Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4326
Hei freaks

Nærmer seg vinter og føler at myggsesongen er vell forbi. Likevell har jeg fått 5 stikk på halsen (i samme region) og 4 stikk på ryggen, ikke i samme område. Ett på ankelen også. Hva kan dette være? Er allergisk mot støv og dyr så utelukker ikke noe i den duren, men er det tegn på ubudne gjester i huset så er det en annen sak. Er meget renslig av meg og har sjekket hele kåken etter veggdyr, men kan slikt komme av andre allergiker ting?

Hjelp
Har du katt? Isåfall kan det være fuglelopper som er fort at katter drar med seg inn. Spesielt i sengen.
De suger blod av mennesker, men overlever ikke særlig lenge på menneskeblod og inneklima.
De er mer vanlig om våren, men kan også forekomme på høsten i disse tider.
Sitat av Stone1 Vis innlegg
Har du katt? Isåfall kan det være fuglelopper som er fort at katter drar med seg inn. Spesielt i sengen.
De suger blod av mennesker, men overlever ikke særlig lenge på menneskeblod og inneklima.
De er mer vanlig om våren, men kan også forekomme på høsten i disse tider.
Vis hele sitatet...
fuglelopper får jeg plenty av hvert år (kan jo ikke nekte katta å ligge i senga med familien sin), men det går utover armene.
mulig d bare er en sær greie som skjer meg, hakke peil, men legen var ikke overraska over d så vil tro det er relativt vanlig at de går etter arma av en el annen rar grunn..? :/
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
mulig d bare er en sær greie som skjer meg, hakke peil, men legen var ikke overraska over d så vil tro det er relativt vanlig at de går etter arma av en el annen rar grunn..? :/
Vis hele sitatet...
Tror det er fordi du har armene utenfor dyna. Jeg har pleid å få dem på anklene.

Har dog mest fått det på forsommeren, etter at fugleungene er ute av reiret og de trenger annet å gnafse på, da kan de krype inn hvis du har åpent vindu.

Sitat av fluxx Vis innlegg
Er meget renslig av meg og har sjekket hele kåken etter veggdyr, men kan slikt komme av andre allergiker ting?
Vis hele sitatet...
Det har ikke noe å si at du er renslig, alle kan få veggedyr. Hvis det er det så er det lurt å finne ut av det og sette inn tiltak kjapt.
Sist endret av *pi; 27. oktober 2019 kl. 08:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Tror det er fordi du har armene utenfor dyna. Jeg har pleid å få dem på anklene.

Har dog mest fått det på forsommeren, etter at fugleungene er ute av reiret og de trenger annet å gnafse på, da kan de krype inn hvis du har åpent vindu.



Det har ikke noe å si at du er renslig, alle kan få veggedyr. Hvis det er det så er det lurt å finne ut av det og sette inn tiltak kjapt.
Vis hele sitatet...
har både armene utenfor dyna og alltid åpent vindu ja, vindu med skogen rett utafor.. xD
men fra knær og ned er også utafor dyna, ikkeno tegn der, kun armer, spes underarmene :S
Kan du ikke legge ut et bilde? Litt vanskelig å snevre det ned uten.

Fuglelopper har sesong fra mars til juni, så vil utelukke disse.
Hjortelusflue og andre blodsugere på hjortedyr kan bite mennesker på høsten, hvis du jakter.
Hunde- eller kattelopper kan være synderen, hvis du sover med dyr.

Slektninger av veggdyr som bor i fuglereir på sommeren (f.eks. svaletege) kan overvintre og kan i teorien komme inn i huset ditt.
Dog, ikke kjempevanlig og du må nesten ha et aktivt svalereir like utenfor soverommet ditt for at du kanskje skal bli bitt av disse.

Ser det ut som noen av følgende? (kilde)



1. Elveblest (hives) kan oppstå av mange grunner. Noen ganger som en allergisk reaksjon, andre etter medisinbruk, eller stikk, eller klor.
2. Lopper (fleas) er verst på sommeren, men kan bite året rundt, hvis du har dyr i hus.
3. Mygg (mosquitos) er vel strengt tatt ferdig med sesongen nå.
4. Veggdyr (bed bugs) biter året rundt, bor i vegg og madrass, og kommer ut på natten for å drikke.

Her er en sjekkliste for veggdyr i Norge.
http://www.rentokil.no/veggedyr/tegn-paa-veggedyr

Veggdyr er ikke usannsynlig her til lands, og det har ingenting med hygiene å gjøre. Har du først har fått dem i hus, er de sinnsykt vanskelig å få has på.
Hvis du har bodd på hotell, reist til land med mye veggdyr (f.eks. USA), eller leier ut rom til turister fra sånne land – er det en viss sjanse for å få med blindpassasjerer i bagasjen.

PS. Noen ganger tror folk at de har blitt bitt av edderkopp, men dette er veldig lite sannsynlig. Hovedandelen av det som rapporteres som edderkoppbitt i land med giftige edderkopper, viser seg å være insekter av forskjellig art (kilde).
Sitat av Svartbak Vis innlegg
Fuglelopper har sesong fra mars til juni, så vil utelukke disse.
Vis hele sitatet...
De er også aktive i disse tider.

Sitat av Folkehelseinstituttet
Fuglelopper biter mennesker fra slutten av mars til begynnelsen av juni, med en mindre topp igjen om høsten fra september til november.
Vis hele sitatet...
https://www.fhi.no/nettpub/skadedyrv...ppehonseloppe/
Sitat av Stone1 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
for meg er det bekrefter fuglelopper, men vår til midtsommer er verst, disse tider er det nesten borte og ikkeno liten "topp" som det du siterer.
igjen, dette er bare meg, vetta fan hvordan d r for andre, men for meg hvertfall så er d likt år etter år og den tia her er da d blir "nesten" borte før våren kommer igjen.
Muligens, men ikke kjempesannsynlig hvis TS ikke har fjøs eller hønsehus, eller har rotet i gamle fuglereir i det siste.

Småfugl overnatter noen ganger i gamle fuglekasser når det blir kaldt på høst og vinter og vekker loppene. Men for å bli bitt må du eller katten omgås disse kassene i ettertid.
Fuglemidd kan også være plagsomme, siden disse kan leve av blodet til et større spenn med dyr, er natt-aktive og kan komme inn i hus.

Likevel, lopper og midd på fugl følger i stor grad reir-sesongen, med mindre det tilrettelegges for dem med høy temperatur og verter gjennom dyrehold (derav navnet 'hønseloppe' og 'hønsemidd').

Uansett, så er vel det viktigste å bekrefte eller avkrefte veggdyr.

Er ikke så mange småkryp som biter innendørs som bærer sykdom i Norge, men veggdyr kan gjøre livet ditt surt. Noen utvikler også allergi mot disse, slik at du vil få enda verre reaksjoner.

Er det en hjortelusflue eller hønsemidd eller hundeloppe, vil det gå over av seg selv når du har fjernet kilden til blodsugeren.
Finner du ikke veggdyr kan du jo alltids ta med eventuelle kjæledyr til dyrlegen og få dem sjekket.
Sist endret av Svartbak; 27. oktober 2019 kl. 12:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bitt fra hjortelusflue er lett å identifisere. De slutter ikke å klø selv etter en uke.
Aldri vært borti mer irriterende insektstikk
Trådstarter
Kan nevne at jeg har hund, men den sover i egen seng på gulvet.

disse er noen dager gamle på halsen




Dette antar jeg er ferskt, har 5 sånne nedover ryggen




Har sjekket under rammemadrassen, men er ingen tegn til at det bor noe der. De kan selfølgelig bo inni veggene. Jeg jobber forskjellige steder hele tiden så kan selfølgelig ha dratt med meg noe. Men da skulle vel de på jobben ha fått noe også? Fått helt noia å sover på sofaen isteden.
Sist endret av fluxx; 27. oktober 2019 kl. 12:45.
Mulig jeg er litt overhysterisk, men jeg hadde ringt skadedyr firma på en slik mistanke og spurt om råd. Og gjør noen tiltak for at eventuelle veggedyr ikke sprer seg fra det rommet de eventuelt er på. Ikke ta dyna med ut på sofaen f eks.
Sitat av fluxx Vis innlegg
Kan nevne at jeg har hund, men den sover i egen seng på gulvet.

disse er noen dager gamle på halsen




Dette antar jeg er ferskt, har 5 sånne nedover ryggen




Har sjekket under rammemadrassen, men er ingen tegn til at det bor noe der. De kan selfølgelig bo inni veggene. Jeg jobber forskjellige steder hele tiden så kan selfølgelig ha dratt med meg noe. Men da skulle vel de på jobben ha fått noe også? Fått helt noia å sover på sofaen isteden.
Vis hele sitatet...
Snakk med skadedyrfirma. Mulig du bruker noen hundrelapper på det, men hadde sovet bedre hvis jeg visste om det var veggdyr eller ikke.
Et tips jeg fikk av et skadedyrfirma i en prat om hva man f.eks. kan gjøre med veggdyr, er å dra senga ut fra vegge og sette sengebena i skåler med potetmel. Du vill ikke bli kvitt veggdyrene på denne måten, men dersom noe forsøker å krype fra gulvet og opp i senga vil det med all sannsynlighet bli fanget i skålen og ikke komme seg noe sted. På den måten kan du ihverfall finne ut om det er noe som kryper opp i senga på nattestid.
Ellers har jeg opplevd å få fugleloppebitt selv, det klør noe helt inni granskauen og ligner på bittene du har. De er vanlig å finne rundt anklene der sokkene slutter, men dersom du har en lufteluke det kan ha vært et rede i som er over eller rett ved senga, er det ikke umulig at loppene har funnet veien ned i senga, da kan du nok få bitt litt overalt på kroppen.
Trådstarter
Gikk gjennom sengen til bikkja og fant en sånn





Ser ut som en død flott? ikke det beste bildet, har funnet noe slikt før på gulvet. Har sjekket ventiler og stikkontaktdeksler uten resultat. Skal gå grundigere til verks imorgen å ringe profesjonelle. Har lest at man tar knekken på veggdyr ved å varme opp rommet til 50 grader i 2 timer. Men tror hunden kan være synderen her. Ekstremt ubehagelig, får nok ikke sove i den sengen før dette er funnet ut av.
Det er ikke flått som har gitt deg stikkene, det er helt utelukket. Veggedyr kan drepes med varme ja (hvis du har et sånt hus som er mulig å få så varmt), men det ville jeg spandert profesjonell hjelp til.