Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3363
Som dere sikkert har fått med dere fra min forrige tråd, så er jeg i den heldige situasjonen nå at jeg tjener langt mer enn hva jeg klarer å bruke. Jeg er også i den situasjonen at jeg kan skape arbeidsplasser ved siden av den jobben jeg har nå, arbeidsplasser som er sårt tiltrengt i den vanskelig situasjonen vi nå er i, da tenker jeg på pandemien av Covid-19. Arbeidsplasser som ikke bare vil virke positivt for selskapet jeg nå jobber i, og som også vil skape vekst i nåværende selskap.

Problemet er bare at jeg tjener for dårlig for å kunne finansiere noe slikt på kort sikt. Derfor har jeg sett på muligheten for å starte ett personlig holding selskap for å unngå mesteparten av skatten og heller bruke de sparte skattepengene til å finansiere side prosjekter. Jeg har luftet ideen både for arbeidsgiver og eierene av nåværende selskap, og alle har stilt seg positiv til ideen. Med beskjed om å sjekke det praktiske rundt dette, så vi ikke kommer i konflikt med lovverket.

Planen min er å starte personlig holding selskap, som leier ut meg til selskapet jeg jobber i nå, og dermed fakturer selskapet for utført arbeidstid (I henhold til kontrakten jeg har med nåværende selskap). Det jeg eventuelt skulle trenge til privatbruk, vil holding selskapet betale ut som lønn og dermed også skatte av det. Og ja, jeg er klar over de negative sidene med dette, mtp. eventuelle sykepenger o.l.

Spørsmålet mitt er, kan ett personlig holding selskap, som pr definisjon skal forvalte aksjer og andre interesser ha omsetning i form av at den fakturerer ett annet selskap for utførte tjenester? Jeg har prøvd å googlet endel, uten å kommet fram til noe konkret svar. De fleste svar handler om å fakturere morsselskap eller datterselskaper, noe som ikke er tilfelle her. Mitt personlige holding selskap og det nåværende selskapet jeg jobber i nå har ingen eierskaps forbindelser.

Er det noen som har noe godt lesestoff på dette? Da tenker jeg ikke på helt basisk artikler «hva er ett holding selskap» eller «hvorfor bruke ett holding selskap» som florerer av på internett.
Dette tror jeg du må ta med en advokat. Det virker som du har råd til det
Du kan lese litt her om dette https://www.altinn.no/starte-og-driv...-aksjeselskap/

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/gru...holdingselskap

« Hva er et holdingselskap?

Et holdingselskap er et aksjeselskap som ikke har andre oppgaver enn å eie aksjer i andre selskaper. «Ikke andre oppgaver» betyr at det er ingen drift å snakke om; en selger ikke pølser, konsulenttimer eller klær.

Holdingselskapet er en relativt passiv juridisk person som sitter der og eier selskaper og gjør lite annet.

Mange investorer etablerer et holdingselskap for å kjøpe andeler i eksterne selskaper, men for de fleste gründere skal holdingselskapet eie din andel i selskapet du er med å starte. I stedet for at du eier selskapet eier du altså selskapet som eier selskapet»
Det totale skattetrykket endrer seg ikke spesielt bare fordi du forvalter pengene i et selskap. Med litt skatteplanlegging så kan du betale et par prosent mindre, men det krever også mer arbeid. Hvis du ikke er ansatt i selskapet så tar du ut utbytte, ikke lønn. Men hvis du ansetter deg selv i selskapet kan du ta ut lønn og ha de samme rettighetene som alle andre i forhold til sykepenger og liknende.

Det er strengt tatt ingenting som heter et holdingselskap, det er mer en forklaring av hvordan et selskap opereres. Jeg tror du skal ta kontakt med en regnskapsfører så de kan forklare deg de forskjellige selskapsformene. Du kan gjøre akkurat det du beskriver med et enkeltpersonsforetak. Du skatter bare av et overskudd, som kort fortalt betyr alle inntekter minus utgifter. Du unngår med andre ord ingen skatt.

Du betaler i 2020 en flat skatt på 22% på overskudd i et selskap, for utbytte betaler du en falt skatt på 22%. Du kan lese mer om det her: https://www.altinn.no/starte-og-driv...-aksjeselskap/
Kort svar: Ja.
Jeg har ett holding selskap som jeg eier 100%. Dette eier en større andel av ett annet selskap. Men, jeg har fint fakturert fra holdingselskapet.

Utbytte fra datterselskapet går på finansinntekter til holding as-et. Det jeg fakturer går som driftsinntekter. (Merk: Jeg fakturerer ikke datterselskapet , kun andre småprosjekter.)
Som indikert over her, er det du snakker om ikke å anse som et "holdingselskap" i klassisk forstand, siden selskapet ikke vil eie aksjer og eierfunksjonen tilknyttet aksjene vil ikke være hovedaktiviteten i selskapet.

Du vil måtte skatte 22 % på nettoinntekten i selskapet, men du vil selv kunne bestemme hvor mye du skal ta ut av selskapet i form av utbytte. Tar du ut utbytte, så skattlegges dette som del av din personinntekt på toppen av de 22 % som allerede er skattet på selskapets hånd. Dette er en fordel sammenlignet med å være direkte ansatt, ettersom du da kan bestemme hvor mye av inntekten i selskapet som skal bli gjenstand for kjedebeskatning (i motsetning til det Deezire skriver over).

Du kan også ansette deg selv i selskapet og betale trygdeavgift og skatt på denne måten. Da kan du tilpasse dette til de 6G + som gir uttelling i folketrygdsammenheng.
Og jeg kan legge til - av erfaring:

Ville ikke brukt så alt for mye energi på dette, med mindre det er snakke om VELDIG mye penger. Usikkerhet, kompliserte småshady juridiske avtaler, advokatmat, regnskapsførere, noia hver gang det kommer noe i altinn fra kemneren eller skattekontoret, etc

Jeg drev i flere år ENK hvor jeg stort sett fakturerte samme oppdragsgiver pluss minus samme hver måned (og andre små og større prosjekter). Gjorde en gentlemans agreement i fjor (bra timing mtp korona og rettigheter - permittert nå) om og ansette meg på deltid. Jeg skriver bare timer nå og slipper styret med ENK. Arbeidsgiver - tidligere oppdragsgiver - trekker skatt osv, opptjener noe pensjon osv.

Keep it simple. Ellers ville jeg ikke søkt råd på her, men hos en forretningsadvokat - og det koster....
Sist endret av Bobsacamano; 8. september 2020 kl. 22:49.