Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 14726
Min samboer er en racer på alt som har med data, og særlig software å gjøre. Han har selvfølgelig grepet om alt av Internett her hjemme. Det er ikke første gang jeg har plukket opp tegn på at han ser/leser min aktivitet på nett. Det er no greit det, til vanlig, hvis han vil kjede seg ihjel, men nå skriver jeg med en venninne via forum og jeg må beskytte henne og hennes privatliv.
Her er det vel noen som kan fortelle meg hvor langt han kan gå i forhold til å overvåke/kontrollere andre enheter enn sin egen ved å ha fullstendig forståelse av wifi og dette oppsettet.
Hjelp!
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Det er forskjellige ting du kan gjøre, men litt tungvindt når han er på samme nett, kan du ikke bare be han gi faen?
VPN løsning er kanskje det beste, men da må du stole på programvaren\VPN levrandøren for du flytter vel bare problemet. Er linjen kryptert så burde det være sikkert, men det kan være problemer med DNS og ipv6 som gjør sikkerheten ikke blir særlig god.

Er det Https: eller sidene krytert f.eks nettbank, eller andre epost klienter med 2 factor authentication (Totrinnskontroll) der du må ha passord, + en gangs kode burde det være ganske så sikkert.

Forum er ofte ikke så sikre.
Sist endret av lmh1; 7. januar 2016 kl. 13:45.
Det er ingen rakettvitenskap å overvåke og analysere nettverkstrafikk. Han trenger hverken å være tilkoblet nettverket eller ha kontroll over det for å kunne lese trafikken, så lenge han har krypterings nøkkelen til nettverket og en 4-way handshake så kan han passivt sitte å lytte på nettverket, for så å dekryptere og lese trafikken.

Eneste som hjelper mot slik avlytting er kryptering. Sørg for å bruke forum'er/kommunikasjonskanaler som bruker HTTP over SSL/TLS (HTTPS). Man kan også bruke krypterte tunneler som f.eks VPN eller TOR, eventuelt så kan man [de]kryptere meldingene manuelt med f.eks PGP.
Jeg kan ingenting om nettverks-oppsett (vet ikke engang om det heter det) så jeg kan ikke selv gjøre noe med dette. Jeg kikket på noe spyware selv og om jeg prøver noe sånt vil jeg nok legge igjen elefant-spor. Om jeg begynner å installere en VPN så vil han se dette og lure på om hvorfor i helvete jeg ikke bruker den vi har. Resten av den delen av innlegget skjønte jeg ikke noe av.
Å be ham om å slutte, dvs innrømme at han overvåker meg, pahahaha! Jeg har stått med bevis rett opp i trynet på ham men han drar en Eddie Murphy.. Wasn't me!
Bank er ikke noe
problem. Skal se om jeg finner ut noe om den mail-løsningen.
Tusen takk :-)

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Det er ingen rakettvitenskap å overvåke og analysere nettverkstrafikk. Han trenger hverken å være tilkoblet nettverket eller ha kontroll over det for å kunne lese trafikken, så lenge han har krypterings nøkkelen til nettverket og en 4-way handshake så kan han passivt sitte å lytte på nettverket, for så å dekryptere og lese trafikken.
.
Vis hele sitatet...
Sukk, takk, det var akkurat så ille jeg trodde det var.
Jeg har ikke teknisk evne til å beskytte meg mot dette. Kan han også lese hva jeg skriver via tlf min når jeg er logget på wifi? Jeg har skrudd av denne og skriver nå fra telenettet.
Sist endret av Ticklebell; 7. januar 2016 kl. 14:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En annen ting du også bør være observant på er at hvis han er veldig kynisk, så kan han ha installer keylogger på din PC. Da kan han overvåke hver tast du trykker på.

En løsning kan være å dra til en venn som du stoler på, koble deg til vedkommendes nettverk og endre passordet på forumet. For så å kommunisere med vedkommende over dette nettverket, men du må enten a) slette postene før du kobler til hjemme igjen, eller b) aldri logge på forumet på hjemmenettverket igjen. Men dette forutsetter at han ikke har installert keylogger på din maskin.

Datasikkerhet er et vanskelig område, og lett å trå feil.

I tilfelle han overvåker deg, så er han værtfall nå klar over, at du er klar over at han overvåker deg. Freakforum bruker ikke HTTPS, så all data til og fra dette forumet går i klartekst.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Isåfall kan jeg anbefale Toguard, bruker den selv, enkel liten chrome-extension. Lett og legge til, lett å bruke og lett å fjerne.
Sist endret av Carmex; 7. januar 2016 kl. 14:20.
Jeg har slått av wifi nå og skriver via telenettet. Det kan han vel for svarte ikke overvåke meg via? Jeg har byttet passord på alle kontoer på telenettet. Jeg har ikke skrevet fra forums-konto via wifi. Som jeg forstod Torguard så er den for bit-torrent beskyttelse? Keylogger på min datamaskin har jeg tenkt på, men han kommer aldri til min maskin, den er alltid i mitt sikte, så jeg tror nok,i og med at han er fullstendig kapabel til å utføre mye mer "sofistikerte" metoder. Faen i svarte helvete! Mens han sitter og chatter med damer kveld etter kveld så har ikke jeg privatliv nok til å kunne skrive med en venninne i nød.
Det er fortsatt en mulighet for at han kan benytte seg av en keylogger, men det forutsetter at han har et program kjørende på maskinen din som han da må fysisk hente/lese på, med mindre han leser en delt fil via nettverk Hvis ikke han bruker en av de klassiske USB-overgangene som inneholdt keylogger som man fikk tak i før. (Og enda? Men da ser du jo hardwaren fysisk har en ekstra usb-enhet.)

Men å dra til noen andre og skrive fra annen maskin, evt på telefon utenfor wi-fi er jo en idè.
Jeg var kjæresten din engang, eller det vil si at jeg var SOM kjæresten din engang, men ikke fordi jeg virkelig var interessert i hva hun gjorde, men bare for å se hvordan trafikk jeg kunne følge med på, og hvor mye jeg egentlig kunne snappe opp.

Jeg ble egentlig litt overrasket over hvor mye jeg kunne få med meg, jeg kunne se hvordan ting hun lengtet etter på ebay f.eks (enkelt å finne julegaver!).

Den aller letteste dataen han kan hente ut fra å "sniffe" trafikken i nettverket er hvilke URL-er som surfer på. f.eks vil det være enkelt for han å se at du browser på akkurat denne tråden, (http://freak.no/forum/newreply.php?d...te=1&p=3283946), men han vil ikke kunne se hva du har skrevet før han eventuelt åpner lenken selv og ser hva som blir skrevet.

Det er litt verre hvis dere for eksempel skriver private beskjeder med hverandre, han vil ikke umiddelbart kunne se hva dere skriver om da dette ikke er noe som sendes i klartekst mellom nettleseren og og serveren.
Han må da finne selve pakken som ble sendt fra deg, til forumet, åpne denne og se i innholdet, og der vil han kunne finne hva dere har skrevet om.

Hvis forumet du er på bruker https (hvis du trykker på ikonet foran URLen i nettleseren får du vite om det er https eller ikke, ofte viser det kanskje en hengelås som er låst eller ulåst. Låst = kryptert, ulåst = ukryptert), blir det fort verre. Da er innholdet i pakkene kryptert. Han vil ikke sånn uten videre kunne lese innholdet i pakkene mellom deg og forum.

Siste triks i boka er å regelrett stjele cookien din. Cookies er noe nettlesere og nettservere bruker for å gjenkjenne hverandre, hvis han har denne vil han ha direkte innsyn i alle beskjeder og vil tilogmed kunne skrive på dine vegne på forumet, eller foreta seg alt som om han skulle vært deg.
Ofte fins det flere sikkerhetstiltak for å forhindre dette, men det er ikke uvanlig at dette skjer.

Nå brukte jeg min nylærte og fascinasjon for nettverk for å bare se hva jeg fikk til, men jeg spionerte faktisk på dama mi og brukte dette for å finne julegaver til henne.

TL;DR
Jeg fikk ved en eller flere anledning mulighet for å se innholdet i datapakkene hun sendte, så det er slett ikke umulig for han å se samtalene. Vil anbefale deg å chatte med veninna di på f.eks Crypto.cat ellernoe, som er en ganske trygg og kryptert chatte-tjeneste. Eventuelt kan man bruke 'signal'-appen til smarttelefoner som er basert på den samme krypterte chattetjenesten.
Sist endret av RandomiZed; 7. januar 2016 kl. 15:21.
Hvilken telefon har du? Du må jo tenkte på at han kan ha full fysisk tilgang til telefonen. Er det en android og han har hatt fysisk tilgang til den så er det nok ikke nødvendigvis nettverket han overvåker men hele telefonen. Er ikke noe problem å legge in en RAT ( kall det fjernstyring og tilgang til telefonen ) Kan også være greit å vite om at dette kan være en mulighet.
Jeg får dra på biblioteket, men jeg har så mye jeg vil skrive til henne, jeg skal Google endel og tenke mens jeg skriver. Jeg ville være her for henne og svare når jeg sitter alene i stillhet. Det er så sykt å vite at jeg ikke har noe elektronisk privatliv og at jeg ikke kan gjøre noe med det :-(
Har du en annen datakyndig venn som kan sjekke maskinen din for evt snusk? Det er kjempelett å legge inn noe greier på den slik at man får tilgang til den uten å røre den mer, enten i form av en keylogger som nevnt over eller noe fjernkontroll programvare som gjør at man kan fjernstyre det meste. Men med den rette kunnskapen kan den låses ned såpass at han må ha passord for å klare komme seg inn / innstallere noe på den. Da snakker vi ikke bare login passord men også et passord for å endre i maskinens setup så den feks kan starte opp fra en CD / USB.

For nettilgang, kan du dele internett fra din telefon til pc'en din. Det er enkelt å sette opp på de fleste telefoner. Også som nevnt over så er en android telefon nok enklere enn en apple telefon å legge inn noe snusk på, da de er mer "åpen" for å legge inn tredjeparts greier. Det kan være veldig vanskelig å finne dette om det først er innstallert.

Jeg syns forøvrig du ikke skal godta dette og ta en seriøs prat med din "bedre" halvdel om denne saken!
Jeg støtte forslaget til RandomiZed fult ut, installer Signal og be venninna din å installere samme app. Signal gir deg muligheten for sterk ende-til-ende kryptering både på chat og når du ringer til noen med samme app (VoIP). Uten å gå altfor mye inn i detaljer, så bruker Signal kryptering som ingen i verden klarer å knekke. Jeg sier ingen da dette ikke finnes nok datakraft i verden til å knekke den med rå makt, selv om man samler all verdens datakraft så snakker vi om millioner av år i knekketid.

Selvsagt så kan det finnes bakdører/feil i disse algorithmene, som enten er plantet med vilje av etterretningsorganisasjoner eller som oppstått på grunn av uoppmerksom designer. Men jeg kan garantere deg med 100% sikkerhet at kjæresten din ikke kjenner til eventuelle feil eller er i stand til å knekke den.

Google Play - Signal Private Message
Apple Store - Signal Private Message
Gjør det enkelt og installer Kik på mobiltelefonen din, og kun ha den tilkoblet mobildata og ikke wifi. Kik er omtrent sånn som MSN var, bare noe du kan bruke via tlf. Du kan være så anonym eller så åpen du vil der inne, og de logger ikke samtalene dine på serverene dems. De ser kun at dere har chattet til hverandre.


Videre så burde du komme deg unna den typen, det der er sykelig atferd.
Tusen takk for alle svar. Jeg gir meg bare over til at jeg ikke har privatliv på nett. Dette er en mann som bygger databaser og jeg kjenner ingen, foruten hans bror, noen som kan overgå ham om han vil ha tilgang. Jeg skal snakke med en venn som har noe bedre kunnskap og som kan forstå bedre hva dere skriver/deler, men jeg kommer nok aldri til å føle meg trygg.
Jeg får se på "The brigh side", tilbake til ett enklere liv og ha tid til å lese på papir.
Scan pc med houcecall, http://housecall.trendmicro.com/, da det er stor sjanse for at en keylogger blir oppdaget og satt i karantene. De fleste keyloggere blir gjerne fanget av antivirus, men hvis han har tilgang til din pc, så kan han også tillate en keylogger i din lokale antivirus. Housecall er online scan, og man vil ikke kunne tillate unntak for en eventuell keylogger.
Installer tor bundle og benytt kun denne til snakk med venninne:
https://www.torproject.org/.
Hvis pc er fri for keylogger, og man benytter torbrowser, så skal det mye til at din mann klarer å snappe opp hva du skriver til din venninne.
Sitat av Ticklebell Vis innlegg
men jeg kommer nok aldri til å føle meg trygg.
Vis hele sitatet...
grøss

Tror kanskje du bare trenger å finne deg et annet sted å bo. Problem solved.
Hadde bare skrevet alt via mobilnett og min egen mobil. Han har gått "balls deep" om han overvåker alt du gjør på telefonen. Isåfall hadde jeg bare resatt telefonen og brukt mobildata.
Er det bare meg, eller er det flere som tenker: Hvorfor i all verden slår du ikke opp med denne personen?
Dette er et forhold du aldri i verden vil overleve i, og derfor ingen poeng i å bruke tiden din på å bli værende i det.

Slå opp - Kom deg videre i livet!
Sitat av doctor Vis innlegg
Scan pc med houcecall, http://housecall.trendmicro.com/, da det er stor sjanse for at en keylogger blir oppdaget og satt i karantene. De fleste keyloggere blir gjerne fanget av antivirus, men hvis han har tilgang til din pc, så kan han også tillate en keylogger i din lokale antivirus. Housecall er online scan, og man vil ikke kunne tillate unntak for en eventuell keylogger.
Installer tor bundle og benytt kun denne til snakk med venninne:
https://www.torproject.org/.
Hvis pc er fri for keylogger, og man benytter torbrowser, så skal det mye til at din mann klarer å snappe opp hva du skriver til din venninne.
Vis hele sitatet...

Funker housecall også på maskiner med evt. andre anti-virus programmer? Om ikke så kan hun gjøre maskinen ubrukelig, da 2 eller flere anti-virus kjørende samtidig kan skape virkelig krøll.
Bruk Telegram Messenger for meldinger lag kun e2e meldinger.
Sist endret av nudo; 7. januar 2016 kl. 19:21.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Funker housecall også på maskiner med evt. andre anti-virus programmer? Om ikke så kan hun gjøre maskinen ubrukelig, da 2 eller flere anti-virus kjørende samtidig kan skape virkelig krøll.
Vis hele sitatet...
Det er en online virus scanner, altså ingen installasjon.

IMO er https://www.malwarebytes.org/mwb-download/ et par hakk mer effektivt.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Er det bare meg, eller er det flere som tenker: Hvorfor i all verden slår du ikke opp med denne personen?
Dette er et forhold du aldri i verden vil overleve i, og derfor ingen poeng i å bruke tiden din på å bli værende i det.

Slå opp - Kom deg videre i livet!
Vis hele sitatet...

Absolutt ikke.

Hvorvidt det er mulig å beskytte seg eller ikke er jo igrunn umulig å svare sikkert på. Er han paranoid nok så kan han jo sett opp skjulte kameraer også. Når man bor sammen er privatliv mye bygget på tillitt, nettopp siden det er vanskelig og ikke minst jævlig stress å være på vakt hele tiden. Man må kunne glemme mobilen hjemme uten at det er krise.

Nå har du vel grunner til å ikke slå opp med fyren, dette vet du jo selvsagt bedre en oss her inne. Men han virker ikke som noe å samle på, bare for å ha det sagt.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Er det bare meg, eller er det flere som tenker: Hvorfor i all verden slår du ikke opp med denne personen?
Dette er et forhold du aldri i verden vil overleve i, og derfor ingen poeng i å bruke tiden din på å bli værende i det.

Slå opp - Kom deg videre i livet!
Vis hele sitatet...
Om du (trådstarter) bestemmer deg for å gjøre dette så er det et par ting du burde fikse helst før du slår opp. Dette bør gjøres via en datamaskin som er trygg, altså en som aldri har vært tilkoblet nettet hos dere og som han aldri har rørt. Du bør skifte passord på alt, spesielt viktig er epost adressen din. Om han har tilgang til den kan han få tilgang til alle andre kontoer du har på nettsider. Både datamaskin og telefon burde ha en opprensking i etterkant, det er for å fjerne eventuelt spyware han har på de. Du burde også være forsiktig med å klikke på linker han sender deg via SMS, mail, Facebook etc i etterkant. Det gjelder også offentlige posts på Facebook, han kan ha gjort de kun synlig for deg.

Sitat av nudo Vis innlegg
Bruk Telegram Messenger for meldinger lag kun e2e meldinger.
Vis hele sitatet...
Telegram sliter med å implementere skikkelig crypto, bruk Signal istedenfor.
Tinklebell; Dette som han har 'plukket' opp, er dette ting som kun har blitt fortalt over nettet og som han umulig kan har lest/hørt andre steder? Virker en smule overdrevet at han keylogger din telefon og overvåket nettverket...
Sitat av Synderen Vis innlegg
Telegram sliter med å implementere skikkelig crypto, bruk Signal istedenfor.
Vis hele sitatet...
Kan du vise meg hvordan e2e-meldingene oks secret chat i Telegram kan dekrypteres? Signal har forresten et elendig grensesnitt.
Sist endret av nudo; 12. januar 2016 kl. 18:53.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av nudo Vis innlegg
Kan du vise meg hvordan e2e-meldingene oks secret chat i Telegram kan dekrypteres? Signal har forresten et elendig grensesnitt.
Vis hele sitatet...
Er jo fiksa nå regner jeg med, men har vært mulig tidligere. http://cs.au.dk/~jakjak/master-thesis.pdf
▼ ... noen uker senere ... ▼
IT-Konsulent
Hvorfor skal han absolutt overvåke deg? Du kan alltids dele mobilnettet til PCen, men igjen, husk å bruke høyeste sikkerthet/kryptering mobilen tillater på deling av internett