Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1288
Hei!

Kjøpte meg en flaske her om dagen, bare ment for kaldt vann. Trodde jeg fant noe ganske greit, men fant senere tilbakemeldinger om akkurat den flasken på nettet der flere sier at flasken sprekker/"eksploderer" nærmest av seg selv. Er det snakk om folk som gjør noe med flasken, eller er det reelt at en dårlig konstruert flaske bare kan sprekke uten videre?

Dette er flasken det er snakk om:
https://www.clasohlson.com/no/To-Go-...gg/Pr442495003

Jeg har vel sikkert kjøpt overprisa Kina-varer, men høres litt rart ut at en flaske skal knuse uten videre.

Har ikke tatt den i bruk enda, blir jo nesten nervøs for å ha den i sekken nå. Burde jeg bare ta den med tilbake til butikken?

Beklager på forhånd om jeg spør dumt.
Dette er jo en glassflaske, så den kan fint sprekke om du vasker den i veldig varmt vann og deretter kjøler den fort (eller motsatt). Den er ikke laget for å tåle store temperaturforskjeller, men du skal nok ikke trenge å bekymre deg for å bruke den som en vanlig vannflaske
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Spenninger i glass er ingen uvanlig sak, kan jo godt hende den produsenten har hatt en dårlig fortid med det, evt en dårlig batch.

I verste fall kan du jo bare få byttet den? En flaske i tykk plast er sikkert mer holdbar og holder nok på temperaturer minst like bra(ref feltflaske fks)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Dette er jo en glassflaske, så den kan fint sprekke om du vasker den i veldig varmt vann og deretter kjøler den fort (eller motsatt). Den er ikke laget for å tåle store temperaturforskjeller, men du skal nok ikke trenge å bekymre deg for å bruke den som en vanlig vannflaske
Vis hele sitatet...
Den er laga av borosilikatglass. Det er veldig termisk stabilt, og samme som t.d. varmebestinge glass er laga av. Eg har eit sett IKEA-glass, som eg har brukt til kokande vatn (altså romtemperert glass opp til nær kokepunktet på få sekunder), utan problem, og glasstypen er veldig stabil.

Men glass er eit spesielt materiale. Det har indre spenninger, og det kan sprekke, med eller utan grunn. Om du skal dra med deg drikkeflaska overalt er nok aluminium eller plast betre materiale - ettersom dei ikkje feiler på samme måte. I tillegg er jo både aluminium og plast vesentleg lettare.
Trådstarter
Takker for input. Da unngår jeg å risikere at flasken kan sprekke i sekken og ødelegge bøker og datamaskin, så tar jeg heller turen innom butikken igjen ved neste anledning.
Nalgene flasker f.eks. tåler veldig mye unntatt drikke med kullsyre. Da mister toppen av myk plast passformen. Skal du ha drikke med kullsyre må du ha en med topp av hardt materiale.
Sist endret av KnutAnkhAton; 18. mars 2018 kl. 18:35.
Voss vannflasker er god som gull hvertfall, har en liten samling som jeg har brukt i mange år og de tåler litt røff behandling