Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2037
Skal på sesjon på mandag! men vil absolutt ikke i militæret!

Noen som har noen gode råd på hvordan jeg kan slippe?!?! ?
bruker du briller eller linser,, ta av de og si "bokstaver?, hvilke bokstaver" på synstesten (virka for meg, og jeg ville inn)

gjør alt feil på iqtesten.

alt nedenfor, ikke ta så veldig alvorlig, det er forslag.

spør når dere får ag3, og hvor mange skudd dere får. si faen når de sier 90 skudd (eventuelt mindre)
hvis noen spør, si at det ikke rekker til hele skolen (1 skudd for å stoppe de, 1 skudd for å sørge for at de er død)
innrømm i smug at du egentlig er nynasist, homofil eller at du liker dyr (zoofil for de som lurer). ta med rødsprit og putt i glasset du skal ha pisseprøven i. eventuelt salt/sukkerbit. spør om de her flammekaster eller napalm, om spørsmål hvorfor, si at du liker flammer.

desperat

siste utvei. is at du gleder deg og at du elsker men i millitæruniform og at du bruker å tjene mye penger på de på fredag/lørdagskveldene, du står jo bare på hjørnet så kommer de til deg.


meitemark (som bør legge seg asap)
Her kommer en historie som er helt sann, men som kanskje ikke funker overalt:

Da jeg var i militæret i fjor, var jeg stasjonert i vakta. Det var en jævlig læx jobb, og min oppgave var å trykke på grønn knapp når det kom en bil, og rød knapp når bilen var passert. At det også gikk en annen vei inn i basen - uten vakter - brydde ingen i ledelsen seg om. Stedet var med andre ord ikke 100% innbruddssikkert.

En annen oppgave jeg/vi også hadde, var å ta i mot folk som skulle på sesjon. Jeg husker jeg kom i prat med en som gruet seg skikkelig, og som absolutt ikke ville inn i militæret. Jeg ga ham ingen spesifikke råd, men etter et stund med trøsting slo han seg til ro med at "det får gå som det går".

2 timer senere kommer han ut i fra basen igjen, og denne gangen er han overlykkelig. Grunn: Han ble dimitert. Alle lurte jo på hvordan han hadde klart dette, for det var jo nærmere 200 folk som var møtt opp til sesjon - og ingen hadde særlig lyst til å begynne i militæret.

Det viste seg at han ikke hadde gjort noe som helst forsøk på å slippe, da han sjanset på at de rett og slett ikke trengte ham - og ville la ham gå på grunn av det. Derfor tenkte han seg ikke om da han førte opp 2000 kroner i alkoholforbruk hver måned, og heller ikke da han krysset av "ofte" på spørsmål om hvor ofte han drakk. Det viste seg imidlertid at dette var veien å gå: for militæret mente at 2000 kroner var alt for mye å bruke på alkohol hver måned, og regnet ham som alkoholiker. Derved ble han vurdert ikke skikket til å være skytevåpen - og heller ikke skikket til å være i militæret.

Og snipp, snapp, snute - så var eventyret ute.
Klag noe veldig over at du har vondt i ryggen, nakken og bena. Det er vanskelig å bevise rygg og nakke smerter så dem må som regel nøye seg med det du sier. Du må bare få veldig vondt når han ber deg om å bøye deg fremover, noe han helt sikkert kommer til å be deg om. Hvis du klarer å lure til deg en lege erklæring fra din faste lege så tar du med deg den. Jeg gjorde dette og fikk da beskjed av legen som forøvrig var sivil siden dem ikke hadde noen ledig militær lege, at jeg ikke kunne marsjere eller løpe rundt i skog og mark så jeg slapp unna.

Hvis dette ikke skulle gå og du må inn så faker du et fall eller noe inne i leieren og går deretter hver dag til legen og klager. Eller så er det bare å gråte etter famile, venner, kjæreste eller noe til psykologen hver eneste dag. Vet om folk som har sluppet unna da.


Lykke til!

Maniac.
cezar's Avatar
Trådstarter
Takk for svara! skal faen meg slippe! Om jeg sier at 90 skudd i ag3`n er for lite for vi nå se på men...

flere forslag anyone?
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
det er ikke så lett som alle skal ha det til.
jeg er på vpv bergen på mobiliseringsavdelingen, dvs ikke utskrivning som dealer med sesjon, men jeg hjelper de titt og ofte. men uansett, la oss begynne:

jeg har hørt historier om folk som har røykt eller spist noe nark og så gått på sesjon, ta urinprøve for å så slippe unna. det er okselort, ikke gjør det. når du tar urinprøven pisser du i en kopp og en liten pinne som ligner på en sånn pHstick dyppes nedi, og det skal komme forskjellige farger på noen felter. da har folk sagt at den ene er for hasj, den andre er for.. osv.. men det er feil, de sjekker blod, protein og sukker. det er vanlig at folk får utslag på sukkeret fordi de drikker noen par liter cola rett før slik at de får til å pisse.

inne hos legeassistenten:
her måler man vekt, høyde, syn og hørsel. vekt og høyde kan man ikke dimme på, hvis man ikke er 250 høy og det finnes ikke uniformer, eller hvis du veier 30 kg så vi hopper over de to.
da er det synet. du må faktisk være bortimot blind for å få slippe unna. det holder å være blind på det ene øyet. det kommer egentlig an på hvem du har med å gjøre. noen steder er det lett, her i bergen er det ikke lett å dimme på synet.
hørselen. det er IKKE lett å dimme på hørsel hvis du har tenkt å lure deg unna. er du tunghørt/døv er det greit, hører du ikke så hører du ikke. de pipene som blir laget er så og så lys/mørk og så og så høy/lav. de spilles på flere frekvenser. hvis du skal lure deg unna og ikke har studert måten de sjekker hørselen på og kan det 100%, har du bortimot 0% sjanse, det er tilogmed utrolig vanskelig selv om du kan mønsteret. for hvis du bare tenker: den lyden var forholdsvis lav, jeg dropper å trykke, og så trykker du på noen osv, da kan legeassistenten se at du prøver å lure deg unna, for det finnes ikke et logisk mønster i hørselsvikten slik det ville ha vært hvis du faktisk hadde et hørselstap.

psykologisk prøve: dette er IKKE en iqtest... man sjekker mattekunnskaper, allmenn teknisk evnenivå, ordforråd og et til som jeg ikke husker i farten. "hei, det der er jo en iqtest" tenker nok dere nå. tja, jeg husker ikke nå hvorfor det ikke er en iq test, men det er jaffal ikke det hvis du gjør det elendig på denne prøven har det ingenting å si. det er alltid mange som sitter der og dasser og ikke gjør noe, det betyr ikke at de dimmer fordet. det betyr bare at de ikke kommer der de har søkt seg til, de får nok latrinetjeneste i gsv, det er en no-brainer jobb.

etter du har gjennomgått alt det der pluss en masse venting (TTT - ting tar tid, favorittutrykket til befalene), skal du inn til legen. det er det ENESTE stedet du kan lure deg unna på sesjon. der snakker du privat med en lege i et rom, og du kan si at du ikke takler milten psykologisk eller fysisk. ryggen må være nokså føkket for at du skal slippe unna, du må nesten ligge på en båre ellers får du bare en lett tjeneste der det er minimalt med fysisk antrengelse. du må mangle en hånd eller et bein eller et øye eller.no for å slippe unna på fysisk. psykisk: der må du være psykisk utviklingshemmet eller bare nokså loco. alt kommer an på hvem du har som lege. du får bare komme på noe og se om du slipper unna. det er ikke lett å dimme på sesjon. der er det nesten bare de som faktisk har rett til å dimme som dimmer.

prøv heller å dimme på rekruttskolen. sørg for å kom deg til madla. på værnes er det utrolig vanskelig å dimme, bortimot umulig da jeg var der. men nå skal værnes legges ned og legges sammen med madla, så da er det bare hæren igjen som er vanskelig. sjø og luft samles på madla. hvis du ikke dimmer på rekruttskolen må du komme deg til haakonsvern. der er det griselett å dimme. bare si at du ikke takler milten til en av legene på haakonsvern og du er fri. vel, ikke SÅ lett, men ikke langt i fra.

bottomline: dimming på sesjon er hardt, prøv heller på rekruttskolen.

og en annen ting: du kan jo bare la vær å møte. da får du bare innkalling til sesjon til neste år. møter du ikke opp da får du inkalling året etter. året etter der igjen kommer politiet og henter deg på døren og kjører deg personlig til sesjon, men ingen fare, det kommer ikke noe på rullebladet hvis du følger med politiet da. hvis du derimot ikke følger med dem, blir det sivil politisak. innen de tre årene har gått kan du bare gå på sesjon hvis du i det hele tatt blir innkalt. de kutter ned på alt i militæret nå, og 2 - 3 år er sjansen for at allmenn verneplikt er forsvunnet og bare under 50% må inn.

heh, denne posten var lang. har ikke lest igjennom den, det har jeg ikke tid til, sitter på vpv. må jobbe snart håper den var til hjelp for noen.
Sist endret av Gusto; 9. januar 2002 kl. 14:46.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Det beste er faktisk vondt i ryggen, for det kan ikke nødvendigvis sjekkes. gå til lege og snakk om ryggsmerter og ynk og stønn, få legeerklæring, og så kan du vandre ut fra sesjon fri og lykkelig. Det er ikke mer drastisk en det
Det er ikke verre en at du klager og sutrer litt forran legen..
Sier at du ha deprisjon og ofte har tenkt på selvmord el noe..
Noen tårer skader ikke... Dette funker helt sikkert, for militæret vil ikke ha folk som er umotiverte eller som er en fare for alle andre...
Dette fixer du....

*TeQniC*
cezar's Avatar
Trådstarter
her var det mye nyttig! har faktisk vondt i ryggen legen sa jeg hadde svak rygg for ett par år siden.. skal til legen å få erklæring på det en dag snart..


men er det ikke sånn at hvis jeg dropper den første sesjonen så får jeg en ny en i år?? trodde det jeg men...
Better than thou.
Sto det i det heftet jeg fikk. Altså at hvis jeg ikke møtte opp til det tidspunktet ville jeg få en ny en rimelig kjapt..
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
kan være... men her finnes det folk som ikke har kommet til sesjon på 3 år med mas...
Skal ikke være verre enn som så:

Si du er pasifist og at du forbyr all form for vold, drap og militarisme. Si du hater monarkiet og kongen og at er kommunist (Lønner seg å ha en liten button eller lignende på jakka). Si at å dra til militære er det absolutt siste du kan tenke deg, og du vil garantert slippe.

En kamerat av en kamerat av meg slapp unna med denne uttalelsen. Det er ingen sjanse i havet at det norske forsvaret vil ha inn kommunistiske pasifister i forsvaret.
Er det ikke bare å si at du er sengevæter? Jeg har faktisk hørt at det funka, men hvis de ikke tror deg så må du pisse i senga i en god stund, noe jeg vil tro ikke er så behaglig
Jeg var på sesjon for bare noen få måneder siden.. Vi ble spurt et så enkelt spørsmål:
Vil du inn i militæret? : Ja: Du kommer inn Nei: Du ble fritatt
Var ikke verre enn som så der jeg var gitt
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av AnaMorph0s|s
Skal ikke være verre enn som så:

Si du er pasifist og at du forbyr all form for vold, drap og militarisme. Si du hater monarkiet og kongen og at er kommunist (Lønner seg å ha en liten button eller lignende på jakka). Si at å dra til militære er det absolutt siste du kan tenke deg, og du vil garantert slippe.
Vis hele sitatet...
hvorfor tror du vi har sivilforsvaret? du havner garantert der da.
Uff ,dere er patetiske :P ..

Greit nokk at militæret ser drit ut osv .. men så galt kan det ikke være . uanz jeg ser fram til et år i militæret , vurderer faktisk å ta utdannelse i militæret etter allmenn utdannelsen .. jatta jatta :P
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av Neonlight
Uff ,dere er patetiske :P ..

Greit nokk at militæret ser drit ut osv .. men så galt kan det ikke være . uanz jeg ser fram til et år i militæret , vurderer faktisk å ta utdannelse i militæret etter allmenn utdannelsen .. jatta jatta :P
Vis hele sitatet...
bare fordi noen ikke vil inn gjør dem ikke til patetisk. jeg ville ikke inn, men jeg synes ikke du er patetisk bare fordi du vil inn. det er jo greit med gratis utdannelse med betaling. og hvis du ikke vil ta en utdannelse i militæret kan man fortsatt skaffe seg en vervingskontrakt rett etter førstegangstjenesten og få seg jobb der med 250 000 - 350 000 kr i året. ikke så gale for en 19åring med ingen utdannelse utenom allmenn studiekompetanse eller mindre.

men det er ikke noe for meg
Jeg har et ødelagt kne. Jeg får som regel smerter i kneet når jeg går opp og ned trapper, opp og ned bakker samt når jeg løper / jogger eller går langt. Hvis jeg beveger på det så knirker det...

Var nettopp hos legen og han ga meg konsensjon for røntgen og fysikalsk behandling.

Hvordan er dette? Tar de inn personer med et ødelagt knee i militæret? Jeg vil iallefall definitivt ikke inn dit...
Hvis du får legen og f.eks fysioterapauten din til å gjøre sesjons legen oppmerksom på din situsjon så slipper du nok vanlig militær tjeneste, mulig du blir dyktig til den sivile delen av forsvaret.

Jeg vet om folk som var på sesjon for 4 - 5 år siden og skulle inn i sivil tjeneste men som ennå ikke har blitt kallt inn. Har også hørt det at hvis man ikke har hørt noe innen man er 24 år så slipper men unna men om dette stemmer vet jeg ikke.

Tror ikke det er noe vanskelig å komme seg unna militæret, dem har alt for mye folk å ta av og alt for lite penger. Dem legger jo ned fullt av baser.

Maniac.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av Maniac
Har også hørt det at hvis man ikke har hørt noe innen man er 24 år så slipper men unna men om dette stemmer vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
nei det var mer enn som så. tredve og noe.
Latterlig å prøve å komme seg unna førstegangstjenesten med å lyve om psykiske/fysiske problemer.

Tenk deg, du skal på jobbintervju et par år etter du dimmet av de "psykiske problemene", så spør intervjuern hva du gjorde under førstegangstjenesten.

"ehh.. jeg ble dimmet på grunn av psykiske problemer.."

Dessuten, førstegangstjenesten er en fin opplevelse, du lærer masse nyttig der, får mange kamerater og den kan brukes som springbrett videre i din yrkes karriere, er kjekt å ha vært mekaniker i hæren hvis du satser på å bli mekaniker etc.
Sist endret av sharken; 10. januar 2002 kl. 17:29.
Better than thou.
Opprinnelig postet av sharken
[b]....
Dessuten, førstegangstjenesten er en fin opplevelse, du lærer masse nyttig der, får mange kamerater
....
Vis hele sitatet...
No diss, men hva i helvete vet du om det? Mener å huske at du er 15 år.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av Carlo


No diss, men hva i helvete vet du om det? Mener å huske at du er 15 år.
Vis hele sitatet...
men han har jo egentlig litt rett angående kamerater. jeg kan ikke mene at jeg har hatt en fin opplevelse tjenestemessig til nå, men jeg har truffet mange greie folk. jeg snakker fortsatt med de som jeg var på rekruttskolen med, selv om det er snart 4 måneder siden. og det er mange greie på vpv også.

før jeg reiste inn sa folk: "jaa, du får jo venner for livet!".. tja, vet ikke om det blir for livet, men flere venner får man i alle fall.
Sist endret av Gusto; 10. januar 2002 kl. 17:46.
Opprinnelig postet av Carlo


No diss, men hva i helvete vet du om det? Mener å huske at du er 15 år.
Vis hele sitatet...
har snakket med folk som har vært der...
Militæret ekke værst det altså, tror fåtallet har noe å frykte. De alleraller fleste som var i troppen min hadde det fett lissom. Seff kjipt å stå opp tidlig og vaske og sånt som det, men mye kult som skjer og... det er klart digg når dimmedatoen nærmer seg, men jeg hadde det iallefall helt konge når jeg var inne..