som du har som premiss at cannabis har negative virkninger. Jeg mener cannabis stort sett bare har positive virkninger, men at det kan være uheldig for enkelte som er predisponert for psykiske problemer. Når det blir lovlig vil samfunnet sørge for langt sunnere rammer for cannabisbruk og bedre hjelp til de som får problemer. Det vil ha mange positive ringvirkninger å introdusere et nytt og bra rusmiddel i samfunnet, og det er en fordel om flere bytter ut flaska med en glasspipe med marihuana.
kjedelig streiting
Sitat av exocytose Vis innlegg
11-OH-THC kan lagres i fettvev uten å metaboliseres videre. Det samme kan THC.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på dette?
Sitat av biteme Vis innlegg
Å sammenlikne våre to mest brukte rusmidler er veldig meningsfullt slik jeg ser det.
Vis hele sitatet...
Hvorfor? Et stoff sine skadevirkninger gjør ikke et annet stoff sine mindre viktige. Og ikke trekk inn at det lovlige alkohol er så mye verre, så derfor skal cannabis legaliseres, for det er ikke det vi snakker om.

Sitat av biteme Vis innlegg
Beklager, det har jeg ikke noe tro på, og det har heller ikke vitenskapen dekning for å si.
Vis hele sitatet...
Jo, det er nettopp det den har. Les tråden og vedlagte kilder på nytt.

Sitat av biteme Vis innlegg
Og om det skulle være slik, er det nødvendigvis negativt?
Vis hele sitatet...
Ikke alle liker å ha ettervirkninger i perioder de helst ville vært upåvirket. Om akkurat du og dine venner liker det, er irrelevant.

Sitat av biteme Vis innlegg
Videre virker det som du har som premiss at cannabis har negative virkninger.
Vis hele sitatet...
Nei, det har jeg ikke. Jeg er fullstendig klar over alle positive egenskaper cannabis kan ha, men når vi diskuterer negative egenskaper ved cannabis, så snakker jeg om det. Det samme gjør artikler som erter på seg mengder av hårsåre legaliseringsforkjempere.

Sitat av biteme Vis innlegg
Jeg mener cannabis stort sett bare har positive virkninger, men at det kan være uheldig for enkelte som er predisponert for psykiske problemer.
Vis hele sitatet...
Folk som ikke er predisponert kan også utvikle psykiske problemer.

Sitat av biteme Vis innlegg
Når det blir lovlig vil samfunnet sørge for langt sunnere rammer for cannabisbruk og bedre hjelp til de som får problemer.
Vis hele sitatet...
Det er jeg helt enig i, men det er ikke det vi snakker om.


Sitat av legalize_it Vis innlegg
Har du noen kilder på dette?
Vis hele sitatet...
Boken Atlas of Psychiatric Pharmacotherapy, denne PDF-en. Og generell farmakologisk forståelse..
Sitat av exocytose Vis innlegg
Hvor i all verden kom skadevirkningene til alkohol inn i bildet?
Vis hele sitatet...
Man kan jo prøve å forestille seg hva motivet for artikkelen var i dette tilfellet. Det folk så klønete prøver å poengtere er vel at man sjeldent ser slike skremmende varsels-artikler om andre stoffer som er like eller mer farlige (og da blir jo det mest innlysende eksempel alkohol).

Jeg er allikevel enig med deg, det blir for dumt å skulle kverulere på uttalelsene til legen, for de er i bunn og grunn korrekte.

Jeg skulle gjerne sett en stor-røyker her i fra forumet med hånda på hjertet si at de ikke blir sløvere av tung langtidsbruk av cannabis. Det kan ihvertfall ikke jeg si.
Sist endret av fetter; 14. juni 2010 kl. 14:48.
noe av det han sier er sant. Som at man blir umotivert, sløvere og kan utvikle søvnproblemer.
Snakker av erfaring
Sitat av exocytose Vis innlegg
11-OH-THC kan lagres i fettvev uten å metaboliseres videre. Det samme kan THC.
Vis hele sitatet...
I mange år har det vært slik at de to sidene i denne debatten har klamret seg til hvert sitt ytterpunkt. Cannabismotstanderene har hevdet at man blir sløv i 30 dager av å ta en joint, mens cannabisforkjemperene hardnakket har hevdet at alle metabolitter er 100% inaktive og at man ikke blir sløv av å bruke stoffet, annet enn eventuelt mens man er ruset (2-4 timer etter inntak av en vanlig brukerdose, inntatt ved røyking).

At sannheten ligger et sted midt imellom, forundrer meg overhodet ikke. Jeg har lest mange steder at man ikke kjenner til aktive metabolitter. Det er ikke før for noen måneder siden at jeg første gang leste om 11-OH-THC. På den annen side har jeg mange bekjente som røyker mye, og det er helt tydelig at enkelte av disse blir "sløve", selv når de ikke er ruset.

Mine personlige erfaringer og betraktninger stemmer derfor godt overens med det bildet du her presenterer, og jeg har ingen problemer med å tro at så er tilfellet. Det ville vært interessant å se på hvor mye av stoffet som typisk vil lagres som THC eller 11-OH-THC ved hendholdsvis sporadisk og kronisk cannabisbruk, samt hvordan disse lagrede stoffene typisk frigjøres og hva slags effekt de har på nervesystemet i tiden etter siste cannabisinntak, samt om det forekommer store individuelle forskjeller (noe som kunne forklart hvorfor enkelte blir langt sløvere enn andre av cannabisbruk).

Koser meg forøvrig med å lese (ditt) fagspråk som jeg bare skjønner 30-70% av! Keeps me motivated to learn
Sist endret av felix_poker; 14. juni 2010 kl. 15:01.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
At sannheten ligger et sted midt imellom, forundrer meg overhodet ikke. Jeg har lest mange steder at man ikke kjenner til aktive metabolitter. Det er ikke før for noen måneder siden at jeg første gang leste om 11-OH-THC. På den annen side har jeg mange bekjente som røyker mye, og det er helt tydelig at enkelte av disse blir "sløve", selv når de ikke er ruset.
Vis hele sitatet...
Og der ligger det. Enkelte. Kjenner selv mange som røyker. De som ikke gjør det hver dag, men en gang annenhver uke f.eks. finnes ikke sløve i det hele tatt. Av de som gjør det hver dag, så er det flere som ikke er sløve, som gjennomfører krevende studier med toppkarakterer. Men jeg har også møtt de som virker sløve. Spørsmålet er om det er en valgt livsstil, et image de legger til seg, eller en medisinsk effekt. Om noen lar seg rive med, mens andre møter effekten på andre måter. Kort og godt er det veldig mye vitenskapen ennå ikke vet. Men av personlig erfaring kan jeg si at motstandernes påstander virker totalt overdrevet.

Enkelte kan vel også tenkes å påvirkes i ettertid av inntak av andre substanser. Er det ikke slik at opplevelsene også former en? Dette er komplisert.

Sitat av fetter Vis innlegg
Jeg skulle gjerne sett en stor-røyker her i fra forumet med hånda på hjertet si at de ikke blir sløvere av tung langtidsbruk av cannabis. Det kan ihvertfall ikke jeg si.
Vis hele sitatet...
Storrøykere er ikke sløve i det hele tatt noen dager etter de stopper bruken, er min erfaring. Det er godt mulig dette er individuelt. Redselen for at man skal få skader er nok langt mer skadelig enn de reelle skadene. Det som er så fint med cannabis er jo at det ikke forårsaker permanente skader.

Sitat av exocytose Vis innlegg
Folk som ikke er predisponert kan også utvikle psykiske problemer.
Vis hele sitatet...
Folk som får psykoser utløst av cannabis kan tåle det helt fint igjen senere i livet. For eksempel er det ikke bra å bruke det når man er for ung, mener jeg. Og ungdom som får problemer med det og slutter, og så tester senere i livet kan oppleve at de da tåler det helt fint. Vet også om en som fikk en dårlig opplevelse av det som voksen, som sluttet i mange år, og som tålte det helt fint når han prøvde igjen.
Symptomene til «amotivasjonssyndrom» beskriver for meg personlighetstrekkene til en hardcore-gamer med få venner, noe mange av de som dropper ut av skolen faktisk er. Om de har røyket cannabis, eller ikke spiller ingen rolle, det hele handler om miljø, normer og sanksjoner tilknyttet cannabis. En stereotypisk "Stoner" beskrives ikke akkurat med positive ord blant befolkningen, men faktumet er at det finnes streitinger som ikke aner at selv deres nære venner røyker cannabis, nettopp fordi det ikke nødvendigvis endrer på livsstilen din og gjør deg til en boms. Det er artikler slike artikler som sprer negative og delvis falske framstillinger av cannabis til folket. GLHF med legalisering så lenge leder i norsk forening for allmennmedisin er mer troverdige enn de som røyker cannabis selv.
Den dagen forskerne finner "bevis" på at psyken har evnen til å dominere ut alle disse -negative smådetalje effektene- ved hjelp av placebo effekten blir jeg veldig, veldig glad : )
Sitat av Searchfilter Vis innlegg
Symptomene til «amotivasjonssyndrom» beskriver for meg personlighetstrekkene til en hardcore-gamer med få venner, noe mange av de som dropper ut av skolen faktisk er. Om de har røyket cannabis, eller ikke spiller ingen rolle, det hele handler om miljø, normer og sanksjoner tilknyttet cannabis. En stereotypisk "Stoner" beskrives ikke akkurat med positive ord blant befolkningen, men faktumet er at det finnes streitinger som ikke aner at selv deres nære venner røyker cannabis, nettopp fordi det ikke nødvendigvis endrer på livsstilen din og gjør deg til en boms. Det er artikler slike artikler som sprer negative og delvis falske framstillinger av cannabis til folket. GLHF med legalisering så lenge leder i norsk forening for allmennmedisin er mer troverdige enn de som røyker cannabis selv.
Vis hele sitatet...

Searchfilter. Hele grunnlaget for dagens medisin er bruken av vitenskapelige metoder, og statistiske verktøy, for å kunne påvise årsakssammenhenger, slik at man slipper utsagn slik som: "men alle vennene mine". Sånne utsagn har ofte liten validitet.

Man har faktisk påvist en sammenheng imellom amotivasjonssyndrom og cannabis/marijuana bruk. Denne studien observerte denne påvirkningen etter to ukers avhold fra de aktuelle stoffene, noe som impliserer en langtidseffekt.

Quoter fra en studie fra 2005

The human prefrontal cortex (PFC) plays a major role in the formulation and monitoring of goal directed actions, and it is also involved in high-order emotional regulation (Stuss & Knight, 2002). Regional specialization within the human PFC is as diverse as its functions, and three PFC-striato-thalamic circuits have been associated with different clinically observable behavioral syndromes: the anterior cingulate circuit (i.e., associated with apathy behavior), the orbitofrontal circuit (i.e., associated with disinhibition disorders), and the dorsolateral circuit (i.e., associated with executive dysfunction) (Cummings, 1993 and Tekin and Cummings, 2002). A growing body of evidence from pre-clinical, neuropsychological, and brain imaging studies indicates that substance abuse is associated with damage to different functional circuits converging in the PFC.

However, the critical question that remains unanswered is whether these alterations preceded the substance abuse condition, or whether these abnormalities were the consequences of the abuse of these drugs.
One possible approach to addressing this question is to examine the extent to which dose-related or severity measures of substance abuse can predict the neurobehavioral alterations of substance abusers. A number of studies using this approach have demonstrated dose-related effects of drugs of abuse on a variety of cognitive domains related to the operations of the PFC. Cannabis dose-related measures have been moderately associated with poorer performance on tests of visual and verbal memory, psychomotor speed, executive function and decision-making
Vis hele sitatet...
Higher severity of alcohol, cannabis and heroin use was associated with higher apathy scores. Severity of use of cannabis, cocaine and ecstasy correctly predicted higher disinhibition scores. Finally, higher severity of use of alcohol and cannabis was positively associated with executive dysfunction scores. Cannabis use severity was the best predictor for the apathy and executive dysfunction problems.
Vis hele sitatet...
several studies support the notion that duration of substance abuse, and particularly cannabis use, is especially relevant for the development of neurobehavioral deficits (Grant et al., 2003 and Solowij et al., 2002)
Vis hele sitatet...
.


Forskerne påpeker at selv om de gjennom å ha studert sammenhengen imellom nivå av cannabis bruk, og symptomer som apati ol. ikke med sikkerhet kan fastslå hva som er den egentlige årsaken. Men bruken av et slikt studiedesign sannsynliggjør en sammenheng mellom bruk av cannabis, og amotivasjonssyndrom (som dere kaller det), ikke omvendt.

A final relevant limitation in this study is that, although we have found a significant relationship between measures of drug use severity and neurobehavioral deficits, we cannot infer that severity of drug use indeed causes these deficits. Neurobiological and personality variables that precede the onset of drug use, including behavioral disinhibition, have also been associated with a higher degree of poly-substance involvement
Vis hele sitatet...
Studien har en selection bias siden populasjonen kommer fra en rehabiliterings institusjon, og det er mulig at kun folk som opplever adverse effects oppsøker behandling. Men denne studiens hensikt var ikke å studere prevalens, men en mulig sammenheng, så jeg vil ikke si at dette svekker studien noe nevneverdig.

Artikkel:
Verdejo-García A, Rivas-Pérez C, López-Torrecillas F, Pérez-García M.
Addict Behav. 2006 Aug;31(8):1373-82. Epub 2005 Dec 2.
Sist endret av Drachir; 14. juni 2010 kl. 23:56. Grunn: Legge til selection bias informasjon