Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2003
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Har blitt veldig fan av vaping i det siste, og har begynt å foretrekke å bruke RDA og RTA istedenfor sub-ohm tanker. Med sub-ohm tanker er det jo rimelig greit når det står hvor mye power du kan kjøre dem på, men syns ikke det virker som det er så mye sammenheng mellom det som står som anbefalt watt og coilens ohm. Har sett coiler med 0,4 ohm det står man kan bruke opp mot 90 watt, mens det på 0,15 ohms coiler står maks 80 watt.
Har liksom hatt en følelse at så lenge man følger med og passer på å ikke pushe mer enn 4-5 volt, så er man innafor, men er generelt usikker på akkurat hvordan man vet begrensningene for hvert oppsett. Sitter feks her med en trippel-coil RTA som nå måler 0,14 ohm, og funker fint å bruke den på 125 watt (4,2V), men er skeptisk til å skru opp mer enn det.

Så: for å gjøre spørsmålet enklere: Er ohm, evt volt alt man trenger å forholde seg til for å finne ut hvor høy watt man kan bruke? Så langt bruker jeg bare SS430-wire til å bygge coiler, men har kjøpt litt forskjellige typer wire og (regner med at det også har litt og si?).
Nå er det en stund siden jeg brukte en elektronisk mod, da jeg kun bruker mekaniske.

Alltid tenk på batteriene, og gjør kalkulasjonene basert på et oppladet batteri tilsvarende 4.2v.

Eks om du har en 0.2 ohm coil, så vil batteriet belastes med 21A spenning. Derfor må du da ha et batteri som kan trygt takle
21A.

4.2v/0.2 ohm = 21A. Kalkulert basert på et singel batteri.

Min erfaring er at watt ikke har noe å si på de elektroniske siden de har så mange sikkerhetskomponenter integrert.

Eks. En v8t10 coil tilhørende Cloud Beast tanken fra Smok kan kjøres helt opp til 300w og er bare 0.12 ohm, mens v8q4 coilen er på 0.15 ohm og kan ikke kjøres på mer en max 150w.

Coilene vil være bygd opp annerledes fra hverandre. En ferdigbygget coil kan eks. Bestå av 4 coiler, mens en annen kanskje har så mange som 10-12.

Jeg bruker dual coils på min RDA bestående av to 0.45 ohm coiler, da blir også ohmen halvert til ca. 0.22 ohm, og kan trygt kjøres på et Sony VTC5A batteri. Sku den ene coilen slutte å fungere av en usansynnelig grunn så vil ohmen bli automatisk justert opp igjen til 0.45 ohm. Dermed øker batterisikkerheten drastisk om uhellet skulle skje.

En gyllen regel er at om batteriene blir så varm at du brenner deg på de, så gjør du noe feil.
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Trådstarter
Nå er vel jeg millenial per def (90modell) faktisk, men foretrekker å ikke assosiere meg med dem :P Akkurat nå er det bare vært for mye fritid på henda de siste par måneder

Sitat av Sorteloffen Vis innlegg
Nå er det en stund siden jeg brukte en elektronisk mod, da jeg kun bruker mekaniske.

Alltid tenk på batteriene, og gjør kalkulasjonene basert på et oppladet batteri tilsvarende 4.2v.

Eks om du har en 0.2 ohm coil, så vil batteriet belastes med 21A spenning. Derfor må du da ha et batteri som kan trygt takle
21A.

4.2v/0.2 ohm = 21A. Kalkulert basert på et singel batteri.

Min erfaring er at watt ikke har noe å si på de elektroniske siden de har så mange sikkerhetskomponenter integrert.

Eks. En v8t10 coil tilhørende Cloud Beast tanken fra Smok kan kjøres helt opp til 300w og er bare 0.12 ohm, mens v8q4 coilen er på 0.15 ohm og kan ikke kjøres på mer en max 150w.

Coilene vil være bygd opp annerledes fra hverandre. En ferdigbygget coil kan eks. Bestå av 4 coiler, mens en annen kanskje har så mange som 10-12.

Jeg bruker dual coils på min RDA bestående av to 0.45 ohm coiler, da blir også ohmen halvert til ca. 0.22 ohm, og kan trygt kjøres på et Sony VTC5A batteri. Sku den ene coilen slutte å fungere av en usansynnelig grunn så vil ohmen bli automatisk justert opp igjen til 0.45 ohm. Dermed øker batterisikkerheten drastisk om uhellet skulle skje.

En gyllen regel er at om batteriene blir så varm at du brenner deg på de, så gjør du noe feil.
Vis hele sitatet...
Thanx, da var det litt mer komplisert enn jeg så for meg :P
Sitat av wormhole Vis innlegg
Thanx, da var det litt mer komplisert enn jeg så for meg :P
Vis hele sitatet...
Da kan du forholde deg til denne
https://vapecalc.com