Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5905
Hei, jeg har nå lett lenge etter en ventil som er til å montere på vanlige gjengede primus flasker. Finner ikke ut av hva denne typen kobling heter.
Er det noen som vet hvor jeg kan finne dette eller hva koblingen heter? Den skal være uten regulator, så direkte utløp til slange(m/ klemme)
Sist endret av HeinzE; 12. september 2013 kl. 10:33.
Hvorfor uten regulator?
Det er jo en fordel å kunne skru av gassen ved kilden (flaska).
Slike med en enkel av\på knapp har jeg sett på bensinstasjoner,båtforretninger og biltema\jula.
Har aldri sett en uten noe regulering, spørs om man regner av\på som regulering da...
Gjengene ser ut til å være NPT-gjenger. En rørhandler er første stedet jeg ville oppsøkt.
Biltema o.l kan muligens også ha, men sjekk da at ventil/delene tåler trykk/temperaturen til ditt formål. (Uten at jeg tror en primus klarer å lage ekstreme påkjenninger) Gjengetape kan være en ide å ta med, for å skåne gjenger, samt tetting.
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Hvorfor uten regulator?
Det er jo en fordel å kunne skru av gassen ved kilden (flaska).
Slike med en enkel av\på knapp har jeg sett på bensinstasjoner,båtforretninger og biltema\jula.
Har aldri sett en uten noe regulering, spørs om man regner av\på som regulering da...
Vis hele sitatet...
En av/på regulator hadde ikke gjort noe, skal bare helst være så fri gass strømning som mulig.

Sitat av OutOfOrder Vis innlegg
Gjengene ser ut til å være NPT-gjenger. En rørhandler er første stedet jeg ville oppsøkt.
Biltema o.l kan muligens også ha, men sjekk da at ventil/delene tåler trykk/temperaturen til ditt formål. (Uten at jeg tror en primus klarer å lage ekstreme påkjenninger) Gjengetape kan være en ide å ta med, for å skåne gjenger, samt tetting.
Vis hele sitatet...
Om jeg finner en slik npt gjenget tilkobling hos rørleggeren har den jo ikke den åpnings-pinnen inne i røret, som åpner ventilen i gassflaska?
Ser nå jeg svarte utfra delen som skal kobles til endestykke du linket bilde av. Ventilen du nevner på flasken, er det ikke mulig å skru av alt det, slik at du står igjen med kun beholderen hvor åpningen er gjenget? Hvis du ikke har funnet løsning på det allerede, tror jeg fortsatt rørhandel/industri rørlegger sjappe har peiling og delene som trengs.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av OutOfOrder Vis innlegg
Ser nå jeg svarte utfra delen som skal kobles til endestykke du linket bilde av. Ventilen du nevner på flasken, er det ikke mulig å skru av alt det, slik at du står igjen med kun beholderen hvor åpningen er gjenget? Hvis du ikke har funnet løsning på det allerede, tror jeg fortsatt rørhandel/industri rørlegger sjappe har peiling og delene som trengs.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke skru bort noe som helst, det er trykk på flasken..

Er det innvendig gjenger? Du trenger To av disse

Bilde nr 2 er regulatoren du skrur på primusflaska
Bilde nr 3 er slangestuss du skrur på regulatoren

Fåes hos bla. TESS
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av drey Vis innlegg
Du kan ikke skru bort noe som helst, det er trykk på flasken..

Er det innvendig gjenger? Du trenger To av disse

Bilde nr 2 er regulatoren du skrur på primusflaska
Bilde nr 3 er slangestuss du skrur på regulatoren

Fåes hos bla. TESS
Vis hele sitatet...
Er det så stor sak, om han tapper av den lille skvetten som er inni?
Den lille mengden har liten verdi.
Med unntak av om det skal brukes til et engangs forsøk, blir han nødt til å fylle flasken flere ganger.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Skjønner ikke helt hvor du har lett uten å finne men...


Her vinner du det meste av det du trenger: http://caravan.no/index.php?sel_cat=85&lang=NO
Sitat av HeinzE Vis innlegg
Hei, jeg har nå lett lenge etter en ventil som er til å montere på vanlige gjengede primus flasker. Finner ikke ut av hva denne typen kobling heter.
Er det noen som vet hvor jeg kan finne dette eller hva koblingen heter? Den skal være uten regulator, så direkte utløp til slange(m/ klemme)
Vis hele sitatet...
Du må nok være mere konkret gitt. Er det Primus flaske du ønsker å koble til brenner, eller er det gassbeholder/flaske? Det er relativt mange medier å koble til brenner, så hva er det du vil koble til?
Sitat av OutOfOrder Vis innlegg
Er det så stor sak, om han tapper av den lille skvetten som er inni?
Den lille mengden har liten verdi.
Med unntak av om det skal brukes til et engangs forsøk, blir han nødt til å fylle flasken flere ganger.
Vis hele sitatet...
Hva er det du prøver å si? Jeg forstår deg ikke.

Trådstarter kan bare kjøpe seg de to delene jeg linket til. Da ender han opp med en slangestuss som han var ute etter.
Sitat av drey Vis innlegg
Hva er det du prøver å si? Jeg forstår deg ikke.

Trådstarter kan bare kjøpe seg de to delene jeg linket til. Da ender han opp med en slangestuss som han var ute etter.
Vis hele sitatet...
Du skrev følgende i tidligere innlegg:

"Du kan ikke skru bort noe som helst, det er trykk på flasken.."

Poenget mitt er: Det går fint an å tappe av gassen som er inni, for så å fylle den opp igjen. Er det en primus flaske av liten størrelse koster gassen veldig lite.

Er noe uklart?

Ser også i ditt innlegg at du skriver:

"Bilde nr 2 er regulatoren du skrur på primusflaska"

Hva befinner seg mellom primus flasken og regulatoren du linker til, siden jeg oppfatter at du mener det er mulig å montere denne mens det er trykk på flasken?

Hva befinner seg på flasken i forkant av regulatoren, som hindrer gassen fra å sive ut?
Sist endret av OutOfOrder; 3. november 2013 kl. 23:45. Grunn: Glemte noe
Sitat av OutOfOrder Vis innlegg
Du skrev følgende i tidligere innlegg:

"Du kan ikke skru bort noe som helst, det er trykk på flasken.."

Poenget mitt er: Det går fint an å tappe av gassen som er inni, for så å fylle den opp igjen. Er det en primus flaske av liten størrelse koster gassen veldig lite.

Er noe uklart?

Ser også i ditt innlegg at du skriver:

"Bilde nr 2 er regulatoren du skrur på primusflaska"

Hva befinner seg mellom primus flasken og regulatoren du linker til, siden jeg oppfatter at du mener det er mulig å montere denne mens det er trykk på flasken?

Hva befinner seg på flasken i forkant av regulatoren, som hindrer gassen fra å sive ut?
Vis hele sitatet...
Man kan fint tappe vekk gass og fylle den opp igjen på LPG stasjoner, evt. bytte flasken hos gassleverandører. Men det har jo aldri vært noe issue i denne tråden?

Og det sitter selfølgelig trykkventiler på disse primusflaskene. Det er jo trykk på flasken.

Når du skrur på en regulator, vil trykkventilen også dyttes ned. Gassen "stoppes"/styres da med regulatoren.

Prøv å dytt ned den pinnen/trykkventilen som sitter i midten av koblingen neste gang du ser en primusflaske. Da skjønner du.
"Man kan fint tappe vekk gass og fylle den opp igjen på LPG stasjoner, evt. bytte flasken hos gassleverandører. Men det har jo aldri vært noe issue i denne tråden? "

Nei, det har aldri vært noe issue i tråden frem til du drar det inn i følgende setning:

"Du kan ikke skru bort noe som helst, det er trykk på flasken.."

Mitt poeng er at om dette må til for å få det slik trådstarter ønsket det, er det ingen stor sak.

Hvis du leser hva trådstarter skriver:

"Hei, jeg har nå lett lenge etter en ventil som er til å montere på vanlige gjengede primus flasker. Finner ikke ut av hva denne typen kobling heter.
Er det noen som vet hvor jeg kan finne dette eller hva koblingen heter? Den skal være uten regulator, så direkte utløp til slange(m/ klemme)"

Jeg tolker det som trådstarter kun ønsker en ventil montert rett på flasken (F.eks kuleventil) med nippel til å tre slange på i andre enden. Uten noen som helst regulator.

Tråden er forresten gammel, og trådstarter har sikkert fått seg 3 barn, barnebarn og bor nå på gamlehjem..
Sist endret av OutOfOrder; 4. november 2013 kl. 01:17. Grunn: Glemte noe
Hehe.. Du har nok rett mtp på trådstarter sin interesse for denne her lenger.. Men når vi først er igang..

Du skrev i ditt innlegg Ventilen du nevner på flasken, er det ikke mulig å skru av alt det, slik at du står igjen med kun beholderen hvor åpningen er gjenget?

Trådstarter selv lurte på dette med gjenget slangenippel som ikke dytter ned pinnen/trykkventilen. Og her foreslår du å skru bort trykkventilen så du slipper ut all propandampen. Ja, du sitter igjen med en tom beholder og en åpen slangenippel, men det gir ikke mye mening for meg når trådstarter skrev dette:

En av/på regulator hadde ikke gjort noe, skal bare helst være så fri gass strømning som mulig.

Da er det jo ganske obvious at han er ute etter propan og ikke en tom flaske.

Jeg foreslår dermed en suveren løsning (regulator som er egnet til 0,34 og 2kgs propanflasker), og en links-gjenget slangestuss /m kon som er egnet til regulatoren.

Vi prøvde nok å løse problemet til trådstarter på to forskjellige måter (Tom beholder vs. propan m slangestuss)
Sitat av drey Vis innlegg

Du skrev i ditt innlegg Ventilen du nevner på flasken, er det ikke mulig å skru av alt det, slik at du står igjen med kun beholderen hvor åpningen er gjenget?

Trådstarter selv lurte på dette med gjenget slangenippel som ikke dytter ned pinnen/trykkventilen. Og her foreslår du å skru bort trykkventilen så du slipper ut all propandampen. Ja, du sitter igjen med en tom beholder og en åpen slangenippel, men det gir ikke mye mening for meg når trådstarter skrev dette:

En av/på regulator hadde ikke gjort noe, skal bare helst være så fri gass strømning som mulig.
Vis hele sitatet...
Du misforstår. Grunnen til å skru bort alt, er for å gjøre det mulig å montere på en enkel ventil (ala kuleventil) rett på flasken.

Han kan da kvitte seg meg nåleventil/trykkventilen nedi flasken, og han har da etter montering, den nye ventilen til å stenge/åpne for gass ut av beholderen. Han vil nå sitte igjen med en ventil hvor det raskt lar seg åpne, og mye gass kan slippes ut med minimal trykktap/motstand. (Dog vil nippelen til slangen sannsynligvis bli den nye flaskehalsen)

I første innlegget skriver trådstarter tydelig at det er en ventil han ønsker:

"Hei, jeg har nå lett lenge etter en ventil som er til å montere på vanlige gjengede primus flasker."

I mitt første innlegg vil du også se tydelig at det er en ventil jeg anbefaler (Og ikke kun sitte med en tom beholder med slagestuss):

"Biltema o.l kan muligens også ha, men sjekk da at ventil/delene tåler trykk/temperaturen til ditt formål."

Du skriver videre:

"Jeg foreslår dermed en suveren løsning (regulator som er egnet til 0,34 og 2kgs propanflasker), og en links-gjenget slangestuss /m kon som er egnet til regulatoren."

Det er nettopp dette trådstarter egentlig ikke vil ha, nettopp fordi han vil ha mulighet til å slippe ut gassen hurtig. Et synspunkt jeg støtter, uten å ha studert dataene på samtlige regulatorer ang. trykkfall/maks flow.

Sitat av drey Vis innlegg

Du skrev i ditt innlegg Ventilen du nevner på flasken, er det ikke mulig å skru av alt det, slik at du står igjen med kun beholderen hvor åpningen er gjenget?

Trådstarter selv lurte på dette med gjenget slangenippel som ikke dytter ned pinnen/trykkventilen. Og her foreslår du å skru bort trykkventilen så du slipper ut all propandampen. Ja, du sitter igjen med en tom beholder og en åpen slangenippel, men det gir ikke mye mening for meg når trådstarter skrev dette:

En av/på regulator hadde ikke gjort noe, skal bare helst være så fri gass strømning som mulig.
Vis hele sitatet...
Du misforstår. Grunnen til å skru bort alt, er for å gjøre det mulig å montere på en enkel ventil (ala kuleventil) rett på flasken.

Han kan da kvitte seg meg nåleventil/trykkventilen nedi flasken, og han har da etter montering, den nye ventilen til å stenge/åpne for gass ut av beholderen. Han vil nå sitte igjen med en ventil hvor det raskt lar seg åpne, og mye gass kan slippes ut med minimal trykktap/motstand. (Dog vil nippelen til slangen sannsynligvis bli den nye flaskehalsen)

I første innlegget skriver trådstarter tydelig at det er en ventil han ønsker:

"Hei, jeg har nå lett lenge etter en ventil som er til å montere på vanlige gjengede primus flasker."

I mitt første innlegg vil du også se tydelig at det er en ventil jeg anbefaler (Og ikke kun sitte med en tom beholder med slagestuss):

"Biltema o.l kan muligens også ha, men sjekk da at ventil/delene tåler trykk/temperaturen til ditt formål."

Du skriver videre:

"Jeg foreslår dermed en suveren løsning (regulator som er egnet til 0,34 og 2kgs propanflasker), og en links-gjenget slangestuss /m kon som er egnet til regulatoren."

Det er nettopp dette trådstarter egentlig ikke vil ha, nettopp fordi han vil ha mulighet til å slippe ut gassen hurtig. Et synspunkt jeg støtter, uten å ha studert dataene på samtlige regulatorer ang. trykkfall/maks flow.
Hadde vært interessant med en input ifra trådstarter! I'm out - Du vinner