Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 12353
Hei, satt nettopp og så på bilder av røyskatter. jeg synes de er noen utrolig kule dyr,også lurte jeg på om det er mulig og kjøpe røyskatter? isåfall hvor? og hvor mye koster de per stk? går det an og temme de? og hva spiser disse egentlig? og ikke minst, er det lov?

men dette er ikke en troll tråd.

mvh- fanzypanzyy
Tror du skal la de fine røyskattene være de ville dyrene de er, jeg..
Det er ikke lovt til å ha villdyr som kjæledyr i Norge, så det er vel stort sett bare å glemme.
Men du kan ha Ilder som er i samme familie som røyskatten og ser rimlig lik ut.
Hva ska du egentlig med en oversized mus som bare biter og pisser?
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av Vegard004 Vis innlegg
Hva ska du egentlig med en oversized mus som bare biter og pisser?
Vis hele sitatet...
De biter nesten ikke og er renslige. Ha faktane klare før du uttaler deg.

Ilderen er heller ikke gnager, de er kjøttetere.
Disse dyrene er så sykt ville! Skaff deg en katt, deilig og ha vesiden av deg en lørdagskvel. :P
Ilder er nærmeste du kommer
Du kan alltids fange deg en røyskatt men hvor happy den vil bli en leilighet og innesperret er en annen sak. Tror heller ikke den blir særlig tam. Av hensyn til deg selv, inventar og røyskatten gå for en ilder isteden...
Sitat av echuz Vis innlegg
De biter nesten ikke og er renslige. Ha faktane klare før du uttaler deg.

Ilderen er heller ikke gnager, de er kjøttetere.
Vis hele sitatet...
Han spurte jo uansett etter en røyskatt, ikke en ilder.
Ilder er et flott dyr å ha, de spiser mus, og dreper rotter.

Men det er en stinkmår, så tenk litt på det før du bringer en/ei i hus.
Husker naboen til en venn av meg hadde en ilder som var bundet i hagen. Hissig krabat.
Har 9 ildere selv og du skal vite hva du driver med før du tar ansvar for et sånt dyr. Dette er ikke et burdyr og det trenger mer oppmerksomhet enn de fleste andre norske kommersielle innedyr, så tenk deg godt om før du skaffer deg en. Er man up for it er det de råeste kjæledyra ever!

Når det gjelder lukta så lukter hunnene mindre enn hanner og man blir fort vandt til det. Bikkjer lukter ogå dritt hvis man ikke er vandt til dem for å si det sånn.. Problemet er vel at folk sjeldent har sjangsen til å bli vandt til ilderlukt.
▼ ... flere år senere ... ▼
Ilder lukter noe jævlig. Ikke gå til innkjøp av det.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Hva er det med folk og kjæledyr?
Hva er greia med å eie et dyr?

Hunder og katter kan jeg forstå til dels da de er blitt temmet opp gjennom årene til å være som mennesker vil ha dem og det har jo blitt til at de trives greit i selskap med mennesker så lenge de får styre fritt som de vil, men det er det nesten ingen som har mulighet til.

Også har du de som på død og liv skal styre hundene sine etter sitt ønske, de har ingenting med å eie hunder eller noen andre dyr for den saks skyld, skal man ha et dyr i hus så må man la de leve sine egne liv, har hatt hund i x antall år og hunden har kommet og gått som den ville i huset og alltid gått uten bånd utendørs og da er det sånn passe greit, men det er fortsatt ikke riktig på noen som helst måte å eie en annen skapning.

Den dag i dag har jeg ikke hund, skulle gjerne hatt en kompis men bor ikke lenger slik at jeg har mulighet for gi en et verdig liv.
For meg har det uansett blitt et etisk dilemma.

Men det å ha eller eie et dyr, de er jo skapninger på lik linje med mennesker, tenk om noen skulle eie deg og bestemme over ditt liv?
Katter og hunder har vært med mennesket i mange generasjoner, det er til og med noen som tror vår evolusjon til homo sapiens er på grunn av at hundene har vært med oss.
Er faktisk ekstremt interessant å se på interaksjonen mellom mennesker å dyr opp igjennom tidene, katter f.eks..
Men, jeg går helt av tema. Tror det er en dårlig ide.

EDIT: Dårlig ide med mindre du er forberedt på at et dyr skal bruke hvor enn du bor som sitt naturlig habitat. Pisse, skite hvor som helst og spise alt innenfor sikt. Møblene vil ikke holde lenge tror jeg. Men, hva vet vell jeg? Er ikke noen ekspert.

EDIT 2: Dette er en tråd fra 2011...
Sist endret av Ridge; 16. mars 2018 kl. 07:56.