Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 6980
Dere som har hatt narkose vet hvor utrolig bra følelse man før ca 10-20 sekunder før man faller i dvale. Vet noen hva slags stoffer man får i kroppen da?
Kan være mye forskjellig det. Fentanyl f.eks
JaneDoe's Avatar
Trådstarter
OK. Ubeskrivelig deilig følelse er det iallefall.......han som sist satte meg i narkose sa at jeg kom til å sveve på en rosa sky. Og det gjorde jeg i ti sekunder, før jeg sovnet inn og våknet opp til et smertehelvete som fortsatt vedvarer. jaja.....
De gir deg morfin før de putter deg i narkose. Euforien du kjente er mest sannsynlig grunnet opiater.
JaneDoe's Avatar
Trådstarter
Hvis det er opiater skjønner jeg godt hvorfor noen blir heroin misbrukere. Det er en herlig følelse. Helt ubeskrivelig. Har jo hatt tilgang på medisiner som går under opiater i ettertid, men det er jo lite i forhold. Hadde en liten flørt med heroin for noen år tilbake, så hadde den flørten blitt fullført så hadde jeg kanskje ikke vært der jeg er i dag......
Kan være pre-medikasjon med benzodiazepiner også som gir denne følelsen. Dormicum og stesolid kommer i injeksjons-form.
Sist jeg ble satt i narkose fikk jeg noen sprøyter i armen(rett før en operasjon). Føltes ikke ut som en rosa sky, halve kroppen svei noe jævlig og jeg ble helt paralysert før jeg sovnet. Våknet opp og følte meg helt nedbrutt psykisk. Ikke en behagelig følelse
Eneste jeg fikk før jeg skulle ta narkose var stikkpiller. Og det vakke no digg akkurat.
Jeg hadde det helt forferdelig før jeg skulle ha narkose. Jeg skalv, hakket tenner og begynte å hyperventilere. Fikk beroligende, så jeg husker egentlig ingenting. Alt er helt svart fra da jeg fikk narkosen. Eneste jeg husker er at da sa at jeg skulle få beroligende.
Jeg fikk noen benzoer først forrige gang, tror jeg. Jeg var våken i flere minutter mens de satte inn noen rør og greier. Det var noen veldig fine minutter.
Jeg var bare sulten og sliten etter 24-timers faste og lett i hodet etter store mengder oksygen, og i det de satte i narkosen fikk jeg beskjed om å telle sakte ned fra ti og at jeg kom til å kjenne en løksmak i munnen. "Ti, ni, OI! LØK!" så våknet jeg noen timer senere og husker ingenting resten av den dagen.
De gav meg store mengder beroligende før narkosen, fikk ikke vite hva det var eller hvorfor... Og det ville kostet meg minst 70kr å få vite det.

Sitat av ninjatriks Vis innlegg
Kan være pre-medikasjon med benzodiazepiner også som gir denne følelsen. Dormicum og stesolid kommer i injeksjons-form.
Vis hele sitatet...
Stesolid kommer også som rektalinjeksjon og i pilleform...
Ting blir fryktelig grønt og pent om man får 9 - 10mg stesolid.
Sitat av GothQueen Vis innlegg
og at jeg kom til å kjenne en løksmak i munnen. "Ti, ni, OI! LØK!" så våknet jeg noen timer senere og husker ingenting resten av den dagen.
Vis hele sitatet...
heh. til meg sa de pizza. det må være den ekleste pizzaen jeg noen gang har smakt, for det smakte skikkelig dritt.
Dormicum ja, finnes vel bare på sykehus om jeg ikke tar feil?


Dormicum + Morfin, god rus det ja.. finnes vel ikke noe bedre på denne blå planeten.

men fyy, mer vanedannede rusmidler enn det skal du leite langt i gropa hos nabokjerringa etter!
Fikk 7,5 mg stesolid I.V. en gang, det var sjukt deilig, men rusen gikk fort over.
JaneDoe's Avatar
Trådstarter
Jeg har forsøkt flere benzoer, og det er definitivt ikke det som gis før operasjon. I såfall må det være store doser......for de gir ikke dette rosalilla sløret som jeg opplevde rett før jeg gikk inn i narkose sist gang. Han hadde iallefall rett han sykepleieren som sa at jeg kom til å sveve på en rosa sky en liten stund...haha.
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Jeg var bare sulten og sliten etter 24-timers faste og lett i hodet etter store mengder oksygen, og i det de satte i narkosen fikk jeg beskjed om å telle sakte ned fra ti og at jeg kom til å kjenne en løksmak i munnen. "Ti, ni, OI! LØK!" så våknet jeg noen timer senere og husker ingenting resten av den dagen.
De gav meg store mengder beroligende før narkosen, fikk ikke vite hva det var eller hvorfor... Og det ville kostet meg minst 70kr å få vite det.


Stesolid kommer også som rektalinjeksjon og i pilleform...
Ting blir fryktelig grønt og pent om man får 9 - 10mg stesolid.
Vis hele sitatet...
Det beroligende du fikk var vel piller? Tipper sobril eller vival.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Pasienthåndboka har en seksjon om premedikasjon her:http://www.pasienthandboka.no/klikk....ocumentid=9042

Spesifikt nevnes bare morfin og "andre beroligende midler", men av effektene du nevner er det nesten sikkert et opiat du fikk i deg.
Husker når jeg knakk armen min, da fikk jeg ketorax sprøyta inn i blodet, var som å bli slått i hue med en planke. Etter 10min kjentes det ut som hele kroppen kokte, begynte å skjelve, svette kvalme osv... Men den deilige følesen du beskriver før narkose merka ikke jeg, husker bare jeg fikk maske over hodet å sovna inn rett etterpå, men hadde vannvittige smerter pga kræsj så kanskje derfor, fikk også 3 eller 4 sprøyter morfin mens jeg venta på operasjons legen, de blei satt intramuskulært. Merka ingenting forskjell slik jeg husker det, men har hørt at jeg var ganske borte av mamma og pappa:P
Sitat av ninjatriks Vis innlegg
Det beroligende du fikk var vel piller? Tipper sobril eller vival.
Vis hele sitatet...
Piller, plaster, flytende - you name it! Skjønner ikke hvorfor man skal være totalt neddopet for å bli neddopet?!
Nei er vel Dorcimum dem kjører i deg før narkosen?
Hva er egentlig grunnen til at du blir neddopet på smertestillende etc. før narkose?
Hadde vel vert bedre å få de etter operasjonen?
Det tar litt tid før smertestillende virker på kroppen. Grunnen til at du får det før narkose er fordi man skal vokne opp uten smerter.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av OoM Vis innlegg
Hva er egentlig grunnen til at du blir neddopet på smertestillende etc. før narkose?
Hadde vel vert bedre å få de etter operasjonen?
Vis hele sitatet...
Det står klart å tydelig i dokumentet jeg henviste til, det er for at pasienten skal holde seg rolig i det han ankommer operasjonsrommet, at hjertet har en stødig puls og at pasienten puster normalt og rolig.
Men om man ikke skal opereres, hvorfor skal man dopes ned før narkosen da?
Jeg har ikke blitt operert, jeg har bare klaustrofobi og må legges i narkose før CT og MR scanninger.
fentanyl..........
▼ ... over en måned senere ... ▼
JaneDoe's Avatar
Trådstarter
De gangene jeg har hatt narkose har jeg fått beroligende tabletter på forhånd. Vet ikke hva det har vært, men de virker ikke så sterkt som narkosen. Trolig benzoer. Det jeg snakker om er selve narkosen. De tre sekundene man får oppleve det er tre sekunder av ren smertefrihet og glede. Helt til man våkner opp -omtåket og gjerne enda flere smerter enn da man ble lagt i søvn.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
spankingguru
Worner's Avatar
Jeg er klar over at dette er en gammel tråd, men på torsdag så opererte jeg i narkose og lurer også på dette. Under 2min før jeg fikk narkosen så fikk jeg noe annet intravenøst. Legen ga meg dette og sa til meg "nå kjenner du vel det surrer godt oppi hodet?" Jeg merket ingenting og svarte nei, og han stirret litt rundt i rommet og sa "vi gir han en dose til". Da kjente jeg det snurret som bare det, og sa dette til legen. Fikk da beskjed om at nå får du narkosen, så du forsvinner snart. Fikk da narkosen intravenøst og forsvant iløpet av 5sek eller så.

De har spurt har sagt til meg at det var noe beroligene jeg fikk. Gjerne kalt likegladsprøyte, men jeg ser ikke poenget med å gi det bare sekunder før selve narkosen.

Edit: Kan nevne at jeg var veldig rolig og puls og blodtrykk var fint såvidt jeg kunne se på skjermen. Hadde trossalt fått 15mg med diazepam noen timer før.

Jeg var ganske kvalm etter jeg våknet opp, og spurte sykepleieren om hun kunne gi meg noe kvalmedempende. Jeg vet ikke hva hun ga meg i den sprøyten, men jeg ble bare mere kvalm, så jeg har noen spørsmål jeg har lyst til å stille legen jeg skal til om en ukes tid for å ta ut noen plastikkvinger i nesa (Jeg tok septumplastikk)
Sist endret av Worner; 29. mai 2010 kl. 22:46.
var mye syk da jeg var mindre, så måtte mye i narkose får å operere..
Gleder meg hver gang jeg skal i narkose, er sinnssykt deilig ( før, ikke etter som regel )
Skjønner ikke hvorfor noen sier at man får narkose får å sleppe smerter osv, er vell mere så du slepper hele operasjonen?

Hva det er for noe, har jeg ikke svar på, får vell spørre legen neste gang jeg skal
propofol er vanlig ved narkose, jeg fikk hvertfall det sykt ofte, siden jeg har vært innlagt på sykehus i ca. 10 mnd. nå
Før du skal inn til operasjonsrommet får du vanlighvis vival, diazapam eller mindre doser stesolid. Før narkosen får du stesolid IV. Jeg har hatt kanskje 20 narkoser i mitt liv, og spist stesolid tidligere, når du får dette intravenøst kanskje sammen med en liten dose av en type opiat, da flyr man på rosa skyer
spankingguru
Worner's Avatar
Vival, diazepam eller stesolid? Alt sammen er diazepam... Jeg har misbrukt dette når jeg var yngre, og det var ikke uvanlig med opptil 300mg av dette kombinert med alkohol og andre ting (til sammenligning så er en pille på 5mg), og dette minte meg aldri om rusen jeg fikk før narkosen.
Narkose er det samme som såkalt "helbedøvelse", det vil si at man sover dypt (uten bevissthet) under operasjonen. Narkosen består av sovemedisin, sterke smertestillende og muskelavslappende midler. Det gis intravenøst i en plastkanyle, hvor det også går litt væske og antibiotika.
finntes ingen god følelse i det hele tatt, du får Jæv**** vondt i armen når det blir sprøytet inn, vertfall det jeg husker fra når jeg var 11 (14 nå)
Sitat av mortalf Vis innlegg
Narkose er det samme som såkalt "helbedøvelse", det vil si at man sover dypt (uten bevissthet) under operasjonen. Narkosen består av sovemedisin, sterke smertestillende og muskelavslappende midler. Det gis intravenøst i en plastkanyle, hvor det også går litt væske og antibiotika.
Vis hele sitatet...
Fint hvis du legger til kilden hvor du sakser ting fra. Du bidro heller ikke med noe her; det folk lurer på er spesifikt hvilke stoffer man får, ikke medisingrupper.

Halogenerte inhalasjonsanestetika er, som navnet sier, det man inhalerer for å komme i narkose. Det gir fullstendig analgesi, bevisstløshet og muskelavslapning. Det kombineres ofte med nevromuskulære blokkere og forskjellige sedative midler, hvorav de fleste påvirker det GABAerge system. Forskjellige benzodiazepiner og propofol er vanlig. Propofol påvirker også det adrenerge system og har en utbredt hemmende effekt på NMDA-reseptorsystemet, samt på nevroner i ryggmargen.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Guttungen ble opperert i halsen, og fikk en "coctail" 10 minutter før han skulle oppereres.
Aldri sett han så merkelig. Oppførte seg som han var full. Klaga på at fingrene ikke var riktig, men fiksa det med å lukke neven.
Mener å huske det var rosa/rød farge på drikken (ca 10-15ml).
Noen som vet hva det er?