Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3354
God kveld alle sammen!
Jeg satt og tenkte på hvor dyrt det egentlig er å reise kollektivt.
Som mange kanskje har hørt fra politikere og forskjellige folk ”Reis kollektivt!”
Hvorfor i all verden er det så dyrt å reise kollektivt da?
Her er bussprisene i Trollhättan, dette kortet her gjelder kun her i Trollhättan Komun
• Månedskort Voksen: 565kr
• Månedskort Ungdom: 425kr

Om Du finner ut at du reiser mye på fritiden så er det kanskje smartere å kjøpe Fritidskort, det gjelder kun for personer som er under 20år.
Priser for fritidskort, men da kan du også reise til Gøteborg med det kortet:
• 575kr for 100 Dager.

Om du reiser iblant men ikke ofte, så er Värdekortet det billigste, du kjøper ett kort for 100kr så fyller du det på med respektive 100kr. Du kan bruke kortet uten å betale på 90minutter. Prisene for å reise med det kortet:
• Pris Voksen: 17.80kr
• Pris Ungdom: 13.40kr

Om du reiser Sjeldent så kan det være bra med å bare kjøpe en enkelt billett, det inkluderer at du kan bruke billetten din i 90 minutter. Priser for Enkeltbilletter:
• Voksen: 27kr
• Ungdom: 20kr

Helt ærlig, er ikke dette dyrt? Bensin Prisen på Blyfri 95 er 11.92/liter, som jeg så senest idag. Om jeg skulle velge å ta bilen eller bussen, så hadde det helt klart blitt bilen.
Når folk sier at vi må tenke Miljø, så må de også skjønne at vi ikke er som de og tjener 50.000kr i månden. Jeg prioriterer ihvertfall først ekonomien min så kanskje jeg tenker litt miljø, men når det skal være så sinnsykt dyrt å reise kollektivt, så er det ikke verdt å tenke på miljø.
Trollhättan er liksom en miljöstad så er det så dyrt å reise kollektivt.
Okay, miljøen er viktig, og at det er fremtiden, men når man må betale såpass mye for å reise som kollektivt så er det ikke verdt det.
Jeg syntes faktisk at det burde være gratis å ta bussen om komunen virkelig vil tenke miljø. Jeg tror ikke prisene varierer så mye fra Norge til Sverige, om det ikke er dyrerer i Norge.
Jeg vil høre deres meninger rundt dette, hva syntes dere? Hva burde staten/komunen bytte på?
jamen yolo da.
luni's Avatar
Har du regnet på hvor mye det totalt koster deg å kjøre bil da? Da tenker jeg selvsagt ikke kun på bensin, men kjøp, forsikringer, avgifter, parkering, service og whatnot.
Har en litwn rute jeg reiser av og til, er vel ikke mer enn 2 mil( tur retur).
44 kroner koster det meg.
Dieselen koster for tiden 10-11 kroner literen, og bilen går ca 2-2.5 mil per liter.

Og denne lille turen tar gjerne 20-30 minutter hver vei med buss. For ikke å snakke om ventetiden.

Hadde jeg tatt bilen hadde det tatt meg 6-7 min hver vei.

Kolektiv transport for the win.
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Sitat av fabianca Vis innlegg
Har du regnet på hvor mye det totalt koster deg å kjøre bil da? Da tenker jeg selvsagt ikke kun på bensin, men kjøp, forsikringer, avgifter, parkering, service og whatnot.
Vis hele sitatet...
Først å fremst tenkte jeg på om du skulle prioritere.
Men ja, regnet litt på det istad:
• Kjøp 6300kr
• 94-Modell
• Forsikring: 2000kr
• Skatt: 2000kr
En saab 900, 2,3 motor, kanskje den bruker litt mye bensin, men man kan finne noe mindre, søkte litt for fort.
http://www.blocket.se/helsingborg/SA....htm?ca=15&w=3
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Du oppgir svenske priser her ser jeg, siden dette minner meg om sverige. Månedskort for to soner i Oslo koster rundt 1000,-, enkeltbillett koster 30-38,-. En busstur nordpå der jeg kommer fra koster 70,- om jeg ikke husker helt feil. Diskuterte dette engang med en eller annen og da kom det opp at det er så dyrt siden få benytter seg av tilbudet. I Oslo vil jo ikke dette være noe problem da de fleste reiser kollektivt.
Men å heller benytte seg av bil? Nah, av egen erfaring vil det være mye billigere å ta buss. Kan jo bruke meg som eksempel her: Forsikring: 4000,-, Årsavgift: 3000,-, bensin ca. 1000,- (pr. måned kan variere etter bruk), slitasje (deler som som regel må byttes) 3-5000,-, bompasseringer 25,- inn i oslo. Pluss 12,50,- om man er i bærum og skal inn til oslo (pr. gang).
Blir jaggu dyrt å bruke bil istedenfor kollektivt.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Så lenge man bor i Oslo, eller andre store byer der kollektivtrafikken er velutviklet, vil jeg vitterlig tro at det er billigere med kollektiv transport. Som ungdom/honnør kan man reise så mye man vil i en måned for 275 kr. Ikke dårlig det!

Med kollektiv kan man også reise til et sted, gå rundt og reise hjem fra et annet sted, uten å trenge å gå tilbake til hvor enn man parkerte bilen.

Bil er selvsagt mer praktisk i de fleste tilfeller da, men kollektiven har sine fordeler.

Prisliste: Ruters prisliste
Sist endret av Screwdriver; 11. juni 2009 kl. 01:07.
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Sitat av Magisk Vis innlegg
Du oppgir svenske priser her ser jeg, siden dette minner meg om sverige. Månedskort for to soner i Oslo koster rundt 1000,-, enkeltbillett koster 30-38,-. En busstur nordpå der jeg kommer fra koster 70,- om jeg ikke husker helt feil. Diskuterte dette engang med en eller annen og da kom det opp at det er så dyrt siden få benytter seg av tilbudet. I Oslo vil jo ikke dette være noe problem da de fleste reiser kollektivt.
Men å heller benytte seg av bil? Nah, av egen erfaring vil det være mye billigere å ta buss. Kan jo bruke meg som eksempel her: Forsikring: 4000,-, Årsavgift: 3000,-, bensin ca. 1000,- (pr. måned kan variere etter bruk), slitasje (deler som som regel må byttes) 3-5000,-, bompasseringer 25,- inn i oslo. Pluss 12,50,- om man er i bærum og skal inn til oslo (pr. gang).
Blir jaggu dyrt å bruke bil istedenfor kollektivt.
Vis hele sitatet...
Ikke missforstå meg, men jeg mener ikke at det er det beste alternativet alltid, men se hvor dyrt det er for deg å reise kollektivt.
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Sitat av Alfemann Vis innlegg
Så lenge man bor i Oslo, eller andre store byer der kollektivtrafikken er velutviklet, vil jeg vitterlig tro at det er billigere med kollektiv transport. Som ungdom/honnør kan man reise så mye man vil i en måned for 275 kr. Ikke dårlig det!

Med kollektiv kan man også reise til et sted, gå rundt og reise hjem fra et annet sted, uten å trenge å gå tilbake til hvor enn man parkerte bilen.

Bil er selvsagt mer praktisk i de fleste tilfeller da, men kollektiven har sine fordeler.
Vis hele sitatet...
Bil og Buss har hver sine fordeler, tenk deg om du skal handle? Da er det mer praktisk med bil men om du skal ut en tur til byen, da er jo buss det beste alternativet, men det jeg vil fram til er at det er dyrt.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Ikke missforstå meg, men jeg mener ikke at det er det beste alternativet alltid, men se hvor dyrt det er for deg å reise kollektivt.
Vis hele sitatet...
Bor altså i Oslo nå. Selger jeg bilen og bare kjøper månedskort på bussen koster dette meg 11000,- i året. Tatt vekk en måned for ferie f.eks. Med det eksempelet jeg gav tidligere så blir det 12000,- i bare bensin, pluss det andre. Så derfor er det billigere med kollektiv.
Hadde ikke gjort meg noe å ta bussen hadde det ikke vært for at rutetilbudet er for dårlig her jeg bor. Nå har jeg ikke bil, men da jeg hadde bil gikk det fort 1000,- måneden bare i frem og tilbake til skole, jobb og butikk osv.' Kollektiv transport er vel uten tvil billigere enn 1 bil per person og samme reiseavstander.

Eneste grunnen til at jeg faktisk ikke bruker buss er pga rutetilbudet er for dårlig, ergo jeg mister mye tid av dagen som går til å vente eller å gå til busstasjon eller transport til busstasjon (faktisk for min del)

Tid er penger i dagens samfunn, og buss og tog er ikke alltid tidbesparende for alle. Og bil er noe de fleste har eller som liksom "følger" med og blir et naturlig valg som enklest transport.
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Ikke missforstå meg, men jeg mener ikke at det er det beste alternativet alltid, men se hvor dyrt det er for deg å reise kollektivt.
Vis hele sitatet...
Kan du vise til noe som helst sted i Norge utenfor tettsteder hvor det ikke er billigere å reise kollektivt i forhold til det å ha bil?

Hvor mye utgjør ikke verditapet på en ny bil, eller delene du må ut må på en gammel bil i tillegg til de standardutgifter nevnt allerede og hvor mange månedskort kan du ikke kjøpe på det ett år?

Jeg garanterer deg at du fremdeles har massevis av penger til taxi de gangene du må reise på tidspunkter hvor kollektivtraffikk ikke er tilgjengelig!

Det er helt klart mest konfortabelt og "praktisk" å kjøre selv, men det er usannsynlig mye dyrere i alle mulige situasjoner!
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Bil og Buss har hver sine fordeler, tenk deg om du skal handle? Da er det mer praktisk med bil men om du skal ut en tur til byen, da er jo buss det beste alternativet, men det jeg vil fram til er at det er dyrt.
Vis hele sitatet...
Skrev kanskje litt mye bullshit i det innlegget, men det jeg egentlig ville fram til er at et månedskort for ungdom/honnør i Oslo er ganske billig, slik jeg ser det. 275 kr for å reise fritt rundt i Oslo i en måned er slettes ikke dårlig.

Blir 3300 årlig, noe som er klart billigere enn bil!

Skal forøvrig nevne at jeg ikke har noe kunnskap om kollektiven utenfor Oslo, men ser for meg at det finnes mange fylker/kommuner med få ruter, med få avganger, noe som øker verdien av å ha en bil.
Må vel faktisk tenke på at mange har bil selvom de reiser kollektivt fra/til jobb. Tenker man kun på bensin mener jeg det er omtrent like dyrt å kjøre bil kontra buss/tog.

Skjønner ikke helt at dere står for de skyhøye billettprisene. Skulle jeg tatt meg en enkel kinotur ville jeg betalt mer for reisen enn for selve kinobilletten. Prisene skal vel strengt tatt trekke folk mot kollektiv transport. Er ofte ikke værre å dele bil med en venn så er det plutselig en del penger spart.

Skal ikke snakke for resten av landet da jeg bare har kjennskap til prisene i Trondheim og Oslo. I Trondheim er det temmelig greit, 30 kroner koster det vel uansett hvor du skal. I osloområdet betaler jeg derimot 48 kroner for en 15-20 miutters busstur. For meg virker det hvertfall temmelig drøyt.
Her i Bergen er det flat takst på 24kr bussbiletten. Enten du skal to stopp, eller halvannen time på bussen til andre siden av kommunen. Da blir det fort mye dyrere med bil, autopassen formerer jo seg som bananfluer for å finansiere veier, tuneller og en bybane som er latterlig i utgangspunktet. Da lønner det seg fort å ta bussen. Som den late, egoistiske og bortskjemte nordmannen jeg er foretrekker jeg ofte bil, men til tider er bussen like praktisk og mye billigere.
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Sitat av pixelmade Vis innlegg
Hadde ikke gjort meg noe å ta bussen hadde det ikke vært for at rutetilbudet er for dårlig her jeg bor. Nå har jeg ikke bil, men da jeg hadde bil gikk det fort 1000,- måneden bare i frem og tilbake til skole, jobb og butikk osv.' Kollektiv transport er vel uten tvil billigere enn 1 bil per person og samme reiseavstander.

Eneste grunnen til at jeg faktisk ikke bruker buss er pga rutetilbudet er for dårlig, ergo jeg mister mye tid av dagen som går til å vente eller å gå til busstasjon eller transport til busstasjon (faktisk for min del)

Tid er penger i dagens samfunn, og buss og tog er ikke alltid tidbesparende for alle. Og bil er noe de fleste har eller som liksom "følger" med og blir et naturlig valg som enklest transport.
Vis hele sitatet...
Jaja, det er helt klart at det er noe annet om rutetidene ikke passer.

Sitat av Cikey Vis innlegg
Kan du vise til noe som helst sted i Norge utenfor tettsteder hvor det ikke er billigere å reise kollektivt i forhold til det å ha bil?

Hvor mye utgjør ikke verditapet på en ny bil, eller delene du må ut må på en gammel bil i tillegg til de standardutgifter nevnt allerede og hvor mange månedskort kan du ikke kjøpe på det ett år?

Jeg garanterer deg at du fremdeles har massevis av penger til taxi de gangene du må reise på tidspunkter hvor kollektivtraffikk ikke er tilgjengelig!

Det er helt klart mest konfortabelt og "praktisk" å kjøre selv, men det er usannsynlig mye dyrere i alle mulige situasjoner!
Vis hele sitatet...
Utifra det jeg har regnet her, så vil jeg ikke si at det er mye dyrere med bil i alle situasjoner, selvfølgelig det finns situasjoner der bil er mest lemplig og noen ganger når buss er en fordel.

Sitat av Alfemann Vis innlegg
Skrev kanskje litt mye bullshit i det innlegget, men det jeg egentlig ville fram til er at et månedskort for ungdom/honnør i Oslo er ganske billig, slik jeg ser det. 275 kr for å reise fritt rundt i Oslo i en måned er slettes ikke dårlig.

Blir 3300 årlig, noe som er klart billigere enn bil!

Skal forøvrig nevne at jeg ikke har noe kunnskap om kollektiven utenfor Oslo, men ser for meg at det finnes mange fylker/kommuner med få ruter, med få avganger, noe som øker verdien av å ha en bil.
Vis hele sitatet...
I den situasjonen der, ville jeg også helt klart brukt buss, men som du kanskje så, så er prisene her mye dyrere.

Sitat av Zepplin Vis innlegg
Må vel faktisk tenke på at mange har bil selvom de reiser kollektivt fra/til jobb. Tenker man kun på bensin mener jeg det er omtrent like dyrt å kjøre bil kontra buss/tog.

Skjønner ikke helt at dere står for de skyhøye billettprisene. Skulle jeg tatt meg en enkel kinotur ville jeg betalt mer for reisen enn for selve kinobilletten. Prisene skal vel strengt tatt trekke folk mot kollektiv transport. Er ofte ikke værre å dele bil med en venn så er det plutselig en del penger spart.

Skal ikke snakke for resten av landet da jeg bare har kjennskap til prisene i Trondheim og Oslo. I Trondheim er det temmelig greit, 30 kroner koster det vel uansett hvor du skal. I osloområdet betaler jeg derimot 48 kroner for en 15-20 miutters busstur. For meg virker det hvertfall temmelig drøyt.
Vis hele sitatet...
Akkurat det jeg vil fram til.

Sitat av pidget Vis innlegg
Her i Bergen er det flat takst på 24kr bussbiletten. Enten du skal to stopp, eller halvannen time på bussen til andre siden av kommunen. Da blir det fort mye dyrere med bil, autopassen formerer jo seg som bananfluer for å finansiere veier, tuneller og en bybane som er latterlig i utgangspunktet. Da lønner det seg fort å ta bussen. Som den late, egoistiske og bortskjemte nordmannen jeg er foretrekker jeg ofte bil, men til tider er bussen like praktisk og mye billigere.
Vis hele sitatet...
Nå har vi ikke Bomstasjoner her i Trollhättan enda, og utifra min kunskap om Autopass så er det ganske dyrt.
kjedelig streiting
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Først å fremst tenkte jeg på om du skulle prioritere.
Men ja, regnet litt på det istad:
• Kjøp 6300kr
• 94-Modell
• Forsikring: 2000kr
• Skatt: 2000kr
En saab 900, 2,3 motor, kanskje den bruker litt mye bensin, men man kan finne noe mindre, søkte litt for fort.
http://www.blocket.se/helsingborg/SA....htm?ca=15&w=3
Vis hele sitatet...
Skal du ha en bil som bruker 0,5 på mila så må du ha en relativt ny en. Det vil koste deg over 50k sek. Den bilen du linker til der er billig, men tviler på at den bruker under 1l på mila. Glem heller ikke alt det andre som koster med bil. Som slitedeler, uventa reperasjoner olje, spylevæske, parkering osv osv. Her i Norge er km godgjørelse 3kr per km noe jeg vil si er litt lite med tanke på at den vært det samme såpass lenge uten å tenke på inflasjon osv.

Tenker vi heller snakker 5kr/km ved bykjøring... Så når du sier at bil lønner seg i forhold til kollektivsystemet der det finnes tyder på at du ikke har eid en bil før...
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Utifra det jeg har regnet her, så vil jeg ikke si at det er mye dyrere med bil i alle situasjoner, selvfølgelig det finns situasjoner der bil er mest lemplig og noen ganger når buss er en fordel.
Vis hele sitatet...
Jaha? Og hvor er regnestykkene dine for bil? Vis meg gjerne hvordan dette blir billigere når du tar med i betraktningen alt hva bilen koster deg i løpet av ett år, kontra det det koster å ha månedskort hele året.

Husk å ta med det jeg nevnte som svært mange ikke tenker over, nemlig verditap / reservedeler.


Regnestykket for kollektivtraffikk blir også utrolig mye bedre når vi dropper 90% av utgiftene. Dersom vi ignorerer at året har tolv måneder og setter opp et regnestykke på at vi bare trenger månedskort i januar og juli så blir det veldig mye billigere å reise kollektiv. Men særlig nyttig i en slik debatt blir det jo ikke.

Så hvordan blir det med regnestykket ditt som viser at bilen er mye billigere?
Dere glemmer alle faktorene med hvorfor det er fælt å kjøre kollektivt:

Store barnefamilier.
Ille luktende mennesker.
Uteliggere som sover på setet ved siden av.
Skrikete barn
Å måtte stå rett og opp ned presset intill andre svette mennesker.
Billettkontroll
Forsinkelser
Ventetid.
Neutral Good
Mith's Avatar
Jeg kjører kollektiv til og fra jobb, midt i Oslo hver dag året rundt.
Kan ikke si jeg er plaget av hverken store barnefamilier eller lukt.
Uteliggere ser jeg så og si aldri. Skrikerunger hender seg, men det må man bare regne med når man er ute blant folk. Du går vel på butikken selv om det kan være unger der?
Det kan til tider være litt trangt, men 90% av turene så er det mer enn god nok plass.
Billettkontroll er det så sinnssykt sjelden at det tenker jeg ikke på engang.
Forsinkelser og ventetid kan man alltid gjøre noe med, men det funker også helt greit. Noe må man regne med, men jeg slipper å sitte i kø hver bidige dag på ringveien for å komme meg til og fra jobb.

Alt i alt så lønner det seg for meg å kjøre kollektivt. 6600kr året er ingenting i forhold til hva en bil koster. Må legge til noen turer i året med tog (ferie, hjem til foreldre osv.) men jeg er fortsatt langt under 10 000 spenn.
Sist endret av Mith; 12. juni 2009 kl. 09:36.
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Om du reiser Sjeldent så kan det være bra med å bare kjøpe en enkelt billett, det inkluderer at du kan bruke billetten din i 90 minutter. Priser for Enkeltbilletter:
• Voksen: 27kr
• Ungdom: 20kr
Vis hele sitatet...
I Trondheim koster det 15kr for barn (under 16) og 30kr for voksen (alt over 16 - Litt søkt egentlig, eneste plassen du blir regnet som voksen i en alder av 16 er på bussen fordi du må betale full pris.. Logikk, hvor?)
- Men den får du bare bruke i 60 min.


Det praktiske med det er at du slipper å stå et år i kø i rushtrafikken.. Med mindre du kjører moped og kan kjøre i kollektivfeltet..
Sist endret av CrimsonMoon; 12. juni 2009 kl. 12:41.
kjedelig streiting
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg kjører kollektiv til og fra jobb, midt i Oslo hver dag året rundt.
Kan ikke si jeg er plaget av hverken store barnefamilier eller lukt.
Uteliggere ser jeg så og si aldri. Skrikerunger hender seg, men det må man bare regne med når man er ute blant folk. Du går vel på butikken selv om det kan være unger der?
Det kan til tider være litt trangt, men 90% av turene så er det mer enn god nok plass.
Billettkontroll er det så sinnssykt sjelden at det tenker jeg ikke på engang.
Forsinkelser og ventetid kan man alltid gjøre noe med, men det funker også helt greit. Noe må man regne med, men jeg slipper å sitte i kø hver bidige dag på ringveien for å komme meg til og fra jobb.
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke helt hvor langt, eller når du reiser. Lurer dog på en ting. Blir du ikke lei av alt tullet det er med toget å tbanen? Man skulle feks nesten tro at snø var helt nytt for nsb, og ruter. De kjøper jo inn vognsett som nesten ikke tåler snø. Og kjøreledningen til nsb, made in hong kong?
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
Jaha? Og hvor er regnestykkene dine for bil? Vis meg gjerne hvordan dette blir billigere når du tar med i betraktningen alt hva bilen koster deg i løpet av ett år, kontra det det koster å ha månedskort hele året.

Husk å ta med det jeg nevnte som svært mange ikke tenker over, nemlig verditap / reservedeler.


Regnestykket for kollektivtraffikk blir også utrolig mye bedre når vi dropper 90% av utgiftene. Dersom vi ignorerer at året har tolv måneder og setter opp et regnestykke på at vi bare trenger månedskort i januar og juli så blir det veldig mye billigere å reise kollektiv. Men særlig nyttig i en slik debatt blir det jo ikke.

Så hvordan blir det med regnestykket ditt som viser at bilen er mye billigere?
Vis hele sitatet...
Jeg har da ikke sagt at det er mye billigere?
Jeg sier at det er fordeler med begge, og at det kan lønne seg med bil men ikke alltid.
Det jeg ville få frem med den tråden her var att, jeg syntes at prisene er alt for høye. Og når politikere sier, reis mer kollektivt, da regner man faktisk med at man ikke skal trenge å betale 565*12= 6780kr i året.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Det jeg ville få frem med den tråden her var att, jeg syntes at prisene er alt for høye. Og når politikere sier, reis mer kollektivt, da regner man faktisk med at man ikke skal trenge å betale 565*12= 6780kr i året.
Vis hele sitatet...
Hva synes du er passe da? Synes ikke dette var noen svimlende summer for å kunne forflytte seg så mye man vil uten å måtte ty til bena.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Nå vet jeg ikke helt hvor langt, eller når du reiser. Lurer dog på en ting. Blir du ikke lei av alt tullet det er med toget å tbanen? Man skulle feks nesten tro at snø var helt nytt for nsb, og ruter. De kjøper jo inn vognsett som nesten ikke tåler snø. Og kjøreledningen til nsb, made in hong kong?
Vis hele sitatet...
Jobber 8 til 4 så jeg får med meg det verste rushet.
Tar aldri tog på jobb, og de gangene jeg tar tog så er det så og si alltid fra Oslo S til Hamar.
Har ikke hatt noen nevneverdige problemer med det. Det eneste er at det hender jeg må sitte i trappa fordi toget er for fullt.
T-banen derimot tar jeg hver dag, både over og under bakkene.
Kan ikke huske å hatt mer enn en lite periode i vinter med problemer. Er så og si aldri noe stress, det går alltid en vogn i riktig retning. Tar trikk, buss og bane uansett hvor jeg skal, opplever veldig sjelden noe styr. De kommer stort sett når de skal og kjører meg dit jeg vil. Har null behov for bil.
Sist endret av Mith; 12. juni 2009 kl. 13:03.
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Sitat av fabianca Vis innlegg
Hva synes du er passe da? Synes ikke dette var noen svimlende summer for å kunne forflytte seg så mye man vil uten å måtte ty til bena.
Vis hele sitatet...
Jeg syntes at 3000 i året er okay, og da tror jeg mange andre også hadde reist mer kollektivt.

3000/12=250kr
kjedelig streiting
Sitat av Mith Vis innlegg
Jobber 8 til 4 så jeg får med meg det verste rushet.
Tar aldri tog på jobb, og de gangene jeg tar tog så er det så og si alltid fra Oslo S til Hamar.
Har ikke hatt noen nevneverdige problemer med det. Det eneste er at det hender jeg må sitte i trappa fordi toget er for fullt.
T-banen derimot tar jeg hver dag, både over og under bakkene.
Kan ikke huske å hatt mer enn en lite periode i vinter med problemer. Er så og si aldri noe stress, det går alltid en vogn i riktig retning. Tar trikk, buss og bane uansett hvor jeg skal, opplever veldig sjelden noe styr. De kommer stort sett når de skal og kjører meg dit jeg vil. Har null behov for bil.
Vis hele sitatet...
Hehe daså. Selv så bor jeg i utkanten av Oslo, og jobber heldigvis ikke så langt unna der jeg bor. Er dog ganske lei, og hadde jeg jobbet i byen tror jeg ville droppet NSB for og si det sånn. Synes det er noe hver gang jeg tar toget nå for tiden. Skulle feks nedover til byen på 17. mai. Og var det ikke 25 min forsinkelse. Skulle også nedover med tog en uke før det. Var forsinkelse da også.

Greit nok at alle kan vente i 5 min, men når kjøreledninger detter ned og tog blir instilt såpass ofte, skjønner jeg at mange ikke gidder/stoler på nsb, og derfor må finne seg ett alternativt transportmiddel.
Er det noe de kunne tjent mange kunder på, er det og ruste opp jernbanen.
Nå må vi ikke _bare_ tenke på de som faktisk kan kjøre bil. Hva med mindreårige? Tenk deg, hadde en enkelt bussbillett vært billig, hadde de fleste mindreårige tatt bussen, istedenfor å få foreldrene til å kjøre dem til eventuelle steder. Så, istedenfor å si "kan du hente meg"? Så kan en heller ta bussen. Da bussen i dag ofte er ganske dyr, 12 kroner under 16, 24 kroner fra 16-18, vil de fleste ungdommer helst bli hentet. Buss er ikke dyrt enkeltvis, men det er ikke alle som går rundt med penger i lommen, og de fleste ungdommer har jo ikke en privat inntekt, så da er det lønnsomt for dem å bli hentet.
Neutral Good
Mith's Avatar
Hehe, tror du ikke foreldrene heller betaler 12spenn istedet for å bruke tid, bensin og krefter på å hente poden?
Virker som de fleste her bor i ganske sentrale strøk. Kan si så mye som at kollektivtrafikken i Hedmark fylke er elendig, spesielt om du ikke bor midt i tettstedene/byene. Tillogmed de mest brukte kollektivstrekkene går kun en gang i timen, helt til ca 9 om kvelden, da er det slutt på det også. Mange bor litt utenfor disse stedene, og der går ikke busser eller tog utenom skoleskyss. Sier seg selv at bil her er et must..
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Dere glemmer alle faktorene med hvorfor det er fælt å kjøre kollektivt:

Store barnefamilier.
Ille luktende mennesker.
Uteliggere som sover på setet ved siden av.
Skrikete barn
Å måtte stå rett og opp ned presset intill andre svette mennesker.
Billettkontroll
Forsinkelser
Ventetid.
Vis hele sitatet...
Det har da ingenting med saken å gjøre! Det er liten tvil om at det er mer komfortabelt å kjøre selv. Men her er påstanden at det er _dyrt_ å reise kollektivt ikke at det lukter ille.