Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4293
venezuela har nå bestemt seg for å tilby Edward Snowden asyl på humanitært grunnlag. hva er deres tanker rundt dette? hvilke føger kan det tenkes at det vil få for forholdet mellom USA og Venezuella? hva tror dere at kommer til å skje videre?

personelig tenker jeg det er et bra iniativ at et land endelig har git denne mannen asyl, på tross av trusler fra USA. det vil helle ikke overaske meg om amerikansk etteretning får tak i han på et vis. mest sansyneig regner jeg også med at det kommer til å by på problemer for Venezuelas forhold med usa. jeg venter spent på hva Obama har å si til dette....

http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/s...a-4084030.html
Sist endret av doomsaier; 6. juli 2013 kl. 03:00.
Sykt at ingen vil ha han egentlig.. Han er jo en helt, verden trenger flere som han!
Tar sikkert ikke lang tid før han blir kidnappa av CIA, tatt tilbake til USA å putta i jail..
Snowden verifiserer at verden har fått et sykelig menneskesyn. USA har fått for mye makt og tvinger andre maktorgan til å bryte prinsippene sine om grunnleggende menneskerettigheter. Det er synd og trist at fokuset skal ligge på diplomati og opprettholdelse av et stabilt samfunn, når dette går mot viljen til folket.

USA er flink til å rævpule enkeltindivider, det skal de ha.
Greit nok at han har fått tilbud om det, men hvordan skal han komme seg dit ubemerket? Tror egentlig det blir det store problemet hans nå.
Vel Usa og Venesuela har jo ikke akkurat ett godt forhold allerede så det spiller vel ikke så stor rolle fra eller til. Trur neppe det blir særlig store konsekvenser i det allerede dårlige forholdet. Men de blir nok neppe bestevenner heretter for å si det slik. Virker som Barack Obama er en mer sindig mann enn sin forgjenger som antagelig ville startet ett nytt Afghanistan prosjekt i Venesuela. Spørsmålet er bare hva Snowden vil gjøre fremover. Om han fortsetter og spre informasjon eller om han begynner å tie stille og fokusere på sitt nye liv. Forstod det sånn at han har dame og han burde ærlig talt tenke litt på hva med henne og hennes familie osv.

For meg fremstår det som mest sjokkerende at noen blir overrasket over at stormakter overvåker andre land. Det er jo en del av hvordan verden dessverre er. Alle prøver og ligge ett hestehode forran sine "motstandere" (kom ikke på ett bedre ord). Og med tanke på hvor mye terror og elendighet USA har hatt i sitt eget land de siste 20 årene så blir jeg ikke forundret på at de holder ett mer årvåkent øye med alt de kan så ikke store katastrofer dukker opp fordi de ikke fant det ut.

Nei sier ikke at overvåkningen var bra. Men kanskje alternativet var mye verre? Jeg vet da søren.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av homoludens Vis innlegg
Greit nok at han har fått tilbud om det, men hvordan skal han komme seg dit ubemerket? Tror egentlig det blir det store problemet hans nå.
Vis hele sitatet...
Ubemerka? Det går da rutefly. Problemet akkurat no er at USA har sagt passet has er ugyldig, og at han difor ikkje får fly ut frå Russland. Om eit land som gir han asyl gir han reisedokument, så vil han kunne ta vanleg rutefly.

Så langt har relativt få land vore veldig interessert i å snakke høgt om utlevering til USA, og Russland har vel sagt rett ut at det ikkje er spesielt aktuelt. Så det einaste han må unngå er mellomlanding i UK (som har svært tette bånd med USA) og USA, slik det ser ut no.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ubemerka? Det går da rutefly.
Vis hele sitatet...
Joda, det går rutefly, men det hjelper nok lite. Fly tvunget til å lande. Så med mindre Bolivia på en eller annen måte jeg ikke forstår, prøver å utnytte dette til noe, så vil det være et problem å fly.
Ingen vits at jeg lager ny tråd om dette temaet. Håper det går bra at jeg går litt av sporet?

Det har seg slik at Edward Snowden har søkt om asyl til 21 land. Inklusivt Norge. Denne søknaden var en av de første som ble avslått av Utlendingsdirektoratet (UDI). Grunnen? - UDI mente at det var en forutsetning at man hadde foten planta på norsk jord når søknaden fremmes. Noe som forsåvidt er sant i følge utlendingsloven. Men saken er at det er flere tilfeller hvor Norge har behandlet og gitt ut asyl til individer som har oppholdt seg utenfor norske grenser.

Link til artikkel:

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...l#.UdgPDdKGFmp

Nå sies det jo at Norge er en av de fremste nasjonene når det kommer til å styrke menneskerettighetene, og en sterk motstander mot alle som bryter de. Og i følge Amnestys vurderinger kan han veldig mulig bli utsatt for mishandling.

Hva synes freakerne? Har det virkelig kommet til et punkt hvor Norge er villig til å gi slipp på menneskerettighetene i bytte mot å forbli bitchen til USA?
Tipper CIA har moskva proppet full av CIA-agenter nå uansett. Tror ikke han ubemerket får gått om bord i et rutefly og kommet seg til Venezuela med det første.
Sitat av Abaways Vis innlegg
Ingen vits at jeg lager ny tråd om dette temaet. Håper det går bra at jeg går litt av sporet?

Det har seg slik at Edward Snowden har søkt om asyl til 21 land. Inklusivt Norge. Denne søknaden var en av de første som ble avslått av Utlendingsdirektoratet (UDI). Grunnen? - UDI mente at det var en forutsetning at man hadde foten planta på norsk jord når søknaden fremmes. Noe som forsåvidt er sant i følge utlendingsloven. Men saken er at det er flere tilfeller hvor Norge har behandlet og gitt ut asyl til individer som har oppholdt seg utenfor norske grenser.

Link til artikkel:

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...l#.UdgPDdKGFmp

Nå sies det jo at Norge er en av de fremste nasjonene når det kommer til å styrke menneskerettighetene, og en sterk motstander mot alle som bryter de. Og i følge Amnestys vurderinger kan han veldig mulig bli utsatt for mishandling.

Hva synes freakerne? Har det virkelig kommet til et punkt hvor Norge er villig til å gi slipp på menneskerettighetene i bytte mot å forbli bitchen til USA?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal Norge ta han inn? Det bringer kun trøbbel, akkurat som med Krekar!
Sitat av Abaways Vis innlegg
Ingen vits at jeg lager ny tråd om dette temaet. Håper det går bra at jeg går litt av sporet?

Det har seg slik at Edward Snowden har søkt om asyl til 21 land. Inklusivt Norge. Denne søknaden var en av de første som ble avslått av Utlendingsdirektoratet (UDI). Grunnen? - UDI mente at det var en forutsetning at man hadde foten planta på norsk jord når søknaden fremmes. Noe som forsåvidt er sant i følge utlendingsloven. Men saken er at det er flere tilfeller hvor Norge har behandlet og gitt ut asyl til individer som har oppholdt seg utenfor norske grenser.

Link til artikkel:

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...l#.UdgPDdKGFmp

Nå sies det jo at Norge er en av de fremste nasjonene når det kommer til å styrke menneskerettighetene, og en sterk motstander mot alle som bryter de. Og i følge Amnestys vurderinger kan han veldig mulig bli utsatt for mishandling.

Hva synes freakerne? Har det virkelig kommet til et punkt hvor Norge er villig til å gi slipp på menneskerettighetene i bytte mot å forbli bitchen til USA?
Vis hele sitatet...
Han burde fått kvoteflyktningstatus av FN, mange med langt mindre problemer enn han har fått det.

Rikets tilstand på tv2 avslørte at CIA, med norske myndigheters velsignelse forsket på norske psykiatriske pasienter.
Forsøkene gikk ut på å operere inn elektroder i hjernen på pasienten, i håp om å kunne fjernstyre ham.
http://www.youtube.com/watch?v=K8dSYYQkzQU

Med dette groteske bakteppet, tviler jeg på at noe enkeltmenneske skal kunne komme imellom amerikanske og norske myndigheter.
Dessverre.
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Er det noe jeg elsker ved sør-amerikanske statsoverhoder så er det ballene de har til å si hva de mener om verdenspolitiet uten å være redd for konsekvensene.
Kan vel slenge på at nicuragua og bolivia også har hengt seg på å tilbyr han asyl


http://touch.vg.no/article.php?artid=10111990
Sitat av ZayCuBez Vis innlegg
Er det noe jeg elsker ved sør-amerikanske statsoverhoder så er det ballene de har til å si hva de mener om verdenspolitiet uten å være redd for konsekvensene.
Vis hele sitatet...
Når det passer dem. For Edward Snowden sin del så er han nå bare en brikke i et politisk spill, før vi vet ordet av det så har det politiske klimaet i en rekke Sør-Amerikanske land endret seg drastisk. Det har skjedd før, og det kommer til å skje igjen. Spørsmålet er bare om det endrer seg her hjemme før det endrer seg der.

Det er også viktig at vi legger vekt på at dette er land, som om de hadde hatt teknologien til det, hadde gjort akkurat det samme som USA. Det er demokratier som minner mer om diktaturer. Det er bare synd at man i Vesten må flykte til et slikt land for å ha et snev av sikkerhet. Det sier litt om tilstanden i Vesten i dag.
Sitat av Abaways Vis innlegg

Hva synes freakerne? Har det virkelig kommet til et punkt hvor Norge er villig til å gi slipp på menneskerettighetene i bytte mot å forbli bitchen til USA?
Vis hele sitatet...
Jeppz virker sånn.
Snowden er en helt. Jeg mener det er sykt og gjør meg litt sint at usa kan sitte å overvåke hva jeg skriver nå , i norge.. uten at jeg er mistenkt for terrorisme eller noe som helst. Hvis snowden blir tatt får han antagelig livstid eller dødsstraff...Mener hele denne saken er et eksempel på hvor syk verden er blitt...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ubemerka? Det går da rutefly. Problemet akkurat no er at USA har sagt passet has er ugyldig, og at han difor ikkje får fly ut frå Russland. Om eit land som gir han asyl gir han reisedokument, så vil han kunne ta vanleg rutefly.

Så langt har relativt få land vore veldig interessert i å snakke høgt om utlevering til USA, og Russland har vel sagt rett ut at det ikkje er spesielt aktuelt. Så det einaste han må unngå er mellomlanding i UK (som har svært tette bånd med USA) og USA, slik det ser ut no.
Vis hele sitatet...
Passet er en ting. Et annet problem er at han risikerer å bli snappet opp av CIA-agenter om han reiser med et vanlig rutefly.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Hvorfor skal Norge ta han inn? Det bringer kun trøbbel, akkurat som med Krekar!
Vis hele sitatet...
Du sammenliknet Snowden med... Krekar? Wow, for et perspektiv du må ha på verden!
Sitat av ZayCuBez Vis innlegg
Er det noe jeg elsker ved sør-amerikanske statsoverhoder så er det ballene de har til å si hva de mener om verdenspolitiet uten å være redd for konsekvensene.
Vis hele sitatet...
Jeg så akkurat et intervju med Ecuador's President Rafael Correa, digget han med en gang. Skikkelig interssant å høre hans mening om saken og avgjørelsen. Her får vi høre hans stemme og ikke sliten kontekst.
http://www.youtube.com/watch?v=dAGjn547tcs
Sist endret av Heisenberg1; 7. juli 2013 kl. 22:50. Grunn: La ved link.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Hvorfor skal Norge ta han inn? Det bringer kun trøbbel, akkurat som med Krekar!
Vis hele sitatet...
Norge bør ta inn alle amerikanske flyktninger. Hvis det bringer trøbbel er det kanskje på tide å avslutte alt sammarbeid med USA og anse de som en fiende. USAs rettsvesen, lover og fengselssystem er blottet for fornuft og begår grove overtredelse i forhold til menneskerettighetene.

Jeg er veldig glad han har fått asyl og synes det er skamfult at norge ikke umiddelbart innvilget det samme, uavhengig om han er i landet eller ikke.
Han sliter med å komme seg dit. Ikke har han reisepapirer, og flyplassen han evt. må reise fra ligger på den andre siden av Moskva. Flyet må gjennom europeisk luftrom, og kan tvinges til å lande.
Flyet må også lande på Cuba, og Cuba har ikke sagt noe om at de hjelpe han.

Sitat av Warz Vis innlegg
Norge bør ta inn alle amerikanske flyktninger. Hvis det bringer trøbbel er det kanskje på tide å avslutte alt sammarbeid med USA og anse de som en fiende. USAs rettsvesen, lover og fengselssystem er blottet for fornuft og begår grove overtredelse i forhold til menneskerettighetene.
Vis hele sitatet...
Om du noen gang tror det kommer til å skje så bør du vurdere en virkelighetssjekk. USA er en av Norges viktigste allierte.
Sitat av Nordlandsbåt Vis innlegg
Om du noen gang tror det kommer til å skje så bør du vurdere en virkelighetssjekk. USA er en av Norges viktigste allierte.
Vis hele sitatet...
Jeg er redd du har rett i at det aldri kommet til å skje, men må være lov å håpe.
Sist endret av Warz; 8. juli 2013 kl. 13:43.
Sitat av Nordlandsbåt Vis innlegg
Om du noen gang tror det kommer til å skje så bør du vurdere en virkelighetssjekk. USA er en av Norges viktigste allierte.
Vis hele sitatet...
En venn du ikke tør å kritisere er en dårlig venn...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Da har snowden fått oppholdstillatelse i Russland.

http://www.dagbladet.no/2013/08/01/k...lere/28488365/