Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4275
Halla Halla !

Sitter å vurderer noen land jeg kunne tenke å bosette meg i 6 mnd til vinteren,planen er å reise en mnd først til det landet jeg faller ned på for å sjekke forholdene,og for å bli litt "vant".Planen er å reise fra november til desember,før jeg reiser ned igjen i januar/februar. Som ung ufør kan jeg klarer meg ganske greit rent økonomisk i de fleste land.

De landene jeg har pekt meg ut som mest aktuelle per idag er Filippinene og Barbados,Filippinene virker lettest med tanke på leilighet og priser men vanskeligere når det kommer til hverdagslige ting,småting som å ta ut penger i minibank osv.Noen som har erfaring med Filippinene eller Barbados som kan gi meg noen pros and cons,do`s and dont`s? Barbados virker laid back og enkelt,men dyrere og "finere"

Hadde 6 mnd på Gran Canaria i fjor og det var mer en nok,ble vanvittig kjedelig..

Reiser for avslapping og god mat.

Setter pris på tips fra plasser dere har vært..
Sist endret av Veggen; 22. mai 2019 kl. 13:21. Grunn: Fjernet tekst som kom med dobbelt.
Har vært i Fillippinene en rekke ganger og kan vel gi et par pointers, men må nesten vite hva du lurer på.
Penger er forøverig ikke noe stress, ja minibanker på de mest populære stedene blir fort tomme og det er ikke mange av de, men det er bare å ta ut en 20-40k når du har muligheten så holder det en stund. I de større byene, på flyplasser, på kjøpesenter ol. er det ikke noe problem.
Bjørneboe's Avatar
Trådstarter
Sweet !

Hvor vil du anbefale en førstereisende å dra som ikke har erfaring med tilsvarende land? Har pekt meg ut Cebu,med Cebu City som base for så å reise rundt. Om du har vært der hvordan vil du si sikkerheten er for en vestlig turist? Har du vært borti noen ubehagelige episoder som foreksempel forsøkt presset for penger lignende ?

Har også blitt fortalt at man bør skaffe seg et Filipinsk sim kort,men at man bør unngå å kjøpe dette på flyplassen?
Sist endret av Bjørneboe; 22. mai 2019 kl. 13:58.
Anbefaler egentlig folk å holde seg unna storbyene. De er bare masete, varme, skitne og kjipe. Spørs jo hvor mye du har tenkt til å reise rundt, men å ha en base i Cebu virker som bare stress imho. Tror jeg synes Cebu er en av de kjipeste byene i landet, og den ligger på en av de kjipeste øyene også..
Det er masse fly og båtforbindelse i landet så ville heller funnet en mindre by/tettsted på en kulere øy. Et område med en 20k-50k innbyggere er plenty imho... Da får du det du trenger av service-tilbud og i tillegg noe ro og fred(og rene strender...).

Eneste jeg har opplevd som ubehagelig er taxi/tricycle/habal-sjåfører som prøver å hustle. Så avtal pris på forhånd for alt sånt.
Sånn ellers er flippo temmelig trygt altså; samme regler som i alle andre land gjelder(ikke flash penger og verdisaker, pass på tingene dine og ikke vær dust). Ville dog ikke tatt turen til enkelte steder i Mindanao (ARMM), der er ikke vite vestlige så godt mottatt. Har vært en del kidnappinger og yo der de siste åra.

Filipinske sim-kort får du i alle sånne små butikker som ligger med 100meters mellomrom i hele landet. Selv har jeg et fra Smart, funket bra til internett til og med!(ting har kommet seg de siste åra). Hvordan det er å kjøpe på flyplassen vet jeg ikke, har bare kjøpt i butikken, men vet at Smart delte ut gratis simkort til turister på flyplassen i Cebu da jeg var innom der i starten av mai.
Sist endret av moret; 22. mai 2019 kl. 15:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bjørneboe's Avatar
Trådstarter
Aha,noen tips? Ser etter noe stille og rolig,en plass jeg kanskje kan slå meg ned i vinterperioden.Manila er utelukket,virker bare slitsomt. Bohol skal visst være flott.
Hadde lenge tenkt å ha base i Moalboal men følte det var mer praktisk med Cebu City..
Du finner stille og rolige steder overalt i landet egentlig. Tror det enkleste er å se litt på byene/tettstedene som ligger på de forskjellige øyene og se hva som er din greie. Bruk tripadvisor, google og maps aktivt. Selv digger jeg Port Barton for eksempel, men det blir jo litt for lite for de fleste andre som heller synes El Nido er the place to be når det kommer til Palawan.
Og ja, Cebu City er mest praktisk...
Bjørneboe's Avatar
Trådstarter
Men bør man ha verdisakene på seg til enhver tid?
Forstått at det er litt risky å ha slikt liggende på hotell.
Brasil? Masse å oppleve, deilig klima, flotte mennesker, og som ung ufør vil du vel ha ca 3-4 ganger med per måned enn snittet i Brasil, slik at du kan leve rimelig greit der og leve litt. Du vil enkelt få oppholdstillatelse om du ønsker det. Du kan reise til brasil som turist også kan du søke permanent oppholdstillatelse mens du er der på ferie. Når du da krysser av for at du har trygd fra annen stat så får du innvilget permanent opphold. Og da kan du evt. vurdere kjøp av bolig også pendler du mellom norge og brasil hver 6 måned slik at du alltid er halve året i Norge. Da slipper du å miste ung-ufør tillegget.
Sist endret av random67489; 23. mai 2019 kl. 08:54.
Sitat av Saint Gut Free Vis innlegg
Men bør man ha verdisakene på seg til enhver tid?
Forstått at det er litt risky å ha slikt liggende på hotell.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har aldri tatt med meg verdisaker. Jeg har tatt med nok cash til den ene dagen og latt alt annet ligge igjen.
Reiseforsikring kan være smart å ordne opp i da de fleste reiseforsikringer ikke dekker 6 måneder sammenhengende eller total reisetid i løpet av ett år. Hvordan gjør man med visum ved opphold på 6 måneder i Filippinene? Tror 3 måneder er det lengste man får ved å søke om turistvisum, 30 dager visumfritt så kan jo reise inn og ut men blir et fordyrende og stressende moment.
Sist endret av bullshit..; 23. mai 2019 kl. 09:44.
Sitat av bullshit.. Vis innlegg
Reiseforsikring kan være smart å ordne opp i da de fleste reiseforsikringer ikke dekker 6 måneder sammenhengende eller total reisetid i løpet av ett år. Hvordan gjør man med visum ved opphold på 6 måneder i Filippinene? Tror 3 måneder er det lengste man får ved å søke om turistvisum, 30 dager visumfritt så kan jo reise inn og ut men blir et fordyrende og stressende moment.
Vis hele sitatet...
Du kan stikke innom Beurau of Immigration eller hva det heter og få visa forlenget. Det er et dagsprosjekt i venting og papir-utfylling, og må gjøres i en av de større byene(tenk 150k+ innbyggere). Eventuelt så kan du ta en weekend-tur til Vietnam, Hong-Kong eller noe, koster faktisk ikke så veldig mye fra for eksempel Cebu
Ellers så er det bare å bli, så betaler man en liten bot på et par hundrelapper når man forlater landet, husker ikke helt ratene men er ikke så mye.

Og ja, det er smart med reiseforsikring.
Godtar de forlenging flere ganger? I Thailand fikk jeg bare forlenget en gang så måtte krysse grensen etter det for å få nye dager.
Bjørneboe's Avatar
Trådstarter
Sitat av random67489 Vis innlegg
Brasil? Masse å oppleve, deilig klima, flotte mennesker, og som ung ufør vil du vel ha ca 3-4 ganger med per måned enn snittet i Brasil, slik at du kan leve rimelig greit der og leve litt. Du vil enkelt få oppholdstillatelse om du ønsker det. Du kan reise til brasil som turist også kan du søke permanent oppholdstillatelse mens du er der på ferie. Når du da krysser av for at du har trygd fra annen stat så får du innvilget permanent opphold. Og da kan du evt. vurdere kjøp av bolig også pendler du mellom norge og brasil hver 6 måned slik at du alltid er halve året i Norge. Da slipper du å miste ung-ufør tillegget.
Vis hele sitatet...
Brasil ja,har tenkt på Argentina tidligere men tror prisnivået er ganske høyt i forhold til andre land i sør amerika.
Brasil er veldig bra, du får trent opp portugisisken, kan se masse god fotball og alt er lavt priset. Vet mange snakker om kriminalitet og slikt når det snakkes om Brasil, og det er jo sant. Det er endel krim og faktisk også kidnappinger og slikt. Men det kommer slik jeg ser det an på deg selv. Og du fremstår som "bedre enn du er" og forsøker å leve som om du er rik så så kan det gå galt. Men om du er den du faktisk er, en helt vanlig person som er ufør og velger brasil for å få mest mulig opplevelser ut av pengene så går det nok helt bra.

Også må du jo heller ikke bo i de største byen i de verste strøkene heller.
Bjørneboe's Avatar
Trådstarter
Brasil virker spennende ja, Florianópolis virket jo som en plass man kunne vært over tid.
Sist endret av Bjørneboe; 23. mai 2019 kl. 17:10.
Så at du nevnte Barbados i første post. Et alternativ til Barbados kan være den dominikanske republikk. Svært lave priser sammenliknet med Barbados og omtrent samme klima. Endel dårlig pr pga kriminalitet men igjen kommer det litt an på en selv.
Bjørneboe's Avatar
Trådstarter
Vært på Curacao og DR,likte det ikke.

Blir nok Filippinene..
Sist endret av Bjørneboe; 24. mai 2019 kl. 19:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vet ikke hvor mye ufør tjener så ikke skyt meg hvis jeg sier dette blir kanskje for dyrt?

Nassau, Bahamas er ett sted jeg vil anbefale, folka der er veldig hang loose. Kriminalitet ja, hvis du er en dust.

Bodde på paradise island i 7 dager rett etter påsken, da hadde vi 40 grader og deilig vær. Folka legger seg når sola går ned og står opp når den står opp. sier hei til deg gatelangs og god natt på kveldene. deilige strender er det mye av. går du innover i landet så oppfør deg vanlig så spør de i verstefall om du vil kjøpe litt dop av de. litt dyrt der men konk(husker ikke helt stavemåten) var heeelt fantastisk og veldig god lokalmat.

tryggeste delen av bahamas for "hvite" er paradise island. typisk turist øy. Må oppleves.