Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  279 50840
(La ikke dette bli en tåpelig tråd hvor vi snakker om hvor teit slossing er, dette er kun av interessegrunner. Jeg vil heller ikke at dette skal bli tråden vi snakker om teknikker lært fra tea kwon do og slikt)

Hei og hopp=)
Som vi alle vet funker ikke kampsportteknikker i en vellykket grad på gaten, så jeg lurer på hvilke teknikker dere bruker i en slostkamp.
Noen teknikker har jeg lært meg, men føler at flere kan være nyttig, spesielt blokker. Er fryktelig kjedelig å havne i et basketak med kun 1-2 måter å blokke slag/spark. Dette gjør at man blir lett leselig.
Dette er ikke en " herregud, nåh skall jæi slåss azzå" tråd, ville bare følt meg mye tryggere om jeg hadde hatt flere teknikker i hodet=)
Slossing har jeg gjort mye av i min ungdom, så er ikke helt ny på feltet ; )

Er det noen bedre sider på nettet man kan lære teknikker, comboer som faktisk virker i en virkelig kamp?

Edit: Så en dokumentar på discovery idag om "de ti beste våpnene"
1.plassen gikk til "sinnet". Er det noen som har sett samme?
Hvilken "kamsport" brukte de der? Blokk og angrep i samme bevegelser hadde vært kjekt å ha kjennskap til.
Sist endret av Bottolf; 20. september 2006 kl. 23:10.
Om du tror du lærer noe praktisk av å sitte foran en dataskjerm, da kommer du til å få sjokk når den virkelige verden smeller i trynet på deg.
Samme hvor "god" du blir i teorien på å blokke og slå, så kommer du til å bli slått kav steike i småbiter.

Gå heller ut og finn deg et trenings senter eller noe, f.eks et sted som driver med shootfighting, så kanskje du lærer noe som du kan bruke til annet enn å sanke poeng under konkurranser.
Fyren sier jo han har erfaring med å sloss, så hvis han får noen godt beskrevne teknikker på hvordan man blokker/slår/sparker mest effektivt tviler jeg på at han ikke kan lære seg det etter en slåsskamp eller to..
Se det ja.. etter to poster er vi allerede offtopic.

Tilbake til tema. Du kan lære endel av The Anarchist Cookbook. Har du den ikke så er det bare å sende en pm Merk at seksjonen i Kokeboka er kalt "How to Kill Someone with your Bare Hands", men du må jo ikke nødvendigvis slå så veldig hardt. I tillegg står det mest om hvor du skal slå, ikke hvordan.
Sist endret av hedningen; 20. september 2006 kl. 23:38.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jeg vet Jun Fan Jeet Kune Do har en del teknikker som er egnet for selvforsvar. F.eks "the intercepting fist" som er blokk og slag i et.

http://www.jkdnorway.com/

Krav maga er vel også noe som bygger på de samme prinsippene uten at jeg veldig mye erfaring fra dette.
Verken Jeet kune do eller krav maga er kampsporter, men heller selvforsvarsteknikker.

Det ligger en del instruksjoner på disse teknikkene på forskjellige sider ute på nettet.
Sitat av z0p
Verken Jeet kune do eller krav maga er kampsporter, men heller selvforsvarsteknikker.
Vis hele sitatet...
Krav Maga er nok en kamsport ja, men det blir gitt opplæring kun i selvforsvar her i landet.
I Krav maga lærer man flere metoder for å ta livet av en motstander. Om du ikke tror meg, så skal jeg ta noen dump fra en instruktør video med Raffi Liven selv, hvor han viser i hvertfall 4 måter å avslutte en motstander på.

Dette er kamsporten som alle israelske soldater lærer, for å kunne slåss videre uten evt. våpen. Forøvrig så inneholder Krav maga en hel del hand-to-weapon training.
Og i Krav maga så er det lite som minner om stil og ære, der er det *kun* det å nedlegge motparten som teller.
Ta en titt på Thai boxing (Muay Thai). Mange blokk+counter comboer og de er ikke så veldig avanserte så de er grei å lære og anvende i en vanlig slosskamp.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av M&G
Krav Maga er nok en kamsport ja, men det blir gitt opplæring kun i selvforsvar her i landet...
Vis hele sitatet...
Ok, my bad.

Sitat av M&G
...I Krav maga lærer man flere metoder for å ta livet av en motstander. Om du ikke tror meg, så skal jeg ta noen dump fra en instruktør video med Raffi Liven selv, hvor han viser i hvertfall 4 måter å avslutte en motstander på...
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne se de uansett.
Sist endret av z0p; 21. september 2006 kl. 00:44.
Sitat av M&G
Krav Maga er nok en kamsport ja, men det blir gitt opplæring kun i selvforsvar her i landet.
I Krav maga lærer man flere metoder for å ta livet av en motstander. Om du ikke tror meg, så skal jeg ta noen dump fra en instruktør video med Raffi Liven selv, hvor han viser i hvertfall 4 måter å avslutte en motstander på.

Dette er kamsporten som alle israelske soldater lærer, for å kunne slåss videre uten evt. våpen. Forøvrig så inneholder Krav maga en hel del hand-to-weapon training.
Og i Krav maga så er det lite som minner om stil og ære, der er det *kun* det å nedlegge motparten som teller.
Vis hele sitatet...

Kan bare støtte dette. Går selv på krav maga og har lært en hel del av dette.

Krav maga er nemlig basert på teknikker man skal bruke under et "selvforsvar". Målet er at du står og han ligger, mildt sagt. Alle middler er lov. Det er viktig at du aldri lar en motstander dytte på deg eller bevege hånden imot deg, dette regnes for et anngrep per definisjon. Så da starter allerede morroen.

Har selv gått på både boksing og kickboksing før i 6 år og kan bare si at krav maga virkelig er noe du får bruk for. Har du en velutdannet instruktør så er det også veldig artig å holde på. Du styrker kroppen veldig og får stort utbytte av det.

Har hatt noen hendlser på by'n som ikke er til å unngå der det er greit å kunne ta tak i armen vri den litt, trykke, å så ligger han der å piper uten at du må til å "slå¨inn trynet" hans med en gang.


Så se deg om etter krav maga kurs, å du vil trolig ikke angre.

Ps. Det at det i norge går under selvforsvar er vel bare en formalitet. Det er hvertfall den råeste selvforsvaren

VI som driver med krav maga definerer et anngrep av det meste, å da er det jo bare å forsvare seg

Lykke til m8
Så klart vet jeg at teknikker må øves på, men om jeg har noen jeg vet hvordan skal utføres kan jeg luftslåss evnt leke med kompiser.

Ingen planer om å gå rundt å lage irritasjon, vil heller lære litt.

z0p var inne på de teknikkene jeg vil lære meg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Bottolf
Blokk og angrep i samme bevegelser hadde vært kjekt å ha kjennskap til.
Vis hele sitatet...
Bl.a. noe man lærer i de ALLER fleste kampsportgrener.. Kampsport hjelper ok så sant du ikke har en hel gjeng, da kan det være verre.
Det finnes en del forskjellige teknikker, (visstnok veldig effektive) som heter Atemi -er og er hvis jeg ikke tar feil, en del av litt mer viderekommen Jiu Jitsu..
Hva var den gamle regelen igjen?

Jo, angrep er beste forsvar!
Det aller beste er å unngå en fight, beinfly om nødvendig.
Ikke ansett som det tøffeste en gjør, men mye smartere.
Live to fight another day, and pick the ground yourself.
Ikke tenk teknikk, gå på med alt du har og sørg for å gjøre skade.
Som instruktøren sa:
"Det spiller ingen rolle hvor du treffer bare du knekker et eller annet på motstanderen"
Alt som medfører smerte, blodtap, sjokk og forvirring gir deg en sjanse til å komme unna.

Hvis man må bevege seg i utsatte områder og det ikke er mulig/lovlig/tilrådlig å ha med seg våpen så kjøper man en hammer, de er ikke forbudt og det er vanskelig å parere et slag fra en hammer.

Husk at en angriper med brukket leggbein kommer garantert ikke til å løpe etter deg.

Men som sagt, det beste er å unngå trøbbel.
last ned bas rutten lethal street fighting er masse teknikker på hvordan du skal komme best ut av en street fight eller barslagsmål på godt norsk
En veldig fin en er et spark mot siden på kneet. Så lavt går det utrolig raskt å sparke hvis du vet hva du gjør, og mange tenker ikke på at angrep så lavt nede kan være noen trussel, og ignorerer det (gromtabbe) hvis de i det hele tatt rekker å reagere.
Aikido er selvforsvar med påløpende angrep. Altså, du bruker kraften i angrepet til motstanderen i ditt eget angrep.

Om du står på gata og du VET det kommer til å bli bråk (som i INGEN vei utenom) er det bare å slå først. Hard høyre rett i haka, slik at motstanderen blir sjokkert/redd/usikker.
Eller et kne midt på låret. Ingen går vanlig med en slik lårhøne.
Dessuten, tatt i betraktning alle gatekampene på nettet, er det utrolig få som kan å bruke føttene.

Uansett er det mentale utrolig viktig. Aldri virk usikker eller redd, men heller fryktløs og blodtørstig. Utrolig hva en kan prate seg ut av.
Folk sier jo det at de to eneste kampsportene som virkelig kan komme til nytte i et gateslagsmål er boksing og kickboksing. Selv har jeg vært så heldig å lære en hel del teknikker av fetteren min som er marinejeger. Han sier at det viktigste er blokken.
Deretter skal det komme en manøver som distraherer motstanderen og etter det skal det komme et kjapt, effektivt angrep. Om noen av dere har prøvd dere på boksing skjønner dere hva jeg mener. Når en kommer mot deg med full blokk mens han jabber deg vekselsvis i magen og på blokken så vil antakelig, hvis du ikke er dreven, blokken ryke til slutt og da kommer angrepet.

Det dummeste jeg ser er når kameratene mine sloss mot andre "gjenger" og de bare hopper på hverandre og dæljer løs mens de kjefter og sparker samtidig. Dette kan være effektivt mot en utrenet motstander for å skremme han (i beste fall). Gjør du dette på en motstander som kan sloss, har du tapt før du vet ordet av det.
Du må jo lære og blokke nå til tider. Går du på byen og treffer feil folk, så har du 10 mann på deg som slår og spenner med vernesko. Eneste du må gjøre er og løpe som F***. Får så vondt av sånne folk! ingen ting er bedre en å drikka og kose seg
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Når det gjelder folk som nevner kampsporter, så er jo de faktisk ja nettopp.. en sport. Dermed blir det veldig mye fokus på kamper, graderinger osv. Mye av det du lærer egner seg også dårlig utenfor "ringen". Derfor mener jeg det er bedre å fokusere på teknikker fra forskjellige kampsporter o.l
når det er snakk om krav maga er en av grunnen til at dette er så effektivt er fordi du trener på og forsvare deg når du er utslitt, samt at de bruker samme grunn teknikk i blokk av både slag og kniv angrep f.eks. Skal du lære deg og forsvare deg så vil jeg anbefale krav mer enn en kniv. Desuten er krav selvforsvar og ikke kamp sport så man slipper sånne teite japanske bønner osv. Kanskje ikke det som ser mest estetisk ut når man fighter men det funker.

You win some, you lose some, but you live to see another day.
-friday
Jeg går på teakwon do selv, og har også svart belte i denne kampsporten. Jeg er enig i at veldig mye av taekwondo ikke fungerer i praksis "på gata". Men noe fungerer faktisk. Instruktøren min er dørvakt, har vært det i 20 år, og har aldri fått juling selv. Nå skal det sies at han er et muskelberg, og han kan derfor ta folk i ren styrke.
Han har da lært meg at de aller fleste slosskamper ender i brytekamp på bakken. Da er det lurt å lære seg små teknikker som kan være nyttig der. F.eks, kvelertak, hvordan komme seg ut av kvelertak, skitne knep, armlåser, benlåser osv.

Jeg har selv sett instruktøren min i slosskamp mot en gjeng av innvandrere, det var ikke pent for å si det sånn, med tanke på gjengen. :
Det beste stående er vel boksing og muay thai. På bakken er vel det BJJ (Brazilan Jiu-Jitsu) Og den beste kampsporten og kunne blir vel da Vale Tudo som kombinerer disse to tingene så man kan sloss begge deler. Det vanlige er at man starter å trene bjj for så å gå over på stående som (jeg mener er mest effektivt) boksing/muay thai. Se "Pride" og "UFC"
kampteknikker for gaten? Les bøker, for på gaten er det ett kaldt hode som gjelder, sammen med refleksene. Alle kan slå..
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Ettersom jeg har hørt er Krav Maga grunnleggende teknikker fra Taek Won Do, Karate, Judo, Grappling (?), Kick Boksing og noen andre greier jeg ikke husker. Har selv planer om å starte på det når jeg fyller 18 ^^ Men uansett så har jeg fått med meg at det er det mest effekttive med tanke på treningstid etc. etc.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av M&G
Krav Maga er nok en kamsport ja, men det blir gitt opplæring kun i selvforsvar her i landet.
I Krav maga lærer man flere metoder for å ta livet av en motstander. Om du ikke tror meg, så skal jeg ta noen dump fra en instruktør video med Raffi Liven selv, hvor han viser i hvertfall 4 måter å avslutte en motstander på.

Dette er kamsporten som alle israelske soldater lærer, for å kunne slåss videre uten evt. våpen. Forøvrig så inneholder Krav maga en hel del hand-to-weapon training.
Og i Krav maga så er det lite som minner om stil og ære, der er det *kun* det å nedlegge motparten som teller.
Vis hele sitatet...
det er feil å kalle krav maga en sport, det konkureres ikke i krav maga. krav maga er delt inn i to deler her i landet. sivil og millitær, og begge delene er ekstremt utvanna i forhold til den opprinnelige lærdommen.

jeg kjenner en svartbelte instruktør fra det israelske militære som har invitert meg til trening, men tror jeg venter til krigen har roet seg litt der

send meg en pm hvis noen er interessert så kan vi sikkert reise som en gruppe.

han vill lære deg "the real krav maga" som han sier.

det som er verdt å trene for selvforsvar er krav maga, r.o.s.s, systema, thai boxing, noe brasiliansk ju jutsu.

r.o.s.s er russlands versjon av krav maga. spetznas trener dette.

systema er også russisk, men dog litt amerikanisert.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Ice-B
Hvis man må bevege seg i utsatte områder og det ikke er mulig/lovlig/tilrådlig å ha med seg våpen så kjøper man en hammer, de er ikke forbudt og det er vanskelig å parere et slag fra en hammer.
Vis hele sitatet...
hvis politiet stopper deg med en hammer på gaten i vanlige klær(ikke arbeids klær) og det er på kvelden eller natten så tar de den, det samme ble sakt om og ha på seg skru trekkere de tar dem også.

noe du må besteme deg før du begynner og øve teknikker er hva du egentlig ønsker og oppnå når du slås.
det beste etter min mening er å ta sikte på å komme seg unna så da holder med en liten distraksjon slik at du kan løpe. er du inne, i en blind gate, eller "omringet" så har du et problem, men ville satset på ette eller annet som er skikkelig voldelig og går fort da kan det hende at de andre blir overasket nok til at du kan løpe. en enkel men grei ting å gjøre for og få et litt tid er og kaste ting i tryne på folk

når det gjelder forskjellige teknikker så ville jeg tatt en titt på politi og militære teknikker disse er tross alt utviklet kun for praktisk bruk.
wing chun

dette er stilen Krav maga har tatt mest teknikker fra.

verdt å prøve, forsvar mot kniv, enkle teknikker.


Krav maga er jo basert på at man skal bli dødelig på 6-12 uker

Ellers er jo slap/pak og slag samtidlig bra.

SØK på youtube.
Sitat av pÝv
Aikido er selvforsvar med påløpende angrep. Altså, du bruker kraften i angrepet til motstanderen i ditt eget angrep.

Om du står på gata og du VET det kommer til å bli bråk (som i INGEN vei utenom) er det bare å slå først. Hard høyre rett i haka, slik at motstanderen blir sjokkert/redd/usikker.
Eller et kne midt på låret. Ingen går vanlig med en slik lårhøne.
Dessuten, tatt i betraktning alle gatekampene på nettet, er det utrolig få som kan å bruke føttene.

Uansett er det mentale utrolig viktig. Aldri virk usikker eller redd, men heller fryktløs og blodtørstig. Utrolig hva en kan prate seg ut av.
Vis hele sitatet...
Dette bør du snu rundt på. Det vil si at du benytter lårhøne først, og dersom det ikke fungerer må du vurdere sterkere teknikker.

Et hardt slag på haken vil medføre umiddelbar bevistløshet, noe du bør unngå da det medfører svært stor risiko for alvorlige skader. Ved å gi et slikt slag, vil du veldig raskt bevege deg utenfor nødvergebestemmelsen, og kunne bli straffet for vold.
Slå først, og så hammerpunch på kragebeinet (tåler bare noen få kilos trykk). Så forklarer du bare til politiet at du følte at situasjonen ble såpass truende at du så selvforsvar som siste utvei. Army-style.
Selv har jeg gått på Taekwon-do og kan som en tidligere si at dette ikke er SÅ hjelpsomt i en street fight. Men mye av det grunnleggende som å få energi fra hele kroppen for å slå, blokke og countringer er noe jeg selv bruker nå automatisk uten og tenke på det og som vil hjelpe meg den dag jeg er i en slåss kamp.
har tenkt lenge på dette med hva som er best på gata osv. Og svaret jeg har kommet frem til er at hvis du virkelig føler at du trenger beskyttelse så vil trening i sverdkamp være det beste. Man har ikke lov til å gå rundt me sverd.

Men man kan gå rundt med en "Bokken" til enhver tid. En bokken er ikke mer en et tresverd som immiterer formen til en katana. Men det som er hevet over en hver tvil er at en som er dreven i kamp med sverd kan ta hånd om de fleste hånd til hånd kampsports former 1 vs 1.

Men og dra på byen med en bokken kan jo være litt drøyt da

Men jeg mener personlig at tai chi er den beste måten og forsvare seg på. Men det skal også da sies at du skal trene mange år før du kan bruke tai chi i en virkelig kamp. Men tai chi er den desidert beste måten utføre kamp på, uten å skade motstanderen.
Sitat av Boomsquad
Ps. Det at det i norge går under selvforsvar er vel bare en formalitet. Det er hvertfall den råeste selvforsvaren

VI som driver med krav maga definerer et anngrep av det meste, å da er det jo bare å forsvare seg
Vis hele sitatet...
Et lite poeng selv om posten er gammel... hva DU definerer som angrep spiller fint liten rolle ovenfor politi og rettsystemet... Hvis du sier at han angrep deg, og vitner f.ex. sier at han bare løfta en hånd, så spiller det fint liten rolle om du sier at "jammen vi kaller det et angrep i krav maga".
Bas Rutten! verdensmesteren i ultimate fighting og mixed martial arts kan lære deg mye fint, hvis du allerede vet hva slossing handler om søk på Bas Rutten på youtube, og se filmene der, eller last ned hele dritten. Hele filmen ligger på piratebay, og er VERDT å laste ned! der lærer du kun det som er mest effektivt i relevante situasjoner.
Den beste kampsporten i en gatekamp er bryting og kickboksing, definitivt.Klarer du å kombinere de to der blir du street figther nr 1. Glem tae kwon do og boksing. det dritet der, det virker ikke i praksis.
Jeg har selv kun drivet med kickboksing ++, dvs at vi samlet en gjeng med venner og slåss uten instruktør osv, og det har hjulpet en hel del. Da lærer du ekstemt mye. Samtidig som du slipper det kjipe moralpreiket til instruktøren.
Sitat av g3tl41d
Den beste kampsporten i en gatekamp er bryting og kickboksing, definitivt.Klarer du å kombinere de to der blir du street figther nr 1. Glem tae kwon do og boksing. det dritet der, det virker ikke i praksis.
Jeg har selv kun drivet med kickboksing ++, dvs at vi samlet en gjeng med venner og slåss uten instruktør osv, og det har hjulpet en hel del. Da lærer du ekstemt mye. Samtidig som du slipper det kjipe moralpreiket til instruktøren.
Vis hele sitatet...

Hehe d ble ikke noen sure miner etterpå? vet jeg hadde blitt litt sur om en av mine venner hadde knekt nesen min, selv om det var et uhell
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av k-f-j
Alle kan slå..
Vis hele sitatet...
Mange kan absolutt ikke slå. Kom til enhver nybegynnerklasse i en kampsport/kunst som du vil. Der vil du se folk som ikke kan slå.
Har et lite spørsmål ang. taekwon do og kung fu osv at det ikke fungerer i praksis. Hvorfor ikke? Jeg skulle da anta at enhver person godt trent i sporten står sterkere generelt sett?
Sitat av Archj
Har et lite spørsmål ang. taekwon do og kung fu osv at det ikke fungerer i praksis. Hvorfor ikke? Jeg skulle da anta at enhver person godt trent i sporten står sterkere generelt sett?
Vis hele sitatet...
De står nok sterkere enn de ville ha gjort hvis de aldri hadde trent en dritt. Men hvis de hadde brukt tiden de har brukt på Kung Fu/TKD på et mer selvforsvarsrettet/effektivitetsfokusert kampsystem, så hadde de stått mye sterkere enn det igjen.
Kung Fu og Tae Kwon Do er veldig preget av at alt skal se bra ut (evt. se ut som diverse dyrearter) når det utføres, noe som ikke er så vanskelig å se hvis du tar en titt på en trening i en av de respektive sportene. Det vil som oftest se ut som alt annet enn en slosskamp på gata, og nettopp det er egentlig forklaringen på hvorfor det ikke er det best fungerende i praksis.
Sitat av Kalakov
Slå først, og så hammerpunch på kragebeinet (tåler bare noen få kilos trykk). Så forklarer du bare til politiet at du følte at situasjonen ble såpass truende at du så selvforsvar som siste utvei. Army-style.
Vis hele sitatet...
Er virkelig kragebeinet så skjørt ? Kom i harraball for noen helger siden, fikk inn et slag så fyren gikk i marka. Han ble agressiv å skulle reise seg, da sparket jeg han i kragebeinet jævli hardt, men det knakk ikke. Siktet på hodet, men foten sklei av hodet så mesteparten av kraften om i kragebeinet.
Har gått på både aikido karate, taek won do, og kickboxing, og vil si at det du kan lære mest, som kan være nyttig utenfor ringen, er kickboxing.
i de andre sportene lærte vi bare å markere, mens i kickboxing sa treneren min at jeg skulle slå igjennom treffpunktet, noe jeg fort merka, da vi både hadde folk med svart belte i taek won do som trente med oss, som bare markerte på meg ( haha) og de andre kickboxer gutta som slo pusten ut av meg, og bare håna meg mens jeg lå på gulvet å prøvde å få igjen pusten og synet.

men etter "lekeslossing" med kamerater som har drevet med thaiboxing og streetfighting,merket jeg at det er mer effektivt enn kickboxing, siden i kickboxing lærer man å IKKE bruke knær og albuer, noe som er meget effektivt til å få en motstander i bakken.
Alle prater om sine foretrukne kamsporter og teknikker men jeg kan ikke unngå å tenke at dette hovedsaklig var ment som en tråd for street fighting.... Sikkert mange som har svart i forhold til disse kriteriene men gadd ikke lese igjennom hele lista da jeg med all sannsynlighet har vært igjennom det før.
Det viktigste i streetfighting er rett og slett å slåss, jo flere slagsmål du er i, dess mer lærer du.

Enkle og brukbare teknikker:

Slag mot hals (front av hals) er deffinitivt mest effektivt, beklageligvis er risikoen meget stor for å permanent ødelegge luftrøret til noen og med dette ta livet av dem. En teknikk jeg ikke benytter med mindre motstanderen er meg totalt overlegen i styrke og teknikk.

Slag mot side av nakken, krever stor kraft og pressisjon for å være effektivt, knivhånd eller "hammer slag" med begge hendene vil være å foretrekke. Vil når riktig utført føre til midlertidig lammelse i skulderleddet og armen på den siden du slår.

Solar plexus, nedre del av håndflaten eller en knyttet neve ført opp (slått) i midten av ribbena vil enten slå pusten ut av offeret eller stoppe hjertet om utført med for stor kraft.

Nyreslag, øverste/ytterste del av knokene slått direkte inn i nyre området på en person skaper ganske ekstreme smerter.

Knivhånds slag på overleppen er også ekstremt smertefullt pga alle nervene vi har i det området.

Spark direkte på fronten av en persons kne vil ganske lett knekke det bakover, det samme gjelder fra siden men har litt større sjanse for å ikke ende med varige men.

Slag direkte på neseryggen vil knekke nesen, produsere tårer (midlertidig blindhet/syns vansker) og skape forvirring i balanse senteret i hjernen som normalt ender med at du lander på ræva. Slår du derimot fra bunnen av nesa og oppover risikerer du med dette å kjøre nesebeinet opp i hjernen på personen og drepe han/henne.

Headbutts direkte på neseryggen er som regel alltid effektive og mye lettere gjennomførbart enn slag i nevnte område.

Albuer i ansiktet og bryst regionen har uante krefter, det går overraskende fort å knekke en kjeve på 3-4 steder med en albue.

Knær i mage og nyre region er også ekstremt effektivt, det er viktig og legge mye kraft bak bruken av knær og hvis mulig så hopp med "sparket" for ekstra kraft.

Om slagsmålet strekker ut i tid vil gjentatte spark til skinnleggen (eks. kickboxing) gi deg et superlativt overtak da motstanderen fort begynner å måtte hinke rundt.

Å dytte en person direkte i ansiktet istedet for brystkassa er mye mer effektivt da det automatisk skaper overbalanse, noe som kan kompanseres for i brysthøyde.


Når guarden (blokkering av hodet) er nede, slå midt i ansiktet.... folk blir skremt av sånt ^^




Jeg har med vilje utelatt og nevnt ting som å sparke mens noen ligger nede og angrep mot en persons nedre deler da jeg etter egne prinsipper aldri gjør dette men sant skal være sagt, i et gateslagsmål er alt lov.
Når det gjelder blocks og beskyttelse holder jeg alltid en enkel bokse stilling, beskytter hodet og overkroppen og satser mer på kroppsbevegelse for å unngå angrep på andre regioner.

Alle disse teknikkene er utprøvd og vel fungerende, men det viktigste i et gateslagsmål er forbausende enkelt tatt i betraktining: Ikke slutt å slåss før du vet du har vunnet og motstanderen din ikke har anledning til å overraske deg med et nytt angrep. Om du vet du kommer til å tape så slåss for å skade den andre personen så mye som mulig før den tid, dette fører som regel til at man vinner i situasjoner man ikke hadde forventet å hatt noen sjangse i.



edit: Dette er min assortere liste over basis moves i streetfighting, for all del bare å kommentere på.
Så om dette hjelper noen... bra.
Og om dere tar livet av noen... ikke min feil ;P
Sist endret av wolty; 31. august 2007 kl. 14:35. Grunn: en linje til bare
Sitat av en_kar
Det beste stående er vel boksing og muay thai. På bakken er vel det BJJ (Brazilan Jiu-Jitsu) Og den beste kampsporten og kunne blir vel da Vale Tudo som kombinerer disse to tingene så man kan sloss begge deler. Det vanlige er at man starter å trene bjj for så å gå over på stående som (jeg mener er mest effektivt) boksing/muay thai. Se "Pride" og "UFC"
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg i det der. Men vil også tilføye at en kombinasjon av bryting og kickboksing heller ikke er så dårlig. Se Chuck Lidell!

Sitat av wilai
Boksing er nok, bare se her


http://www.youtube.com/watch?v=vlQA2jt_hxU
Vis hele sitatet...
Bullshit. Har banka så mye boksere at det vet jeg jævlig godt at ikke virker. Smell de i bakken og du har så å si vunnet.
eneste boksere er flinke til er å tro de kan slåss.

Sitat av murloc
Hehe d ble ikke noen sure miner etterpå? vet jeg hadde blitt litt sur om en av mine venner hadde knekt nesen min, selv om det var et uhell
Vis hele sitatet...
Tja, jeg var yngst da så å si at jeg ikke fikk mye juling vil vel være løgn
knakk hånda en gang og forstua høyrebeinet to ganger. Har og hatt hjernerystelse ett par ganger. Men det skaper ett sinnsykt samhold i vennegjengen, pluss at etterhvert får du respekt av kompisene dine som er eldre og det hjelper på selvtilliten.
Å vite at du klarer å forsvare deg selv er den deiligeste følelsen i verden.

Hadde flere skader da jeg trena fotball..

Sitat av Ice-B
Hva var den gamle regelen igjen?

Jo, angrep er beste forsvar!
Det aller beste er å unngå en fight, beinfly om nødvendig.
Ikke ansett som det tøffeste en gjør, men mye smartere.
Live to fight another day, and pick the ground yourself.
Ikke tenk teknikk, gå på med alt du har og sørg for å gjøre skade.
Som instruktøren sa:
"Det spiller ingen rolle hvor du treffer bare du knekker et eller annet på motstanderen"
Alt som medfører smerte, blodtap, sjokk og forvirring gir deg en sjanse til å komme unna.

Hvis man må bevege seg i utsatte områder og det ikke er mulig/lovlig/tilrådlig å ha med seg våpen så kjøper man en hammer, de er ikke forbudt og det er vanskelig å parere et slag fra en hammer.

Husk at en angriper med brukket leggbein kommer garantert ikke til å løpe etter deg.

Men som sagt, det beste er å unngå trøbbel.
Vis hele sitatet...
Helt Enig i det du skriver der! Pleier alltid å slå der det er vondest. Og alltid få inn mest mulig slag og harde spark på motstanderen. Gi alt du har hele tiden! Slåss som om det er liv og død. Det verste som skjer er at du får juling, det er ingen som dreper deg uansett.det er ingenting som heter å være feig, bruk albue og kne. Støvsuger rør fungerer også, det pleier alltid å stå gamle støvsugere utenfor elektrobutikker.
Jeg har gått på Thai boxing noen år og som det nevnes over funker det bra. Lave spark rask så motstanderen får seg et sjokk. Men husk, man treffer alltids noen som er berdre/filinkere/rakere enn deg en vakker dag
Sitat av wolty
Slår du derimot fra bunnen av nesa og oppover risikerer du med dette å kjøre nesebeinet opp i hjernen på personen og drepe han/henne.
Vis hele sitatet...
Du har sett altfor mye på cheezy action-filmer av typen Seagal. Det er -ikke- mulig å slå nesebeinet opp i hjernen til noen, dette er et idiotisk "triks" oppfunnet av regissører med liten kjennskap til menneskelig anatomi.

http://www.fightingarts.com/reading/article.php?id=511

Det er mulig at disse triksene fungerer for deg, men det finnes uendelig mange teknikker som er langt mer effektive. Vil du stille godt i en slosskamp, hjelper det ikke å skulle begynne med knivhåndslag og andre overavanserte teknikker. Slag mot haka / nesa setter ut motstanderen i et par sekunder, og åpner opp for å kunne felle motstanderen / bruke enkle men destruktive teknikker som knær mot ansiktet, slag i solar plexus og spark mot kneleddet.

Hvis du vil lære deg effektiv kampsport som fungerer utenfor dojoen, er krav maga, brazilian ju jitsu, boksing, kickboksing og andre sparringssporter veien å gå. Det å holde hodet kaldt og faktisk være forberedt på å tåle et slag eller to er langt viktigere enn å kunne ta flyvespark over hagemøblene eller gå et mønster i femten minutter.

Og holder du på å tape er det alltid et sikkert triks - et spark i balla.
"Everybody always underestimate the kick in the balls" Qft Bas Rutten.
No matter what noen sier, så er et realt ballaspark det MEST effektive sparket evt slaget du kan gi en gutt !

prøv bare å knips deg selv rimeli "lett" på sekken, d gjør VONDT !

Det er feigt, men kan være en siste utvei om motstanderen din er overlegent større enn deg i kropp/styrke ..
Den beste måten du vil kunne lære teknikker på er å sloss med kompissene dine på orntlig liksom, slå så hardt du kan osv, bare ikke sikte etter farlige punkter på kroppen. Haha, Jeg og kompisene mine pleier å sloss nesten over alt, Til begge blør neseblod, Brukne Bein osv. Haha, Igår brakk jeg f.eks Lillefingern min, Vet ikke hvordan, men klarte det bare- Btw, Har havna i slosskamp mange ganger, og jeg har aldri tapt, (Ikke for å skryte) men altså, med trening kommer du langt.

Btw, Glemte å si, Når du havner i virkelig bråk, Sikt gjerne etter punktene. Men uansett. er du i orntlig slåsskamp, Gjør du alt for å "Overleve" - Slå så hardt du kan, og treff. Så blodet spruter. *Sikt etter Knæra* så når du har fått han ned, Beiner du
Sist endret av Tungaa; 7. september 2007 kl. 15:03.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
http://www.youtube.com/watch?v=bfEym_N0qb4

Syns det ser ut som kampsport fungerer ganske godt på gata jeg
Du tungaa, greit du sparrer litt med venna dine osv menne det gjelder ikke bare å slå hardt.Viss du møter noen på gata som KAN bokse så blir du jo eid.Boksing er ikke bare å stå å slå det har fotarbeid og hvordan du skal slå og.Tviler på dere går så hardt att dere knekker bein isåfall må dere være helt retarded.Uansett så burde dere jo være forsiktig med å slå mot hodet osv viss dere er dumme nok til å gå 100 % som jeg tviler på.Mange har fått hjerneskader ved harde slag mot hodet.Tenk på det du.
slå mot halsen. Treffer du da, teller størrelse ingenting


trenger ikke si mer.

god natt (: