Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1261
Hei alle!

Jeg studerer elektro på hist for tiden, første året, og alle disse kretsanalysene er mindre motiverende å sette seg inn i når jeg ikke har noe praktisk å forholde meg til.

Trenger en bra nettguide som tar meg igjennom produksjonen av noe som funker... noen som vet om noen sider?

alt fra forsterkere til enkle roboter osv

mange takk
Det finnes lite på norsk.. Det er altså elektronikk du lurer på? Kretsteknikk? Du kan jo f.eks se på tutorials på adafruit.com og sparkfun.com. De har også en del "kits" man kan lodde sammen hvor det følger med kretsskjema med forklaringer til hvordan kretsen fungerer, de kan du kikke på.
http://www.runoffgroove.com/articles.html finn du veldig mange bra skjema på elektronikk til gitar, om det skulle interessere deg. Det var ved å lage slike ting at eg lærte korleis ein skal lese skjematikk.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Det finnes lite på norsk.. Det er altså elektronikk du lurer på? Kretsteknikk? Du kan jo f.eks se på tutorials på adafruit.com og sparkfun.com. De har også en del "kits" man kan lodde sammen hvor det følger med kretsskjema med forklaringer til hvordan kretsen fungerer, de kan du kikke på.
Vis hele sitatet...
Sparkfun.com er midt i blinken. Jeg kommer til å prøve meg på et av de kitsa de selger der, har du kjøpt derfra tidligere, evt hvordan gikk det?
Sparkfun.com er nok verdens mest kjente nettbutikk for hobby-elektronikk, så du blir hvertfall ikke lurt! Har ellers hørt mye bra om de, de lager mange av kitene selv, og alle komponenter/kits står oppført med datablad og veldig ofte koblingsforslag! Har ikke prøvd å handle derfra før nei.

Hva slags kits er du interessert i? Sparkfun holder vel til i USA, så frakttid og fraktkostnad jobber litt mot deg. Du kan f.eks kikke på http://www.technobotsonline.com/projects-and-kits.html UK basert, 5 pund for frakt, eller www.conrad-international.com Tysk basert, 6 euro i frakt
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trådstarter
5 0
Jeg kjøpte denne: http://www.sparkfun.com/products/9612 og et par andre produkter. Jeg har ikke fått varene enda, det skjedde en feil på siden. Jeg sendte en mail og gjorde dem obs på at varene ikke var sendt, da betalte de meg tilbake frakten, som var på 50$ og sendte varene. De ble sendt 25. feb og har estimert ankomst 7. mars. Veldig greit.

Blir spennende å sette igang, takk for tipset
Nøyaktig samme kit med langt rimeligere og raskere frakt på technobotsonline.com, hvorfor bestilte du på sparkfun? :P Nå som du fikk gratis frakt er jo det en helt annen historie. Men 50$, jesus.

Du får holde oss oppdatert på hvordan det går
make-magazine har masse kits og guider for morsomme DIY elektronikk prosjekter