Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3327
Hei folkens, fikk en telefon her forrige uke om at bilen min hadde blitt fotografert i fotoboks, og at det var en kvinne bak rattet.

Og de ville jeg skulle komme ned på politikontoret og identifisere personen på bildet, jeg vet at personen er en i familien, og lurer på hva jeg skal si til politiet etter jeg har sett på bildet ettersom jeg vet jeg ikke trenger og navngi familien min, syntes det blir litt "obvious" om jeg går og sier. "-Det er noen i familien, så jeg vil ikke si hvem det er "

En annen ting jeg lurer på er. De sier jeg må komme Mandag - Fredag mellom 09.00 og 14.30, kan de kreve at jeg skal møte opp for dette?

Jeg jobber selv i denne tidsrammen og derfor må jeg ta fri fra jobb for og gå til politistasjonen.

- Kim
Du er ikke pliktet til å inkriminere noen andre... Regner med de bare sender bot til registrert eier av bilen, dersom ingen står frem. Jeg hadde valgt å ikke si noe, og håpt at det drukner i ressursmangel/nedprioritering (selv om du kan banne på at reg. eier får en bot, mest sannsynlig)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du har inga plikt til å forklare deg for politiet uansett, og du kan fint opplyse per telefon at du ikkje har til hensikt å forklare deg. Dei kan sjølvsagt sikte deg og taue deg inn, men det framstår som relativt lite sannsynleg med mindre det er veldig stor fartsoverskridelse.

Ver oppmerksom på at om du nekter å fortelje politiet det, så står dei fritt til å t.d. sjekke ut facebook-profilen din og nytte andre tradisjonelle etterforskningsmetoder for å finne ut kven det var som køyrte bilen.

Så eg ville forklart politiet per telefon at tidspunktet passer rimeleg dårleg, og at du uansett ikkje har til hensikt å forklare deg for dei, og at det vil vere bortkasta tid.