Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  123 9367
Slike kunder kombinert med tippekunder var grunnen til at jeg måtte gi meg i servicenæringen. Jeg inså til slutt at jeg ikke kan jobbe på en arbeidsplass der jeg ble mobbet av kundene mine. Utrolig hvor tøff i kjeften enkelte er når man står forann en kasse, og jeg er ganske høy og brei.

Jeg syns personlig de som syns det er rævva å jobbe med service bør finne seg noe annet (lagerjobb?). Alle er tjent med serviceinstillte personer i slike yrker. All ære til de som takler det.
Det er vanlig folkeskikk å ikke komme 5 på stengetid når du skal gå rundt å sose i hyllene på utkikk etter inspirasjon til neste ukes middager. Skjønner du ikke dette så er du enten en usympatisk dritt eller så er du for dum til for ditt eget beste.

En annen ting som også er meget vanlig er at når butikkene setter døra på enveis etter stengetid, så står folk utenfor
Å venter til noen kommer ut, for så å smette inn.

De fleste har mulighet å få gjort unna handlingen innen de 16 timene en vanlig dagligvare har åpent.

Det går ann å tenke på andre å ikke bare seg selv!
Jeg har ikke jobbet i butikk, men jeg forstår agressjonen til en viss grad.

Har det seg sånn at en lørdags ettermiddag at jeg skulle ha glemt noe, og løper inn de siste 5 minuttene og kjøper det jeg skal ha, holder kjeft og går ut, og klokka er 1 minutt over stengetid, så får jeg ikke dårlig samvittighet av den grunn.

Men jeg har vært vitne til at et par butikker har hatt sånt system at dem ikke FÅR solgt alkohol etter ølutsalget, altså maskinen nekter det, og da har jeg sett kunder som blir fly forbanna, og kommer med utallelser som "Faen altså, kan du ikke gjøre et unntak da? Jævlig kjip / slem / dum du er!" og lignende. Da forstår jeg jo såklart agressjonen til kassamannen (/kvinnen), og jeg hadde kjeftet tilbake.
Jobber også i dagligvarebutikk, og har tenkt tanken selv, men er nok ikke like lei og irritert som du er. Jeg ser heller på det som en artig kuriositet. Den sedvanlige monsterkøen lørdags kveld klokka 17:55 er da ikke annet enn ganske artig for deg i kassa som sitter der med god samvittighet og gjør jobben din. Det samme med folkene som bestandig kommer inn klokka 23:00 før vi rekker å klappe sammen dørene. Jeg kjører bil og har ikke store problemer med det (jeg får da lønn for det), men kollegaen min som stenger butikken med meg, sliter nok litt mer med det. Hans buss går nemlig 23:06 fra rett utenfor butikken, og da må aviser, lodd, oppgjør, brød og alt være fikset, alt skal være låst og avslått osv., og det er kveldens siste buss. Det er ikke få ganger jeg har måttet kjøre ham en mil eller to etter jobb bare for å være grei, siden en eller annen kunde ikke ble ferdig med handlingen før 23:10.

Det er vel bare sånt man må tåle når man jobber i dette yrket. Selv har jeg ikke noe i mot det, mennesker er interessante vesener.
Tenk dere å jobbe på kundeservice for den største TV-leverandøren i Norge og sitte på teknisk avdeling, kl 22:56 og en idiot ringer inn og har signalproblemer uten og skjønne selv at det er signalproblemer, for så 20 min senere finne ut at idioten søker inn på konkurrentens sin satelitt med parabolen stilt inn til våres satelitt, og dermed ikke får bilde. For så og måtte hjelpe kunden med dette på hans andre dekodere av annen type med andre fremgangsmåter på!!!

Jeg føler med butikk-ansatte!
Sist endret av Tortia; 13. desember 2010 kl. 01:31.
hva syntes dere om kundene som gjemmer seg bak ølutsalget før dere stenger? de holder dere ikke igjen ihvertfall
Sitat av OnklD Vis innlegg
@ psilonaut, les posten på nytt så ser du at han snakker om ett kjøpesenter. Ikke en enkelt butikk.

Om man jobber på provisjon, og kun det, så hadde jeg hatt et annet syn på det, kanskje, men som sakt tidligere, det er ingen som kjøper en flatskjerm kl 22.20 på en fredags ettermiddag.
Vis hele sitatet...
Og når ble fredag kl. 22:20 fredags ettermiddag?
Sitat av Kanoner Vis innlegg
Jeg syns personlig de som syns det er rævva å jobbe med service bør finne seg noe annet (lagerjobb?).
Vis hele sitatet...
Tja - problemet er vel bare en liten promille av kundemassen. De aller fleste er kjempehyggelige og legger ikke mye i mellom for å si at du gjør en god jobb. Så i mitt tilfelle har jeg bare sluttet å bry meg om idiotene, og la dem høre det når de irriterer meg. Så kan jeg heller fokusere på de som verdestter jobben jeg gjør :-)
Tror faktisk at folk ofte gjør seg "dumme" i håp om å få en fordel.

Hadde engang en kunde som ikke kunne forstå at vi ikke kunne reparere forsterkeren hans på garanti når hunden hans hadde pisset oppi den. "Han hadde jo ikke gjort noe galt"!!!
Til alle dere som jobber i service yrket. Har dere aldri tenkt på at det faktisk er kunden som betaler lønna deres ? De siste som kommer er like viktig som de som kommer tidlig . Tenk på det neste gang
Sitat av Muradi Vis innlegg
Er det service å jobbe 10-15 minutter ekstra uten betaling etter en lang arbeidsdag? Samtidig som man har andre arbeidsoppgaver som man ikke fikk gjort fordi folk er i butikken etter stengetid?
Vis hele sitatet...
ja det er definitivt service
Hobby-lingvist.
Sitat av jensen09 Vis innlegg
Til alle dere som jobber i service yrket. Har dere aldri tenkt på at det faktisk er kunden som betaler lønna deres ? De siste som kommer er like viktig som de som kommer tidlig . Tenk på det neste gang
Vis hele sitatet...
Les tråden igjen.
1. Du handler på vei til noe, vil ikke gå for tidlig. // Du handler på vei hjem og ville ikke gå før du måtte.
2. Du estimerte å ha bedre tid men (som alltid) tar ting lenger tid enn planlagt på veien/før du går.
3. Du har glemt tiden.
4. Du vil egentlig ikke handle men må, så du venter til tidspresset får deg i gang.
5. Du ofrer det ikke en tanke at de som jobber der gjør noe mer enn hva de får betalt for så du bryr deg ikke.

Når jeg husker tonen noen har skrevet med bør vel "du" leses som "jeg".
Sitat av jensen09 Vis innlegg
Til alle dere som jobber i service yrket. Har dere aldri tenkt på at det faktisk er kunden som betaler lønna deres ? De siste som kommer er like viktig som de som kommer tidlig . Tenk på det neste gang
Vis hele sitatet...
Uansett ikke de kundene man tjener mest på etter min erfaring, men som sagt helt greit at de kommer innom og kjøper melken de glemte. Men når de vaker rundt i 20 min over stengetid så synes jeg de kan komme seg ut.

Og kom tilbake igjen når du har kommet deg ut av skolen og vært i serviceyrket selv og se om du mener det samme da.
Flytt til Frankrike OnklD, der har kunden alltid feil.
Sitat av jensen09 Vis innlegg
Til alle dere som jobber i service yrket. Har dere aldri tenkt på at det faktisk er kunden som betaler lønna deres ? De siste som kommer er like viktig som de som kommer tidlig . Tenk på det neste gang
Vis hele sitatet...
Stemmer det, men de hadde betalt lønnen vår likegodt om de hadde kommet før å handlet istedet for rett før stengetid.
Forutsatt at de handler. De jeg har hatt erfaring med fra forskjellige elektronikk butikker handler ikke allikevel.
Sitat av jensen09 Vis innlegg
Til alle dere som jobber i service yrket. Har dere aldri tenkt på at det faktisk er kunden som betaler lønna deres ? De siste som kommer er like viktig som de som kommer tidlig . Tenk på det neste gang
Vis hele sitatet...
Alle har noen som betaler lønnen sin med mindre man er falskmyntner. Det er ingen unnskyldning for å ikke oppføre seg.
Quote
Og kom tilbake igjen når du har kommet deg ut av skolen og vært i serviceyrket selv og se om du mener det samme da.

Jeg går påbygning nå. Etter 2 år på salg og service. Jobbet med service siden jeg var 13 alt fra avis selger til butikk. Slutt å vær så jævlig lat! Dere som ikke takler de siste kundene burde enten slutte i butikken, eller gå til NAV og få dagpenger istedet, hvis service yrket er så jævlig hardt !
Sitat av jensen09 Vis innlegg
Quote
Og kom tilbake igjen når du har kommet deg ut av skolen og vært i serviceyrket selv og se om du mener det samme da.

Jeg går påbygning nå. Etter 2 år på salg og service. Jobbet med service siden jeg var 13 alt fra avis selger til butikk. Slutt å vær så jævlig lat! Dere som ikke takler de siste kundene burde enten slutte i butikken, eller gå til NAV og få dagpenger istedet, hvis service yrket er så jævlig hardt !
Vis hele sitatet...
På hviklet grunnlag kan du si at jeg er lat? Og ikke kan jeg huske at jeg har sagt at serviceyrket er så jøvlig hardt heller.
Men etter 20 år i serviceyrket og like mange drittsekker man må møte hver eneste dag så blir man tilslutt lei og finner noe annet å gjøre.

Men fortell meg gjerne hvor du jobber/skal jobbe så skal jeg komme og plage deg på jobben din hver eneste dag.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av jensen09 Vis innlegg
Jeg går påbygning nå. Etter 2 år på salg og service. Jobbet med service siden jeg var 13 alt fra avis selger til butikk. Slutt å vær så jævlig lat! Dere som ikke takler de siste kundene burde enten slutte i butikken, eller gå til NAV og få dagpenger istedet, hvis service yrket er så jævlig hardt !
Vis hele sitatet...
Da har du ikkje erfaring med det som heiter famlieliv, faste vaner og en slags, som ein gjerne får når en etablerer seg og skaffer seg forpliktelser. Du har heller ikkje omfattande arbeidserfaring, og kjennskap til normene i arbeidslivet.
Sitat av FuzzT Vis innlegg
Viss dere tror butikk er gale, prøv å sitte på et callsenter. Er ikke uvanlig at folk ringer inn og klager, kjefter og smeller. På alt mellom himmel og jord. Er vell som en blanding av reklamasjonsavdeling, abb. avdeling, teknisk hjelp og hva enn annet som faller kunden inn.
Vis hele sitatet...
Prøv deg på turistinfo! Da får du callcenter problematikken med at hvem som helst kan komme inn og si hva faen de vil, bare at de er i trynet på deg. Folk som kjefter på deg fordi de ikke har lest billetten sin, utrolig mange som klager på ting du absolutt ikke har noe med (Hove 2010 var problemtisk for noen fordi de måtte ta ferge OG(!) buss, og ikke BARE buss for å komme seg til festivalen.) til deg.

Er selv av meningen at folk burde ta hensyn til stengetider, men når man står der med to luringer som kommer inn ca. 30 sek før stengetid og skal oppholde meg et kvarter i overtid, så er jo det hva jeg skal gjøre og det er greit det. Noen folk er rasshøl på den måten, noen på andre måter, og det må man bare leve med i servicejobber.
Sitat av jensen09 Vis innlegg
Til alle dere som jobber i service yrket. Har dere aldri tenkt på at det faktisk er kunden som betaler lønna deres ? De siste som kommer er like viktig som de som kommer tidlig . Tenk på det neste gang
Vis hele sitatet...
Til den den lille andelen av folk som handler i butikken og jaggu ikke klarer å oppføre seg/utvise normal medmenneskelighet. Har dere aldri tenkt på at personen som står der, ja du gjetta riktig - er en person? Med sine egne planer, busser han skal rekke, avtaler og møter han skal rekke? At den personen har like mye liv som deg som kommer sent? Tenk på det neste gang du kommer slentrende inn i butikken 1 minutter for stengetid, for så å sluntre rundt og ender med å gå 20 minutter etter stengetid etter å ha skjelt ut den ansatte minst en gang da han forteller om at vi stenger om et minutt - hver rask.
Sist endret av Dibsent; 14. desember 2010 kl. 21:03.
Men skjer dette så sinnsykt ofte da? Jeg har selv jobbet i dagligvarebutikk og dersom det en sjelden gang kom noen rett før stengetid så ba jeg dem skyndte seg, noe som alle fulgte opp. Steng nå dørene ved stengetid så slipper dere iallefall at det kommer nye kunder til... Mener at jeg leste her en plass at det var en som klagde, men som ikke kunne stenge dørene fordi da kom ikke kundene ut. Vel, da går du og åpner dørene for kunden når de skal ut da vettu!

Når det er sagt så hadde jeg heller ikke akseptert at kundene er i butikken 20 minutter etter stengetid. De kan ikke forlange dette. Dersom kunden ikke fikk fart på seg etter at han hadde fått beskjed om at han måtte skynde seg, så hadde jeg gitt han ett varsel til før jeg dessverre måtte kaste han ut pga at "alarmen snart skrus på".
Hvis sjefen ikke betaler dere lønna dere har rett på er det vel sjefen dere skal være sur på, ikke kundene.

og du er kun der for å tilfredstille deres behov.
Vis hele sitatet...
Hvis du jobber i en butikk er det vel nettopp derfor du er der. Liker du det ikke kan du lage din egen butikk som er stengt for kunder!
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Her er noe dere samtlige kan tenke på:

Jeg jobber selv i Serviceyrket som lagersjef hos en bred og kjent kjede, vi har MASSE 19.58 kunder, men som nevnt tidligere i posten her så er det uansett tidspunkt kundene som betaler lønna, en kunde er en god kunde uanasett, men dette er mange for sneversynt til å se, da passer man heller ikke i dette yrket etter min mening, jeg står dag ut og dag inn og tar imot dritt fra folk som klager, men jeg koser meg! for det første kan JEG hjelpe folk, for det andre så vet som regel JEG hva forbrukerkjøpslov og alt sånt omfatter, folk som skal belære meg det irriterer meg mer enn 19.58 kunder

En annen ting er at jeg jobbet i anleggsbransjen før det igjen, da sluttet jeg ofte 19.00-19.30 og så litt kjøring i mellom deretter butikk og hjem (ingen butikk imellom de to destinasjonene) da kom jeg ofte 19.40-19.55 osv. men jeg måtte nesten ha mat? og siden jeg starta 7 på morgenen FØR butikker åpnet kunne jeg ikke handle før.. jeg er jo fortsatt en kunde?

Folk må nok bare ta seg selv litt i skinnet, kunder er det man lever av, disse trenger man for å få lønn. Dette gjelder uansett om du jobber i en kjede eller om det bare er en liten frittstående butikk, skal du ha lønn må du få inn penger..

Men alltids kan folk prøve å ta hensyn, har du mulighet, så dra på butikken litt før 15min før det stenger, det hjelper både deg og andre, er det lang kø.. hvorfor bli sur? hjelper det om du kjefter på vedkommende som står i kassa? Nei.. trukke det, det vil bare stresse vedkommende og ting vil ta lenger tid.

Om folk bare slutta å ta seg selv så høytidelige så hadde mye vært forandra, men alle tror at jorda snurrer rundt dem.. Det er DE som er irriterende, ikke andre som ikke har annet valg, eller hadde glemt noe som de kanskje kan være foruten osv..
Kanskje en ting å tenke på for dere som forventer 150% av de som står bak en kasse eller en skranke?
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Hvis sjefen ikke betaler dere lønna dere har rett på er det vel sjefen dere skal være sur på, ikke kundene.

Hvis du jobber i en butikk er det vel nettopp derfor du er der. Liker du det ikke kan du lage din egen butikk som er stengt for kunder!
Vis hele sitatet...
Varene er der for å tilfredsstille kundene, ikke vi.
Sitat av jensen09 Vis innlegg
Quote
Og kom tilbake igjen når du har kommet deg ut av skolen og vært i serviceyrket selv og se om du mener det samme da.

Jeg går påbygning nå. Etter 2 år på salg og service. Jobbet med service siden jeg var 13 alt fra avis selger til butikk. Slutt å vær så jævlig lat! Dere som ikke takler de siste kundene burde enten slutte i butikken, eller gå til NAV og få dagpenger istedet, hvis service yrket er så jævlig hardt !
Vis hele sitatet...
Haha - erfaring du liksom? Morsom liten sak du. Som kunde mener jeg at du skal tilpasse deg åpningstidene, og disse tidene gjelder for kassen, ikke for dørene. Se på det litt som ølsalget, du får ikke kjøpt øl selv om du var i butikken før ølsalget stengte. Jeg har ingenting i mot kunder som går rundt i butikken og ser på varene, men jeg gir også klar beskjed om at kassen stenger nøyaktig klokken <stengetid>.
Jeg hadde en episode på en bensinstasjon her om dagen. Denne bensinstasjonen stenger klokken 24:00, så jeg dro fra jobb slik at jeg akkurat skulle rekke å fylle drivstoff. Jeg kom inn 5 minutter før stengetid og skulle betale kontant. Jeg fikk beskjed fra den unge mannen at jeg MÅTTE betale med kort siden han hadde stengt kassen, og ikke kunne åpne denne igjen siden han ikke fikk overtidsbetalt. DETTE ER IKKE MITT PROBLEM!!! Jeg sa at hvis han ikke er fornøyd med sin personlige arbeidsavtale måtte han ta dette opp med sin sjef. Han fikk valget mellom å få betalt, eller at jeg dro uten å betale. Enden på visa var at han åpnet kassen.

Jeg skjønner til en viss grad irritasjonen til enkelte ansatte innen service-yrket, men det skal ikke gå utover kunden. Er den ansatte ikke fornøyd med jobbtid/overtidsbetaling må han finne en løsning som passer både han og bedriften UTEN at det går utover kunden.
Sitat av Killuminati Vis innlegg
Varene er der for å tilfredsstille kundene, ikke vi.
Vis hele sitatet...
Jesus! Jeg håper du ikke jobber i nærheten av kunder! Hadde noen av mine ansatte uttalt noe slikt ville de fått en grunding og inngående samtale om kundeservice og hva som genererer penger i kassen.

Hadde de beholdt en slik holdning hadde de fått fyken!
Jobber på butikk selv, og problemet er jo ikke om de kommer to minutter før stengetid eller ei, men når de drar.
Mektig irriterende å se en kar trille rundt i ro og mak og lete seg fram til hva han skal ha, når klokka passerer stengetid med grei margin.

Pleier selv å si fra til eventuelle sene kunder, slik at de skynder seg litt. Men de som ikke lytter da, har jeg mest lyst til å låse inne...
Sitat av Alkisen Vis innlegg
.. typisk tulling ..
Vis hele sitatet...
Jeg antar du bare er stor i kjeften siden du sitter på Internett, men hadde du prestert å komme med noe slikt hadde jeg pent latt deg forlate butikken med varene hvorpå jeg hadde ringt politet og securitas. Jeg skjønner problemet ditt, du var tross alt før tiden, men uavhengig om det er et problem mellom den ansatte og sjefen så er det et problem. Et typisk problem som ikke lar seg løse med enkelte arbeidsgivere, og da syntes jeg det er for dumt at det skal bli en belastning for en stakkar som sitter å må ta i mot dritt fra to sider.
Jeg bare sier det:
Folk som jobber i butikker har greie kunder. Hvis dere vil treffe sinte kunder, jobb som parkeringsvakt ved messer der du har plass til 2-300 biler, og det kommer i overkant av 1000. Og alle vil ha plass. Og alle skal bare inn og sjekke "for det kommer jo biler ut der borte". Og alle blir like pissed når de ikke får lov. Og folk som tar handicap-plasser osv. osv.

DET er en jobb der du møter sure folk.

Antar du også møter en del i klageavdelinger og sånt, men som mange sier er det bare til å være serviceinnstilt og smile og hjelpe til.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
klageavdelingen på expert er drittsekker.. har reparert samme PCn 8 ganger nå, og vi får ikke ny PC eller noe.. jævla dritt butikk...

on topic: smil til verden, og verden smiler til deg!
hvis du smiler og ser glad ut og snakker lett med dama/mannen i kassa, blir gjerne de også glade = god service og godt humør

det suger jo seff med folk som kommer inn i butikk rett før stengetid, men hallo: de er kunder, og er ikke der for å irritere deg men kjøpe snop/chips/middag/øl til fottballkampen

at de som sitter i kassa behandler siste liten kunder anderledes enn noen andre er bare patetisk.
har selv kjøpt ost til tacoen 2min før stengetid på en butikk (som har navnet til en frukt), og hadde jeg blitt behandla som en drittsekk der, hadde jeg kjefta kassadama blå!

folk som skal handle rett etter stengetid kan ta seg en potet!




god service FTW!
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av drittsekken Vis innlegg
klageavdelingen på expert er drittsekker.. har reparert samme PCn 8 ganger nå, og vi får ikke ny PC eller noe.. jævla dritt butikk...
Vis hele sitatet...
Tja, hva skal man si, ønsker deg velkommen til Elkjøp ihvertfall, der følger vi forbrukerkjøpsloven så lenge det er innafor den.

I ditt tilfelle vil det si at var det SAMME feil 3 ganger på pc'en så skulle de ha reklamert hos leverandør for deg og ordna ny til deg på et par uker, er det IKKE samme feil, så må du levere inn 4 ganger før du kan reklamere, at du har sendt den inn 8 ganger viser greit og tydelig at de du har vært hos ikke har satt seg inn i gjeldende lovverk.

Ønsker deg velkommen til Elkjøp neste gang du handler mange har nok dårlige erfaringer der og, men våre folk har i det minste kompetanse til hva dem driver med
Sist endret av Gig; 15. desember 2010 kl. 17:10.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
elkjøp er mye bedre ja
Bare for å presisere det så har jeg ingenting imot soldater, har selv vært både i førstegangstjeneste og annen tjeneste.
Jeg har heller ingenting imot en kunde som kommer og drar før stengetid.
Har absolutt ingenting imot en kunde som ser at klokken er mye, småløper for å hente det h*n skal ha, og beklager at h*n var sent ute i kassen.

Jeg har uansett yderst lite til overs for folk som soser rundt etter stengetid, blir sure for noe som i utgangspunktet er deres egen feil, er generellt frekke i kjeften og oppfører seg som om jorda spinner rundt de.

Grunnen til at jeg nevnte soldater i den orginale posten min, var at personer i førstegangstjenesten, og nylig utdannede befal, har en tendens til å oppføre seg som om de eier plassen, gir regelrett faen i vanlig folkeskikk og høflighet.
Ja, jeg er fullt klar over at det som regel ikke er oslo sentrum man er stasjonert i. Men det betyr ikke at kommentarer som "hvordan klarer du å bo her?" er spesiellt hyggelig. Jeg hadde aldri tenkt meg å bosette meg i en by.
Men jeg slenger ikke sånne kommentarer til personer som gjør det.
Eldre befal, og "merkelig" nok, andre fra nord norge i førstegangstjenesten klager ikke like mye.

Sivilister oppfører seg ofte like ille som soldater/befal. Men siden de går med uniform, og legger til mer dritt å si til deg, legger man mer merke til de.

Så lenge folk handler før stengetid har jeg ingenting imot denne jobben.

Og til du som jobbet som bygningsarbeider fra 07.00 til 19.30, men en 12,5 timers arbeidsdag regner jeg med at du har pause i ny og ne? Vet om flere som bruker lunsjen på jobb til å handle i.
er det en ting jeg har merket i service yrket, så er det at en stor del av kundene ikke ser på oss bak kassa som mennesker, men heller som noen som er der for å tillfredsstille behovet deres,

I kiosken der jeg jobber, er det altid noen som kommer ved åpning, og kjøper en tyggispakke, bare for å få vekslet en 1000 lapp, og det verste er at de ikke forstår at vi ikke kan gi bort all vekslen vår bare for å dekke deres behov.

En annen ting jeg har merket, er at når det er bare jeg som er på jobb, og det står en kø på kassen jeg er i, så stiller det seg altid noen idioter i den andre kassen, bare for å slippe unna køen,
dette hender stadig vekk, og innimellom når det er mye folk i butikken, så lager de 3 - 4 køer, eks: 1 kø på varm mat disken, 1 kø på kasse 1, 1 kø på kasse 2, og 1 kø på Norsk Tipping.

Poenget mitt her er at nesten alle tenker bare på seg selv, de gjør de valgene som virker enklest for seg selv, og tenker ikke lengre enn til nesa.

Men til alle dere som jobber i service yrket, IKKE glem hva jobben din er
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av OnklD Vis innlegg

Og til du som jobbet som bygningsarbeider fra 07.00 til 19.30, men en 12,5 timers arbeidsdag regner jeg med at du har pause i ny og ne? Vet om flere som bruker lunsjen på jobb til å handle i.
Vis hele sitatet...
Jeg har til og med et nick ^^ Gig er det, og står ved siden av alle postene.

Ja jeg hadde pauser.. men med så lange arbeidsdager måtte jeg nesten spise istede for å stå i kø på supern

edit:

Dessuten kunne jeg ikke være så fæl kunde siden jeg var sammen med ene ekspeditøren en lengre tid etterpå ^^
Sist endret av Gig; 15. desember 2010 kl. 18:52.
Ser det gig, men når man skriver fra telefonen er det ikke alltid like enkelt.

Joda, spise må man, trodde det var mat vi solgte, jeg? Men som jeg sa ista, så lenge folk ikke soser rundt gjør det meg ingenting om de er der 1 - 5 min over stengetid.
Jeg kan telle opp kassa, skrive lodd, ta tippekassa osv, men om du soser rundt uten mål og mening er det noe annet.

Og til drittsekken, om verden ikke smiler til deg? Skal du da sitte der som ett smilende mehe og late som alt er flott? Om en kunde kommer å er potte sur, smitter det humøret like mye som en blid kunde

Lite tips til dere som har det travelt etc, ikke sett handlekurven oppå båndet til kassa, det er ikke vår jobb å ta varene dine ut av kurven din (ja, jeg har hatt en diskusjon med en kunde om dette, også).
Folk som kommer til butikken, og ser at de som arbeidere der låser døren akkuratt i det de kommer ut av døren. For så begynne å skjelle ut de som jobber for å stenge butikken av, har jeg ingen respekt for. Har opplevd det selv den gangen jeg jobbet på bensinstajon. Kl:00 skulle vi stenge av, det hendte at det kom folk kl:00:10, for så skjelle oss ut for at vi stengte av.

Noen kom til og med dagen etter på og snakket med sjefen min, og på sto at de hadde vært der kl:23:45. Men han som jeg hadde som sjef trodde aldri på de, for han sjekket loggen for når alarmen ble slått på.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Onkld, nei jeg sosa ikke rundt, fant meg pytt i panne og en 6pack øl (gikk fint 20.03 men skjønner deg godt om det er kunder som bare rusler rundt, værste jeg vet selv når jeg har låsing på kjøpesenteret her .

Dæng; det er vel ikke værre enn å se på kameraet når kunden kom om han skulle slå seg vrang heller?
Gig: Joda, det hendte det også noen ganger. Hva en som nektet å gi seg. Han sa at han hadde kommet kl:23:55, og da hadde han blitt nektet.

Sjefen gikk gjennom kamera opptakene og så at han kom kl:00:05. Og da han viste det til kunden, klarte faktisk kunden å påstå at jeg hadde jukset med opptaket
Tror jeg skal handle 5 min før stengetid fra nå av. Må være morsomt å se den røde nepa bak kassen =) Konge service med en avsluttende latter!
Sitat av jensen09 Vis innlegg
Quote
Og kom tilbake igjen når du har kommet deg ut av skolen og vært i serviceyrket selv og se om du mener det samme da.

Jeg går påbygning nå. Etter 2 år på salg og service. Jobbet med service siden jeg var 13 alt fra avis selger til butikk. Slutt å vær så jævlig lat! Dere som ikke takler de siste kundene burde enten slutte i butikken, eller gå til NAV og få dagpenger istedet, hvis service yrket er så jævlig hardt !
Vis hele sitatet...
Må bare si at det var virkelig IKKE meningen å gi KP her, trykkte feil.

Bare for at det ikke skal bli helt off-topic:
Har hendt seg flere ganger at jeg har kommet 1 minutt på stengetid, men jeg har da såpass med sosial inteligens at jeg spør om jeg kan væær så snill å få komme inn å kjøpe noe melk i full fart, eller om dem allerede har stengt. I de aller fleste tilfeller går dette fint. Jeg forstår VELDIG godt de butikkansatte som blir lei av folk som kommer inn i butikken rett før stengetid, og bare går saakte omkring og surrer og titter, uten å kjøpe noe.

Har jobba med slik service-greier selv ei stund (selv om det ikke var meningen at det skulle vere ett service-yrke), så vet hvordan det er med folk som tror de kan forlange hva de vil av deg.
Etter 12 år i serviceyrket så vil jeg si bare si at dette må du tåle.
Om du ikke takler en kunde som griner på nesa, eller en som kommer fra jobb,
rett før du skal stemple ut, da er du i helt feil yrke.

Er det sånn om du jobber første skiftet også når du sitter i kassa? Du slutter klokka 16.00 men 15.57 kommer bestemor som skal handle "alt" i butikken slik at du blir oppholdt av henne, og du må være 5 minutter ekstra?

Serviceyrket er mer slitsomt psykisk, enn fysisk. Om du ikke takler det, finn deg en annen jobb!
FarmerJoe, nei.. Om bestemor kommer 3 min før skiftet mitt er over, eller om hun ikke kommer, er en av mine kollegaer der når jeg skal gå, slik at de kan ta over når jeg går av vakt kl 16.

Og til dere andre som jobber i serviceyrket, jeg klager ikke fordi jeg ikke takler det.
Jeg kunne helt fint ha holdt på med dette resten av livet hadde det ikke vært at jeg gjerne vil gjøre noe annet.
Jeg har aldri nevnt at jeg blir sliten av jobben min, ikke takler det, hverken fysisk eller psykisk, så da vil jeg ha meg frabedt at sånne som deg kommer å ber meg finne meg en ny jobb pga det.

Dette var for å diskutere det jeg tok opp, ikke hvorvidt jeg trenger/burde hatt annen jobb.
Sitat av OnklD Vis innlegg
FarmerJoe, nei.. Om bestemor kommer 3 min før skiftet mitt er over, eller om hun ikke kommer, er en av mine kollegaer der når jeg skal gå, slik at de kan ta over når jeg går av vakt kl 16.

Og til dere andre som jobber i serviceyrket, jeg klager ikke fordi jeg ikke takler det.
Jeg kunne helt fint ha holdt på med dette resten av livet hadde det ikke vært at jeg gjerne vil gjøre noe annet.
Jeg har aldri nevnt at jeg blir sliten av jobben min, ikke takler det, hverken fysisk eller psykisk, så da vil jeg ha meg frabedt at sånne som deg kommer å ber meg finne meg en ny jobb pga det.

Dette var for å diskutere det jeg tok opp, ikke hvorvidt jeg trenger/burde hatt annen jobb.
Vis hele sitatet...
Om du vil diskutere det, så skal vel jeg også kunne komme med en pekefinger ikke til bare deg, men også flere som jobber innen yrket?

Om man ikke tåler påkjenningene av gretne, eller sene kunder har man ingenting i serviceyrket å gjøre

Det gjelder ikke bare deg Onkl, for det er vel flere enn bare deg som jobber?

Jeg har heller ikke bedt deg bytte jobb, det er du som tok deg nær av kommentaren.
Sist endret av FarmerJoe; 15. desember 2010 kl. 20:35.
Ok, det skal jeg få la være din mening.
Om noen kommer for sent (les: etter stengetid), inn i den butikken hvor jeg jobber kommer jeg fortsatt ikke til å ha noe problem med å ikke være 100% serviceinnstillt, som jeg innenfor normal åpningstid er.
Når noen dagligvarekjeder har åpent fra 08.00 - 23.00, ser jeg absolutt ingen grunn til å vente till etter det er stengt for å handle.
Dere som jobber på dagligvaren burde prøve og jobbe på en restaurant, da får dere et større perspektiv på det med sene gjester. En ting er det at jeg kan faktisk si 1 minutt over 10 at kokken har stengt kjøkkenet, men det er ikke noe morro i det hele tatt. Velger jeg da også servere dem så må de ha mulighet for både kaffe og dessert, og i tilegg påfyll på kaffen og noe attåt hvis de ønsker det.
Er jeg uheldig skal de drikke en flaske med vin til maten også er plutselig klokka 12 på en tirsdag, rekker ikke butikken eller eventuelt andre planer jeg kan ha.
En ting jeg har merket meg er at de kan være litt ydmyke når de kommer, men etter at de har fått bord så er de liksom blitt konger, gjelder ikke alle man mange.
Da begynner vi også snakke overtid, og i denne bransjen så gjelder ikke norges lover overhodet, null betaling etter 11, ikke tillegg for røde dager, kveld natt. Unntaket blir da hoteller fordi de som er små har ikke økonomi til det.

Men ikke fortvil om dere kommer hit og spiser jeg smiler fra øre til øre og gir dere det dere vil ha, også banner jeg på kjøkkenet.
Forstår godt frustrasjonen til de andre butikkansatte i denne tråden. Det er fullt mulig å ta storhandelen på et annet tidspunkt enn rett før stengetid. Jeg er ansatt i en dagligvarebutikk, og hvis det er kunder igjen i butikken etter stengetid, ber jeg de pent om å gjøre seg ferdige. Noen blir litt småsure, men de aller fleste kjapper seg til kassen og betaler.