Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2391 1207268
Sitat av Teratom Vis innlegg
Uten SFP med FMG satt til bridge må du ha en kabel inn til Edge for Internett og en for IPTV. Prøv dette først og få det til å funke. Ok?
Vis hele sitatet...
La oss ta utgangspunkt i dette først, siden det er det jeg har utstyr til nå, så får jeg heller se om jeg går for å fjerne FMG senere. Ser for meg følgende:

Internett -> Edge port 0
IPTV -> Edge port 1
Trunk Edge port 2 -> Switch 1
Trunk Egde port 3 -> Switch 2
Edge port 4 -> Stasjonær pc i samme rom

Hvordan konfigurere Edge på enkleste måte slik at dette fungerer?
Sitat av Stig73 Vis innlegg
La oss ta utgangspunkt i dette først, siden det er det jeg har utstyr til nå, så får jeg heller se om jeg går for å fjerne FMG senere. Ser for meg følgende:

Internett -> Edge port 0
IPTV -> Edge port 1
Trunk Edge port 2 -> Switch 1
Trunk Egde port 3 -> Switch 2
Edge port 4 -> Stasjonær pc i samme rom

Hvordan konfigurere Edge på enkleste måte slik at dette fungerer?
Vis hele sitatet...
Start med internettdelen. DHCP på port/grensesnitt 0. Du får da offentlig IP-adresse på grensesnittet. Så vil jeg tro at Edge by default setter opp resten til deg (du bør velge et LAN-subnett som ikke er default, 192.168.50.x subnett 255.255.255.0). Det blir også sikkert satt opp DHCP-server på LAN-siden som default. Pga bridge skal du i første omgang se helt bort fra VLAN og MAC-spoof. Sjekk så at du på port 4 får tildelt lokal IP-adresse og kommer deg ut på nett. Ikke gå videre før dette funker, men det skal i utgangspunktet være en no-brainer.

Så kan du definere to VLAN som skal brukes internt, ett for internett og ett for IPTV. Feks id 12 for LAN og 11 for IPTV. Sett så opp en trunk på port 2 og 3, og få sendt LAN-delen ut på den tagget som 12. På switch 1 og 2 definer tilsvarende VLAN, og sett opp tilsvarende trunkport (feks på port 0). Ta ut LAN/internett untagged på port 2 og 3. Sjekk så at du får IP og kommer på nett fra switch. Si ifra når dette funker. IPTV er mer kronglete, og uten spesifikk Ubiquiti-kunnskap må jeg lese litt manual for å hjelpe deg videre. Andre kan sikkert hjelpe deg også.
Sitat av Teratom Vis innlegg
Start med internettdelen. DHCP på port/grensesnitt 0. Du får da offentlig IP-adresse på grensesnittet. Så vil jeg tro at Edge by default setter opp resten til deg (du bør velge et LAN-subnett som ikke er default, 192.168.50.x subnett 255.255.255.0). Det blir også sikkert satt opp DHCP-server på LAN-siden som default. Pga bridge skal du i første omgang se helt bort fra VLAN og MAC-spoof. Sjekk så at du på port 4 får tildelt lokal IP-adresse og kommer deg ut på nett. Ikke gå videre før dette funker, men det skal i utgangspunktet være en no-brainer.
Vis hele sitatet...
Dette fungerer helt fint. Eneste problemet er at min 1000 mbit linje falt til ca. 450 mbit når jeg nå benytter EdgeRouter istedenfor en Asus trådløs router. Hva er årsaken til dette? Kan det fikses?

Sitat av Teratom Vis innlegg
Så kan du definere to VLAN som skal brukes internt, ett for internett og ett for IPTV. Feks id 12 for LAN og 11 for IPTV. Sett så opp en trunk på port 2 og 3, og få sendt LAN-delen ut på den tagget som 12. På switch 1 og 2 definer tilsvarende VLAN, og sett opp tilsvarende trunkport (feks på port 0). Ta ut LAN/internett untagged på port 2 og 3. Sjekk så at du får IP og kommer på nett fra switch. Si ifra når dette funker. IPTV er mer kronglete, og uten spesifikk Ubiquiti-kunnskap må jeg lese litt manual for å hjelpe deg videre. Andre kan sikkert hjelpe deg også.
Vis hele sitatet...
På hvilket Interface (eth0, eth1, eth2, eth3, eth4 eller switch0) skal disse to VLAN legges til?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stig73 Vis innlegg
Dette fungerer helt fint. Eneste problemet er at min 1000 mbit linje falt til ca. 450 mbit når jeg nå benytter EdgeRouter istedenfor en Asus trådløs router. Hva er årsaken til dette? Kan det fikses?
Vis hele sitatet...
Kva edgerouter er det? T.d. X har rimelig lite CPU ut frå det eg har lest.
Sitat av Stig73 Vis innlegg

På hvilket Interface (eth0, eth1, eth2, eth3, eth4 eller switch0) skal disse to VLAN legges til?
Vis hele sitatet...
På rett. Du må nesten lese deg opp til å vite korleis du koplar saman ting, og kva logiske navn det har. Med mindre du har forståelse av det vil du ikkje få det til å funke...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kva edgerouter er det? T.d. X har rimelig lite CPU ut frå det eg har lest.
Vis hele sitatet...
Det er en EdgeRouter X SFP.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
På rett. Du må nesten lese deg opp til å vite korleis du koplar saman ting, og kva logiske navn det har. Med mindre du har forståelse av det vil du ikkje få det til å funke...
Vis hele sitatet...
Med litt god hjelp her inne skal det vel være mulig...? Men neppe med en slik innstilling...
Sist endret av Stig73; 22. januar 2017 kl. 20:28.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stig73 Vis innlegg
Det er en EdgeRouter X SFP.
Vis hele sitatet...
130kpps @ 64B pakker. Det er 65.6Mb/s med små pakker. Det står at den greier 1Gb/s med 1518B pakker. Ytelsesmessig er ikkje den saken der det heilt store til ruting, og eg tviler ikkje på at du kun fekk 450Mb/s med den. Eg ser at andre makser ut på 320Mb/s.

Om du forstår terminologien er det rimeleg enkelt å settje det opp. Om ikkje ender du opp med å famle i blinde...
Sitat av Stig73 Vis innlegg
Det er en EdgeRouter X SFP.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke så mye om denne, men forstår det slik at det er en router med en rekke uavhengige ethernetporter og ingen innebygd switch. Jeg finner det på ingen måte urimelig om en boks med CPU-forwarding mellom portene bare klarer 450 Mbps. Du må nok opp i en CPU i PC-klassen for å klare en full gig.

EdgeRouter X er sikkert en fin boks for sitt bruk, men har du egentlig noen planer om å bruke den som router? Det høres jo ikke slik ut. Hvis du bare har tenkt å bruke den til å brekke ut noen VLAN, så vil du jo få uendelig mye mer bang-for-the-bucks med en billig switch i stedet.

Men jeg foreslår at du går videre med oppsettet ditt med det utstyret du har, til du finner ut hvordan du vil ha det. Og så får du heller se på om det ikke er hensiktsmessig å bytte ut noen komponenter for å få full ytelse.

Hvis du kan leve med den lavere ytelsen inntil videre da. Ellers er det vel bare å bytte Edgerouteren i en switch med en gang.
Hei folkens.
Har nå 500/500 fra Viken Fiber, og har fjernet hjemmesentralen, og kjører nå rett fra HET 3012 og inn i en switch for å ta ut VLAN til TV, for så å sende VLAN til internett igjennom pFsense-boks.
Deretter går det tilbake til switchen og til mitt trådløse aksesspunkt..

Nå kommer spørsmålet; jeg ser at flere fjerner HET 3012 og kjører fiber rett inn i SFP og switch. Har dette egentlig noen hensikt? Vil man merke forskjell på linjen? Jeg syns forøvrig linjen er rask og latency er god.

Hvorfor gjør dere dette evt? Er det mest fordi det er mulig?

Sitat av kianus Vis innlegg
Hei folkens.
Har nå 500/500 fra Viken Fiber, og har fjernet hjemmesentralen, og kjører nå rett fra HET 3012 og inn i en switch for å ta ut VLAN til TV, for så å sende VLAN til internett igjennom pFsense-boks.
Deretter går det tilbake til switchen og til mitt trådløse aksesspunkt..

Nå kommer spørsmålet; jeg ser at flere fjerner HET 3012 og kjører fiber rett inn i SFP og switch. Har dette egentlig noen hensikt? Vil man merke forskjell på linjen? Jeg syns forøvrig linjen er rask og latency er god.

Hvorfor gjør dere dette evt? Er det mest fordi det er mulig?

Vis hele sitatet...
Det er ingen forskjell på linjen med og uten mediakonverter. Fordelen med en SFP er at du får en boks mindre. Det er ryddigere, særlig siden HET-boksen har ekstern strømkladd. Er jo klin umulig å få slikt til å se ryddig ut. Men ellers er det nok mest fordi det er mulig, ja
Ja, jeg ser den. Så om jeg skal fjerne HET 3012 kan jeg bare plugge ut fiberen i HET-boksen og sette den inn i en SPF og rett inn i switchen?
Trenger ikke noe mer mellom enn det?
Ja, jeg ser den. Så om jeg skal fjerne HET 3012 kan jeg bare plugge ut fiberen i HET-boksen og sette den inn i en SPF og rett inn i switchen?
Trenger ikke noe mer mellom enn det?
Sitat av bmork Vis innlegg
Ellers er det vel bare å bytte Edgerouteren i en switch med en gang.
Vis hele sitatet...
Og da går man for Cisco SG300-10?
Jeg har fortsatt angrefrist på den EgdeRouter'n, så det går helt fint.

Anbefal gjerne en SFP-modul i samme slengen, så blir det færrest mulig bokser.

Men et eller annet sted i mitt oppsett må jeg jo ha en router som kan håndtere DHCP, brannmur osv.? Hva bør jeg velge her? Og hvor i oppsettet plasseres denne?

Har to TP-Link TL-SG108E hvor jeg tenke å sette i hver etasje ved hver sin tv, hvor jeg kan hente ut både tv og internett signaler.
Sitat av Stig73 Vis innlegg
Og da går man for Cisco SG300-10?
Jeg har fortsatt angrefrist på den EgdeRouter'n, så det går helt fint.
Vis hele sitatet...
Det er mange som duger, men Cisco er et godt valg. Har SG300-28PP selv, og den tygger unna. Ikke hatt noen problemer. Den har PoE og gir AP og 'stueswitch' strøm; kabelbesparende.

Anbefal gjerne en SFP-modul i samme slengen, så blir det færrest mulig bokser.
Vis hele sitatet...
Fiberworks er relativt rimelig og bra. Jeg tror jeg har denne:

http://webshop.fiberworks.no/webshop...-c-p0000002871

I tillegg må du ha (fiber)patchesnor SC <-> LC connector, noe tilsvarende denne. Kjøp den lang nok:

http://webshop.fiberworks.no/webshop...xx-p0000020259

Men et eller annet sted i mitt oppsett må jeg jo ha en router som kan håndtere DHCP, brannmur osv.? Hva bør jeg velge her? Og hvor i oppsettet plasseres denne?
Vis hele sitatet...
Hvis Asusen din tygger unna 1000Mbps så duger vel den? Hvis du skal kjøre feks PfSense-basert bør du opp på i3 (ihvertfall hvis du er Snort-interessert eller tilsvarende).

Da tar du ut 102 untagged på feks port 1 (på din kommende Cisco) og plugger den til WAN-porten på Asusen, og fra feks port 1 (på Asus) tilbake på Ciscoen til et egendefinert VLAN på en tagged port (feks 12 som tenkt i det jeg skrev tidligere). VLAN 101 styrer du da langt unna routeren, men hiver den ut på trunkport(er) som nevnt tidligere.

Har to TP-Link TL-SG108E hvor jeg tenke å sette i hver etasje ved hver sin tv, hvor jeg kan hente ut både tv og internett signaler.
Vis hele sitatet...
Kjenner ikke specen på denne, men de er ofte bra nok. Capisce?

Sitat av Teratom
... tilbake på Ciscoen til et egendefinert VLAN på en tagged port (feks 12 som tenkt i det jeg skrev tidligere). VLAN 101 styrer du da langt unna routeren, men hiver den ut på trunkport(er) som nevnt tidligere.
Vis hele sitatet...
Forstå meg rett, all tagging foregår i switchen. Utagget fra Asus til en access port på Cisco som besørger taggingen.
Sist endret av Teratom; 23. januar 2017 kl. 01:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Teratom Vis innlegg
Det er mange som duger, men Cisco er et godt valg. Har SG300-28PP selv, og den tygger unna. Ikke hatt noen problemer. Den har PoE og gir AP og 'stueswitch' strøm; kabelbesparende.
Vis hele sitatet...
Jupp, jeg ville også gått for en P eller MP variant pga "kabelbesparende". Men det er jo smak og behag. Det har ogsp litt med hvor mye strøm/varme du takler der denne switchen skal stå.

Fiberworks er relativt rimelig og bra. Jeg tror jeg har denne:

http://webshop.fiberworks.no/webshop...-c-p0000002871
Vis hele sitatet...
Eller Fiberstore, som jeg ihvertfall har veldig gode erfaringer med:
http://www.fs.com/products/39135.html

TIPS: Husk å endre shipping fra FedEx til AirMail, så reduserer du shipping-kostnaden fra 39 til 4(!) dollar. I praksis tar det bare et par uker uansett, men det kan jo selvsagt ta noe lenger tid hvis du er uheldig.

I tillegg må du ha (fiber)patchesnor SC <-> LC connector, noe tilsvarende denne. Kjøp den lang nok:

http://webshop.fiberworks.no/webshop...xx-p0000020259
Vis hele sitatet...
Ikke glem SC-SC skjøtestykke! Koster jo nada, men er surt å måtte vente på hvis du har glemt det:
http://www.fs.com/products/48488.html

Det kan også være verdt å vurdere en liten boks for oppkveiling av overskuddsfiber hvis du har planer om å fjerne HET-boksen fullstendig.

Jeg har jo tidligere vist hvordan jeg benyttet HET-boksen til dette, med skjøtestykket plassert på innsiden av denne. Men i fjor høst flyttet jeg til ny leilighet der forrige eier av helt uforståelige grunner hadde valgt å få plassert mediakonverteren i spisestua... Jeg kunne selvsagt fått en montør til å komme og skjøte fiber og flytte installasjonen, men jeg valgte en snarvei i stedet: Jeg skaffet meg en veldig lang patchefiber som jeg trakk gjennom rør og kabellister dit jeg ville ha switchen. Siden koblingen mellom denne patchefiberen og fiberen inn i huset da fremdeles forble i spisestua, så kjøpte jeg en litt mer elegant, og betydelig mindre, boks til skjøt og oppkveiling: http://www.fs.com/products/14457.html

Brukte det ene hullet til å ta inn det hvite røret, kveilet opp overskuddsrør og fiber, og plasserte et skjøtestykke i det andre hullet. Bilder av litt tvilsom kvalitet fra innside og veggmontering:
http://www.mork.no/~bjorn/bilder/med...106_195537.jpg
http://www.mork.no/~bjorn/bilder/med...106_203540.jpg

Den kan virke stor på bildet, men tro meg - den er vesentlig mindre enn HET-boksen. Bare legg merke til hvor store SC-konnektorene er.

Dette kan jo være verdt å vurdere dersom boksen med skjøt er plassert synlig. I motsatt fall er jo HET-boksen utmerket. Uten strømforsyning er den jo uansett bare en hvit boks på veggen og om den er litt større enn nødvendig spiller jo ingen rolle.

En liten advarsel hvis noen har tenkt å prøve deg på samme stunt som meg: Du må ha minst et 20mm rør for å få gjennom en fiber med SC-konnektor, og du bør sørge for grundig taping av konnektor til trekkefjæra, samt god smøring av fiber og rør. Jeg brukte også en "armert" patchefiber, som er veldig mye sterkere enn en normal patchefiber. Tror ikke det hadde gått bra med en normal en. Ihvertfall ikke når jeg dro to cat6-kabler gjennom samme rør etterpå Da var det litt mer strekk enn godt er på hele greia.

Hvis Asusen din tygger unna 1000Mbps så duger vel den? Hvis du skal kjøre feks PfSense-basert bør du opp på i3 (ihvertfall hvis du er Snort-interessert eller tilsvarende).
Vis hele sitatet...
Ville også trodd på Asusen eller tilsvarende. Fordelen slike bokser (og dette inkluderer også Zyxel-boksene fra Altibox) har, er at de har en del ekstra hardware bla for hurtig NAT, i tillegg til en switch for hurtig LAN-til-LAN. Dermed slipper de unna å bruke mye CPU på slikt, og klarer dermed gig-hastigheter på WAN uten nødvendigvis å ha kjemperaske CPUer.

Alternativet blir som du sier en forholdsvis kraftig PC. Men det er ikke nødvendigvis noe dårlig alternativ. Det kommer litt an på hvor mye du trenger et fiks-feerdig produkt, eller om du er forberedt på å fikle til tingene selv.
Sitat av bmork Vis innlegg
Ikke glem SC-SC skjøtestykke! Koster jo nada, men er surt å måtte vente på hvis du har glemt det:
http://www.fs.com/products/48488.html
Vis hele sitatet...
De nye installasjonene uten mediakonverter terminerer i et passivt adapter. Ut fra denne er det SC plugg. Så de som har dette trenger bare nevnte patchkabel som har SC og LC (gitt at SFP er LC) og intet skjøtestykke. Alle med FMG har denne type installasjon vil jeg tro.
Sitat av Teratom Vis innlegg
De nye installasjonene uten mediakonverter terminerer i et passivt adapter. Ut fra denne er det SC plugg. Så de som har dette trenger bare nevnte patchkabel som har SC og LC (gitt at SFP er LC) og intet skjøtestykke. Alle med FMG har denne type installasjon vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
Ah, rait. Mistet oversikten over hvem som satt med hva, og svarte ut fra antagelsen om at det var en HET som skulle erstattes. Ser nå at Stig73 har nevnt FMG, og da er jo den slags allerede på plass ja. Beklager forvirringen.
Sitat av Teratom Vis innlegg
Fiberworks er relativt rimelig og bra. Jeg tror jeg har denne:

http://webshop.fiberworks.no/webshop...-c-p0000002871

I tillegg må du ha (fiber)patchesnor SC <-> LC connector, noe tilsvarende denne. Kjøp den lang nok:

http://webshop.fiberworks.no/webshop...xx-p0000020259
Vis hele sitatet...
Dette har jeg nå fått tak i og i morgen kommer Cisco switchen. Dette har jeg tro på!
Kommer også til å benytte Asusen slik du anbefalte. Den har i alle fall ikke noe problemer med hastigheten. Når jeg får mye utstyr over på kablet nett, så vil jo det avlaste det trådløse nettet en hel del.

Kan være jeg kommer tilbake med noen spørsmål rundt selve konfigurasjonen, selv om jeg tror jeg har dette klart for meg nå. Takk så langt!

Sitat av Teratom Vis innlegg
Da tar du ut 102 untagged på feks port 1 (på din kommende Cisco) og plugger den til WAN-porten på Asusen, og fra feks port 1 (på Asus) tilbake på Ciscoen til et egendefinert VLAN på en tagged port (feks 12 som tenkt i det jeg skrev tidligere). VLAN 101 styrer du da langt unna routeren, men hiver den ut på trunkport(er) som nevnt tidligere.
Vis hele sitatet...
Før jeg kobler om her er det fint om du kan verifisere følgende oppsett:

Port 9 (fiber inn):
VLAN mode: Trunk
Adm. PVID: 4095
Tagged
1T, 101T, 102T, 4095P

Port 1 (til Asus router):
VLAN mode: General
Adm. PVID: 1
Untagged
1UP, 102U

Port 2 (fra Asus router)
VLAN mode: General
Adm. PVID: 1
Tagged
1TP, 12TP

Port 3 (internett til for eksempel pc)
VLAN mode: Access
Adm. PVID: 12
Excluded ??
Hvis jeg endrer til Access, så faller VLAN12 ut og VLAN 1 kommer inn. Når jeg da forsøker å legge til VLAN 12, så får jeg følgende feilmelding: "Interface can be added as untagged to only a single VLAN". Og hvis jeg fjerner VLAN 1 og legger til VLAN 12, så kommer det altså Excluded i tabellen "Port to VLAN".

Hva gjør jeg feil?
Sist endret av Stig73; 24. januar 2017 kl. 21:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Stig73 Vis innlegg
Før jeg kobler om her er det fint om du kan verifisere følgende oppsett:

Port 9 (fiber inn):
VLAN mode: Trunk
Adm. PVID: 4095
Tagged
1T, 101T, 102T, 4095P

Port 1 (til Asus router):
VLAN mode: General
Adm. PVID: 1
Untagged
1UP, 102U

Port 2 (fra Asus router)
VLAN mode: General
Adm. PVID: 1
Tagged
1TP, 12TP

Port 3 (internett til for eksempel pc)
VLAN mode: Access
Adm. PVID: 12
Excluded ??
Hvis jeg endrer til Access, så faller VLAN12 ut og VLAN 1 kommer inn. Når jeg da forsøker å legge til VLAN 12, så får jeg følgende feilmelding: "Interface can be added as untagged to only a single VLAN". Og hvis jeg fjerner VLAN 1 og legger til VLAN 12, så kommer det altså Excluded i tabellen "Port to VLAN".

Hva gjør jeg feil?
Vis hele sitatet...
Skal si du effektiv med tanke på utstyrsanskaffelse

Hvis du har kjøpt deg SG300 er det første du bør gjøre er å sette den i L3-modus, default er L2. All konfigurering vil forsvinne ved bytte. Ikke det at du sannsynligvis vil trenge L3 (routing mellom VLAN etc), men da har du ihvertfall muligheten.

Forhold deg kun til Access og Trunk i starten.

Port 9: Trunk, 1UP, 101T, 102T
Port 1: Access, 102UP (til ASUS WAN, 102 untagged)
Port 2: Access, 12UP (fra ASUS, 12 untagged fra den)
Port 3: Access, 12UP (til PC feks, untagged 12 trafikk)
Port 4: Trunk, 12T, 101T (tagged 12 og 101 til stueswitch)

Hvis du vil gjøre det veldig enkelt i starten kan du drite i VLAN12, og heller bruke default 1. Da blir port 2 Access 1UP og port 3 Access 1UP.

Terminologien UP/T er hva switch sender ut. Ex 102UP betyr 102-trafikk untagget ut på port. 102T betyr 102-trafikk tagged ut på port.

Prøv dette og gi tilbakemelding!

Sitat av Teratom Vis innlegg
Terminologien UP/T er hva switch sender ut. Ex 102UP betyr 102-trafikk untagget ut på port. 102T betyr 102-trafikk tagged ut på port.
Vis hele sitatet...
Tilsvarende hvis du skal ha dekoder på port 5 blir denne Access 101UP.

På ASUSen kan du på WAN MAC-spoofe FMGens MAC, usikker på om dette er nødvendig, men det skader ihvertfall ikke.
Sist endret av Teratom; 24. januar 2017 kl. 22:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Angående patchekabler og "stifte langs list kabler":

Pass på at det er "657" og ikke "652" fiber i den, da den har en bøyeradius på nær sagt inenting, vs 652 som har <3cm (<1cm på 657).

En annen ting å passe på er at om man har "blå plugger" så må man kjøpe med "blå plugger", og samme med grønne plugger. De BØR ikke brukes omhverandre. (UPC vs APC).

Hilsen Fibermontøren
Angående patchekabler og "stifte langs list kabler":

Pass på at det er "657" og ikke "652" fiber i den, da den har en bøyeradius på nær sagt inenting, vs 652 som har <3cm (<1cm på 657).

En annen ting å passe på er at om man har "blå plugger" så må man kjøpe med "blå plugger", og samme med grønne plugger. De BØR ikke brukes omhverandre. (UPC vs APC).

Hilsen Fibermontøren
Sitat av Teratom Vis innlegg
Skal si du effektiv med tanke på utstyrsanskaffelse

Hvis du har kjøpt deg SG300 er det første du bør gjøre er å sette den i L3-modus, default er L2. All konfigurering vil forsvinne ved bytte. Ikke det at du sannsynligvis vil trenge L3 (routing mellom VLAN etc), men da har du ihvertfall muligheten.

Forhold deg kun til Access og Trunk i starten.

Port 9: Trunk, 1UP, 101T, 102T
Port 1: Access, 102UP (til ASUS WAN, 102 untagged)
Port 2: Access, 12UP (fra ASUS, 12 untagged fra den)
Port 3: Access, 12UP (til PC feks, untagged 12 trafikk)
Port 4: Trunk, 12T, 101T (tagged 12 og 101 til stueswitch)

Hvis du vil gjøre det veldig enkelt i starten kan du drite i VLAN12, og heller bruke default 1. Da blir port 2 Access 1UP og port 3 Access 1UP.

Terminologien UP/T er hva switch sender ut. Ex 102UP betyr 102-trafikk untagget ut på port. 102T betyr 102-trafikk tagged ut på port.

Prøv dette og gi tilbakemelding!



Tilsvarende hvis du skal ha dekoder på port 5 blir denne Access 101UP.

På ASUSen kan du på WAN MAC-spoofe FMGens MAC, usikker på om dette er nødvendig, men det skader ihvertfall ikke.
Vis hele sitatet...
Satt Cisco i L3 modus og konfigurert alt på nytt.
Vanlig internett fungerer nå som det skal ut på port 3.

Har satt port 6 til Access - 101UP, men Altibox-dekoderen vil ikke laste portalen. Forslag til løsning?
Sitat av Stig73 Vis innlegg
Har satt port 6 til Access - 101UP, men Altibox-dekoderen vil ikke laste portalen. Forslag til løsning?
Vis hele sitatet...
Sett PVID til 101 også, hvis switchen lar deg sette dette uavhengig av aksess-vlan. Kan tenkes dekoderen prøver å sende en DHCP-pakke som ender opp i hva du nå har som PVID

Jeg synes av og til disse switch-guiene er skikkelig forvirrende. Det virker som om de tror det gir mening å ha forskjellig utagget VLAN inn og ut av en port...
Sitat av Stig73 Vis innlegg
Har satt port 6 til Access - 101UP, men Altibox-dekoderen vil ikke laste portalen. Forslag til løsning?
Vis hele sitatet...
Pass på det bmork sier, at under "Port VLAN Membership" står 101UP både på Administrative og Operational. Sørg ellers for at dekoder er skikkelig resatt. Jeg har aldri hatt problemer med å ta 101 ut rett fra SG300, men lenge siden jeg testet det. Tar nå ut 101 fra en SG200 via en trunk. På 'dekoderporten' tilsvarende 101 på PIVD og Operational.

Hvis du vedvarende sliter kan du legge ut skjemdumps
Sist endret av Teratom; 25. januar 2017 kl. 02:19.
Sitat av Teratom Vis innlegg
Pass på det bmork sier, at under "Port VLAN Membership" står 101UP både på Administrative og Operational. Sørg ellers for at dekoder er skikkelig resatt. Jeg har aldri hatt problemer med å ta 101 ut rett fra SG300, men lenge siden jeg testet det. Tar nå ut 101 fra en SG200 via en trunk. På 'dekoderporten' tilsvarende 101 på PIVD og Operational.

Hvis du vedvarende sliter kan du legge ut skjemdumps
Vis hele sitatet...
Det står 101UP på både Administrative og Operational.
Kan se på dette med resetting av dekoder i morgen tidlig.
Eller så må det være en filleting vi har glemt?
Noen ting som slår meg, uten at jeg aner om dette er relevant:
MAC-spoof, IGMP, Multicast TV VLAN, VLAN Interface State (jeg forandret ikke standard parametre når jeg la til VLAN 101).

En ting... når jeg koblet til dekoderen på porten, så lyser bare venstre lampe på porten. På de andre portene som er i bruk så lyser begge lamper. Gir dette noe hint om hva som er feil?
Sist endret av Stig73; 25. januar 2017 kl. 02:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Stig73 Vis innlegg
MAC-spoof, IGMP, Multicast TV VLAN, VLAN Interface State (jeg forandret ikke standard parametre når jeg la til VLAN 101).

En ting... når jeg koblet til dekoderen på porten, så lyser bare venstre lampe på porten. På de andre portene som er i bruk så lyser begge lamper. Gir dette noe hint om hva som er feil?
Vis hele sitatet...
Prøv ihvertfall MAC-spoof på Asusen. Kjenner ikke til portlampenes betydning, men det kan være så enkelt som at dekoderen er 100Mbps, mens de andre er 1000Mbps/1Gps.

Prøv også å ta ut 101 på stueswitch og koble dekoder.
Sitat av Teratom Vis innlegg
Prøv ihvertfall MAC-spoof på Asusen. Kjenner ikke til portlampenes betydning, men det kan være så enkelt som at dekoderen er 100Mbps, mens de andre er 1000Mbps/1Gps.

Prøv også å ta ut 101 på stueswitch og koble dekoder.
Vis hele sitatet...
Har lagt inn MAC-spoof. Ved direkte uttak fra SG300 skjer det fortsatt ingenting. Det første av fem lys forblir gult ved lasting av portal.

Forsøkte så å ta ut signalet via stueswitch. Nå får jeg noen grønne lys før den går videre til siste bilde og begynner å telle sekunder nede til venstre. Teller opp til 120, før det står at "Portalen er for tiden ikke tillgjengelig".

Et eller annet er feil her...

Edit: Det at den tilsynelatende lastet via stueswitch var jo bare pga. at VLAN 1 også var aktivt på den porten. Ved endring av PVID på den porten på stueswitch, så henger den også på det første gule lyset. Ingenting skjer.
Sist endret av Stig73; 25. januar 2017 kl. 08:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Stig73 Vis innlegg
Ingenting skjer.
Vis hele sitatet...
Legg ut skjermdumps fra SG300.
Ny bruker, lurer på om jeg kan få noen råd her, skal prøve å holde det kort. Først bakgrunnsinfo:

Jeg har i dag en veldig gammel hjemmesentral (CPL3), hvor fiberen er terminert direkte i denne. Vi har to dekodere koblet direkte i denne, samt at vi bruker telefonfunksjonaliteten (av forskjellige grunner). Internett-porten går til WAN-porten på en egen router, og alt annet utstyr henger bak her. Jeg har altså full kontroll på det interne nettet i huset, og på denne hjemmesentralen er det jo ikke noe bridge heller, da den (om jeg har skjønt det riktig) kun kjører internett-VLANet untagget ut på internett-porten. Hjemmesentralen jeg har i dag oppfattes som veldig stabil, jeg har i praksis aldri problemer med den. Ulempen er jo at den ikke støtter gbit. Jeg har per i dag bonushastigheten 60/60, og det greier seg egentlig helt fint.

Så kommer mitt store dilemma: Altibox kjører straks en oppgraderingskampanje i mitt område, og de ønsker å oppgradere meg til 300/300 (som jeg strengt tatt ikke trenger), og samtidig skifte ut hjemmesentralen med en FMG. Jeg ønsker absolutt ikke å bruke den interne funksjonaliteten i FMG, jeg skal ha 100% kontroll på nettet mitt selv, og det betyr bridge mode og å slå av alt trådløsfunksjonalitet i FMG.

Spørsmål nummer 1:
Hva er den egentlige forskjellen på bridge mode i en FMG kontra det jeg har i dag på CPL3? Er det at CPL3 egentlig agerer som en ren VLAN-switch, mens FMG "gjør noe mer"? Hva er ulempene med bridge i FMG kontra CPL3?

Spørsmål nummer 2:
Når CPL3 byttes ut med FMG, blir det da montert en plugg/kontakt på fiberen, slik at man senere kan fjerne FMG og montere fiberen i en egen switch uten altfor mye styr (altså rent fysisk, det blir jo uansett litt styr å få oppsettet korrekt)?

Spørsmål nummer 3:
Jeg/vi bruker TV-løsningen til Altibox, og jeg synes den nye TV-løsningen virker tiltalende, der dekoderene blir enda "tynnere", og at opptakene lagres sentralt, og at man kan se sine opptak på "alle flater". Så har jeg spurt Altibox, og de påstår hardnakket at den nye TV-løsningen er avhengig av at man bruker FMG fullt ut, altså at man ikke kan bruke bridge mode og styre nettet sitt selv. Jeg har vanskelig for å tro at det kan være tilfelle, men det er jo i så fall en grusom begrensning. Det er ingen krise å ikke kunne se opptakene på f.eks mobil, men (de nye) TV-dekoderne burde kunne fungere normalt om de henger rett på FMGen, skulle en tro?

Setter pris på om noen kan komme med betraktninger rundt disse spørsmålene, og det endelige spørsmålet: Burde jeg takke ja til oppgraderingen, og satse på at jeg klarer å finne løsninger jeg er fornøyd med?
Sitat av Teratom Vis innlegg
Gitt visse forutsetninger er dette en god start:

http://kb.netgear.com/25724/VLAN-tag...etgear_organic

VLAN 102 er internett, VLAN 101 et IPTV. Start med å få internettet til å fungere først, deretter legg til 101.
Vis hele sitatet...
Hei, takk for svar!
Prøvde dette samme kveld og det kom opp med en gang.
Dog opplever jeg ikke noen fordel, tvertimot..

1. Ytelsen på 5GHz var dårlig, det er kanskje løst nå.
2. Har en Zyxel PLA5456 Powerline (Homeplug) for IPTV til dekoder (dette har fungert feilfritt med Zyxel hjemmesentralen), ganske mye hakking, ca hver 10 sek.
3. Remote Desktop fra en PC til en annen PC, må være tilkoblet på samme SSID?! Virker ikke på tvers av LAN, merkelig...

Uansett så fungerer det som tråden tar opp men føler ikke noen som helst poeng med å bytte ut hjemmesentralen og vet ikke om jeg gidder og teste masse forskjellige routers. Dette er jo ikke den nyeste heller og har hatt flere firmware oppdateringer.

Hvis noen gidder å bistå på siden av tråden ville jeg vært veldig takknemlig!
Sitat av Teratom Vis innlegg
Legg ut skjermdumps fra SG300.
Vis hele sitatet...
....og fortell hvordan du har konfigurert DHCP (hvilken enhet er DHCP-server, IP på switch etc). Legg ut rikelig med skjermdumps.
Sitat av Teratom Vis innlegg
....og fortell hvordan du har konfigurert DHCP (hvilken enhet er DHCP-server, IP på switch etc). Legg ut rikelig med skjermdumps.
Vis hele sitatet...
Det er Asus-routeren som er satt opp som DHCP-server.
IP på switch er nå 192.168.1.149 (men denne er vel ikke statisk?)
Jeg har ikke rørt annet enn VLAN settings på switchen.
Er det noen måte å få ut konfigurasjonen på gjennom web gui så kunne kunne jeg posten denne her? Forsøkte Telnet, men får melding "kan ikke åpne en tilkobling til vert på port 23".

Problemet ser ut til å være at porten med VLAN101 ikke gir ut noen IP.

https://imma.gr/66667x538cb
https://imma.gr/66668x69ee3
https://imma.gr/66669x5433a
https://imma.gr/66670x40920
https://imma.gr/66671x8844b
https://imma.gr/66672x01eb8

Trenger du flere skjermdumps?
Sitat av Stig73 Vis innlegg
Det er Asus-routeren som er satt opp som DHCP-server.
IP på switch er nå 192.168.1.149 (men denne er vel ikke statisk?)
Jeg har ikke rørt annet enn VLAN settings på switchen.
Er det noen måte å få ut konfigurasjonen på gjennom web gui så kunne kunne jeg posten denne her? Forsøkte Telnet, men får melding "kan ikke åpne en tilkobling til vert på port 23".

Problemet ser ut til å være at porten med VLAN101 ikke gir ut noen IP.

https://imma.gr/66667x538cb
https://imma.gr/66668x69ee3
https://imma.gr/66669x5433a
https://imma.gr/66670x40920
https://imma.gr/66671x8844b
https://imma.gr/66672x01eb8

Trenger du flere skjermdumps?
Vis hele sitatet...
De innstillingene der ser ihvertfall OK ut så langt jeg kan bedømme, FWIW.

Jeg ser av manualen at denne switchen har DHCP snooping enablet per default. Det betyr vel at du enten må definere uplink-porten mot Altibox som "trusted" eller slå av snoopingen. Kanskje det bare er det som mangler?

Men denne teorien stemmer jo dårlig me fungerende DHCP på VLAN 102 og 1...
Sitat av gordone Vis innlegg
Jeg har følgt denne guiden for 1-2 måneder siden og alt er fungert utmerket frem til nå. Etter strøm brudd fant jeg ut at TV dekoderne har problemer å komme online.

TV dekoderen booter opp og alle de grønne lysene lyser og den begynner å telle opp over når det det står "laster portal" eller.no slik, men den teller til 120 sirka også kommer det opp "portal er ikke tilgjengelig" men at jeg kan bruke pil taster for å skifte kanal, og jeg for kun NRK kanaler...

Jeg har testet litt, når jeg kobler tilbake zygel hjemme sentralen og rebooter dekoderne så kommer de online, også kobler jeg tilbake til pfsense uten å reboote dekodene og da fungere de fint...

Er det noen som vet hva dette kan verre ? hvorfor for jeg ikke lov å boote opp tv dekoder når jeg har pfsense istedenfor zygel hjemme sentralen?

Tusen takk for innspill !
Vis hele sitatet...
Er det noen som har peiling på hva som er feil her?
Hvorfor dekoderen ikke vill boote opp gjennom min router?

Takker og bukker for innspill.
Sitat av Stig73 Vis innlegg
Det er Asus-routeren som er satt opp som DHCP-server.
IP på switch er nå 192.168.1.149 (men denne er vel ikke statisk?)
Jeg har ikke rørt annet enn VLAN settings på switchen.
Er det noen måte å få ut konfigurasjonen på gjennom web gui så kunne kunne jeg posten denne her? Forsøkte Telnet, men får melding "kan ikke åpne en tilkobling til vert på port 23".

Problemet ser ut til å være at porten med VLAN101 ikke gir ut noen IP.

https://imma.gr/66667x538cb
https://imma.gr/66668x69ee3
https://imma.gr/66669x5433a
https://imma.gr/66670x40920
https://imma.gr/66671x8844b
https://imma.gr/66672x01eb8

Trenger du flere skjermdumps?
Vis hele sitatet...
Ser rett ut det der altså. DHCP snooping skal ikke være aktivert. Det er flere som sliter med oppstart av dekoder. Det kan virke som om det ikke tildeles IP-adresse pr DHCP. Jeg tok en testrestart forleden uten problem. Da fiberen ble installert hos meg rapporterte montøren inn MAC-adressen. Det var noe problem med feil patching i sentralen, og da måtte jeg veifisere dekoderens MAC via telefon.

Det er to ting som kan prøves / sjekkes:

1) En skikkelig restart av dekoder. Fant denne på Altibox sin Facebook-side: "...factory reset av TV-dekoderen. Trekk ut strømmen, og trykk menu på fjernkontrollen når du får første prikk. Deretter velger du system og factory reset. Når denne er utført, velger du exit og reboot without saving"

2) Sjekk at dekoderens MAC er registrert hos Altibox.

Sitat av Teratom Vis innlegg

2) Sjekk at dekoderens MAC er registrert hos Altibox.
Vis hele sitatet...
Koblet 101 til et eget NIC på PfSense-boksen min og fikk tildelt IP-adresse (10.x.x.x) selv uten å MAC-spoofe. For diagnostikken sin bør det settes opp mirror port (mot en 101 access port) og sniffe på denne med Wireshark når dekoderen starter opp. Oppstarten tar >2 min.
Sist endret av Teratom; 25. januar 2017 kl. 21:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.


Jeg har 80/80 linje hos altibox. Hvis jeg kjører speedtest i to vinduer og starter de slik at speedtest laster ned i et vindu og opp i et annet, så blir resultatet som på bildet. Virker som om det er en total limit på 100 mbit. Kan det være satt en 100mbit limit på noden hos altibox?
Sitat av fredk Vis innlegg


Jeg har 80/80 linje hos altibox. Hvis jeg kjører speedtest i to vinduer og starter de slik at speedtest laster ned i et vindu og opp i et annet, så blir resultatet som på bildet. Virker som om det er en total limit på 100 mbit. Kan det være satt en 100mbit limit på noden hos altibox?
Vis hele sitatet...

Samme her..
Sitat av Teratom Vis innlegg
....og fortell hvordan du har konfigurert DHCP (hvilken enhet er DHCP-server, IP på switch etc). Legg ut rikelig med skjermdumps.
Vis hele sitatet...
Har fått i gang Telnet og running conf. ser slik ut:

switchfb2836#show running
config-file-header
switchfb2836
v1.4.7.6 / R800_NIK_1_4_194_194
CLI v1.0
set system mode router

file SSD indicator encrypted
@
ssd-control-start
ssd config
ssd file passphrase control unrestricted
no ssd file integrity control
ssd-control-end cb0a3fdb1f3a1af4e4430033719968c0
!
vlan database
vlan 101-102
exit
voice vlan oui-table add 0001e3 Siemens_AG_phone________
voice vlan oui-table add 00036b Cisco_phone_____________
voice vlan oui-table add 00096e Avaya___________________
voice vlan oui-table add 000fe2 H3C_Aolynk______________
voice vlan oui-table add 0060b9 Philips_and_NEC_AG_phone
voice vlan oui-table add 00d01e Pingtel_phone___________
voice vlan oui-table add 00e075 Polycom/Veritel_phone___
voice vlan oui-table add 00e0bb 3Com_phone______________
bonjour interface range vlan 1
hostname switchfb2836
username xxxxxxx password encrypted xxxxxxxxxxxxxxxxx privilege 15
clock timezone " " 0 minutes 0
ip telnet server
!
interface vlan 101
name IPTV
!
interface vlan 102
name LyseInternett
!
interface gigabitethernet1
switchport mode access
switchport access vlan 102
!
interface gigabitethernet2
switchport mode access
!
interface gigabitethernet3
switchport mode access
!
interface gigabitethernet4
switchport mode access
!
interface gigabitethernet5
switchport mode access
!
interface gigabitethernet6
switchport mode access
switchport access vlan 101
!
interface gigabitethernet8
switchport trunk allowed vlan add 101
!
interface gigabitethernet9
switchport trunk allowed vlan add 101-102
!
exit
ip igmp snooping vlan 101
switchfb2836#
Sitat av Stig73 Vis innlegg

switchfb2836#show running
config-file-header
switchfb2836
v1.4.7.6 / R800_NIK_1_4_194_194
CLI v1.0
set system mode router
.......
.......
ip igmp snooping vlan 101
switchfb2836#
Vis hele sitatet...
Borsett fra at jeg ikke har enablet igmp snooping og ikke har oppgradert til siste firmwareversjon er det likt.

Hvis en skikkelig restart av dekoder ikke fører frem og det er verifisert at dekoder-MAC er registrert hos Altibox / lokal leverandør, så må det virkelig 'feilsøkes'. Der kan ikke jeg bidra da jeg ikke opplever det samme selv.

Men kan det være så enkelt at de har byttet/ruller ut ny VLAN id??? Anbefaler å sette opp en mirror port fra SFP-porten (Tx og Rx) og analysere trafikken. Hvis mye data disable evt 102. Send gjerne fila (Wireshark) til meg så skal jeg hjelpe til.

Sitat av Teratom Vis innlegg
Hvis mye data disable evt 102.
Vis hele sitatet...
Det kan godt være at 102 må være aktiv for å få link. Sørg evt for lite trafikk. Sett opp mirror porten slik at trafikken kommer ut tagged (trunk).
Sist endret av Teratom; 26. januar 2017 kl. 01:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av fredk Vis innlegg


Jeg har 80/80 linje hos altibox. Hvis jeg kjører speedtest i to vinduer og starter de slik at speedtest laster ned i et vindu og opp i et annet, så blir resultatet som på bildet. Virker som om det er en total limit på 100 mbit. Kan det være satt en 100mbit limit på noden hos altibox?
Vis hele sitatet...
Fullt mulig at du sitter på 100mbps link. Utifra testen virker det slik.
Spørs litt på leverandør, tviler på at alle har fått opp Gbit link til samtlige kunder enda.
Sitat av Teratom Vis innlegg
Borsett fra at jeg ikke har enablet igmp snooping og ikke har oppgradert til siste firmwareversjon er det likt.
Vis hele sitatet...
Har forsøkt både med og uten igmp snooping.

Sitat av Teratom Vis innlegg
Hvis en skikkelig restart av dekoder ikke fører frem og det er verifisert at dekoder-MAC er registrert hos Altibox / lokal leverandør, så må det virkelig 'feilsøkes'. Der kan ikke jeg bidra da jeg ikke opplever det samme selv.
Vis hele sitatet...
Har forsøkt dette også, og fått verifisert at begge dekoderne er registrert hos Altibox/Lyse.


Sitat av Teratom Vis innlegg
Men kan det være så enkelt at de har byttet/ruller ut ny VLAN id??? Anbefaler å sette opp en mirror port fra SFP-porten (Tx og Rx) og analysere trafikken. Hvis mye data disable evt 102. Send gjerne fila (Wireshark) til meg så skal jeg hjelpe til.
Vis hele sitatet...
Dem påstår at det ikke er noen endring på vlan id. Fortsatt 101 som gjelder for tv.


Sitat av Teratom Vis innlegg
Det kan godt være at 102 må være aktiv for å få link. Sørg evt for lite trafikk. Sett opp mirror porten slik at trafikken kommer ut tagged (trunk).
Vis hele sitatet...
Kan se i ettermiddag om jeg får til dette. Er vel et større problem å få begrenset trafikken på 102... :P
Sitat av EdwardT Vis innlegg
Fullt mulig at du sitter på 100mbps link. Utifra testen virker det slik.
Spørs litt på leverandør, tviler på at alle har fått opp Gbit link til samtlige kunder enda.
Vis hele sitatet...
Jeg har bestilt 300mbit og fått melding om at de har bestilt bytting av noden. Er det slik at noden jeg har nå er på 100mbit samlet? Tenkte kanskje at noden var på 100mbit opp og 100mbit ned. Men det er kanskje ikke slik det fungerer? Er det samme problemstilling med 1 gbit, at linken samlet er på 1 gbit?
Ingen som kan se litt på post #1128 og gi litt kort feedback?
Jeg har forresten også blitt fortalt at hele opplegget med VLAN er planlagt fjernet, og at alt kundeutstyr skal gå i samme nett i fremtiden.
Sitat av mroek Vis innlegg
Ingen som kan se litt på post #1128 og gi litt kort feedback?
Jeg har forresten også blitt fortalt at hele opplegget med VLAN er planlagt fjernet, og at alt kundeutstyr skal gå i samme nett i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare litt hva du mener i samme nett?
Tvinges man å bytte utstyr hjemme eller kan man holde på dette da "gamle" utstyret sitt?
Sitat av mroek Vis innlegg
Ingen som kan se litt på post #1128 og gi litt kort feedback?
Vis hele sitatet...
Jeg kan jo tilby meg å synse om hvasomhelst

Jeg kjenner ikke til CPL3 i det hele tatt, men jeg ble litt overrasket over spørsmål 2. Ser det ikke som spesielt sannsynlig at du mangler konnektor på fiberen i dag. Men det kan tenkes at den er plassert inne bak et lokk i CPL3?

En annen overraskende opplysning var at du har fått et valg. Ville jo trodd at de bytter til gigabit for alle ved oppgradering av et område. Dersom det utstyret du har i dag bare støtter 100Mbit så er vel da de reelle alternativene
a) aksepter oppgradering, eller
b) linken går ned permanent en gang i fremtiden

Jeg ville nå personlig gått for alternativ a)

Har full forståelse for din holdning til CPL3, men det er nå engang slik verden utvikler seg.

Jeg har registrert at folk trøbler med å få saker og ting til å virke med egen switch, så jeg har ikke lenger tenkt å påstå at det er rett fram etter en oppgradering. Men jeg ser det heller ikke som noe uløselig problem.


Jeg har forresten også blitt fortalt at hele opplegget med VLAN er planlagt fjernet, og at alt kundeutstyr skal gå i samme nett i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Hvis du snakker om VLAN på fiberen, så tillater jeg meg å tvile. Men tajm oill sjåv.

På innsiden av FMG, altså på hjemmenettet, er det mulig det stemmer. Jeg har notert meg at de nå dokumenterer fritt valg av porter for TV eller Internett på FMG og "wifi pluss", og har jo lurt litt på hvordan dette er implementert. Enten kjører de alt på samme lag2-nett, eller så har de en eller annen "automagisk" konfigurasjon av VLAN avhengig av hva man kobler på. Det siste er selvsagt teknisk mulig, men det synes relativt komplisert og risikabelt mht feil. Jeg tror ikke jeg ville prøvd meg. Da er det lettere å mikse trafikken og bruke DHCP-serveren i FMG sammen med IGMP snooping og filtrering til å sørge for at det bare er porter med TV-dekodere som får TV-strømmer.

Noen med FMG som har forsket noe på temaet og kan gi flere detaljer om løsningen?
Sitat av fredk Vis innlegg
Jeg har bestilt 300mbit og fått melding om at de har bestilt bytting av noden. Er det slik at noden jeg har nå er på 100mbit samlet? Tenkte kanskje at noden var på 100mbit opp og 100mbit ned. Men det er kanskje ikke slik det fungerer? Er det samme problemstilling med 1 gbit, at linken samlet er på 1 gbit?
Vis hele sitatet...
Da sitter du på en 100mbps node ja.
Med 100mbps node betyr det at alle kundene som er knyttet til noden har link på 100mbps, mens link ut av noden er minimum 1Gbps.
Sitat av mroek Vis innlegg
Ingen som kan se litt på post #1128 og gi litt kort feedback?
Jeg har forresten også blitt fortalt at hele opplegget med VLAN er planlagt fjernet, og at alt kundeutstyr skal gå i samme nett i fremtiden.
Vis hele sitatet...

På fmg kjøres det igmp proxy så da er tv-dekodere / pc på samme lan på innsiden.
Sitat av Shen Vis innlegg
Kan du forklare litt hva du mener i samme nett?
Tvinges man å bytte utstyr hjemme eller kan man holde på dette da "gamle" utstyret sitt?
Vis hele sitatet...
Jeg tviler på at man vil tvinges i første omgang, så de må nok kjøre parallelle løp forholdsvis lenge. De som ikke har enten FMG eller 2812 vil måtte forbli på den gamle løsningen, men det kan jo hende de vil tvinge utbytte en gang i fremtiden. De er jo ganske aggressive i sin nåværende kampanje, i hvert fall.

Med samme nett, så har jeg skjønt det slik at alt utstyr skal tilordnes adresser i samme (private) subnett på innsiden, så dekoderne vil da være i samme subnett som dine egne dingser og enheter.

Sitat av bmork Vis innlegg
Jeg kan jo tilby meg å synse om hvasomhelst

Jeg kjenner ikke til CPL3 i det hele tatt, men jeg ble litt overrasket over spørsmål 2. Ser det ikke som spesielt sannsynlig at du mangler konnektor på fiberen i dag. Men det kan tenkes at den er plassert inne bak et lokk i CPL3?
Vis hele sitatet...
Ja, det er sikkert sannsynlig. Jeg har ikke tatt meg bryet med å åpne opp for å sjekke. Men uansett vil et bytte til FMG fortsatt innebære at fiberen går rett i FMG, altså uten mediekonverter. Om de da må terminere fiberen med en annen type konnektor vet jeg ikke.

Sitat av bmork Vis innlegg
En annen overraskende opplysning var at du har fått et valg. Ville jo trodd at de bytter til gigabit for alle ved oppgradering av et område. Dersom det utstyret du har i dag bare støtter 100Mbit så er vel da de reelle alternativene
a) aksepter oppgradering, eller
b) linken går ned permanent en gang i fremtiden

Jeg ville nå personlig gått for alternativ a)

Har full forståelse for din holdning til CPL3, men det er nå engang slik verden utvikler seg.
Vis hele sitatet...
Ja, det virker som at jeg kan velge å ikke akseptere denne oppgraderingen, men det kan jo tenkes at i fremtiden blir dette et tvungent valg. CPL3 er i praksis nesten som en VLAN-switch å regne, og man kan kun få 1 IP-adresse (via DHCP) via internett-porten. Akkurat som jeg vil ha det. :-)

Jeg går ut fra at med en FMG i bridge-mode, så burde ting fungere eksakt som det gjør i dag, men jeg er likevel litt nysgjerrig på hva FMG egentlig gjør i bridge-mode. Jeg gjetter kanskje på at det er en intern (virtuell) nettverksdevice som får trafikken (untagget) fra VLAN102, og så lages det en standard linux bridge (antar FMG er linux-basert) mellom dette virtuelle interfacet og det ene fysiske interfacet på boksen.

Sitat av bmork Vis innlegg
Jeg har registrert at folk trøbler med å få saker og ting til å virke med egen switch, så jeg har ikke lenger tenkt å påstå at det er rett fram etter en oppgradering. Men jeg ser det heller ikke som noe uløselig problem.

Hvis du snakker om VLAN på fiberen, så tillater jeg meg å tvile. Men tajm oill sjåv.
Vis hele sitatet...
Slik jeg har fått det nye opplegget beskrevet, så vil FMG agere som en helt ordinær router, der trafikken NATes mellom fiberen og nettet på innsiden. Da er det ikke noe reelt behov for å ha VLAN helt ut.

Sitat av bmork Vis innlegg
På innsiden av FMG, altså på hjemmenettet, er det mulig det stemmer. Jeg har notert meg at de nå dokumenterer fritt valg av porter for TV eller Internett på FMG og "wifi pluss", og har jo lurt litt på hvordan dette er implementert. Enten kjører de alt på samme lag2-nett, eller så har de en eller annen "automagisk" konfigurasjon av VLAN avhengig av hva man kobler på. Det siste er selvsagt teknisk mulig, men det synes relativt komplisert og risikabelt mht feil. Jeg tror ikke jeg ville prøvd meg. Da er det lettere å mikse trafikken og bruke DHCP-serveren i FMG sammen med IGMP snooping og filtrering til å sørge for at det bare er porter med TV-dekodere som får TV-strømmer.

Noen med FMG som har forsket noe på temaet og kan gi flere detaljer om løsningen?
Vis hele sitatet...
Hovedårsaken til at de sier man ikke kan ha egen router hvis man skal ha den nye TV-løsningen, er at FMG kjører en IGMP-proxy (og IGMP snooping, helt sikkert). Dette må den jo gjøre, siden hele husnettet sitter bak FMGens NAT ut mot fibernettet.

Jeg kan ikke helt skjønne at man ikke skulle kunne sette opp sin egen IGMP-proxy, og dermed fortsette å ha styringen på nettet selv. Jeg kan leve med en FMG om den bare er stabil, men jeg vil egentlig kun ha internett og dekodere (pluss telefon på den). Vil ikke ha trådløsgreiene, og jeg vil ha full kontroll på mitt eget nett. Et dumbed-down webgrensesnitt via Altibox sitt admin-grensesnitt er ikke holdbart.

Sitat av Trrunde Vis innlegg
På fmg kjøres det igmp proxy så da er tv-dekodere / pc på samme lan på innsiden.
Vis hele sitatet...
Ja, det er det jeg også har fått beskjed om. Men hvorfor kan man ikke like godt gjøre dette selv, i eget utstyr? Vet du noe om det?
Sist endret av mroek; 26. januar 2017 kl. 19:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når jeg er pålogget switchen i Telnet, og kobler til en dekoder på port 6, så starter det å komme følgende meldinger:

switchfb2836#07-Dec-2016 18:52:00 %LINK-I-Up: gi6
07-Dec-2016 18:52:03 %LINK-W-Down: gi6
07-Dec-2016 18:52:04 %LINK-I-Up: gi6, aggregated (1)
07-Dec-2016 18:52:09 %STP-W-PORTSTATUS: gi6: STP status Forwarding
07-Dec-2016 18:53:25 %LINK-I-Up: gi6, aggregated (2)
07-Dec-2016 18:53:29 %STP-W-PORTSTATUS: gi6: STP status Forwarding, aggregated (1)
07-Dec-2016 18:53:37 %LINK-W-Down: gi6, aggregated (3)
Hewi og fantastisk tråd for oss altibox brukere , gikk nylig til anskaffelse av en pf-sense sg-2440 https://netgate.com/products/sg-2440.html
men det var litt vel mye for en nybegynner som meg og sette igang på og får den ikke til og fungere for meg er litt mye settinger og fukke rundt med.. noen som kan med det og kan skrive en god veiledning , ja jeg vil ha tv fungerende og på boksen... evt noen lokalt i rogalnd som kan med det og vil tjene noen kroner og sette han opp for meg ?
Sitat av Kim-Atle Vis innlegg
Hewi og fantastisk tråd for oss altibox brukere , gikk nylig til anskaffelse av en pf-sense sg-2440 https://netgate.com/products/sg-2440.html
men det var litt vel mye for en nybegynner som meg og sette igang på og får den ikke til og fungere for meg er litt mye settinger og fukke rundt med.. noen som kan med det og kan skrive en god veiledning , ja jeg vil ha tv fungerende og på boksen... evt noen lokalt i rogalnd som kan med det og vil tjene noen kroner og sette han opp for meg ?
Vis hele sitatet...
Sånn i all beskjedenhet er dette en god start 😉

https://freak.no/forum/showpost.php?...&postcount=671

Den fungerte bra for meg i sin tid. Mange sliter nå med lasting av portal / DHCP etc på 101 (IPTV), da må det gjøres på annet vis (IGMP proxy etc)

Sitat av Teratom Vis innlegg
Sånn i all beskjedenhet er dette en god start 😉

https://freak.no/forum/showpost.php?...&postcount=671

Den fungerte bra for meg i sin tid. Mange sliter nå med lasting av portal / DHCP etc på 101 (IPTV), da må det gjøres på annet vis (IGMP proxy etc)
Vis hele sitatet...
....gitt at du har mediakonverter som gir deg en trunk. Hvis du ikke skal kvitte deg med hjemmesentralen må du gjøre det litt annerledes.
Sist endret av Teratom; 27. januar 2017 kl. 00:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.