Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5789
Jeg føler meg kvalm og at det er en rap som er på vei opp, når rapen kommer opp er det ren magesyre som flyter rundt i munnen min. Nå har jeg i det minste er svar på hvorfor halsen min har vært sår i 2 uker! endelig.

Noen tips og ideer? noen andre som sliter med dette?

tror grunnen til at jeg har fått dette er pga for 3 uker siden drev jeg og spiste helt sykt mye forskjellige dropser som jeg vet lager mye magetrøbbel. Tenkte ikke på dette da men angrer litt nå i etterkant kan du si
Dra på apoteket og kjøp deg noe Titralac:

https://www.apotek1.no/produkter/tit...-50stk-446096p

Du kan også evt. Forsøke Novaluzid:

https://www.apotek1.no/produkter/nov...-30stk-484659p

Funker ingenting av dette så dra til fastlegen og få noe Somac. Der kan du også få Ranitidin og/eller Nexium.
Har en ekstrem form for dette selv med både kvalme, svelget fullt av slim, smerter, pustebesvær og luft i mage og tarmer. Men heldigvis er det et godt utvalg av medikamenter som legen din kan skrive ut om ikke de reseptfrie funker tilstrekkelig

For luft i mage og tarm så kan du jo alltids forsøke Minifom: https://www.apotek1.no/produkter/min...r-50stk-69435p

Selv tar jeg for tiden både Somac, Nexium, Ranitidin og Titralac.
Er også mulig det er magesår det er snakk om, spesielt visst det gir smerter. Isåfall må du sannsynligvis gjennom en gastroskopi. Og visst det skulle bli tilfelle; insister på å bli gitt narkose. Dette er ikke en undersøkelse du har lyst til å gå gjennom mens du er ved bevissthet!
Sist endret av Who?; 21. mars 2018 kl. 01:01.
Som en quick fix så nøytraliserer melk syren.
Biola er f.eks gull verdt i slike sammenhenger.

Ellers er det legemidler som nevnt over, det som fungerer over tid. En tur til legen er heller ikke dumt, hvis dette fortsetter.
Var det Warheads du spiste?
Trådstarter
4 0
Nope, var sånne vanlige halsdrops. Spiste et par pakker med Rucola sukkerfri halsdrops osv
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Som en quick fix så nøytraliserer melk syren.
Vis hele sitatet...
Nei, nei, nei, nei. DET er det dummeste du kan gjøre. Melkefett er faktisk veldig vanskelig å fordøye, så putter du i deg det for å døyve problemet så reagerer magen med å lage mer magesyre*. Mye mer.

Ikke drikk melk, fløte eller smør; hold deg unna alle melkeprodukter. Det vil hjelpe. Begynn å drikk vann med kullsyre i, feks nyco, taffel, etc.



*takk til aluminiumfluorid
Sist endret av meitemark; 21. mars 2018 kl. 08:40.
Jeg har fått Somac av legen. Det fjerner syra, men ikke at det kommer opp. Eneste praktiske rådet jeg har fått er å heve hode-enden av senga. Jeg har valgt å bruke 2 puter. Det har hjulpet mye. Og så bør du vurdere hva du spiser/drikker før du legger deg. Jeg har funnet ut at rekesalat eller fiskepinner er best som sen nattmat.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Nei, nei, nei, nei. DET er det dummeste du kan gjøre. Melkefett er faktisk veldig vanskelig å fordøye, så putter du i deg det for å døyve problemet så reagerer magen med å lage mer melkesyre. Mye mer.

Ikke drikk melk, fløte eller smør; hold deg unna alle melkeprodukter. Det vil hjelpe. Begynn å drikk vann med kullsyre i, feks nyco, taffel, etc.
Vis hele sitatet...
Jeg antar du mener magesyre. Til de som ikke vet dette, så er egentlig magesyre det samme som saltsyre og salter av denne (klorider). Det er normalt en saltsyrekonsentrasjon til en pH på 3,5-1,5, noe som er temmelig surt.
En definerer surhet med mengden av H+ ioner. Disse reagerer med vann H2O, og protolyserer vannet til oksoniumioner H3O+. Der en pH på 0 = 100 % H+ ioner. (1/100), en pH på 7, som er nøytralt, = 0,0001 % H+ ioner (1/107) og den samme konsentrasjonen av OH- ioner (som indikerer baser her pOH på 7).
Mens en ekstremt sterk base har en
pH på 14 = 0,000000000001 % H+ ioner (1/1014). Eller bortimot 100 % OH- (pOH på 0).

Konsentrert saltsyre har en pH på ganske nære 0. Dagens kjemileksjon.

Ellers så støttes de fleste av rådene ovenfor, og du bør uansett oppsøke en lege. God bedring!
Når det gjelder mat så spørs dette selvsagt veldig på hvor ille det er.
For meg personlig så har det i ca. 6 måneder nå vært så alvorlig at jeg er heldig om jeg får i meg 2 brødskiver i løpet av en dag. Ellers så funker Youghurt og Grøt.

Har faktisk gått ned fra 68 kg til rundt 54 (tror jeg det var) i løpet av denne tiden. Magesår var det forøvrig ikke.
Trådstarter
4 0
Er det mulig å få sviende hals og verk ved svelging noen dager / uker etter du får et oppstøt? har det
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av marqwert123 Vis innlegg
Er det mulig å få sviende hals og verk ved svelging noen dager / uker etter du får et oppstøt? har det
Vis hele sitatet...
Stikk og snakk med legen. For eit par dagar sidan var det kreft du hadde.

Du er seksten, kroppen forandrer seg. Det er influensasesong, folk er sjuke. Kort sagt - er du bekymra så må du snakke med legen. For ingen av oss har sett ned i halsen din. Vi veit ikkje kvifor halsen din er irritert. Vi kan ikkje vite det.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Nei, nei, nei, nei. DET er det dummeste du kan gjøre. Melkefett er faktisk veldig vanskelig å fordøye, så putter du i deg det for å døyve problemet så reagerer magen med å lage mer magesyre*. Mye mer.

Ikke drikk melk, fløte eller smør; hold deg unna alle melkeprodukter. Det vil hjelpe. Begynn å drikk vann med kullsyre i, feks nyco, taffel, etc.



*takk til aluminiumfluorid
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke argumentere mot det du sier, men min erfaring med reflux er at det ikke er så enkelt. Det er faktisk mange som får en lettelse fra et glass melk, uten at jeg skal si hvorfor det kan skje. Jeg har opplevd det selv. Men generelt sett så kan meieriprodukt være en trigger.
Hev hodeenden på senga di. Slet med reflux i mange år frem til jeg ble operert og det tipset hjalp veldig, ihvertfall på morningene som var den verste tiden for min del.
Sitat av hippitus Vis innlegg
Det er faktisk mange som får en lettelse fra et glass melk, uten at jeg skal si hvorfor det kan skje.
Vis hele sitatet...
Jeg får også midlertidig lettelse av melk når det kommer til sure oppstøt, men det å drikke melk i dette tilfellet er som å pisse i buksa for å holde varmen. Særdeles teit. Den faktiske grunnen er at melkefettet legger seg som en beskyttende hinne mellom huden og syren. Det samme melkefettet som magen din da lager mer saltsyre for å fordøye.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Jeg får også midlertidig lettelse av melk når det kommer til sure oppstøt, men det å drikke melk i dette tilfellet er som å pisse i buksa for å holde varmen. Særdeles teit. Den faktiske grunnen er at melkefettet legger seg som en beskyttende hinne mellom huden og syren. Det samme melkefettet som magen din da lager mer saltsyre for å fordøye.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg ser den, men funker det så funker det. Så lenge man ikke faktisk føler seg verre etterpå. Det jeg både har erfart selv og lest på nettet er at mange opplever reflux ganske forskjellig mtp. hva som trigger refluxen. Noen kan f.eks. spise jordbær uten problem, men tåler ikke tomat. Andre kan ha det omvendt. Det værste for min del er pølser.

Vann med kullsyre har jeg faktisk ikke prøvd. Du bare drikker et glass når du kjenner surheten?
Husk at det kan like gjerne være for lite og feilplassert magesyre som om det er for mye magesyre.
Det finnes forskjellige måter å teste dette på, bla.a ved tilsetting av betain HCL (feks fra iHerb) mens du spiser, og å teste med natrium på tom mage og se hvor lang tid det tar før du raper.

Bare å google litt rundt, men vær forsiktig med å føkk opp magesyren din med en gang.
Dette vet jeg alt om. Har hatt ekstrem refluks i 12 år med alle tenkelige symptomer.
Ble operert med såkalt Nissen fundoplication(bare å google) for to måneder siden og har fått et nytt liv.
Slutt på å spise tabletter i fleng, slutt på løs mage grunnet manglende magesyre, slutt på å våkne om natta med ufordøyd mat i halsen. slutt på halvtette bihuler som jeg ikke en gang ante hadde med refluksen å gjøre, bedre lungefunksjon grunnet at mageinnhold ikke lenger forstyrrer luftveiene. Har til og med sluttet å snorke til konas store glede :-)
Anbefales for de som er like plaget som jeg var.
Sist endret av Larrek; 21. mars 2018 kl. 20:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hippitus Vis innlegg
Ja, jeg ser den, men funker det så funker det. Så lenge man ikke faktisk føler seg verre etterpå.
Vis hele sitatet...
Man føler seg jo ganske god og varm rett etter at man har pisset i buksa også, men fysiske lover gjør det at man mister varme ekstra raskt og brutalt etterpå, akkurat som det å fylle på med noe som krever mer syre for å bli kvitt høres ut som en flott ide

Om du absolutt må ha noe melk, så a) ikke drikk det for å dempe syreproduskjon, b) drikk melk som har vært kokt (event ultrapasteurisert) eller som er del av en eller annen kaffedrikk. Drikk mindre av det også. Langtidslagret ost går stort sett greit.

Sitat av hippitus Vis innlegg
Vann med kullsyre har jeg faktisk ikke prøvd. Du bare drikker et glass når du kjenner surheten?
Vis hele sitatet...
Strengt tatt drikker jeg det til det aller meste, istedenfor brus eller annet. Kombinasjonen brødmat/søt mat og kullsyre smaker pyton, så der holder det med vanlig vann. Men det virker veldig fint til å skylle ned de sure oppstøtene, for det er surt i seg selv og da trengs ikke mer magesyre. I begynnelsen gikk det på et glass Nyco de gangene jeg kjente at noe var galt, men etter noen år frem og tilbake fant jeg at Grans Taffel er min foretrukne drikkevare.


Fordi jeg er gammel og husker mye rart:
For noen år siden hadde Tine en reklameserie der de hevdet "Må ha det, må bare ha det" som de droppet kjapt etter at det ble klart for de fleste at reklamen liksågodt kunne ha vært for heroin.
Sist endret av meitemark; 21. mars 2018 kl. 21:42.
Sitat av Who? Vis innlegg
Har en ekstrem form for dette selv med både kvalme, svelget fullt av slim, smerter, pustebesvær og luft i mage og tarmer. Men heldigvis er det et godt utvalg av medikamenter som legen din kan skrive ut om ikke de reseptfrie funker tilstrekkelig

Selv tar jeg for tiden både Somac, Nexium, Ranitidin og Titralac.
Vis hele sitatet...
Høres ut som meg før operasjon. Ikke diskutert det med legen din?
Sitat av Larrek Vis innlegg
Høres ut som meg før operasjon. Ikke diskutert det med legen din?
Vis hele sitatet...
Er for tiden i hyppig diskusjon rundt dette med legen.
Skal blant annet legges inn for diverse undersøkelser snart
Sitat av Who? Vis innlegg
Er for tiden i hyppig diskusjon rundt dette med legen.
Skal blant annet legges inn for diverse undersøkelser snart
Vis hele sitatet...
Fastlegen min var mot operasjon. Henviste til at han har mange pasienter som ble operert på 80-90 tallet og som sliter med ulike plager grunnet for dårlig operasjonsteknisk metode.
Mye har skjedd siden den gang og i dag er ca 95% fornøyd på sikt.

Sitat av marqwert123 Vis innlegg
Er det mulig å få sviende hals og verk ved svelging noen dager / uker etter du får et oppstøt? har det
Vis hele sitatet...
Sviende hals er i seg selv et symptom på refluks uten ytterligere brenning av syre.
Sist endret av Larrek; 22. mars 2018 kl. 00:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Larrek Vis innlegg
Fastlegen min var mot operasjon. Henviste til at han har mange pasienter som ble operert på 80-90 tallet og som sliter med ulike plager grunnet for dårlig operasjonsteknisk metode.
Mye har skjedd siden den gang og i dag er ca 95% fornøyd på sikt
Vis hele sitatet...
Vel, jeg personlig har det såpass ille at jeg ville tatt den operasjonen selv med 30% sjanse for komplikasjoner
Og så har det selvfølgelig mye å si hva "ulike plager" vil si.
Trådstarter
4 0
Sårheten og smertene i halsen er verst når jeg sitter og ligger, på dagen når jeg står/går har jeg ikke vondt når jeg svelger spytt, mest når jeg sitter eller ligger.

En ting jeg lurer på, kan man og få smerter i kjeve, ørene som kommer i bølger med refluks?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Gå til legen om du er bekymra for konkrete helseproblem.