Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 6843
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

Jeg har et spørsmål om noen har erfaringer med begge typer medisiner eventuelt andre som er lignende.

Ser at Ritalin ser ut til å være det mest utbredte valget som Psykiatere
skriver ut men ble litt oppmerksom på deksamfetamin og leste en artikkel tidligere i år om at folk hadde mye bedre effekt på den og mindre bivirkninger men er interessert i å se andre personlige erfaringer med medisinering av disse. Jeg bruker ikke noen form for medisinering nå men skal til medisin vurdering snart og ønsker å gjøre litt research på egenhånd, det er lenge til jeg skal da det tar 1 evighet mellom hver time så har heldigvis god tid til å lese meg litt opp.

Hvilke positive/negative effekter har du hatt med de forskjellige medisiner til ADHD/ADD og er det noen som har fått deksamfetamin? Ser ihvertfall at prisen er helt vill på online apoteker, stemmer dette?(Ser i forumregler at en ikke skal diskutere priser men satser på at det er lov med tanke på at det er snakk om legitime medisiner til legitimt bruk, hvis ikke kan jeg redigere det bort evt)
Negative effekter er at du svetter som en gris og hjerter pumper alt for fort.
Sist endret av Veggen; 22. august 2019 kl. 21:40. Grunn: Fjernet overflødig tekst
Har brukt ritalin i mange år og det har vært helt greit, gjorde det bra på skolen og fungerte som normalt i hverdagen uten nevneverdige bivirkninger, i voksen alder har jeg testet attetin over noen uker og må si deksamfetamin er suveren over ritalin på alle måter, kan ikke si noen ting om bivirkninger ved langtidsbruk da jeg bare har testet en liten stund.

Ved medisinske doseringer så svetter jeg lite å kjenner lite til at hjerte slår merkbart fort, alt virker som normalt utenom ved gaming, i anspente situasjoner så kan hjerte begynne å slå helt fantastisk, nesten litt for meget, men utenom det har jeg ikke noe å sette fingeren på.
Stresser lite, sover og spiser normalt.
Om jeg tar større doser 20-30mg så blir det fort en annen sak, da er det som speed, man blir skikkelig gira.

10mg attentin varer gjerne hele dagen for meg, mens ritalin uansett dose varer ca. en arbeidsdag 6-8timer.
Ritalin virker heller lite interessant etter å ha testet deksamfetamin.

Adhd medisner får man gjerne på blå resept å da betaler mann en 500lapp for tre måneders forbruk.
Brukte Ritalin i et par å etter at jeg ble diagnostisert med ADD i voksen alder. Det hadde god effekt og verden falt på plass på en merkelig måte. Jeg sov som en stein om natta - noe jeg ikke hadde gjort hele mitt voksne liv. Det var imidlertid en bakside. Effekten var begrenset til ca 2-3 timer etter medisinen ble tatt. To ubehagelige ting i denne fasen var at jeg ikke tålte å gjøre noe spennende. Feks å spille lynsjakk. Jeg skalv som et aspeløv. Og jeg måtte slutte å drikke kaffe da jeg ble helt skjelven og fikk angst av koffein. Ellers øket puls - litt hjertet-i-halsenfølelse, ikke nødvendigvis ubehagelig, men ikke alltid hensiktsmessig. Den neste timen eller så var imidlertid ille. Det ble mørkt, depressive tanker æ (mer en følelse, egentlig) og angst. Jeg snakker bekmørkt. Som om noen hadde dødd. Så var det på han igjen med ny dosering. I alt tre runder om dagen. Etter at begeistringen over de positive effektene hadde lagt seg - man blir jo vant til det også - så kjente jeg at jeg ikke kunne leve resten av livet på den berg- og dalbanemåten der. Depotformuleringer ble prøvd, men det ble mye det samme bare enda mer uforutsigbart (depotkapslene slipper ikke ut kontinuerlig, men i trinn og lengden mellom trinnene kan variere med hva du feks spiser og drikker).

Deksamfetamin neste. Ingen depressiv nedtur. Føtles mye mer "ekte" - jeg følte meg stimulert men ikke så "speeda" (for sterkt uttrykk, men det var i den retningen). Mye mindre påvirkning på hjerte og blodtrykk. Bare gull og grønne skoger? Nei. Den gode søvnen forsvant. Og nå, flere år etter, sitter jeg og evaluerer det hele og lurer på om jeg bør forsøke Ritalin igjen, eller om man kunne blande på et vis - feks dagens siste dose i form av Ritalin for å se om søvnen blir bedre. For det er akkurat som om at selv om jeg kjenner at deksamfetaminen virker (stimulerende) så fungerer det ikke like bra som Ritalin gjorde i dagliglivet. Et eksempel er den søvnen. Et annet: Har hele livet mitt laget et fullstendig kaos av rot rundt meg. Når jeg begynte på Ritalin, helt uten at jeg merket det eller hadde det som mål, så satt jeg en dag noen uker etter oppstart og så rundt i leiligheta mi, og jeg begynte bare å le! Det var helt strøkent! Fullstendig. Alt hadde sin plass. Det var rent og trivelig. Og slik hadde det vært en stund. Dette raknet når jeg startet på deksamfetamin. Det er imidlertid mer komplekst enn som så - det kan være andre grunner til at det har blitt som det har blitt, livet fortsetter jo. Men jeg er i alle fall nysgjerrig.

Mange fungerer utmerket på Ritalin og opplever ikke de nedturene jeg gjorde. Men det er en god del som opplever det jeg gjorde (nedturene) på Ritalin og som har det bedre på deksamfetamin og det er - slik jeg tolker det - mange, mange ganger mer vanlig enn det motsatte. Mange hater virkelig Ritalin av den grunnen.

Om utredningen ender i en konklusjon om at det bør prøves ut sentralstimulerende så er det fremdeles, så vidt jeg vet, krav om at Ritalin skal forsøkes først. Jeg mener dette skyldes at selv om forskningen er dårlig på begge medisiner - spesielt for voksne - så er det forsket mer på Ritalin. I sammenligningsstudier kommer de omtrent like godt ut (på effekt, bivirkninger er hyppigere med Ritalin), men det er likevel forsket mer på langtidseffekter og slikt for Ritalin. Det er også mulig at betraktninger rundt misbrukspotensial er med i ligningen. Uansett så er det derfor Ritalin virker som det mest utbredte valget - det er retningslinjer. Det skal altså mye til at du kan "bestille" det ene eller andre, normalt skal du ha Ritalin først. Nå skal ikke jeg si at ikke psykiatere som vet hvilke knapper de skal trykke på ikke kan omgå dette med noen velvalgte ord i søknad om refusjon feks, men det er ikke noe du kan forvente at skjer. Og det er helt greit å starte med Ritalin. Det er meget mulig at det er akkurat det som vil fungere best på deg. Uansett, lykke til!
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har brukt en del attentin, ritalin og dekstroamfetamin og det negative jeg opplever er svette, hjertebank som faen, forstørret angst og fikk paranoia når jeg røyket hasj
Jeg byttet bort Ritalin av de grunnene mange her skriver, men for å være konservativ byttet jeg over på Concerta i stedet for deksamfetamin. Fra 40mg ritalin daglig til 56mg concerta, og merket at nedturen forsvant og at det føles mye mer jevnt og føler meg heller ikke særlig stimulert. Er ikke noe glad i Ritalin lenger, og kommer nok til å bytte til deksamfetamin rimelig snart, basert på hva jeg leser om det i forhold til metylfenidat.
Sitat av delysid Vis innlegg
Jeg byttet bort Ritalin av de grunnene mange her skriver, men for å være konservativ byttet jeg over på Concerta i stedet for deksamfetamin. Fra 40mg ritalin daglig til 56mg concerta, og merket at nedturen forsvant og at det føles mye mer jevnt og føler meg heller ikke særlig stimulert. Er ikke noe glad i Ritalin lenger, og kommer nok til å bytte til deksamfetamin rimelig snart, basert på hva jeg leser om det i forhold til metylfenidat.
Vis hele sitatet...
Jeg betviler ikke at du opplevde forskjell, det er jo en av tankene bak Concerta selv om jeg ikke merket stor forskjell, men vil bare påpeke at Ritalin og Concerta begge er metylfenidat. Du byttet altså fra metylfenidat til metylfenidat - bare en annen formulering.
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For meg er Ritalin langt mer kroppslig og «anspent». Mye mer hjertebank. Jeg kjenner tydelig at jeg er påvirket av Ritalin, det gjør jeg ikke på attentin. Har ADHD diagnose og har prøvd flere typer.
Jeg fikk først Ritalin når jeg fikk ADHD diagnosen min. Det var ikke noe særlig! Følte ikke at det hjalp meg med fokus i det hele tatt, var bare bivirkninger. Om noe, så følte jeg at jeg bare ble fjern og ukonsentrert. Fikk også masse angst av det. Fikk senere Aduvanz som funka mye bedre, men den er definitivt ikke perfekt, hvertfall for meg.

Aduvanz skjerper fokuset og jeg følte at det ble lettere å komme i gang med ting. Jeg holdt ut lenger og fikk gjort mer med dagene mine. Dessverre så blir jeg også ganske irritabel av de og får mer angst generelt. Ikke like mye som jeg fikk på Ritalin, men litt.

Aduvanz er ikke deksamfetamin da, men det er nærme nok spør du meg. Det omdannes jo tross alt til deksamfetamin i kroppen
Sist endret av Raging Vlad; 24. august 2019 kl. 07:09.
Deksamf vil for de fleste gi bedre effekt og mindre bivirkninger
Ritalin ble jeg veldig dårlig av og raste ned i vekt. Det forstyrret apetitten, søvnen og konsentrasjonen hjalp det heller ikke på.

Samme med concerta, bare ikke like ille som ritalin

Dexamfetamin fungerte kjempe bra, klarte å samle tankene, konsentrere meg, spise, såve etc.
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Er lite kjent med ritalin, men har aldri vært borti et menneske som foretrekker det fremfor dex. Såvidt jeg har skjønt er lavere risiko for avhengighet eneste fordel.
Sitat av wormhole Vis innlegg
Er lite kjent med ritalin, men har aldri vært borti et menneske som foretrekker det fremfor dex. Såvidt jeg har skjønt er lavere risiko for avhengighet eneste fordel.
Vis hele sitatet...
Ei i familien har adhd, hun måtte gi opp dex og bruker nå ritalin igjen da hun fikk svært ubehagelige bivirkninger med dex, men tolererer ritalin bra, dog ikke optimal effekt ift korttidshukommelse på noen av dem. Bedre enn umedisinert dog. En jeg kjenner ble mer aggressiv med dex og foretrekker og ritalin for sin adhd så de finnes, men flertallet foretrekker nok dex ja.
Jeg får så jævlig noia på aduvanz, nøyaktig samme angst som jeg har sliti med i 15 år med påkokain. Klarer ikke prate og får helt pækkern. Men det digge med aduvanz er at man får en liten opptur som varer et par timer. Kan sammenlignes litt med kokain. Får en deilig følelse, men noia ved siden av. Går nå på concerta 56mg, blir ikke i nærheten like anspent på det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Deksamfetamin er 1000x fetere. Elvanse is the shit