Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 7205
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Har nettopp anskaffet et actionkamera av typen GoPro Black Edition. Har prøvd det litt med kinaputter og pepperkakehusknusing men nå vil ekspandere til noe med litt mer wow-faktor.

Har dere noe dere vil anbefale til en pyronoob? Interessert i noe som sprenges raskt siden jeg har tenkt å kjøre ting i slo-mo. Filmer i 100fps, 720p, hovedsakelig til YouTube. Kan gjerne smelle litt høyt.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Trådstarter
Blir dette oppfattet som "han er nybegynner, jeg skal ikke ha noe indirekte ikke-ansvar for at han sprenger seg selv i lufta!"? I så fall beklager jeg. Jeg skal selvfølgelig lese nybegynner-trådene, KN03-bomber tenker jeg kan være fint i slow motion.
Problemet er tilgang på ting, men om du klarer å få fatt i noe KNO3, en dæsj svovel, og hogge ned ett tre for kull, så skal du alltids klare å lage noe svartkrutt som brenner fort. I tillegg kan du lage stjerner (aka Tiger Tail, C6, C8 etc).
Slenger meg på Sinken. Hvis du klarer å skaffe KNO3, svovel og kull bør du gå for svartkrutt. Og stjerner.

Ta en titt på http://pyrotechnicsguide.com/ Der finner du noen fine oppskrifter og info om kjemikaliene.

Hvor du får kjøpt kjemikalier vet jeg ikke, jeg lever enda på restlageret.
Personlig synes jeg at nitrocellulose (også kjent som guncotton eller skytebomull) er litt kult å se på, fordi reaksjonen går såpass fort
Du kan se en video av det her: *Klikk*
Anbefaler derimot å gjøre litt annet først, og spesielt gå til anskaffelse av litt utstyr før du prøver deg på dette..
Både HNO3 og H2SO4 er ikkeno du vil bruke feil utstyr på, eller få på deg for den saks skyld
Når du er klar, antar jeg at det ligger oppskrift et sted på forumet, hvis ikke er som GreenRay nevnte http://pyrotechnicsguide.com/ stedet å gå til.
Knallgass er en slager i mine øyne. Så dersom du klarer å få fatt i hydrogen og oksygen, så blander du de ca 40/60 oksygen/hydrogen i ballonger og fyrer på med lang stav. jada, optimal knallgass har annet blandingsforhold men har selv fått bedre resultater med litt mindre hydrogen. Det fineste med det hele er at det kan gjøres inne! Med måte såklart!

Bensinflammer som brer seg utover f.eks is vil jeg også si er ganske erotisk.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Knallgass lager du enklest ved elektrolyse av vann. Ha oppi litt NaOH (kaustisk soda) for å gjøre vannet strømledende.

Butan (lightergass) gir fine fargerike flammer ved optimal blanding med luft (rød/gul/blå/lilla). Det har mye mindre sprengkraft enn knallgass, men ser veldig flott ut.