Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 8259
Jeg vet er massivis av poster om dette men ingen tråder ( som jeg har sett) som omhandler bare Aluminiumspulver og hvordan å lage det.

Jeg har sitti og filt på en sammenpressa aluminiumsfoliebit med en fin metallfil
Jeg fikk et pulver som utrifra hva jeg kan se, er veldig fint, det setter seg fast på fingrene mine og går ikke så lett bort.

Har jeg fått aluminiumspulver som jeg kan lage f.eks termitt(Thermite) av?
Er det bare å gni en rusten spiker i hånda mi og tenne på?? ( ikke seriøs nå hvi noen skulle tro det.)
Skjønner jo at jeg må sitte og file en god stund

Vis noen vet om noen fine måter å få tak i aluminiumspulver på.(Utenom kjøpe det)

KAn godt også diskutere annet om aluminiumspulver her siden jeg ikke fant noen annen trå om det.
Sist endret av zerto; 28. desember 2008 kl. 21:41.
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Thermite brukes noen ganger ved sveising av togskinner o.l.
Men har du tilgang på:
Aluminiumspulver - selges dyrt på biltema i små beholdere, kan anbefale å bestille fra en kjemikaliebutikk fra utlandet istedenfor).
og
Rust (jernoksid, Fe2O3) - Kan lages selv eller kjøpes som pigment i noen keramikkbutikker som f.eks. kos www.kem.no som holder til i Oslo, eller hos kjemikaliebutikker.
Hvis du har det er det enkelt å lage.
Jeg har en guide på det på nettsiden min: http://www.thscience.no/eksperimenter/thermite.php
Jeg har dessverre ikke fått tatt bilder enda.
Vis hele sitatet...
Innlegg eller post.

Som nevnt, Biltema eller kjøpe som pigment?
Sitat av Sparkey Vis innlegg
Innlegg eller post.

Som nevnt, Biltema eller kjøpe som pigment?
Vis hele sitatet...
klarer du å finne det på www.biltema.no?
Sitat av Sparkey Vis innlegg
Innlegg eller post.

Som nevnt, Biltema eller kjøpe som pigment?
Vis hele sitatet...
Nei de er ikke rent nok vil jeg tro, for de er en god del bronse i al pigmenten

men du kan jo slipe med en bådsliper på en Al plate
Uansett om du ikke vil ha de uten å kjøpe så ser jeg ikke noen utvei uten om å kjøpe for å få sikkelig Al pulver.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Lag deg en grinder maskin. Mindre arbeid i lengden! Og mye mere effektivt.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Ja du kan lage thermite av å file en ting av aluminium, og ta f.eks. masse rustene spiker i noe og slå vilt på de slik at du får av rusten, så blande aluminiumet og rusten.
Det fungerer, men du får nok ikke veldig store mengder med thermite, fordi det er noe slitsomt herk å file aluminium!

Her er aluminiumet fra Biltema:
http://www.biltema.no/products/produ...iItemId=116282
Det er i den boksen på toppen. Er ikke så veldig mye i den, men nok til noen thermite-forsøk.
Er ikke sikker på om det er rent Al i biltema-aluminiumen, men det ser ut, kjennes ut, har de samme egenskapene f.eks. at det ikke er magnetisk, det gnistrer over en gassbrenner osv... så det er nok aluminium (muligens innblandet i noe).
Men ingrediensene til thermite trenger ikke være så veldig rene eller super finkornet.
hmm, jeg stod nettopp å slipte kobberrør til ei pringles antenne, og kunne ikke la være å legge merke til det fine sponet som havnet inni røret.

det jeg tenker da er at hvis du tar en benkslipemaskin (type en slik med stort belte og ei rund slipeplate på siden) og sliper med fin korning på den runde platen, og har en form for vakuum i enden av røret du sliper på, burde du kunne få til noe greit noe.

idag slipte jeg med relativt grov korning, og jeg fikk et ganske fint pulver. med finere korning burde man kunne få et bedre resultat

EDIT: glemte å nevne at det burde kunne brukes på aluminium også...
Sist endret av VivaLatrina; 28. desember 2008 kl. 23:10.
Trådstarter
Takk for svar.
vis jeg tar, si f.eks en te-lys beholder med thermite, hvor lenge vil det brenne?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Det spørs helt på hvordan thermite du putter i te-lys beholderen (altså hva du blander i aluminiumen), hvor finkornet det er, og blandingsforholdene du bruker.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Dette er kanskje et litt urelatert spørsmål, men er det noen som kan forklare forskjellen mellom atomized AL og f.eks German Dark Pyro. Jeg har prøvd å søke på google om dette men der finner jeg bare linker til produsenter.
forskjellen er i røffe trekk størrelsen på Al-partiklene. En generell regel er jo finere, jo bedre.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kommer jo selvsagt ann på hva man skal bruke det til også
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
forskjellen er formen på aluminiumspartiklene. Atomisert Al blir produsert ved at smeltet Al blir ført inn i en jet-strøm og det dannes små RUNDE aluminiumspartikler. German dark er derimot formet som flak og har derfor en større overflate enn atomisert og er dermed også mer reaktiv. German dark brukes først og fremst i flash, men også noen hvite (der den fungerer som fuel) og flitterstjerner. Grovere flak aluminium kan brukes i feks. fontener og for en mer framtredende gnist-effekt i stjerner. Virkelig grov flak Al kan brukes til fire-fly effekten.

Atomisert Al er billigere enn german dark. Det kan brukes i komposisjoner der reaksjonshastigeheten ikke er kritisk, som for eksempel i thermite, men er mest brukt for å skape glitter-effekter som forsåvidt er en sykt kul effekt.
Sitat av spaz27 Vis innlegg
Dette er kanskje et litt urelatert spørsmål, men er det noen som kan forklare forskjellen mellom atomized AL og f.eks German Dark Pyro. Jeg har prøvd å søke på google om dette men der finner jeg bare linker til produsenter.
Vis hele sitatet...
German dark inneholder også litt karbon.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av NitroFis Vis innlegg
German dark inneholder også litt karbon.
Vis hele sitatet...
Der er vel bare for å gjøre metallet sprøere slik at det lettere kan knuses og at man dermed for mindre partikler? eller tar jeg feil?
Mulig det hanses, her har du sikkert mye mer peiling enn meg.

Etter som jeg har oppfattet det tilsettes det en karbonkilde ca. 10% (?) tror jeg det var.
Så bakes dette i en ovn til karbonkilden har blitt til kull.
Dette er en av flere måter å lage german dark på selv, men desverre så er den ikke spesielt god.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
nei, jeg har ikke peiling i det hele tatt!
Men jeg tenkte at karbon, som i stål, ville gjøre aluminiumet stivere, og dermed lettere å "knuse". Jeg tenker liksom at vanlig aluminium vil "bøye" seg når man møller/ knuser det hvis partiklene er små.

Men det stemmer kanskje ikke at german dark er en legering mellom karbon og Al? At det bare er tilsatt carbon? Noen som vet?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av hanses Vis innlegg
Men det stemmer kanskje ikke at german dark er en legering mellom karbon og Al? At det bare er tilsatt carbon? Noen som vet?
Vis hele sitatet...
Det er da akkurat det samme?
Nei, ikke nødvendigvis.
Han mener nok om det er inne i selve metallet eller om det bare er karbon som ligger på utsiden av flakene vil jeg tro.
Når det gjelder legeringer av Aluminium og karbon er jeg usikker på om det egentlig går an.

Legeringer består vanligvis av to eller flere metaller og som dere vet er karbon ikke et metall. Men det fins selvfølgelig unntak. Det ser vi på feks. karbonstål, men om dette gjelder aluminium er jeg slettes ikke sikker på.
Sist endret av Knask; 23. januar 2009 kl. 17:38.
Eller kan det bare være VELDIG fint pulver...
http://www.truveo.com/Part-1-Make-Al...r/id/507421508
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
En labmann fortalt meg at German Dark ble laget med at Al ble på en eller annnen måte jeg ikke husker, trykt ut over ett slags papir, og så lagt i ovn.
Så ble papiret stekt og trekker seg sammen og sprekker, sammen med AL'en og så ble det knust etterpå.
Dermed opphavet til 20% karbon.

Vet ikke hvorvidt dette stemmer. Kan etterforskes mere på for og si det sånn.

Og Dwerg: Synes du det var VELDIG fint pulver? Kan du ikke se alle partiklene på siden?
På tide og røpe denne "hemmeligheten" for folk.
Al lister/stenger og en våtslipmaskin.
Sist endret av Up; 23. januar 2009 kl. 22:09.
Det er vel kanskje bare dårlige pixler, neida

Oisann fant del to, og den passer ganske godt til beskrivelsen din Up.
http://www.metacafe.com/watch/105091...uminum_powder/
(Tror papiret ble svart etter blenderen pga. rester av aluminiumspulveret)

Del 1 var vel bare for å vise hvordan man lager pulveret.
Sist endret av Dwerg; 23. januar 2009 kl. 22:18.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Dwerg Vis innlegg
Det er vel kanskje bare dårlige pixler, neida

Oisann fant del to, og den passer ganske godt til beskrivelsen din Up.
http://www.metacafe.com/watch/105091...uminum_powder/
(Tror papiret ble svart etter blenderen pga. rester av aluminiumspulveret)

Del 1 var vel bare for å vise hvordan man lager pulveret.
Vis hele sitatet...
Passer ikke bra til prinnsippet jeg skrev.
Vil gjærne se den Al'en hans i aksjon... Lurer på hvorfor han ikke tok med det?
Kanskje ikke helt til beskrivelsen, men den har med papiret, aluminiumet, varmen (ovnen) og det at det blir knust etterpå.

Han viser det vel ikke fordi det kanskje ikke var så vellykket :s
Sist endret av Dwerg; 24. januar 2009 kl. 17:05.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvordan er denne aluminiumen til flash?
Står kun "Aluminium støv 320+ mesh".
▼ ... over en måned senere ... ▼
Søk kjemisk metall på biltema. fant det selv ganske lett men det er ikke mye akkurat.

Husk alltid å bruke støvmaske/doktor/legemaske når du FILER aluminium. Det gir deg lett metallfeber (ikke kritisk, er som en normal vondt i magen feber) dette fant jeg da ut på feil måte...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Lurer på om det funker å løse opp aluminium i saltsyre, så få aluminiumen ut av aluminiumkloriden som blir lagd?
2 Al + 6 HCl = 2 AlCl3 + 3 H2

Er det mulig å reagere AlCl3 med noe for å få ut aluminiumen? Hvis det går, kommer det til å bli i pulverform?

-Mikkello
Sist endret av looperjohn; 18. april 2009 kl. 20:40. Grunn: La til balansert likning
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
2 AlCl3 + 3 H2O → Al2O3 + 6 HCl

Mao nei.
Hvis jeg lager aluminium hydroksid da? Kan jeg få ut aluminiumen da?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Generelt sett så er det veldig vanskelig og energikrevende å redusere metallioner i salter til det rene metallet. For slike prosesser må man ofte ta i bruk elektrolyse ved svært høye temperaturer, lysbueovner o.l. Kort sagt så er det vanvittig upraktisk å løse opp aluminiumsfolie for og så redusere Al3+ til metall.
Sats på Keten
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Mikello... Lag deg Grinder!
En stor Al list eller gardinstang eller hvasomhelst + grinder = Al pulver av god kvalitet.
Har tenkt på det, men gidder ikke. Kjøper heller fra Keten.
Hvor fint pulver kan det bli av en grinder med veldig fint sandpapir e.l ?
Sist endret av looperjohn; 18. april 2009 kl. 22:39. Grunn: leif
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Man får ikke pulver faktisk, man får en slags type flak. Ikke særlig bra til flash, men meget passende til fontener, glitter, stjerner og HE.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Om partiklene er flak eller spherer eller korn har ikke noe og si på tittelen pulver.
Men er du sikker på det blir flak?
Og har du testet dette?
Man bør da kunne få brukbart Al med finsmergel eller noe finere sandpapir.

Og fontener og glitter bruker som jeg har fått med meg atomisert Al?
HE klarer seg fint på begge deler...
Men liker og tro at Bright flake Aluminium er flak? Funker til flash værtfall...
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
http://members.shaw.ca/justin.le/grinder/grinder.html

Han nevner bl.a. at det fungerer dårlig til flash.

Pyro Anders sier at det er flinger (var det ordet jeg lette etter):
http://www.freakforum.nu/forum/showt...er#post1300963

Jeg tror ikke at det blir fint nok til flash.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
"Unfortunately the aluminum is fairly weak in flash powders unless you ball mill it or sieve out the fines"
Unless... Tror nokk man får til noe værtfall med det...
Hvor bra, er opp til eksperimenteringen

Og det Anders sa, var flinger, ikke flak.
Flinger er som om du rasper, ost på en måte.
Men møller man kan man få mere runde partikler.
Hvorvidt det fungerer flash må noen prøve.

Men jeg har faktsik mere tro på våtslipemaskin med sånn slipestein, enn grinder med sandpapir.
Har sett pulver fra det før, og det var sykt fint.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Up Vis innlegg
"
Og det Anders sa, var flinger, ikke flak.
Vis hele sitatet...
Var nettopp derfor jeg sa "en slags type flak", men jeg fant ikke ordet jeg lette etter.

Våtslipesteiner avgir forferdelig mye slipemiddel, mer enn sandpapir vil jeg tro.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
What??

5. powdered aluminum from acids, aluminum foil, and magnesium

A. aluminum foil + 6HCl ----> 2AlCl + 3H
3 2

B. 2AlCl (aq) + 3Mg ----> 3MgCl (aq) + 2Al
3 2

The Al will be a very fine silvery powder at the bottom of the container
which must be filtered and dried. This same method works with nitric and
sulfuric acids, but these acids are too valuable in the production of high
explosives to use for such a purpose, unless they are available in great
excess.
Vis hele sitatet...
Ikke spør hvor jeg fant det...
Har sett lignende reaksjon bare det var med kobber.
Det var med film og bilder! Fant det på en tysk kjemiside tror jeg.
Ide til grinder. Kjøp inn en haug med hardmetall bladet til kappsag, monter tett på en aksling ut av en elektromotor. Det må settes inn så mange blader som tykkelsen på emnet som skal grindes. På grunn av vikingen av sagtennene må sannsynligvis bladene vris sånn at det blir bladene som ligger mot en annen og ikke tennene, de er litt tykkere enn bladene. Motoren trenger sikkert ikke være noe mer en 1 kw.
For å få stabil mating inn mot sagbladene bør det lages en innretning som ser ut som ett rør eller noe som man stikker aluminium emnet inn i. Dette kan også lages med mating.
Man får kjøpt alurør/bolt i 5 og 6 meters lengde med ulike vekter.
Når alt er klart er det bare å sette emnet i materen og gå hjem for natta, neste morgen er hele emnet blitt pulver i ulike fraksjoner.
Tenk å sette inn en bolt eller ett rør på 15 kg ?
Hva betaler man ca for kg her inne ?

PS. Eg har kappet mye aluminium på en helt vanlig kappsag for ved......
Sist endret av Brulte; 17. juli 2009 kl. 23:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Bob Vis innlegg
What??



Ikke spør hvor jeg fant det...
Vis hele sitatet...
Hvor fant du det?
Google is your friend:

http://www.google.no/search?q=5.+pow...ient=firefox-a

Et eller annet shitty anarchist kokebok opplegg som heter "terrorist handbok".
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Bortsett fra at formlene er helt på trynet så bør det virke. Forferdelig sløsing med magnesium, though....
Det burde vel være mulig å bruke kobber isteden for magnesium?