Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 12025
Selvfølgelig underrepresenterte i forhold til folkemengde. Spør meg hvem som helst som reiser, veit ikke hvor mange ganger jeg har hørt 'Norwegian, Oh, first time I meet one'.. utenfor Europa, Thailand og tildels Australia møter man rett og slett ikke nordmenn. Sjekk gjestelista på et hvilket som hostell når som helst du er ute og reiser selv.. helhetsbildet er såpass sterkt at det knapt er vits i å diskutere det

En artig ting er forøvrig er forøvrig at, såvidt jeg kan se iallefall, vi ikke er underrepresentert på utvekslingstudier.
Sist endret av DumDiDum; 20. september 2013 kl. 19:21.
Reiste rundt i Europa i 6-7 uker i sommer og møtte én norsk jente. De aller fleste jeg møtte sa jeg var den første norske de hadde møtt på turen. Du aner ikke hvor mange rare spørsmål folk har om Norge. Fant ut at folk flest vet ingenting om Norge.
I løpet av min reise så møtte jeg stortsett Kanadiere, Amerikanere og Australiere.
Så at Norge er underrepresentert kan jeg lett forstå. Typisk norsk for meg er at de fleste drar på charter turer til typiske turist steder.
Anbefaler absolutt å reise og oppleve verden. Beste jeg har gjort så langt.
Da har du defintivt vært på noen veldig rare plasser i Australia og Asia.
I Melbourne og Sidney og spesielt Melbourne er det veldig mange norske utvekslingsstudenter. I SØA er det masse norske expats, dette er selvopplevd og jeg har lite kilder og backe det opp med. Alt er selvfølgelig relativt da Norge er ett veldig lite navn ihvertfall med tanke på innbyggere.
dette har ikke med dette å gjøre i det heletat, men hvordan lge ny tråd?
Jeg skjønner meg seriøst ikke på sånne folk som Taurean,det virker som dere blir personlig fornærmet viss noen vil forlate Norge.Norge er jo ikke akkurat verdens navle,ikke vanskelig å fatte at folk vil flytte til mer eksotiske steder.
Norge er fint, bra og mye det. Men er jo noen som liker å se nye ting, besøke nye steder og møte folk fra andre kulturer også videre.
Sitat av Taurean Vis innlegg
For å runde av alt jeg har skrevet: Hvis man er fri i hodet sitt, så trenger man ikke reise verden rundt for å leite etter friheten.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med dette? Det er jo et veldig vagt utsagn.

Forøvrig synes jeg TS kan ta seg en lengre tur utenfor Norge, men han kan godt planlegge litt på forhånd slik at han har penger og en evt backup-løsning i bakhånd.
Sist endret av Jinsei no deshi; 20. september 2013 kl. 22:34.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Selvfølgelig underrepresenterte i forhold til folkemengde. Spør meg hvem som helst som reiser, veit ikke hvor mange ganger jeg har hørt 'Norwegian, Oh, first time I meet one'.. utenfor Europa, Thailand og tildels Australia møter man rett og slett ikke nordmenn. Sjekk gjestelista på et hvilket som hostell når som helst du er ute og reiser selv.. helhetsbildet er såpass sterkt at det knapt er vits i å diskutere det

En artig ting er forøvrig er forøvrig at, såvidt jeg kan se iallefall, vi ikke er underrepresentert på utvekslingstudier.
Vis hele sitatet...
At det knapt er vits å diskutere er en sterk uttalelse å komme med.

Om jeg så skulle akseptert dine uttalelser som representative (noe de ikke er, det er kun subjektive observasjoner), forteller det meg kun to ting: At du ikke har møtt særlig til nordmenn, og at de du har møtt har møtt lite nordmenn. Det går faktisk ikke an å ekstrapolere mer informasjon enn som så.

Om jeg skal legge godviljen til, kan jeg kanskje si at det kan virke som at lite nordmenn reiser til de områdene du har holdt til (men selv det er å tøye strikken litt langt).

Jeg ser forøvrig frem til et fornuftig svar på resten av innlegget mitt.
Sist endret av Orph; 21. september 2013 kl. 04:18.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Jeg skjønner meg seriøst ikke på sånne folk som Taurean,det virker som dere blir personlig fornærmet viss noen vil forlate Norge.Norge er jo ikke akkurat verdens navle,ikke vanskelig å fatte at folk vil flytte til mer eksotiske steder.
Vis hele sitatet...
Da har du misforstått. Jeg prøver å finne roten til problemet til ts. Jeg har til og med skrevet at det kan hende at å legge ut på reise -kan- være en god løsning. Du blander nok mine råd til ts med diskusjonen til Dumdidum.

Sitat av Jinsei no deshi Vis innlegg
Hva mener du med dette? Det er jo et veldig vagt utsagn.
Vis hele sitatet...
Man kan ikke reise fra problemenes årsak. De vil du ta med deg oppi hodet til det nye stedet, det vil ligge i underbevisstheten. Enig der?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Man kan ikke reise fra problemenes årsak. De vil du ta med deg oppi hodet til det nye stedet, det vil ligge i underbevisstheten. Enig der?
Vis hele sitatet...
Både ja og nei. Kommer helt ann på problemet og TS sitt tilfelle vil jeg påstå nei.
Nordmenn på Jorda Rundt reise!!! Noen som får lyst å dra?

http://vimeo.com/16182617
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av Orph Vis innlegg
At det knapt er vits å diskutere er en sterk uttalelse å komme med.

Om jeg så skulle akseptert dine uttalelser som representative (noe de ikke er, det er kun subjektive observasjoner), forteller det meg kun to ting: At du ikke har møtt særlig til nordmenn, og at de du har møtt har møtt lite nordmenn. Det går faktisk ikke an å ekstrapolere mer informasjon enn som så.

Om jeg skal legge godviljen til, kan jeg kanskje si at det kan virke som at lite nordmenn reiser til de områdene du har holdt til (men selv det er å tøye strikken litt langt).

Jeg ser forøvrig frem til et fornuftig svar på resten av innlegget mitt.
Vis hele sitatet...
Backpacking er ikkje populært i noreg, så enkelt er det berre. Det er ein subjektiv observasjon, men den er ikkje mindre sann for det. Sjølv har eg reist mykje og eg møter sjeldan nordmenn på tur. Dei eg møter er som regel barnefamiliar og 30+ vennegjengar på 4stk som er på vekestur. Eg var akkurat i San Sebastian der eg jobba nesten to månader på eit hostel. Ikkje ein einaste nordmann var innom då eg jobba der. Ellers var resten av skandinavia representert. Heller ikkje andre som jobba på andre hostel møtte mange nordmenn og det var nesten høgtidleg då vi først fant ein.

Einaste ikkje subjektive kjelden eg fant til deg var ein vgartikkel. Visst nok i 2004 var det rekordlavt salg av interrailbiletter i noreg (link). Verkar ikkje som det har blitt betre med åra.
Jeg blir stadig forundret av ovenfra og ned-holdningen til noen backpackere og expats. Det har enkelte likhetstrekk med konspirasjonsteoretikere: "Jeg har sett sannheten, alle andre er mindless sheeple."

Alle kan selvsagt synes at sin egen greie er givende, det er ikke noe rart. Men når folk klager på nordmenn generelt fordi folk flest velger korte hotellferier, så blir det for meg like overbevisende som en frimerkesamler som synes nordmenn er "for dårlige" til å samle på frimerker.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Jeg blir stadig forundret av ovenfra og ned-holdningen til noen backpackere og expats. Det har enkelte likhetstrekk med konspirasjonsteoretikere: "Jeg har sett sannheten, alle andre er mindless sheeple."
Vis hele sitatet...
Hvis å kjempe for at andre nordmenn kan få lov til å forlate Norge en liten periode uten å bli anklaget for klinisk depresjon av Orph eller 'å løpe fra dyptsittende problemer' av Taurean kalles 'å ha sett sannheten, og alle som er uenige er mindless sheeple' så har jeg sett sannheten og dere er sheeple alle sammen

Som jeg skrev til Taurean; jeg har all respekt for de som finner seg til rette i Norge og er fornøyd med det, men jeg forventer også samme respekten tilbake. Å se verden er et godt, fornuftig og ansvarsfullt valg for de som ønsker det.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hvis å kjempe for at andre nordmenn kan få lov til å forlate Norge en liten periode uten å bli anklaget for klinisk depresjon av Orph eller 'å løpe fra dyptsittende problemer' av Taurean kalles 'å ha sett sannheten, og alle som er uenige er mindless sheeple' så har jeg sett sannheten og dere er sheeple alle sammen

Som jeg skrev til Taurean; jeg har all respekt for de som finner seg til rette i Norge og er fornøyd med det, men jeg forventer også samme respekten tilbake. Å se verden er et godt, fornuftig og ansvarsfullt valg for de som ønsker det.
Vis hele sitatet...
Ærlig talt, nå begynner argumentasjonen din å bli latterlig her. Jeg har ALDRI anklaget noen for å være klinisk deprimert, jeg påpekte at den rastløsheten som ble beskrevet i et par innlegg er et klassisk tegn på depresjoner (en tilstand som trenger en diagnose fra en kvalifisert fagperson), noe som faktisk er godt dokumentert.

Du har fortsatt til gode å adressere flere punkter jeg kom med i tidligere innlegg. Innen nå kan jeg bare anta at du bevisst lar være å svare på dem. Men, for all del, det er mye lettere å latterliggjøre motstanden enn å ta opp diskusjonen.
Sist endret av Orph; 22. september 2013 kl. 03:13.
Sitat av Orph Vis innlegg
Ærlig talt, nå begynner argumentasjonen din å bli latterlig her. Jeg har ALDRI anklaget noen for å være klinisk deprimert, jeg påpekte at den rastløsheten som ble beskrevet i et par innlegg er et klassisk tegn på depresjoner (en tilstand som trenger en diagnose fra en kvalifisert fagperson), noe som faktisk er godt dokumentert.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke et klassisk tegn på depresjon. Det er et av veldig mange mindre tegn som kan være tegn på depresjon, men som må settes i sammenheng. Å trekke fram depresjon i denne sammenhengen her som å rope 'kreft!' hvis noen klager over tørr munn.

Depresjon er en alvorlig klininsk lidelse, hvor man mister evnen til å glede seg over ting som en pleide å glede seg over. Det er markant forskjellig fra å kun være nedfor, som er en naturlig følelse som har naturlige årsaker. En person som aktivt søker etter måter å forbedre livet sitt, som han ikke er fornøyd med, er veldig, veldig langt unna en god kandidat til depresjon. Mangelen på evne til å forbedre egen situasjon er faktisk et av hovedtegnene på en depresjon.




Er beskrivelsen til norsk helseinformatikk, som start:
Sitat av http://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/depresjon/depresjon-symptomer-og-tegn-9114.html?page=3
Tunge dager kan vi alle ha. Men depresjon stikker dypere. Du kan føle deg irritabel, ute av stand til å sove, klarer ikke å spise, føler deg tappet for energi og klarer ikke å ta beslutninger. Du kan også føle deg mislykket, skyldig, håpløs og hjelpeløs, og du kan ha lyst til å gråte hele tiden. Men verst av alt, du klarer ikke å komme deg ut av det!

[...]

Noen mennesker med depresjon kan ha symptomer som ikke er så typiske. Hvis du er mann eller et barn, så kan du være engstelig eller irritabel. Hvis du er et eldre menneske, kan plutselig hukommelsen eller konsentrasjonsevnen forsvinne. Depresjon kan komme sammen med andre sykdommer som diabetes, kreft, hjerteinfarkt eller hjerneslag. Den kan også komme som følge av tablett- eller alkoholmisbruk. Muligens er en av de alvorligste følgene av depresjon at man ikke søker eller får hjelp. Man regner at halvparten av alle med depresjon får mangelfull behandling.
Vis hele sitatet...
og her er CD-10-klassifiseringen av Psykiske og atferdslidelser fra WHO:
Sitat av http://bluepages.anu.edu.au/no/symptoms/diagnosis/
Hvis du er klinisk deprimert, vil du ha hatt minst to av følgende symptomer i minst to uker.
  • Et uvanlig trist humør som ikke forsvinner
  • Mistet glede og interesse for aktiviteter som pleide å være morsomme
  • Trøtthet og mangel på energi

I tillegg har mennesker som er deprimerte, ofte andre symptomer som:
  • Mangel på selvtillit eller dårlig selvfølelse
  • Føler skyld når det ikke er deres feil
  • Ønsker at de var døde
  • Problemer med å konsentrere seg eller ta avgjørelser
  • Beveger seg tregere eller blir noen ganger opphissede og klarer ikke å roe seg ned
  • Har søvnproblemer eller, noen ganger, sover for mye
  • Mistet interesse for mat eller, noen ganger, spiser for mye. Endringer i spisevaner kan føre til at man enten tar av seg eller legger på seg.
Vis hele sitatet...
Jeg holder meg til standpunktet mitt; å anbefale trådstarter å gå til psykolog basert på hva han har skrevet er et hårreisende dårlig råd. Jeg vet ikke hvorfor du misliker at folk backpacker, men sykeligjøring synes jeg fortsatt er drøyt. Det var nemlig flere som genuint trodde på det første innlegget ditt.
Sist endret av DumDiDum; 22. september 2013 kl. 11:23.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Nei, det er ikke et klassisk tegn på depresjon. Det er et av veldig mange mindre tegn som kan være tegn på depresjon, men som må settes i sammenheng. Å trekke fram depresjon i denne sammenhengen her som å rope 'kreft!' hvis noen klager over tørr munn.
Vis hele sitatet...
Nå har faktisk trådstarter selv påpekt at han sliter psykisk. Er det da helt feil å trekke frem dette? Som jeg sa, om kilden til problemet ligger i ytre påvirkninger (venner, familie, etc.), så er en forandring en god ting. Om problemet kommer innenfra er det ikke nødvendigvis en katalysator for forbedring.

Jeg holder meg til standpunktet mitt; å anbefale trådstarter å gå til psykolog basert på hva han har skrevet er et hårreisende dårlig råd. Jeg vet ikke hvorfor du misliker at folk backpacker, men sykeligjøring synes jeg fortsatt er drøyt. Det var nemlig flere som genuint trodde på det første innlegget ditt.
Vis hele sitatet...
Slutt å legg ord i munnen på meg! Du svarer ikke på hva jeg spør om, og tillegger meg en hel del meninger jeg ikke har. Jeg har ikke anbefalt trådstarter å løpe til psykolog (noe jeg forøvrig vil anbefale alle som har hatt det tøft psykisk over en lengre periode). Jeg har aldri sagt at jeg misliker backpacking. Jeg sykeliggjør ikke trådstarter.

Det jeg har sagt, er at jeg ikke aksepterer dine personlige observasjoner som fakta, og jeg har bedt deg om å dokumentere det som er ganske kategoriske påstander.

Deg:
Det er regelrett feil. Det er særdeles få nordmenn som er backpackere, selv om det har bedret seg noe de siste 2-3 årene. Vi er også underrepresentert i det generelle expat-miljøet, dog ikke like grovt.
Vis hele sitatet...
Meg:
Når du går så hardt ut i opposisjon bør du helst ha kilder å vise til. One person does not a consensus make.
Uansett; må man være backpacker for å være eventyrlysten? Er det du som setter grensene her for hva som karakteriseres som reiselyst? I så fall; hvor går de?
Vis hele sitatet...
Deg:
Selvfølgelig underrepresenterte i forhold til folkemengde. Spør meg hvem som helst som reiser, veit ikke hvor mange ganger jeg har hørt 'Norwegian, Oh, first time I meet one'.. utenfor Europa, Thailand og tildels Australia møter man rett og slett ikke nordmenn. Sjekk gjestelista på et hvilket som hostell når som helst du er ute og reiser selv.. helhetsbildet er såpass sterkt at det knapt er vits i å diskutere det
Vis hele sitatet...
Meg:
At det knapt er vits å diskutere er en sterk uttalelse å komme med.

Om jeg så skulle akseptert dine uttalelser som representative (noe de ikke er, det er kun subjektive observasjoner), forteller det meg kun to ting: At du ikke har møtt særlig til nordmenn, og at de du har møtt har møtt lite nordmenn. Det går faktisk ikke an å ekstrapolere mer informasjon enn som så.

Om jeg skal legge godviljen til, kan jeg kanskje si at det kan virke som at lite nordmenn reiser til de områdene du har holdt til (men selv det er å tøye strikken litt langt).
Vis hele sitatet...
Det vi diskuterer er egentlig helt uviktig for min del, men i det du begynner å dra frem ting jeg aldri har sagt (jeg kan ærlig talt ikke se om du gjør det med vilje eller bare leser ting med svært selektive øyne) i løpet av diskusjonen, blir jeg irritert.
Man går ikke bare til psykolog hvis man er nær døden. Man går dit også for å fremme sin fremgang, mange suksessfulle personer går til psykolog for å trekke fram det beste i seg. Når de har nøstet opp i din negative situasjon, så fortsetter de å presse det positive frem i deg. Jeg tror det bare er sunt for alle og enhver.
Sitat av Orph Vis innlegg
Nå har faktisk trådstarter selv påpekt at han sliter psykisk. Er det da helt feil å trekke frem dette?
Vis hele sitatet...
Han har påpekt at han ikke har det bra. Depresjon er en spesifikk, klinisk, alvorlig diagnose som det er helt tydelig at han ikke har; for hele poenget med at han ønsker å reise er nøyaktig motsatt av hovedtegnet på depresjon; mangel på energi og evne til å forbedre egen situasjon. Å trekke fram depresjon var hårreisende.

Hvorvidt han hadde godt av en tur til psykolog, som Taurean påpeker, er en helt annen sak. Min personlige mening er at det er unødvendig, men jeg har ikke grunnlag for å si dere tar feil om dere anbefaler det. Det var dog ikke det du gjorde, du trakk fram en spesifikk, alvorlig, medisinsk lidelse.
Jeg sykeliggjør ikke trådstarter.
Vis hele sitatet...
Du trakk fram depresjon. Det er en sykdom.

Det jeg har sagt, er at jeg ikke aksepterer dine personlige observasjoner som fakta, og jeg har bedt deg om å dokumentere det som er ganske kategoriske påstander.
Vis hele sitatet...
Angående antall backpackere ute:
Nå er ikke jeg eneste personen som har vært utenlands her; og det er flere andre i tråden her som sier det samme. I fraværet av god statistikk må man se på helheten av unøyaktige kilder og gjøre seg opp en mening, som absolutt alle gjøre absolutt hele tiden; for det er ikke spesielt ofte i livet man har god statistikk som treffer hva enn man vurderer godt. For min del er det bildet såpass entydig at jeg har vanskelig for å se hvordan noen med noe særlig kontaktnettverk ut kan være uenig, og flere andre har backet meg opp.

Eneste som ikke backet meg opp påpekte at det er mange utvekslingstudenter i Australia.. som jeg også selv tidligere skrev og er fullstendig klar over. Det forandrer ikke det helhetlige bildet.

angående eventyrlyst:
Vel, jeg antok det definerte seg selv litt. De som på en eller annen måte ønsker å se verden utenfor gitte og trygge rammer. De vestlige landene som er nærme oss er en god start, men overhodet ikke nok. Det betyr at utveklingsstudier. som er rimelig populært i Norge (selv om vi velger veldig tradisjonelt og kjedelig), faller halvveis innenfor definisjonen.

Backpackere (som kommer i absolutt alle former og alle aldre; det er overhodet ikke et strengt definert begrep) og expats (som kun betyr mennesker som bor utenlands.. og omfatter alt fra halv-alkoholikere i Thailand til nødhjelpsarbeider i Afrika) faller skikkelig innenfor den definisjon.
Sist endret av DumDiDum; 22. september 2013 kl. 13:27.
Nederland varslet denne uken de avvikler velferdsstaten. Jeg er også drittlei Norge, men på mange måter står det verre til i andre land. Men planen om å kjøre nedover Europa og videre inn i Afrika virker jo topp, skulle gjerne dratt på en sånn tur selv noen måneder. Kanskje du finner ny livsgnist og motivasjon ved å dra på en ferie? Du trenger jo ikke dra fra landet for godt.
Har også tenkte på å ta en LANG LANG ferie, kanskje over flere måneder og bare reise rundt i verden.
Kanskje man skulle snu litt på utgangspunktet og vurdere litt mer hvorfor nordmenn (kanskje) er underrepresentert i backpacker- og expat-miljøene. Personlig tror jeg dette har lite å gjøre med eventyrlyst, og mer med muligheter. Folk flest ønsker seg en stabil livssituasjon hvor man har tilgang på mat, bosted og sosial omgang (Maslov anyone?), og ser man på Europa og verden i dag er Norge et av de landene hvor man i størst grad har mulighet til å dekke sine behov hjemme. Det er god tilgang på arbeid, man har sosiale hjelpeordninger som fungerer og generelt mulighet til å leve godt der man er.
Vi skal ikke så mye lengre enn til Sverige før situasjonen er nokså annerledes, og gresset ser grønnere ut på den andre siden. Når fremtidsutsiktene blir dystre blir det mer fristende å se etter alternativer, og sjansespillet ved å reise ut bli mindre. Vi skal ikke så mange årene tilbake før nordmenn var svært vel representert. Se bare på antallet nordmenn som utvandret til USA - det er flere undersøkelser som tyder på at det bor flere mennesker med norsk opphav i USA enn i Norge.

For TS sin del ser jeg ikke noe galt i å reise bort for å prøve noe annet, men er enig med de som mener han bør tenke seg om to ganger. Ikke minst for å finne ut hva han ønsker å oppnå, og hvor problemene hans stammer fra. For mange er det en usikker situasjon, kanskje arbeidsløshet og økonomiske bekymringer, som ligger til grunn for et ønske om å komme seg vekk og starte på nytt. Da er faktisk de fleste steder i verden et verre sted å befinne seg enn Norge, siden dette tross alt er et av de landene det er lettest å få seg en jobb. Det er også verdt å huske på at selv om levekostnadene i mange land er lavere enn i Norge, så er også lønningene tilsvarende lave. Når man kan leve fett på 5000 i måneden i Thailand høres det veldig kult ut, helt til man innser at man får 2500 i måneden for å jobbe 10 timer om dagen...