Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2315
Hei, snuser litt på ny jobb om dagen da jeg føler jeg er litt stuck mtp. videreutvikling der jeg jobber samt generelt lei.

Konsulentjobber er jo en del av det som utlyses for IT-relaterte stillinger.
Jeg har kun jobbet internIT med support, prosjekter og generelt potetarbeid.

Har altså da ingen erfaring med konsulentarbeid mot eksterne kunder. Noen som kan gi meg en litt pekepinn på hvordan det er å jobbe i slike yrker?
Det har både gode og dårlige sider å være IT-prostituert (altså konsulent). Mye avhenger også av både hva man jobber med, og hvor man er ansatt

+ Mulighetene for utvikling er gode. Partnerstatus er ofte avhengig av at konsulentselskaper har x antall sertifiseringer og mange anbud inneholder krav om det. I mange selskaper får man også bonuser for å ta sertifiseringene i tillegg til betalte kurs og eksamener. Utfordringen er å finne ledig tid til å gjennomføre.

+ Lønnsnivået er finfint

+ Man blir sjelden stuck i det samme i årevis. Prosjekter starter, gjennomføres og avsluttes. Om man er drittlei noe så tar man det opp og forsøker finne noe annet

- Det evige maset om å føre timer. Spesielt når man er involvert i 3-4 ulike prosjekter samtidig. Å nå faktureringsgraden man har som mål er sjelden noe problem, men det å huske å få ført de jævla timene før blårussen skal lage sine ukentlige rapporter er noe drit.

- Man får aldri samme eierskap til hva som leveres som man gjør inhouse. Man prøver jo å guide folk utenom de dårligste ideene, men om en kunde har drukket øl med en eller annen leverandør og blitt frelst på teknologi X selv om de har Y som allerede dekker 70% av det samme og kan dekke 100% av behovet om de bare gjør mindre endringer så er det til slutt kundens valg om hva de vil ha. Noen kunder blir bare furtne når man prøver å fortelle de slikt og ringer konkurrenten som mer enn gjerne tar jobben selv om resultatet blir ræva. Om kunder plutselig må spare penger så er det fort konsulentene som ryker først, og da spiller det ingen rolle at det er akkurat det prosjektet man syns er mest morsomt å jobbe med.

- Man må forholde seg til mange ulike kunder. Noen er kjempefine, andre er idioter. Når alt brenner må du bare stille opp og være profesjonell.

- Det er langt mer jobb enn det er folk til å gjøre jobbene om dagen. Å sørge for å få ordentlig fri, tid til å bruke på ny kompetanse etc. er ofte en utfordring. Som et eksempel har jeg ikke hatt 2 dager fri på rad siden midten av desember selv om jeg i utgangspunktet skulle ha både lang juleferie og har fri i helgene. Greit nok så får jeg godt betalt for overtiden og ekstraarbeidet, men det teller langt mer å holde en sunn balanse mellom jobb og fritid
Sist endret av liasis; 15. januar 2021 kl. 14:29.
Det varierer veldig fra selskap til selskap, og fra kunde til kunde. Noen konsulentselskap har jo veldig mye bodyshopping, og fokus på at du skal selge deg selv - og du får gjerne provisjon av faktureringen din (som kan bety veldig god lønn om du fakturerer mye). Andre selskap selger kanskje heller hele team, og har langsiktige samarbeid med ulike kunder hvor de har rammeavtaler på f.eks. å til en hver tid stille med 40 konsulenter fordelt på ulike team hos kunden.

Jeg jobber selv som konsulent, og normalt bytter man kunde med noen års mellomrom. (Sitter gjerne 2-3 år hos samme kunde). Dette gjør at man blir godt innarbeidet i teamene og egentlig føler seg litt som en fast ansatt der. Om man ønsker kan man gjerne være lengre samme plass og. Enkelte av mine kollegaer har nå vært utleid til samme kunde i over 8 år. Ikke helt det man typisk tenker på som en konsulent, men ikke uvanlig i konsulentselskaper som drives på den måten vi gjør.

Noen trives jo veldig godt med det å være en ekspert som leies ut for å løse et enkelt problem og fakturere høy timepris på det - og gjerne være innom mange ulike kunder. Mens andre (som meg) egentlig ikke liker tanken på å være konsulent. Men trives veldig godt med modellen vi kjører hvor jeg får muligheten til å bli en ordentlig del av teamene jeg blir leid ut til.

Kanskje det er spesielt for min arbeidsgiver. Men jeg kjenner meg ikke igjen i det liasis sier om vanskelig å få ordentlig fri og tid til kompetansebygging. Men dette er kanskje unntaket som bekrefter regelen? Vi har til og med en ekstra uke med avspasering (som fungerer som en ekstra ferieuke) for kompetansearbeid du har gjort på fritiden. I tillegg til det har man masse gode muligheter til kompetansebygging i arbeidstiden og.

Baksiden er at jeg kanskje har litt lavere lønn enn andre konsulentselskaper kan gi meg. Får vel litt over 900.000 utbetalt i året med 6 års erfaring. Ser for meg man fint kan gå opp noen hundre tusen ved å jobbe et annet sted.

Så TLDR: Det er veldig forskjellig basert på hvor du jobber.
Sist endret av etse; 15. januar 2021 kl. 16:21.
Som vi begge er inne på @etse så er det store forskjeller mellom selskaper, hvilken ekspertise man har, og hvor i landet man befinner seg.

Om jeg husker rett er du utvikler, mens jeg hovedsaklig jobber med infrastruktur. Jeg syns i alle fall det har vært enklere å planlegge tid når jeg har vært utleid til DevOps-ting enn det er når noen må bygge opp igjen halve bedriften etter noen tabbet seg ut =)
Takk for tips, får slenge inn et par søknader og se hvor det ender