Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2418
Jeg sølte litt kokende vann ned på den ene foten og fikk en blemme på ca. 1 x 2 cm på vristen og lurte på om jeg bør gå på legevakten med dette? Jeg har sett på enkelte nettsider at dersom dette skjer bl.a. på føttene så bør man oppsøke lege.

Jeg glemte å skylle med vann ettepå i 10 minutter som det anbefales, men smurte bare på litt tran og det gjorde at jeg ikke fikk noe smerte der i ettertid.

Problemet mitt nå er at dersom jeg tar på meg sko for å gå ut, så vil denne blemmen bli svært belastet og sannsynligvis sprekke. Er det noen her som har erfaring med dette og vet hva som evt. vil skje dersom det skulle forekomme?
Sist endret av seriouslowitch; 3. oktober 2019 kl. 20:15.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Jeg sølte litt kokende vann ned på den ene foten og fikk en blemme på ca. 1 x 2 cm på vristen og lurte på om jeg bør gå på legevakten med dette? Jeg har sett på enkelte nettsider at dersom dette skjer bl.a. på føttene så bør man oppsøke lege.

Jeg glemte å skylle med vann ettepå i 10 minutter som det anbefales, men smurte bare på litt tran og det gjorde at jeg ikke fikk noe smerte der i ettertid.

Problemet mitt nå er at dersom jeg tar på meg sko for å gå ut, så vil denne blemmen bli svært belastet og sannsynligvis sprekke. Er det noen her som har erfaring med dette og vet hva som evt. vil skje dersom det skulle forekomme?
Vis hele sitatet...
Det kan lett gå betennelse i slike sår. Personlig ville jeg gått til legevakten.
Du burde dra til legen imårra om du ikke skal ut å gå noe idag. Problemet om det sprekker er jo at du får infeksjon så hos legen kan du få salve som forebygger det. Trur om du ringer legevakta så blir de å fortelle deg at du må bestille nødtime hos legen imorgen
Jeg skoldet av ca 8x8cm på foten med kokende vann, det gjorde at hele huden ble skyldt vekk. Jeg bare bandasjerte det som vanlig og det gikk helt fint

Steriliser en nål og stikk den inn i den friske huden på utsiden av blemmen og videre under huden og inn til blemmen så drenerer du væsken igjennom det hullet
Sist endret av Mekaniker; 3. oktober 2019 kl. 20:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du smurte deg inn med tran..?

Det virker som en veldig irrasjonell ting å gjøre, med mindre det er et kjerringråd her som jeg har gått glipp av.
Sitat av Mekaniker Vis innlegg
Jeg skoldet av ca 8x8cm på foten med kokende vann, det gjorde at hele huden ble skyldt vekk. Jeg bare bandasjerte det som vanlig og det gikk helt fint

Steriliser en nål og stikk den inn i den friske huden på utsiden av blemmen og videre under huden og inn til blemmen så drenerer du væsken igjennom det hullet
Vis hele sitatet...
Dette er en direkte helsefarlig oppfordring. Å poppe hull på den er det man nettopp ikke skal gjøre. Men for all del, det kan gå helt fint. Akkurat som det kan gå fint å fyllekjøre, leke med skytevåpen eller ikke feste emnet skikkelig til dreiebenken. Det er bare en totalt meningsløs, idiotisk og unødvendig ting å gjøre. At noe har gått bra betyr ikke at det er den riktige tingen å gjøre.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Du smurte deg inn med tran..?

Det virker som en veldig irrasjonell ting å gjøre, med mindre det er et kjerringråd her som jeg har gått glipp av.
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd dette tidligere ved 1 grads forbrenning og det demper smerten på et øyeblikk, men om det er bedre enn å skylle med vann i mange minutter, vet jeg ikke..
Jeg var på legevakten med det lege kalte " en mild tredjegradsforbrenning" og han gjorde ingenting med det. Ble et forferdelig grellt arr av det. Men det jeg har lært på jobb i hvertfall er å ikke ha det under iskaldt vann, selv om det er digg.
Sist endret av boiled taco; 3. oktober 2019 kl. 20:48.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dette er en direkte helsefarlig oppfordring. Å poppe hull på den er det man nettopp ikke skal gjøre. Men for all del, det kan gå helt fint. Akkurat som det kan gå fint å fyllekjøre, leke med skytevåpen eller ikke feste emnet skikkelig til dreiebenken. Det er bare en totalt meningsløs, idiotisk og unødvendig ting å gjøre. At noe har gått bra betyr ikke at det er den riktige tingen å gjøre.
Vis hele sitatet...
Altså, man burde ikke stikke hull fordi det øker infeksjonsfaren, men ved blemmer som ligger smertefullt til så er det ingen problem å stikke hull på den så lenge det gjøres med visse hensyn. Gjort dette flerfoldige ganger selv ved blemmer som var uutholdelige å gå med videre og det gikk helt fint.

Instruks fra NHI
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Vask hendene og blemmen med varmt vann og såpe

Rengjør blemmen med desinfiserende middel, f.eks. alkohol

Steriliser en ren, skarp nål med å gni den med desinfiserende middel.

Bruk nålen til å punktere blemmen. Stikk flere hull ved kanten på blemmen.

La væsken tømme seg, men la den overliggende huden være
Smør på en antiseptisk salve og dekk blemmen med en bandasje

Bruk et tynt knivblad eller en saks rengjort med desinfiserende væske til å skjære vekk død hud etter flere dager

Smør på mere antibiotikasalve
Enkelte leger på nettet mener at vesken inne i blemmen har en legende virkning og at den ikke skal dreneres ut dersom det kan unngås..
Men det tran trikset var bare noe du testa første gangen uten å ha hørt om det før?
Sitat av Kutulu Vis innlegg
Men det tran trikset var bare noe du testa første gangen uten å ha hørt om det før?
Vis hele sitatet...
Ja jeg prøvde det første gang for mange år siden. Da stakk jeg hull på en trankapsel og smurte det på og den sviende smerten ble borte..

Jeg har nå googlet dette tran trikset og det finnes en del dokumentasjon: https://www.google.com/search?client...il+for+burning
Sist endret av seriouslowitch; 3. oktober 2019 kl. 22:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du burde vel kjøle ned mer enn 10 minutter? Husk det neste gang. Komme raskt igang med nedkjøling (ikke for kaldt) og holde på lenge.
Nedkjølinga har ikke bare med lindring å gjøre, det forebygger videre brannskade ned i dypere vev.. (forbrenningen er ikke nødvendigvis over om du fjerner varmekilden) Iskaldt vann kan være kontraproduktivt ved store skader, nedkjøling blir fort en faktor, lunkent/kjølig vann gjør samme nytte. Ang blemme så er rådet å la den være til den evt sprekker av seg selv. Blemmen danner uansett en barriære i motsetning til brutt hud noe som reduserer infeksjonsrisikoen.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dette er en direkte helsefarlig oppfordring. Å poppe hull på den er det man nettopp ikke skal gjøre. Men for all del, det kan gå helt fint. Akkurat som det kan gå fint å fyllekjøre, leke med skytevåpen eller ikke feste emnet skikkelig til dreiebenken. Det er bare en totalt meningsløs, idiotisk og unødvendig ting å gjøre. At noe har gått bra betyr ikke at det er den riktige tingen å gjøre.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde ihvertfall ikke sløst vekk min egen tid og tiden hos legene på legevakten for en 2. grads forbrenning på 1x2cm.

Det må å punktere blemmer var ment som en løsning hvis blemmen lå veldig tungvindt til som på foten. Er bedre å punktere den med en steril nål kontrollert, enn å risikere å sprekke den med et uhell nedi svette sko/sokker.

Sargasm oppsummerer det greit, selv om vi i sanitetsuka i militæret lærte å heller stikke seg inn litt fra utsiden av blemmen der huden er frisk og så inn til blemmen for å punktere den.
Sist endret av Mekaniker; 4. oktober 2019 kl. 00:00.
Sitat av Mastermark Vis innlegg
Nedkjølinga har ikke bare med lindring å gjøre, det forebygger videre brannskade ned i dypere vev..
Vis hele sitatet...
Nettopp. Brannskade = temperatur x tid lærte jeg en gang, men vet ikke om det er noen matematisk nøyaktighet akkurat. Og nedkjølingen tar også lengre tid enn man tror.

En overflatisk blemme på 1*2 cm hadde nok jeg personlig ikke gått til legevakt med, men hvis det er på et sted der det lett blir slitasje eller der du ikke vil ha arr så spørs det om du ikke bør gjøre det likevel. Og blir det betennelse så bør du absolutt det.
Sitat av Mekaniker Vis innlegg
Jeg hadde ihvertfall ikke sløst vekk min egen tid og tiden hos legene ved et akuttmottak for en 2. grads forbrenning på 1x2cm.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg leste feil. Så 10x2.
En blemme på 1x2 cm? Da hadde jeg nok bare tatt på et plaster med pyriseptsalve eller lignende (og tatt med meg noen i reserve), spent på meg skoa og latt det stå til. Med en så liten skade er det vel ikke farlig?
Mange nettsider har følgende råd:

When to See a Doctor

Seek medical help if:

You see signs of infection, like increased pain, redness, swelling, fever, or oozing.
The person needs tetanus or booster shot, depending on date of last injection. Tetanus booster should be given every 10 years.
The burn blister is larger than two inches or oozes.
Redness and pain last more than a few hours.
The pain gets worse.
The hands, feet, face, or genitals are burned.

--------------------------------------
Jeg aner ikke hvorfor hender, føtter, ansikt og genitalier må ha legetilsyn, men tror det kan være fordi det er mer bakterier der..
Når du er så usikker, så tar du en tur, hvis du har tid og ikke skal i møte som dreier seg om millioner og milliarder.

Sølte glovarmt smør på armen fra steikepanne da jeg flippa et egg en gang (aldri gjør det), heldigvis bare en flekk, men det var 3 måneder siden nå, og den flekken er der enda. Så det er nok et arr som aldri går bort. Jeg skylla det ikke, tenkte det gikk over. Ble sår der i lang tid. Brannskader er no herk.
På førstehjelpekursene jeg har tatt opp i gjennom er det følgende vi lærer:
- Start nedkjøling så raskt som mulig, for å stoppe utviklingen av brannskaden. Bruk kaldt vann i 10 minutter, gå så over til lunkent vann.
- Om skadene er på store områder, eller går sammenhengende rundt hele kroppen (f.eks. at du har sølt vann på armen og har brannskade rundt hele armen) så tar man kontakt med legevakten.
- Ved 3. grads forbrenning ta kontakt med legevakten uansett
- Om det blir blemmer: Ikke stikk hull på disse. Men dekke gjerne til med kompress og bandasje. Eventuelt papir/bomull og sportsteip hvis man ikke har førstehjelpskit.

Årsaken til at man skal dekke til (og ikke stikke hull) er fordi skadet hud har stor infeksjonsfare. Går det hull på blemma med et uhell, sørg for at det er sterilt og dekk til såret for å forhindre infeksjon.

Ut i fra hva du forklarer høres det ut som en veldig liten brannskade - så ikke noe jeg ville dratt til legevakten med. Men til neste gang: Husk å starte nedkjøling med en gang. Første reaksjon ved brannskade burde være å få kjølt det ned for å hindre at brannskaden utvikler seg. Ikke stikk hull på blemma og gjerne dekk til skaden med plaster eller tilsvarende for å hindre infeksjon.
Sist endret av etse; 4. oktober 2019 kl. 09:32.