Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5623
Finnes det noen god app der man kan programmere inn forskjellige steder og ha sanntids oversikt over værforhold og vindstyrke?
I see you...
NAPse's Avatar
windy.com finnes også som app. Hvor god den er skal jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har testa den skikkelig.

Hva mener du med "programmere inn steder"? Du kan lagre favoritter i appen, er det det du er ute etter?
Yr sin app har blitt ganske til Android, om den benytter live vinddata for "akkurat nå" varselet vet jeg ikke.

Om du ønsker ett visuellt kart så er jo eart nullschool genialt.
Sist endret av random105675; 30. juni 2019 kl. 18:49.
Trådstarter
Sitat av NAPse Vis innlegg
windy.com finnes også som app. Hvor god den er skal jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har testa den skikkelig.

Hva mener du med "programmere inn steder"? Du kan lagre favoritter i appen, er det det du er ute etter?
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte på favoritter. Jeg ser at vindstyrkeprognosene varier sterkt fra Yr sine sider, eller bruker de forskjellig måleenhet? På Windy står det kt. er det forskjellig fra m/s?
I see you...
NAPse's Avatar
Ja, kt og m/s er forskjellige enheter. Du kan velge enheter ved å trykke på vindikonet (under hjem-ikonet) i appen og velge m/s feks.

Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kt er knop på godt norsk, og 1852 meter per time, eller drøyt ein halv meter per sekund (1852/3600 meter per sekund).
Sist endret av vidarlo; 30. juni 2019 kl. 19:47.
Om du kun skal ha sanntidsvær for et par plasser feks hjemme og på hytta så kan du jo sette opp en værstasjon m/vindmåler både hjemme og på hytta. Feks en Raspberry Pi eller aurdino også kan du enten bruke ssh tunnel inn, remote desktop, vnc osv. Nå har vel også noen av værstasjonene fått veldig bra apper. Har dog ikke testet disse appene.

En værstasjon med vindmåler, temperaturmåler og barometer sier jo egentlig veldig mye om hva været i øyeblikket og hvordan været blir i timene fremover. Feks markant barometerfall.
Sist endret av random67489; 30. juni 2019 kl. 21:50.
Netatmo har grei app. Eller du kan lese naboens på https://weathermap.netatmo.com/

Husk at vindmålinger ikke nødvendigvis viser styrke i kast.
Men det finnes noen av de som måler både vind, vindretning og styrke i kast.
Sist endret av random67489; 1. juli 2019 kl. 05:55.
Trådstarter
På Windy.com får man store variasjoner i vindstyrke og bølgehøyde når man skifter mellom tastene: ecmwf og wavewatch. Hva er årsaken til dette, og hvilken av dem er mest pålitelig??
Sjekk appen holfuy live
Trådstarter
Sitat av 0bs Vis innlegg
Sjekk appen holfuy live
Vis hele sitatet...
Denne appen hadde veldig få steder man kunne gå inn på. Er det slik at man må vente på at det innstalleres lokale målestasjoner rundt omkring før man kan sjekke et bestemt sted?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Vil du ha sanntidsverdier må du få dem direkte fra en värstasjon, og da må det finnes en stasjon på den plassen.
På wunderground.com finner du mengder med private värstasjoner, du kan jo se om det finnes noen i ditt område. De har en app og.
Sist endret av GalFisk; 31. juli 2019 kl. 12:04.
Ventusky.com funker bra. God mobilside og app.