Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1336
Kjære med-freaks!

Saken: Jeg har gjeld jeg sliter med å få nedbetalt (en del studiegjeld bl a), og selv om jeg prøver, søker og herjer for å finne løsninger strekker det ikke helt til.
Saken er uansett at jeg kommer til å bli rammet av en del trekk og andre vanskelige ting, og jeg sliter med å se en vei ut av det. jeg har ingen eiendom eller noe sånt de kan ta, og sliter med å få nedbetalingsavtaler da jeg har hatt, men har misligholdt dem pga skjær fattigdom.

Spørsmålet er: Hvis jeg oppretter et AS på det jeg driver med, og kanaliserer inntekter gjennom det (jeg frilanser for det meste), og hyrer meg selv ut som konsulent til AS-et med en liten lønn, er det da noe de kan ta beslag i? Blir det da i tilfelle min lille konsulentlønn?

Jeg har også et enkeltmannsforetak jeg kan bruke til dette. Kan jeg selge dette foretaket til min sambo for f eks én krone og være "konsulent" her også? Vi deler jo hus og penger uansett ...

Altså: Jeg VIL betale dette ned, men er minst to år unna å få det til (en god arv bl a), og har altså nå stilt meg sånn at jeg ikke kan få til minnelig ordning i mellomtiden.

Andre gode innspill på dette? Glem moralisering rundt økonomi etc, det er jeg for gammal til.

Takk!
skjønner ikke helt hvor du vil her...hva er poenget med å opprette AS og å leie seg ut til et annet AS?

prøver du å finne en måte å tjene penger på, hvor ikke dine kreditorer kan få kloa i de?
Sendt en pm ts
Du kan ikke bare prøve å ta deg en ekstrajobb da?
Generelt svar til alt som har med ekstra inntekt etc å gjøre: Jeg tyner gåsa maks som det er, og er langt fra noen ryggligger, så jeg gjør det jeg kan. Men nå har deler av systemet innhentet meg, og jeg prøver å sikre meg selv som best jeg kan innenfor lovlighetens grenser inntil jeg er i en bedre posisjon.
Hjelper deg ikke i det hele tatt, du kan starte et as men koster noen kr det å. Beste er nok å lage avtaler med de største gribbene
Dersom du oppretter et aksjeselskap for å "lure" systemet så hjelper det lite, da ett aksjeselskap er en eiendel som kreditorene kan ta pant i(og evnt tvangsselge).
Lånekassen kan du få utsettelser hos, er vel også uten spørsmål. Rentene vokser selvsasgt, men da kan du utsette det problemet. Har du inkassogjeld etc tar du kontakt med de aktuelle inkassobyråene og fikser en en nedbetalingsplan basert på hva du kan få til. Voila?